
 

 

 

 

Fox​ ​News:  
broadcasting​ ​non-compliance 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

October​ ​2017 

AVAAZ  
 



 

About​ ​AVAAZ 
Avaaz​ ​has​ ​a​ ​simple​ ​democratic​ ​mission:​ ​organize​ ​citizens​ ​of​ ​all​ ​nations​ ​to​ ​close​ ​the​ ​gap​ ​between​ ​the​ ​world 
we​ ​have​ ​and​ ​the​ ​world​ ​most​ ​people​ ​everywhere​ ​want.​ ​Avaaz​ ​enables​ ​millions​ ​of​ ​people​ ​from​ ​all​ ​walks​ ​of 
life​ ​to​ ​take​ ​action​ ​on​ ​pressing​ ​global,​ ​regional​ ​and​ ​national​ ​issues,​ ​from​ ​corruption​ ​and​ ​poverty​ ​to​ ​conflict 
and​ ​climate​ ​change.  
 
The​ ​Avaaz​ ​community​ ​campaigns​ ​in​ ​16​ ​languages,​ ​served​ ​by​ ​a​ ​core​ ​team​ ​on​ ​6​ ​continents​ ​and​ ​thousands​ ​of 
volunteers.​ ​We​ ​have​ ​45​ ​million​ ​members​ ​worldwide​ ​and​ ​1.5​ ​million​ ​in​ ​the​ ​United​ ​Kingdom. 
 
Avaaz​ ​members​ ​across​ ​the​ ​UK​ ​are​ ​concerned​ ​about​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​threat​ ​to​ ​our​ ​public​ ​debate​ ​and 
democracy,​ ​and​ ​played​ ​a​ ​major​ ​role​ ​in​ ​slowing​ ​and​ ​halting​ ​the​ ​Murdochs’​ ​bid​ ​for​ ​BSkyB​ ​in​ ​2010-11.​ ​The 
Avaaz​ ​movement​ ​has​ ​been​ ​vocal​ ​and​ ​effective​ ​in​ ​calling​ ​for​ ​a​ ​full​ ​scrutiny​ ​of​ ​the​ ​bid​ ​for​ ​Sky​ ​in​ ​2016-2017, 
including​ ​by​ ​submitting​ ​evidence,​ ​bringing​ ​witnesses​ ​from​ ​the​ ​USA,​ ​and​ ​encouraging​ ​inputs​ ​to 
consultations. 
 
Contact:​ ​Alex​ ​Wilks​ ​or​ ​Alaphia​ ​Zoyab.  
 

About​ ​this​ ​report 
This​ ​report​ ​is​ ​intended​ ​to​ ​inform​ ​the​ ​Competition​ ​and​ ​Markets​ ​Authority​ ​in​ ​its​ ​scrutiny​ ​of​ ​the​ ​proposed 
takeover​ ​of​ ​Sky​ ​plc​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox. 

 
It​ ​should​ ​be​ ​read​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of​ ​other​ ​submissions​ ​made​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​at​ ​the​ ​same​ ​time: 

1. 21st​ ​Century​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation:​ ​the​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control  
2. Defiance,​ ​not​ ​compliance:​ ​the​ ​culture​ ​and​ ​behaviour​ ​of​ ​Murdoch-owned​ ​companies​.  

 
And​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of​ ​Avaaz’s​ ​previous​ ​submissions​ ​and​ ​representations​ ​on​ ​the​ ​Fox/Sky​ ​takeover: 
  

Submissions​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State 
● The​ ​Fox/Sky​ ​Takeover:​ ​Why​ ​A​ ​Phase​ ​Two​ ​Referral​ ​On​ ​Broadcasting​ ​Standards​ ​Is​ ​Needed​ ​To 

Protect​ ​The​ ​Public​ ​Interest,​ ​14​ ​July​ ​2017 
● Consolidating​ ​Control​ ​The​ ​Fox/Sky​ ​Merger​ ​And​ ​News​ ​Plurality​ ​In​ ​The​ ​UK, 

February​ ​2017 
  

Submissions​ ​to​ ​Ofcom 
● Before​ ​The​ ​Murdoch​ ​Takeover:​ ​New​ ​Evidence​ ​Indicating​ ​The​ ​Need​ ​For​ ​A​ ​Further​ ​“Fit​ ​And 

Proper”​ ​Review,​ ​8​ ​March​ ​2017 
● Murdoch’s​ ​Fox​ ​Effect:​ ​How​ ​full​ ​ownership​ ​of​ ​Sky​ ​risks​ ​undermining​ ​British​ ​broadcasting 

standards,​ ​30​ ​March​ ​2017 
● Report​ ​entitled​ ​“Rupert​ ​Murdoch​ ​and​ ​Donald​ ​Trump​ ​-​ ​The​ ​Conflicted​ ​Alliance”,​ ​8​ ​May​ ​2017; 
● Report​ ​entitled​ ​“Racist​ ​content​ ​in​ ​the​ ​Murdoch​ ​Media”​ ​11​ ​May​ ​2017; 
● 21st​ ​Century​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation:​ ​the​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control,​ ​30​ ​March​ ​2017, 

amended​ ​on​ ​13​ ​April​ ​2017 
● Sexual​ ​harassment,​ ​denials​ ​and​ ​cover​ ​ups:​ ​evidence​ ​of​ ​a​ ​rotten​ ​corporate 

culture​ ​at​ ​Fox,​ ​30​ ​March​ ​2017. 

 
 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​1 



 

Executive​ ​Summary 
 
Ofcom’s​ ​scrutiny​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​during​ ​its​ ​Phase​ ​1​ ​assessment​ ​of​ ​the​ ​Sky​ ​takeover​ ​revealed​ ​that​ ​the 
channel​ ​had​ ​been​ ​on​ ​air​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​for​ ​16​ ​years​ ​without​ ​any​ ​compliance​ ​policy​ ​or​ ​governance​ ​in 
place​ ​to​ ​ensure​ ​compliance​ ​with​ ​UK​ ​broadcast​ ​standards​ ​designed​ ​to​ ​protect​ ​the​ ​public​ ​interest. 
This​ ​meant​ ​that​ ​there​ ​was​ ​no​ ​agreed​ ​procedures,​ ​formal​ ​sign​ ​off,​ ​or​ ​line​ ​management​ ​systems​ ​in 
place​ ​during​ ​this​ ​time.​ ​Despite​ ​this,​ ​and​ ​a​ ​rising​ ​number​ ​of​ ​upheld​ ​complaints​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​on 
impartiality,​ ​accuracy​ ​and​ ​offensive​ ​content,​ ​Ofcom​ ​said​ ​its​ ​overall​ ​compliance​ ​record​ ​was​ ​good. 
 
Fox​ ​News​ ​produced​ ​a​ ​new​ ​compliance​ ​policy​ ​during​ ​Ofcom’s​ ​review,​ ​although​ ​its​ ​contents​ ​have 
not​ ​been​ ​made​ ​public.​ ​In​ ​response,​ ​Avaaz​ ​warned​ ​“the​ ​new​ ​policy​ ​arrangements​ ​and​ ​procedures 
…​ ​cannot​ ​be​ ​relied​ ​upon​ ​to​ ​fix​ ​a​ ​persistent​ ​pattern​ ​of​ ​behaviour​ ​dating​ ​back​ ​two​ ​decades​ ​at​ ​Fox 
News,​ ​and​ ​longer​ ​at​ ​other​ ​Murdoch-controlle​d​ ​media​ ​outlets”.​ ​Fox​ ​later​ ​withdrew​ ​Fox​ ​News​ ​from 
the​ ​UK​ ​just​ ​before​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​asked​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​assess​ ​whether​ ​Sky​ ​would​ ​retain​ ​“a 
genuine​ ​commitment​ ​to​ ​the​ ​standards​ ​for​ ​broadcasting”.  
 
In​ ​three​ ​earlier​ ​submissions​ ​to​ ​Ofcom​ ​and​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State,​ ​Avaaz​ ​has​ ​pointed​ ​to​ ​Fox​ ​News’ 
long​ ​history​ ​of​ ​showing​ ​material​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​that​ ​is​ ​partial,​ ​inaccurate​ ​and​ ​offensive,​ ​and​ ​argued​ ​that 
Ofcom’s​ ​approach​ ​to​ ​assessing​ ​breaches​ ​by​ ​Fox​ ​was​ ​limited​ ​and​ ​incomplete,​ ​as​ ​it​ ​relied​ ​on 
complaints​ ​by​ ​a​ ​small,​ ​self-selecting​ ​audience. 
 
This​ ​submission​ ​provides​ ​evidence​ ​as​ ​to​ ​the​ ​kind​ ​of​ ​compliance​ ​culture​ ​that​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​(21C 
Fox)​ ​​would​ ​be​ ​likely​ ​to​ ​introduce​ ​as​ ​the​ ​ultimate​ ​editorial​ ​controller​ ​of​ ​Sky,​ ​provides​ ​further 
evidence​ ​that​ ​Ofcom’s​ ​analysis​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​breaches​ ​was​ ​incomplete,​ ​and​ ​suggests​ ​further​ ​lines 
of​ ​enquiry​ ​for​ ​the​ ​CMA’s​ ​work.​ ​We​ ​also​ ​provide​ ​evidence​ ​as​ ​to​ ​the​ ​”Foxification”​ ​of​ ​a​ ​21C​ ​Fox 
acquisition​ ​in​ ​Australia.​ ​​ ​We​ ​are​ ​concerned​ ​that,​ ​if​ ​Sky’s​ ​legal​ ​and​ ​compliance​ ​teams​ ​are​ ​absorbed 
into​ ​21C​ ​Fox​ ​management​ ​structures​ ​and​ ​business​ ​models,​ ​Sky​ ​would​ ​be​ ​subject​ ​to​ ​the​ ​culture 
revealed​ ​in​ ​this​ ​research.  
 
In​ ​particular,​ ​we​ ​demonstrate: 

1. 21C​ ​Fox’s​ ​lack​ ​of​ ​accommodation​ ​to​ ​UK​ ​regulation​ ​and​ ​its​ ​assumption​ ​that​ ​the​ ​rules​ ​are​ ​not 
relevant​ ​to​ ​them,​ ​as​ ​US​ ​broadcasters,​ ​can​ ​be​ ​seen​ ​throughout​ ​their​ ​responses​ ​to 
complaints​ ​about​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​the​ ​UK.​ ​This​ ​reveals​ ​their​ ​underlying​ ​compliance 
understanding​ ​and​ ​processes​ ​that​ ​adhere​ ​to​ ​US​ ​business​ ​models​ ​that​ ​will​ ​be​ ​directly 
applied​ ​by​ ​21C​ ​Fox​ ​to​ ​Sky​ ​if​ ​the​ ​merger​ ​is​ ​permitted.  

2. How​ ​Fox​ ​News​ ​breached​ ​the​ ​UK​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​by​ ​failing​ ​to​ ​distinguish​ ​between 
editorial​ ​and​ ​commercial​ ​content;​ ​how​ ​this​ ​is​ ​a​ ​revenue-generating​ ​model​ ​adopted​ ​from​ ​the 
US;​ ​and​ ​why​ ​the​ ​CMA​ ​needs​ ​to​ ​consider​ ​the​ ​potential​ ​implications​ ​of​ ​21C​ ​Fox’s 
commercialised​ ​news​ ​business​ ​model​ ​being​ ​applied​ ​to​ ​Sky​ ​after​ ​the​ ​takeover. 

3. That​ ​21C​ ​Fox’s​ ​record​ ​of​ ​non​ ​compliance​ ​was​ ​greater​ ​than​ ​even​ ​the​ ​complaints​ ​against​ ​it 
suggest.​ ​There​ ​were​ ​a​ ​number​ ​of​ ​uninvestigated​ ​complaints​ ​in​ ​2015​ ​and​ ​2016​ ​that​ ​are​ ​of 
potential​ ​relevance​ ​and​ ​interest​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​enquiry.​ ​These​ ​were​ ​not​ ​considered​ ​at​ ​the​ ​time 
of​ ​Ofcom’s​ ​Phase​ ​1​ ​report,​ ​nor​ ​were​ ​they​ ​covered​ ​by​ ​Ofcom’s​ ​rationale​ ​as​ ​to​ ​the​ ​reasons 
for​ ​not​ ​investigating​ ​the​ ​additional​ ​complaints​ ​during​ ​2017,​ ​when​ ​Fox​ ​News​ ​was​ ​under 
particular​ ​scrutiny.​ ​They​ ​should​ ​form​ ​part​ ​of​ ​the​ ​CMA’s​ ​investigation​ ​into​ ​21C​ ​Fox’s 
approach​ ​to​ ​broadcast​ ​compliance.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​2 



 

 

Recommendations 
 
Avaaz​ ​recommends​ ​that​ ​the​ ​CMA: 

● seeks​ ​further​ ​information​ ​on​ ​Ofcom’s​ ​internal​ ​discussions​ ​about​ ​whether​ ​and​ ​how​ ​to 
investigate​ ​and​ ​sanction​ ​Fox​ ​News,​ ​for​ ​example​ ​over​ ​Fox’s​ ​decision​ ​to​ ​broadcast​ ​partial 
information​ ​while​ ​polling​ ​was​ ​taking​ ​place​ ​in​ ​the​ ​EU​ ​referendum; 

● reviews​ ​Fox’s​ ​justifications​ ​provided​ ​to​ ​Ofcom​ ​in​ ​response​ ​to​ ​inquiries​ ​about​ ​potential 
breaches; 

● obtains​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​UK​ ​compliance​ ​policy​ ​provided​ ​to​ ​Ofcom​ ​this​ ​year,​ ​and​ ​notes​ ​of 
Ofcom’s​ ​analysis​ ​of​ ​that​ ​policy;  

● seeks​ ​detail​ ​on​ ​Fox’s​ ​training​ ​of​ ​junior​ ​and​ ​mid​ ​level​ ​staff,​ ​and​ ​specifically​ ​about​ ​the 
compliance​ ​approval​ ​pathways,​ ​line​ ​management​ ​and​ ​promotion​ ​routes​ ​of​ ​mid​ ​level 
executives​ ​and​ ​production​ ​staff​ ​between​ ​Sky​ ​and​ ​Fox​ ​after​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition; 

● investigates​ ​the​ ​management​ ​lines​ ​of​ ​command​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​commercial​ ​revenue​ ​streams 
and​ ​product​ ​placement​ ​decisions​ ​from​ ​editorial​ ​channels;​ ​and 

● widens​ ​its​ ​investigation​ ​of​ ​the​ ​commitment​ ​to​ ​standards​ ​to​ ​explore​ ​how​ ​21C​ ​Fox​ ​will​ ​behave 
in​ ​relation​ ​to​ ​the​ ​commercial​ ​goals​ ​it​ ​will​ ​set​ ​for​ ​Sky,​ ​and​ ​whether​ ​those​ ​commercial​ ​goals 
and​ ​business​ ​plans​ ​will​ ​include​ ​enhanced​ ​advertising​ ​and​ ​product​ ​placement​ ​revenue​ ​from 
its​ ​news​ ​channels.  

  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​3 



 

Section​ ​1:​ ​Ofcom​ ​investigations​ ​into​ ​bias,​ ​impartiality​ ​and​ ​accuracy 
 

Background 
 
Under​ ​UK​ ​law​ ​persons​ ​carrying​ ​on​ ​media​ ​enterprises,​ ​and​ ​for​ ​those​ ​with​ ​control​ ​of​ ​such 
enterprises,​ ​are​ ​required​ ​to​ ​have​ ​“a​ ​genuine​ ​commitment”​ ​to​ ​the​ ​attainment​ ​of​ ​broadcasting 
standards​ ​objectives​ ​as​ ​set​ ​out​ ​in​ ​section​ ​319​ ​of​ ​the​ ​Communications​ ​Act​ ​2003.  
 
These​ ​include:  

- that​ ​news​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​included​ ​in​ ​television​ ​and​ ​radio​ ​services​ ​are​ ​presented​ ​with 
due​ ​impartiality  

- that​ ​news​ ​included​ ​in​ ​television​ ​and​ ​radio​ ​services​ ​is​ ​reported​ ​with​ ​due​ ​accuracy;  
- that​ ​generally​ ​accepted​ ​standards​ ​are​ ​applied​ ​to​ ​the​ ​contents​ ​of​ ​television​ ​and​ ​radio 

services​ ​so​ ​as​ ​to​ ​provide​ ​adequate​ ​protection​ ​for​ ​members​ ​of​ ​the​ ​public​ ​from​ ​the​ ​inclusion 
in​ ​such​ ​services​ ​of​ ​offensive​ ​and​ ​harmful​ ​material;  

- that​ ​the​ ​inclusion​ ​of​ ​advertising​ ​which​ ​may​ ​be​ ​misleading,​ ​harmful​ ​or​ ​offensive​ ​in​ ​television 
and​ ​radio​ ​services​ ​is​ ​prevented; 

- that​ ​there​ ​is​ ​no​ ​use​ ​of​ ​techniques​ ​which​ ​exploit​ ​the​ ​possibility​ ​of​ ​conveying​ ​a​ ​message​ ​to 
viewers​ ​or​ ​listeners,​ ​or​ ​of​ ​otherwise​ ​influencing​ ​their​ ​minds,​ ​without​ ​their​ ​being​ ​aware,​ ​or 
fully​ ​aware,​ ​of​ ​what​ ​has​ ​occurred.  

 
Avaaz​ ​has​ ​made​ ​the​ ​case​ ​in​ ​previous​ ​submissions​ ​that​ ​Fox​ ​News’​ ​broadcasting​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​-​ ​and 
the​ ​broadcasting​ ​by​ ​channels​ ​owned​ ​by​ ​21C​ ​Fox​ ​in​ ​other​ ​jurisdictions,​ ​including​ ​Sky​ ​Australia,​ ​and 
Fox​ ​US​ ​-​ ​repeatedly​ ​and​ ​regularly​ ​fail​ ​to​ ​attain​ ​these​ ​objectives.  
 
While​ ​other​ ​countries’​ ​media​ ​laws​ ​differ​ ​from​ ​the​ ​UK’s,​ ​the​ ​behaviour​ ​and​ ​standards​ ​demonstrated 
by​ ​21C​ ​Fox-owned​ ​media​ ​in​ ​other​ ​jurisdictions​ ​is​ ​of​ ​relevance​ ​to​ ​the​ ​discussion​ ​in​ ​the​ ​UK,​ ​because 
they​ ​show​ ​the​ ​dominant​ ​approach​ ​taken​ ​by​ ​the​ ​parent​ ​company,​ ​and​ ​the​ ​attitude​ ​of​ ​its​ ​owners​ ​to 
news​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​reporting.  
 
In​ ​Australia,​ ​a​ ​2016​ ​full​ ​takeover​ ​by​ ​21C​ ​Fox​ ​saw​ ​the​ ​editorial​ ​policy​ ​at​ ​Sky​ ​Australia​ ​change 
markedly​ ​in​ ​a​ ​process​ ​that​ ​has​ ​been​ ​referred​ ​to​ ​as​ ​“Foxification”.​ ​Although,​ ​we​ ​respect​ ​the​ ​integrity 
of​ ​Sky’s​ ​current​ ​legal​ ​and​ ​compliance​ ​teams,​ ​we​ ​believe​ ​once​ ​they​ ​are​ ​absorbed​ ​into​ ​the​ ​structures 
and​ ​business​ ​models​ ​of​ ​Fox,​ ​significant​ ​pressure​ ​will​ ​be​ ​applied​ ​to​ ​change​ ​their​ ​approach.  
 
The​ ​persistent​ ​and​ ​repeated​ ​breach​ ​of​ ​broadcasting​ ​standards​ ​by​ ​Fox​ ​News​ ​UK​ ​calls​ ​into​ ​question 
the​ ​commitment​ ​of​ ​the​ ​owners​ ​of​ ​21C​ ​Fox​ ​to​ ​the​ ​UK’s​ ​broadcasting​ ​standards,​ ​and​ ​is​ ​a​ ​cause​ ​for 
concern​ ​in​ ​the​ ​face​ ​of​ ​the​ ​potential​ ​takeover​ ​of​ ​Sky.​ ​The​ ​examples​ ​that​ ​follow​ ​further​ ​illustrate​ ​the 
tendencies​ ​and​ ​attitudes​ ​evidenced​ ​in​ ​earlier​ ​submissions.  
 
The​ ​broader​ ​implication​ ​is​ ​that​ ​Fox​ ​would​ ​like​ ​UK​ ​audience​ ​expectations​ ​and​ ​laws​ ​to​ ​change​ ​to 
allow​ ​their​ ​style​ ​of​ ​broadcasting,​ ​an​ ​attitude​ ​implied​ ​by​ ​James​ ​Murdoch’s​ ​comment​ ​that​ ​the​ ​UK’s 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​4 



 

media​ ​laws​ ​are​ ​an​ ​'impingement​ ​on​ ​freedom​ ​of​ ​speech​ ​and​ ​on​ ​the​ ​right​ ​of​ ​people​ ​to​ ​choose​ ​what 
kind​ ​of​ ​news​ ​to​ ​watch.'  

1

 
Below​ ​Avaaz​ ​explores​ ​a​ ​few​ ​clear​ ​examples​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​content​ ​in​ ​the​ ​two​ ​years​ ​preceding 
Ofcom’s​ ​Phase​ ​1​ ​Public​ ​Interest​ ​assessment​ ​for​ ​the​ ​Sky​ ​bid.​ ​They​ ​show​ ​that​ ​Ofcom​ ​investigations 
and​ ​analysis​ ​as​ ​summarised​ ​in​ ​its​ ​Phase​ ​1​ ​report​ ​do​ ​not​ ​give​ ​a​ ​full​ ​picture​ ​of​ ​Fox’s​ ​behaviour​ ​and 
intentions,​ ​and​ ​suggests​ ​specific​ ​ways​ ​the​ ​CMA​ ​should​ ​go​ ​further​ ​during​ ​its​ ​Phase​ ​2​ ​investigation.  
 
All​ ​examples​ ​given​ ​below​ ​are​ ​taken​ ​from​ ​Ofcom’s​ ​​Broadcast​ ​and​ ​On​ ​Demand​ ​Bulletins​.  

  

​ ​​ ​BOX​ ​1​ ​-​ ​Timeline​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​the​ ​UK 

DATE  EVENT 

September​ ​2001  Fox​ ​News​ ​launched​ ​in​ ​UK 

April​ ​2017  Ofcom​ ​finds​ ​“Fox​ ​had​ ​not​ ​put​ ​in​ ​place​ ​adequate​ ​procedures​ ​to​ ​ensure​ ​the​ ​compliance 
of​ ​Fox​ ​News’​ ​content​ ​with​ ​the​ ​Broadcasting​ ​Code” 

May​ ​2017  Fox​ ​News​ ​creates​ ​new​ ​compliance​ ​policy 

June​ ​2017  Ofcom​ ​concludes​ ​“the​ ​improvements​ ​made​ ​by​ ​Fox​ ​to​ ​its​ ​compliance​ ​arrangements 
and​ ​procedures​ ​are​ ​sufficient​ ​to​ ​meet​ ​the​ ​requirements​ ​of​ ​its​ ​licence.” 

July​ ​2017  Avaaz​ ​requests​ ​Ofcom​ ​and​ ​Fox​ ​News​ ​to​ ​share​ ​the​ ​compliance​ ​policy​ ​as​ ​other​ ​major 
broadcasters​ ​do​ ​publicly​ ​on​ ​their​ ​websites.​ ​Neither​ ​Ofcom,​ ​nor​ ​Fox​ ​make​ ​it​ ​known. 

August​ ​2017  21​ ​C​ ​Fox​ ​withdraws​ ​Fox​ ​News​ ​from​ ​the​ ​UK,​ ​citing​ ​‘commercial’​ ​reasons.   

 
 
 

1.1.​ ​​“Why​ ​would​ ​any​ ​Brit​ ​wanna​ ​offshore​ ​its​ ​sovereignty​ ​to​ ​Brussels?”  
 
Rule​ ​6.4​ ​of​ ​the​ ​Broadcast​ ​Code,​ ​which​ ​refers​ ​to​ ​broadcasting​ ​during​ ​elections,​ ​states:​ ​“Discussion 
and​ ​analysis​ ​of​ ​election​ ​and​ ​referendum​ ​issues​ ​must​ ​finish​ ​when​ ​the​ ​poll​ ​opens.”​ ​This​ ​is​ ​designed 
to​ ​prevent​ ​broadcasters​ ​unduly​ ​influencing​ ​voters​ ​just​ ​as​ ​they​ ​prepare​ ​to​ ​cast​ ​their​ ​ballot.  
 
In​ ​the​ ​UK,​ ​newspapers​ ​traditionally​ ​declare​ ​their​ ​support​ ​for​ ​one​ ​party​ ​(or​ ​candidate)​ ​or​ ​another​ ​in 
the​ ​run​ ​up​ ​to​ ​or​ ​on​ ​the​ ​day​ ​of​ ​the​ ​election.​ ​Murdoch-owned​ ​newspapers​ ​tend​ ​to​ ​be​ ​extremely​ ​vocal 
in​ ​support​ ​of​ ​their​ ​candidate​ ​or​ ​position.​ ​However​ ​such​ ​declarations​ ​are​ ​strictly​ ​prohibited​ ​for 
broadcasters,​ ​which​ ​are​ ​required​ ​to​ ​remain​ ​neutral.  
 

1 ​ ​​James​ ​Murdoch,​ ​MacTaggart​ ​Lecture,​ ​28​ ​August​ ​2009 
http://image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf  
 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​5 

http://image.guardian.co.uk/sys-files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf


 

Your​ ​World​ ​with​ ​Neil​ ​Cavuto​​ ​is​ ​one​ ​of​ ​Fox​ ​News’​ ​flagship​ ​discussion​ ​programmes.​ ​On​ ​23​ ​June 
2016,​ ​while​ ​UK​ ​voters​ ​went​ ​to​ ​the​ ​polls​ ​in​ ​the​ ​EU​ ​Referendum,​ ​the​ ​show​ ​included​ ​a​ ​targeted​ ​and 
partial​ ​discussion​ ​of​ ​issues​ ​likely​ ​to​ ​sway​ ​UK​ ​voters,​ ​such​ ​as​ ​the​ ​cost​ ​of​ ​European​ ​Union 
membership,​ ​sovereignty​ ​and​ ​immigration.   2

 
Here​ ​are​ ​some​ ​excerpts​ ​from​ ​the​ ​discussion,​ ​which​ ​demonstrate​ ​clear​ ​bias​ ​and​ ​inaccuracy:  
 

- This​ ​is​ ​the​ ​end​ ​of​ ​a​ ​very​ ​messy,​ ​very​ ​long​ ​campaign​ ​and​ ​at​ ​stake​ ​is​ ​everything​ ​–​ ​it’s​ ​the 
UK’s​ ​future​ ​in​ ​Europe​ ​–​ ​the​ ​Europeans’​ ​future​ ​in​ ​the​ ​world.  

- At​ ​the​ ​heart​ ​of​ ​this​ ​is​ ​whether​ ​the​ ​UK​ ​should​ ​cut​ ​all​ ​ties​ ​with​ ​the​ ​European​ ​Union​ ​and​ ​go​ ​at 
it​ ​alone​ ​or​ ​if​ ​they​ ​should​ ​remain​ ​within​ ​as​ ​part​ ​of​ ​the​ ​super​ ​state,​ ​the​ ​European​ ​super​ ​state 
which​ ​makes​ ​many​ ​decisions​ ​on​ ​the​ ​behalf​ ​of​ ​the​ ​UK.  

- I​ ​mean​ ​we​ ​are​ ​governed​ ​by​ ​a​ ​bunch​ ​of​ ​bureaucrats​ ​that​ ​don’t​ ​speak​ ​English​ ​in​ ​a​ ​funny 
place​ ​called​ ​The​ ​Hague,​ ​which​ ​makes​ ​no​ ​sense​ ​at​ ​all,​ ​and​ ​it​ ​tells​ ​Britain​ ​what​ ​to​ ​do,​ ​it​ ​takes 
British​ ​money,​ ​it​ ​doesn’t​ ​send​ ​much​ ​of​ ​it​ ​back​ ​–​ ​it’s​ ​a​ ​very​ ​unfair​ ​one-way​ ​street​ ​when​ ​you 
begin​ ​to​ ​dig​ ​into​ ​it​ ​and​ ​the​ ​biggest​ ​thing​ ​of​ ​course​ ​is​ ​that​ ​all​ ​of​ ​this​ ​is​ ​all​ ​a​ ​disguise​ ​over​ ​the 
immigration​ ​issue. 

- I​ ​don’t​ ​know​ ​why​ ​any​ ​Brit,​ ​maybe​ ​I’m​ ​just​ ​too​ ​much​ ​of​ ​a​ ​Yank,​ ​why​ ​would​ ​any​ ​Brit​ ​wanna 
offshore​ ​its​ ​sovereignty​ ​to​ ​Brussels?​ ​That​ ​makes​ ​no​ ​sense​ ​to​ ​me​ ​but​ ​that’s​ ​what​ ​we​ ​have 
today.  

 
Fox​ ​News​ ​describes​ ​the​ ​show​ ​as​ ​providing​ ​financial​ ​analysis​ ​aimed​ ​to​ ​coincide​ ​with​ ​the​ ​closing​ ​of 
the​ ​US​ ​stock​ ​market.​ ​Here​ ​are​ ​some​ ​examples​ ​of​ ​how​ ​it​ ​reported​ ​on​ ​the​ ​complex​ ​financial 
arguments​ ​for​ ​and​ ​against​ ​Britain's​ ​membership​ ​of​ ​the​ ​EU:  
 

- British​ ​banks​ ​are​ ​warning​ ​of​ ​potential​ ​chaos​ ​–​ ​the​ ​Bank​ ​of​ ​England​ ​is​ ​said​ ​to​ ​be​ ​on​ ​high 
alert​ ​tonight.​ ​Is​ ​that​ ​really​ ​something​ ​to​ ​be​ ​worried​ ​about​ ​or​ ​is​ ​it​ ​just​ ​plain​ ​old​ ​fear 
mongering? 

- Now​ ​those​ ​who​ ​want​ ​to​ ​stay​ ​say​ ​it​ ​is​ ​simply​ ​madness​ ​to​ ​be​ ​cut​ ​off​ ​from​ ​our​ ​largest​ ​trading 
partners​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​and​ ​economically​ ​it​ ​would​ ​lead​ ​to​ ​a​ ​massive​ ​recession.  

  
Given​ ​the​ ​timing​ ​of​ ​the​ ​programme,​ ​and​ ​its​ ​extensive​ ​discussion​ ​and​ ​subjective​ ​analysis​ ​of​ ​events 
broadcast​ ​while​ ​voters​ ​were​ ​still​ ​visiting​ ​the​ ​polls,​ ​it​ ​is​ ​not​ ​surprising​ ​that​ ​Ofcom​ ​found​ ​Fox​ ​News​ ​to 
be​ ​in​ ​clear​ ​breach​ ​of​ ​Rule​ ​6.4.  
 
The​ ​responses​ ​from​ ​Fox​ ​News’​ ​management​ ​betray​ ​their​ ​disrespect​ ​for​ ​UK​ ​law,​ ​their​ ​prejudice 
against​ ​what​ ​they​ ​consider​ ​the​ ​parochial​ ​nature​ ​of​ ​UK​ ​politics,​ ​and​ ​their​ ​strong​ ​disinclination​ ​to 
consider​ ​UK​ ​viewers’​ ​needs​ ​and​ ​perspectives.  
 
Fox​ ​News​ ​breached​ ​a​ ​simple​ ​rule​ ​that​ ​no​ ​analysis​ ​of​ ​any​ ​kind​ ​may​ ​be​ ​conducted​ ​by​ ​broadcasters 
during​ ​polling​ ​time,​ ​and​ ​yet​ ​in​ ​their​ ​response​ ​to​ ​the​ ​Ofcom​ ​ruling​ ​they​ ​neither​ ​defend​ ​nor​ ​apologise 
for​ ​their​ ​airing​ ​of​ ​the​ ​programme​ ​at​ ​that​ ​time.​ ​They​ ​give​ ​no​ ​undertaking​ ​as​ ​to​ ​future​ ​compliance 

2​ ​The​ ​material​ ​in​ ​this​ ​section​ ​is​ ​all​ ​drawn​ ​from​ ​Ofcom’s​ ​Broadcast​ ​and​ ​On​ ​Demand​ ​Bulletin​ ​Issue​ ​No.​ ​311​ ​(22​ ​August 
2016),​ ​p​ ​8: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On_Demand_Bull
etin.pdf​.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​6 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On_Demand_Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On_Demand_Bulletin.pdf


 

measures​ ​to​ ​avoid​ ​such​ ​breaches,​ ​and​ ​they​ ​fail​ ​to​ ​explain​ ​why​ ​the​ ​show​ ​went​ ​out​ ​when​ ​it​ ​did, 
except​ ​that​ ​it​ ​coincided​ ​with​ ​the​ ​closure​ ​of​ ​the​ ​US​ ​markets.  
 
What​ ​the​ ​management​ ​does​ ​defend​ ​is​ ​an​ ​anticipated​ ​accusation​ ​of​ ​bias​ ​and​ ​impartiality,​ ​arguing 
that​ ​the​ ​show​ ​was​ ​unlikely​ ​to​ ​have​ ​influenced​ ​UK​ ​voters​ ​as​ ​it​ ​was​ ​not​ ​aimed​ ​at​ ​them​ ​but​ ​was 
“prepared​ ​with​ ​a​ ​view​ ​towards​ ​an​ ​American​ ​audience​ ​and​ ​the​ ​expectations​ ​of​ ​what​ ​an​ ​American 
audience​ ​would​ ​find​ ​interesting”.  
 
They​ ​also​ ​assert​ ​that​ ​the​ ​content​ ​of​ ​the​ ​programme​ ​was​ ​clearly​ ​within​ ​the​ ​scope​ ​of​ ​legitimate​ ​news 
reporting​ ​and​ ​commentary​ ​and​ ​that​ ​“it​ ​is​ ​important​ ​that​ ​individuals​ ​are​ ​permitted​ ​to​ ​explore​ ​current 
affairs​ ​and​ ​their​ ​future​ ​impacts.”  
 
These​ ​comments​ ​by​ ​Fox​ ​News’​ ​management​ ​suggest​ ​that​ ​they​ ​were​ ​aware​ ​of​ ​the​ ​possibility​ ​that 
they​ ​were​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​another​ ​part​ ​of​ ​Ofcom’s​ ​Broadcasting​ ​Code,​ ​namely​ ​rule​ ​5.5,​ ​which​ ​states 
that​ ​“due​ ​impartiality​ ​on​ ​matters​ ​of​ ​political​ ​or​ ​industrial​ ​controversy​ ​and​ ​matters​ ​relating​ ​to​ ​current 
public​ ​policy​ ​must​ ​be​ ​preserved.”  
 
Ofcom​ ​took​ ​no​ ​position​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​Fox’s​ ​arguments​ ​as​ ​to​ ​the​ ​programme’s​ ​content,​ ​reaching​ ​a 
limited​ ​conclusion​ ​that​ ​the​ ​programme​ ​was​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​rule​ ​6.4,​ ​without​ ​considering​ ​any​ ​aspect​ ​of 
bias​ ​or​ ​partiality.​ ​It​ ​stated:  

“We​ ​also​ ​had​ ​regard​ ​to​ ​the​ ​fact​ ​that​ ​the​ ​prohibition​ ​in​ ​Rule​ ​6.4​ ​on​ ​discussion​ ​and​ ​analysis​ ​of 
referendum​ ​issues​ ​while​ ​the​ ​polls​ ​are​ ​open​ ​is​ ​not​ ​qualified​ ​in​ ​any​ ​way​ ​–​ ​for​ ​example​ ​by​ ​the 
possibility​ ​of​ ​a​ ​broadcaster​ ​justifying​ ​the​ ​material​ ​by​ ​the​ ​context.”  

 
We​ ​would​ ​like​ ​to​ ​draw​ ​to​ ​the​ ​CMA’s​ ​attention​ ​to​ ​this​ ​decision,​ ​and​ ​contrast​ ​it​ ​with​ ​other​ ​Ofcom 
findings​ ​that​ ​have​ ​taken​ ​a​ ​strict​ ​interpretation​ ​of​ ​the​ ​rules​ ​to​ ​ensure​ ​compliance​ ​during​ ​referenda. 
For​ ​example,​ ​London-based​ ​community​ ​radio​ ​channel​ ​Resonance​ ​FM,​ ​earned​ ​Ofcom’s​ ​censure​ ​for 
misguided​ ​banter​ ​about​ ​the​ ​Scottish​ ​referendum,​ ​despite​ ​the​ ​fact​ ​the​ ​radio​ ​station​ ​is​ ​aimed​ ​at​ ​the 
London’s​ ​artistic​ ​community​ ​with​ ​little​ ​or​ ​no​ ​reception​ ​in​ ​Scotland​ ​and​ ​no​ ​aspirations​ ​as​ ​to​ ​serious 
news​ ​or​ ​current​ ​affairs​ ​coverage.  

3

 
Ofcom’s​ ​failure​ ​to​ ​investigate​ ​the​ ​impartiality​ ​and​ ​bias​ ​aspects​ ​of​ ​the​ ​Your​ ​World​ ​broadcast​ ​leaves 
the​ ​CMA​ ​without​ ​a​ ​regulatory​ ​view​ ​as​ ​to​ ​whether​ ​Ofcom​ ​would​ ​have​ ​accepted​ ​Fox​ ​News’ 
arguments.​ ​​ ​We​ ​do​ ​have​ ​some​ ​guidance​ ​in​ ​the​ ​way​ ​they​ ​approached​ ​the​ ​dual​ ​questions​ ​in 
Hannity,​ ​just​ ​6​ ​months​ ​later​ ​(see​ ​section​ ​1.3​ ​of​ ​this​ ​document)​ ​but​ ​as​ ​there​ ​are​ ​so​ ​few 
investigations​ ​during​ ​Fox​ ​News’​ ​tenure​ ​as​ ​a​ ​UK​ ​regulated​ ​broadcaster,​ ​the​ ​CMA​ ​should​ ​seek 
further​ ​information​ ​on​ ​what​ ​discussions​ ​Ofcom​ ​had​ ​at​ ​the​ ​time​ ​to​ ​guide​ ​the​ ​decision​ ​not​ ​to​ ​widen 
the​ ​investigation​ ​to​ ​include​ ​rule​ ​5.5.​ ​​ ​Ofcom’s​ ​view​ ​on​ ​the​ ​show’s​ ​content,​ ​as​ ​documented​ ​in​ ​their 
finding​ ​in​ ​terms​ ​of​ ​partiality​ ​would​ ​be​ ​useful​ ​evidence. 
 

 

  

3 ​ ​​Ofcom​ ​bulletin​ ​no​ ​270​ ​at​ ​​https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51132/obb270.pdf  
To​ ​illustrate​ ​the​ ​tone​ ​and​ ​level​ ​of​ ​bias,​ ​we​ ​quote​ ​the​ ​DJ​ ​who​ ​says​ ​“People​ ​have​ ​been​ ​asking​ ​me,​ ​‘Henry,​ ​how​ ​do​ ​you 
think​ ​it’s​ ​going​ ​to​ ​be​ ​if​ ​Scotland​ ​goes​ ​independent?’​ ​And​ ​my​ ​reply​ ​is,​ ​‘I​ ​think​ ​it​ ​will​ ​be​ ​perfect’”.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​7 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51132/obb270.pdf


 

1.2.​ ​“Abortion​ ​is​ ​murder” 
 
Rule​ ​5.5​ ​did​ ​come​ ​into​ ​play​ ​on​ ​another​ ​occasion.​ ​As​ ​stated​ ​above,​ ​Rule​ ​5.5​ ​in​ ​Ofcom’s​ ​Broadcast 
Code​ ​requires​ ​that:​ ​“Due​ ​impartiality​ ​on​ ​matters​ ​of​ ​political​ ​or​ ​industrial​ ​controversy​ ​and​ ​matters 
relating​ ​to​ ​current​ ​public​ ​policy​ ​must​ ​be​ ​preserved​ ​on​ ​the​ ​part​ ​of​ ​any​ ​person​ ​providing​ ​a 
service...This​ ​may​ ​be​ ​achieved​ ​within​ ​a​ ​programme​ ​or​ ​over​ ​a​ ​series​ ​of​ ​programmes​ ​taken​ ​as​ ​a 
whole.”  
 
On​ ​7th​ ​April​ ​2016​ ​at​ ​15:23,​ ​Fox​ ​News​ ​broadcast​ ​a​ ​segment​ ​featuring​ ​“Judge”​ ​Andrew​ ​Napolitano 
speaking​ ​on​ ​the​ ​topic​ ​of​ ​abortion.​ ​​ ​Andrew​ ​Napolitano​ ​is​ ​a​ ​frequent​ ​Fox​ ​News​ ​commentator​ ​with 
the​ ​title​ ​“Senior​ ​judicial​ ​analyst”.  
 
Following​ ​a​ ​complaint,​ ​Ofcom​ ​found​ ​that​ ​the​ ​show​ ​was​ ​not​ ​balanced,​ ​neither​ ​internally​ ​nor​ ​through 
other​ ​clearly​ ​signalled​ ​companion​ ​programming​ ​designed​ ​to​ ​provide​ ​alternative​ ​viewpoints.​ ​Ofcom 
succinctly​ ​summarised​ ​the​ ​item​ ​as​ ​concluding​ ​that​ ​“abortion​ ​is​ ​murder”​ ​and​ ​ruled​ ​that​ ​the 
programme​ ​was​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​Rule​ ​5.5.   

4

 
Fox​ ​News​ ​threw​ ​a​ ​variety​ ​of​ ​defences​ ​into​ ​its​ ​representations​ ​to​ ​Ofcom​ ​when​ ​asked​ ​to​ ​respond​ ​to 
the​ ​complaint​ ​of​ ​apparent​ ​bias.​ ​They​ ​said​ ​that: 
 

• they​ ​did​ ​not​ ​consider​ ​that​ ​abortion​ ​was​ ​a​ ​matter​ ​of​ ​current​ ​public​ ​controversy​ ​in​ ​the​ ​UK;  
• this​ ​piece​ ​was​ ​targeted​ ​at​ ​the​ ​debate​ ​in​ ​the​ ​US; 
• Fox​ ​Extra​ ​was​ ​not​ ​a​ ​factual​ ​programme​ ​but​ ​was​ ​presented​ ​as​ ​one​ ​of​ ​a​ ​series​ ​of​ ​short 

editorial​ ​opinion​ ​pieces​ ​and​ ​that​ ​“many​ ​in​ ​the​ ​audience​ ​of​ ​‘personal​ ​view’​ ​programmes 
are​ ​“comfortable​ ​with​ ​adjusting​ ​their​ ​expectations​ ​of​ ​due​ ​impartiality”;  

• the​ ​audience​ ​would​ ​have​ ​known​ ​that​ ​Andrew​ ​Napolitano​ ​is​ ​an​ ​extreme​ ​commentator​ ​in 
the​ ​US,​ ​and​ ​that​ ​the​ ​audiences​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​and​ ​Fox​ ​Extra​ ​“know​ ​and​ ​expect​ ​that​ ​Fox 
News​ ​is​ ​a​ ​home​ ​of​ ​strident​ ​presenter​ ​opinions​ ​and​ ​that​ ​furthermore​ ​the​ ​programme’s 
the​ ​style​ ​and​ ​presentation,​ ​its​ ​“crafting”,​ ​would​ ​suggest​ ​that​ ​the​ ​opinions​ ​put​ ​forward​ ​will 
be​ ​strong​ ​and​ ​potentially​ ​disagreeable.  

 
Again,​ ​a​ ​disrespect​ ​for​ ​UK​ ​law​ ​is​ ​demonstrated​ ​and​ ​the​ ​onus​ ​seems​ ​to​ ​be​ ​placed​ ​on​ ​the​ ​audience 
to​ ​distinguish​ ​between​ ​fact​ ​and​ ​opinion,​ ​to​ ​understand​ ​the​ ​context​ ​in​ ​which​ ​the​ ​remarks​ ​are​ ​being 
made,​ ​and​ ​for​ ​whose​ ​benefit.  
 
The​ ​arguments​ ​put​ ​forward​ ​by​ ​Fox​ ​demonstrate​ ​that​ ​this​ ​was​ ​more​ ​than​ ​a​ ​lapse​ ​in​ ​editorial 
judgement.​ ​It​ ​indicates​ ​a​ ​US-based​ ​approach​ ​which​ ​ignores​ ​the​ ​journalistic​ ​principles​ ​of​ ​sound 
research,​ ​factual​ ​balance,​ ​and​ ​compliance​ ​that​ ​underpin​ ​trusted​ ​news​ ​and​ ​factual​ ​output​ ​in​ ​the​ ​UK.  
 
In​ ​their​ ​first​ ​line​ ​of​ ​defence,​ ​Fox​ ​News’​ ​management​ ​dismissed​ ​both​ ​the​ ​UK’s​ ​legislative​ ​position​ ​on 
abortion​ ​and​ ​the​ ​potential​ ​effect​ ​of​ ​their​ ​broadcast​ ​on​ ​their​ ​own​ ​viewers.​ ​It​ ​is​ ​apparent​ ​from​ ​their 
defence​ ​that​ ​Fox​ ​News​ ​had​ ​not​ ​checked​ ​the​ ​relevant​ ​UK​ ​legislation​ ​prior​ ​to​ ​broadcast.​ ​They​ ​gave 

4 ​ ​​The​ ​material​ ​in​ ​this​ ​section​ ​is​ ​all​ ​drawn​ ​from​​ ​Ofcom​ ​Broadcast​ ​and​ ​on​ ​Demand​ ​Bulletin​ ​no​ ​311​ ​(22​ ​August​ ​2016), 
p​ ​12​ ​ff,​ ​at 
www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On_Demand_Bulletin.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​8 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On_Demand_Bulletin.pdf


 

no​ ​apparent​ ​thought​ ​to​ ​the​ ​impact​ ​of​ ​the​ ​item​ ​on​ ​those​ ​UK​ ​viewers​ ​who​ ​might​ ​have​ ​been​ ​touched 
by​ ​the​ ​issue​ ​in​ ​their​ ​lives.​ ​​ ​As​ ​Ofcom​ ​stated:  

“They​ ​(Fox​ ​News)​ ​criticised​ ​abortion​ ​in​ ​general​ ​terms​ ​using​ ​highly​ ​emotive​ ​language​ ​which 
would​ ​also​ ​resonate​ ​with​ ​viewers​ ​in​ ​the​ ​United​ ​Kingdom,​ ​where​ ​in​ ​Ofcom’s​ ​view​ ​abortion 
continues​ ​to​ ​be​ ​a​ ​controversial​ ​subject”.  
 

Fox​ ​News’​ ​reliance​ ​on​ ​the​ ​argument​ ​that​ ​the​ ​programme​ ​was​ ​aimed​ ​at​ ​addressing​ ​US​ ​issues​ ​was 
both​ ​factually​ ​wrong,​ ​and​ ​also​ ​shows​ ​a​ ​basic​ ​misunderstanding​ ​of​ ​compliance.​ ​​ ​As​ ​Ofcom​ ​stated:  

“We​ ​…considered​ ​Judge​ ​Napolitano’s​ ​comments​ ​would​ ​be​ ​controversial​ ​and​ ​as​ ​relevant​ ​to 
UK​ ​(and​ ​other​ ​international)​ ​audiences​ ​as​ ​they​ ​would​ ​be​ ​to​ ​US-based​ ​viewers,​ ​as​ ​a​ ​result, 
the​ ​requirement​ ​to​ ​preserve​ ​due​ ​impartiality​ ​was​ ​not​ ​materially​ ​reduced​ ​by​ ​the​ ​fact​ ​that​ ​the 
programme​ ​was​ ​focused​ ​on​ ​non-UK​ ​matters.”  
 

This​ ​demonstrates​ ​that​ ​Fox​ ​News​ ​(UK)​ ​take​ ​their​ ​thought​ ​leadership​ ​and​ ​editorial​ ​business​ ​model 
from​ ​their​ ​US​ ​counterpart,​ ​and​ ​have​ ​not​ ​adjusted​ ​their​ ​editorial​ ​stance​ ​for​ ​UK​ ​viewers.​ ​They​ ​will​ ​in 
fact​ ​adhere​ ​as​ ​closely​ ​as​ ​possible​ ​to​ ​this​ ​business​ ​model​ ​expecting​ ​viewers​ ​to,​ ​in​ ​their​ ​own​ ​words, 
“adjust​ ​their​ ​expectations​ ​of​ ​due​ ​impartiality”.​ ​​ ​In​ ​the​ ​UK,​ ​while​ ​every​ ​channel​ ​is​ ​allowed​ ​to​ ​find​ ​its 
own​ ​creative​ ​expression,​ ​rules​ ​on​ ​impartiality​ ​and​ ​truth​ ​are​ ​not​ ​adaptable​ ​according​ ​to​ ​perceived 
audience​ ​demand.  

 
Fox​ ​News​ ​then​ ​asserted​ ​that​ ​the​ ​programme​ ​was​ ​not​ ​factual,​ ​but​ ​opinion.​ ​This​ ​defence​ ​indicates 
that​ ​Fox​ ​News​ ​management​ ​considers​ ​Judge​ ​Andrew’s​ ​output​ ​to​ ​be​ ​entertainment.​ ​But​ ​they​ ​are 
not​ ​licensed​ ​to​ ​run​ ​an​ ​entertainment​ ​channel.​ ​Indeed,​ ​UK​ ​broadcast​ ​culture​ ​delineates​ ​a​ ​difference 
between​ ​fact​ ​and​ ​fun​ ​and​ ​imposes​ ​licence​ ​conditions​ ​accordingly.​ ​Ofcom​ ​quite​ ​rightly​ ​dismiss​ ​the 
claim​ ​stating:  

“The​ ​programme​ ​was​ ​still​ ​a​ ​broadcast​ ​(albeit​ ​a​ ​brief​ ​one)​ ​dealing​ ​with​ ​a​ ​current​ ​affairs​ ​topic 
transmitted​ ​as​ ​part​ ​of​ ​the​ ​editorial​ ​schedule​ ​on​ ​a​ ​rolling​ ​news​ ​channel​ ​and​ ​audiences​ ​would 
have​ ​viewed​ ​it​ ​in​ ​this​ ​light.​ ​Again​ ​we​ ​see​ ​Fox​ ​News’​ ​adherence​ ​to​ ​the​ ​structural​ ​model​ ​of 
the​ ​US​ ​counterpart,​ ​irrespective​ ​of​ ​local​ ​compliance​ ​requirements”. 

 
This​ ​basic​ ​mismatch​ ​between​ ​Fox’s​ ​info-tainment​ ​approach​ ​to​ ​news​ ​and​ ​the​ ​expectations​ ​in​ ​the 
UK​ ​of​ ​unbiased,​ ​facts-based​ ​provision​ ​of​ ​information,​ ​lies​ ​at​ ​the​ ​heart​ ​of​ ​the​ ​Fox​ ​News 
management​ ​approach,​ ​and​ ​is​ ​a​ ​succinct​ ​illustration​ ​of​ ​the​ ​danger​ ​of​ ​21C​ ​Fox​ ​taking​ ​over​ ​Sky.  
 

1.3​ ​“The​ ​queen​ ​of​ ​corruption” 
 
A​ ​further​ ​investigation​ ​also​ ​concerned​ ​Ofcom’s​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​requirements​ ​on​ ​due 
impartiality​ ​in​ ​both​ ​sections​ ​5​ ​-​ ​the​ ​general​ ​rules​ ​on​ ​matters​ ​of​ ​political​ ​or​ ​industrial​ ​controversy​ ​and 
section​ ​6​ ​-​ ​on​ ​election​ ​coverage.​ ​The​ ​effect​ ​of​ ​Rule​ ​6.1​ ​specifically​ ​is​ ​to​ ​ensure​ ​broadcasters 
preserve​ ​due​ ​impartiality​ ​in​ ​their​ ​coverage​ ​of​ ​elections​ ​and​ ​referendums​ ​and​ ​applies​ ​to​ ​the 
coverage​ ​of​ ​elections​ ​or​ ​referendums​ ​both​ ​inside​ ​and​ ​outside​ ​the​ ​UK. 
  
In​ ​August​ ​2016,​ ​at​ ​the​ ​height​ ​of​ ​the​ ​US​ ​presidential​ ​campaigns,​ ​“Hannity"​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​broadcast 
a​ ​series​ ​of​ ​reports​ ​on​ ​the​ ​2nd,​ ​5th,​ ​and​ ​6th​ ​of​ ​August​ ​which​ ​Ofcom​ ​found​ ​to​ ​be​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​UK 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​9 



 

rules​ ​on​ ​bias​ ​and​ ​impartiality. ​ ​“Hannity"​ ​is​ ​a​ ​live​ ​current​ ​affairs​ ​programme​ ​presented​ ​by​ ​Sean 5

Hannity​ ​which​ ​discusses​ ​and​ ​analyses​ ​political​ ​news​ ​and​ ​stories.​ ​The​ ​broadcasts​ ​addressed​ ​the 
policy​ ​positions​ ​of,​ ​and​ ​personal​ ​integrity​ ​claims​ ​and​ ​counterclaims​ ​made​ ​by,​ ​the​ ​Trump​ ​and 
Clinton​ ​campaign​ ​camps.  
 
Given​ ​the​ ​public​ ​commitment​ ​of​ ​its​ ​main​ ​presenter​ ​to​ ​both​ ​Donald​ ​Trump​ ​and​ ​right​ ​wing​ ​politics​ ​in 
general,​ ​it​ ​is​ ​unsurprising​ ​that​ ​he​ ​took​ ​a​ ​strong​ ​position​ ​for​ ​Donald​ ​Trump​ ​and​ ​against​ ​Hillary 
Clinton.​ ​What​ ​the​ ​programme​ ​did​ ​not​ ​do​ ​is​ ​provide​ ​commentators​ ​with​ ​strong​ ​counterbalancing 
views​ ​or​ ​give​ ​due​ ​air​ ​time​ ​to​ ​Clinton’s​ ​policy​ ​positions.​ ​The​ ​Ofcom​ ​finding​ ​here​ ​is​ ​extensive,​ ​and 
quotes​ ​numerous​ ​occasions​ ​on​ ​which​ ​the​ ​Clinton's​ ​campaign​ ​or​ ​Hillary​ ​Clinton​ ​herself​ ​are​ ​subject 
to​ ​trenchant​ ​criticism.​ ​For​ ​example​ ​Hannity's​ ​broadcast​ ​advice​ ​to​ ​Trump​ ​damns​ ​Clinton​ ​and 
praises​ ​Trump: 
 

SH:​ ​“…The​ ​only​ ​two​ ​people​ ​that​ ​he​ ​(Trump)​ ​really​ ​should​ ​mention​ ​with​ ​95​ ​days​ ​left​ ​are 
Obama’s​ ​disastrous​ ​economic​ ​and​ ​foreign​ ​policy​ ​and​ ​Hilary’s​ ​horrible​ ​record.​ ​And​ ​the​ ​other 
thing​ ​I​ ​think​ ​he​ ​should​ ​do​ ​is,​ ​you​ ​know,​ ​focus​ ​on​ ​the​ ​things​ ​that​ ​he​ ​said​ ​to​ ​me​ ​in​ ​interview 
after​ ​interview​ ​–​ ​I’ve​ ​put​ ​up​ ​on​ ​the​ ​screen​ ​–​ ​you​ ​know,​ ​the​ ​differences​ ​between​ ​these​ ​two 
campaigns:​ ​he’s​ ​going​ ​to​ ​appoint​ ​originals​ ​to​ ​the​ ​Supreme​ ​Court,​ ​those​ ​that​ ​have​ ​fidelity​ ​to 
the​ ​Constitution,​ ​believe​ ​in​ ​separation​ ​of​ ​powers,​ ​co-equal​ ​branches​ ​of​ ​government;​ ​he’s 
going​ ​to​ ​talk​ ​about​ ​protecting​ ​the​ ​homeland​ ​and​ ​securing​ ​the​ ​border​ ​for​ ​both​ ​of​ ​the 
economy​ ​and​ ​our​ ​safety;​ ​implementing​ ​a​ ​safe​ ​refugee​ ​programme;​ ​fixing​ ​America’s​ ​broken 
economy;​ ​balancing​ ​budgets;​ ​creating​ ​jobs;​ ​energy 
independence;​ ​education​ ​and​ ​the​ ​states;​ ​his​ ​negotiating​ ​better​ ​trade​ ​deals….  
 
…Put​ ​America​ ​first.​ ​That’s​ ​his​ ​message” 
 

By​ ​contrast,​ ​here​ ​is​ ​his​ ​view​ ​on​ ​Hillary​ ​Clinton’s​ ​policy​ ​position: 
 
SH:​ ​“…last​ ​week,​ ​about​ ​the​ ​DNC.​ ​I​ ​watched​ ​Hillary’s​ ​speech.​ ​I​ ​know​ ​you​ ​had​ ​millions​ ​more 
watching​ ​when​ ​you​ ​compare​ ​Thursday​ ​to​ ​Thursday,​ ​but​ ​I​ ​kind​ ​of​ ​viewed​ ​it​ ​as​ ​a​ ​check-list, 
sort​ ​of​ ​clichés​ ​and​ ​platitudes​ ​and​ ​slogans,​ ​not​ ​a​ ​lot​ ​of​ ​specifics,​ ​you​ ​know.” 
 

As​ ​to​ ​their​ ​personal​ ​characteristics,​ ​he​ ​describes​ ​Clinton​ ​as​ ​dishonest​ ​and​ ​repeats​ ​and​ ​encourages 
rumours​ ​of​ ​corruption​ ​without​ ​evidence​ ​or​ ​any​ ​opportunity​ ​to​ ​respond,​ ​for​ ​example​ ​quoting​ ​Clint 
Eastwood: 

 
SH:​ ​“…​ ​[Clint​ ​Eastwood]​ ​also​ ​said​ ​the​ ​following:​ ​‘I’d​ ​have​ ​to​ ​go​ ​for​ ​Trump,​ ​you​ ​know, 
because,​ ​you​ ​know,​ ​she’s​ ​[i.e.​ ​Hillary​ ​Clinton]​ ​declared​ ​that​ ​she’s​ ​gonna​ ​to​ ​follow​ ​in 
Obama’s​ ​footsteps.​ ​There’s​ ​just​ ​been​ ​too​ ​much​ ​funny​ ​business​ ​on​ ​both​ ​sides​ ​of​ ​aisle. 
She’s​ ​made​ ​a​ ​lot​ ​of​ ​dough​ ​being​ ​a​ ​politician” 
 

Interviewing​ ​Donald​ ​Trump​ ​he​ ​invites​ ​him​ ​to​ ​casually​ ​slander​ ​Hillary​ ​Clinton,​ ​without​ ​challenge: 
 

5​ ​The​ ​material​ ​in​ ​this​ ​section​ ​is​ ​all​ ​drawn​ ​from​ ​Ofcom’s​ ​Broadcast​ ​and​ ​On​ ​Demand​ ​Bulletin​ ​Issue​ ​No.​ ​317​ ​(21​ ​November 
2016),​ ​p​ ​23,​ ​available​ ​at:​ ​​https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/94271/Issue-317.pdf  
 
 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​10 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/94271/Issue-317.pdf


 

SH:​ ​“She​ ​[i.e.​ ​Hillary​ ​Clinton]​ ​lies​ ​a​ ​lot”. 
DT:​ ​“Yeah”. 
SH:​ ​“What’s​ ​your​ ​reaction​ ​to​ ​that?” 
DT:​ ​“Well,​ ​she​ ​lied​ ​about​ ​a​ ​lot​ ​of​ ​things.​ ​She’s​ ​now​ ​lying​ ​about​ ​her​ ​job​ ​and​ ​she’s​ ​lying​ ​that 
she’s​ ​going​ ​to​ ​be​ ​the​ ​agent​ ​of​ ​change.​ ​She’s​ ​not​ ​going​ ​to​ ​change,​ ​she’s​ ​been​ ​there​ ​for​ ​30 
years… 

 
We​ ​have​ ​explained​ ​the​ ​purpose​ ​of​ ​due​ ​impartiality​ ​above.​ ​Although​ ​the​ ​impartiality​ ​due​ ​to 
a​ ​non-national​ ​matter​ ​may​ ​be​ ​less​ ​than​ ​for​ ​a​ ​UK​ ​referendum​ ​or​ ​election,​ ​broadcasters​ ​are 
expected​ ​to​ ​apply​ ​impartiality​ ​rules.​ ​Ofcom​ ​asked​ ​Fox​ ​for​ ​a​ ​response​ ​on​ ​this​ ​basis. 
 
The​ ​licensee's​ ​response​ ​was,​ ​in​ ​essence,​ ​that​ ​it​ ​had​ ​provided​ ​a​ ​balanced​ ​form​ ​of​ ​presentation​ ​as 
they​ ​gave​ ​Clinton’s​ ​position​ ​before​ ​knocking​ ​it​ ​down,​ ​explaining:​ ​“countering​ ​or​ ​challenging 
criticisms​ ​is​ ​but​ ​one​ ​way​ ​to​ ​achieve​ ​an​ ​appropriate​ ​range​ ​of​ ​views,​ ​however​ ​it​ ​is​ ​not​ ​the​ ​only​ ​way”. 
Fox​ ​News​ ​relied​ ​strongly​ ​on​ ​the​ ​exemption​ ​of​ ​current​ ​affairs​ ​commentary​ ​shows​ ​from​ ​the​ ​news 
requirement​ ​of​ ​due​ ​accuracy​ ​arguing​ ​that​ ​“Given​ ​that​ ​the​ ​programmes​ ​are​ ​for​ ​commentary,​ ​when 
they​ ​mention​ ​the​ ​US​ ​presidential​ ​election​ ​or​ ​related​ ​topics​ ​they​ ​were​ ​done​ ​so​ ​to​ ​offer​ ​analysis​ ​and 
and​ ​opinions”​ ​​ ​in​ ​a​ ​matter​ ​that​ ​complied​ ​with​ ​s​ ​5.11.  
 
Fox​ ​News​ ​also​ ​argued​ ​that​ ​they​ ​had​ ​offered​ ​the​ ​Clinton​ ​campaign​ ​sufficient​ ​right​ ​to​ ​reply,​ ​stating 
that​ ​“throughout​ ​the​ ​US​ ​Presidential​ ​campaign​ ​season,​ ​Fox​ ​News​ ​have​ ​made​ ​numerous​ ​and 
frequent​ ​invitations​ ​to​ ​Hillary​ ​Clinton​ ​for​ ​her​ ​(or​ ​any​ ​of​ ​her​ ​campaign​ ​staff)​ ​to​ ​appear​ ​on​ ​Hannity”. 
In​ ​her​ ​absence​ ​Fox​ ​News​ ​felt​ ​it​ ​had​ ​balanced​ ​the​ ​program​ ​by​ ​using​ ​clips​ ​from​ ​other​ ​sources​ ​or 
prior​ ​interviews​ ​as​ ​a​ ​foundation​ ​for​ ​discussing​ ​her.​ ​​ ​Fox​ ​News​ ​felt​ ​its​ ​guests​ ​were​ ​not​ ​unduly 
partial,​ ​they​ ​conceded​ ​that​ ​“each​ ​person​ ​may​ ​have​ ​spoken​ ​to​ ​varying​ ​degrees​ ​on​ ​aspects​ ​of​ ​Mr 
Trump’s​ ​campaign​ ​strategy​ ​…​ ​but​ ​such​ ​statements​ ​even​ ​if​ ​positive​ ​or​ ​laudatory​ ​do​ ​not​ ​mean​ ​that​ ​a 
speaker​ ​supports​ ​Trump’s​ ​campaign”. 
 
Ofcom​ ​concluded​ ​that​ ​the​ ​overwhelming​ ​balance​ ​of​ ​the​ ​programmes​ ​was​ ​against​ ​the​ ​Clinton 
campaign.​ ​They​ ​noted​ ​that​ ​she​ ​was​ ​variously​ ​described​ ​as​ ​“bogey​ ​woman”;​ ​“lying​ ​about​ ​lying”;​ ​“the 
queen​ ​of​ ​corruption”;​ ​“a​ ​monster”;​ ​“a​ ​weak​ ​person”;​ ​“not​ ​strong​ ​enough​ ​to​ ​be​ ​President”;​ ​“Hillary 
‘rotten’​ ​Clinton”;​ ​“reckless​ ​and​ ​crooked”;​ ​“putting​ ​her​ ​personal​ ​interests​ ​before​ ​our​ ​national​ ​security 
interest”;​ ​not​ ​being​ ​able​ ​to​ ​“win​ ​on​ ​issues​ ​based​ ​on​ ​honesty,​ ​integrity​ ​and​ ​truthfulness”;​ ​not​ ​being 
“honest​ ​or​ ​trustworthy”;​ ​and​ ​putting​ ​forward​ ​a​ ​“stale​ ​agenda”.  
 
They​ ​also​ ​dismissed​ ​the​ ​argument​ ​proposed​ ​by​ ​Fox​ ​News​ ​that​ ​including​ ​some​ ​clips​ ​of​ ​Hillary 
Clinton​ ​was​ ​sufficient​ ​to​ ​establish​ ​balance,​ ​noting​ ​that​ ​“In​ ​our​ ​view​ ​the​ ​few​ ​video​ ​clips​ ​of​ ​Hillary 
Clinton​ ​featured​ ​in​ ​the​ ​programmes​ ​were​ ​used​ ​only​ ​in​ ​a​ ​manner​ ​to​ ​criticise​ ​her​ ​and​ ​her​ ​candidacy.” 
 
Ofcom​ ​summarises​ ​the​ ​series​ ​of​ ​programmes​ ​overall​ ​as​ ​offering​ ​a​ ​high​ ​degree​ ​of​ ​unanimity​ ​in​ ​the 
viewpoints​ ​expressed​ ​with​ ​overwhelming​ ​support​ ​given​ ​to​ ​the​ ​candidacy​ ​of​ ​Donald​ ​Trump.​ ​This 
meant​ ​there​ ​was​ ​an​ ​overwhelmingly​ ​“one-sided​ ​view”​ ​on​ ​a​ ​matter​ ​of​ ​major​ ​political​ ​controversy. 
 
Stepping​ ​back,​ ​and​ ​looking​ ​at​ ​the​ ​editorial​ ​management​ ​this​ ​finding​ ​exposes,​ ​we​ ​again​ ​see​ ​that 
Fox​ ​News​ ​exhibited​ ​a​ ​misunderstanding​ ​of​ ​the​ ​impartiality​ ​which​ ​should​ ​be​ ​the​ ​lifeblood​ ​of​ ​any 
news​ ​broadcaster​ ​committed​ ​to​ ​attaining​ ​standards​ ​of​ ​compliance.​ ​Fox​ ​News​ ​undertook​ ​special 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​11 



 

pleading​ ​for​ ​its​ ​US-centred​ ​approach,​ ​offering​ ​no​ ​concessions​ ​as​ ​to​ ​any​ ​potential​ ​fault​ ​on​ ​the​ ​part 
of​ ​the​ ​broadcaster,​ ​nor​ ​proposals​ ​to​ ​avoid​ ​future​ ​breaches. 
 
No​ ​sanctions​ ​were​ ​suggested​ ​or​ ​imposed​ ​by​ ​Ofcom.​ ​If​ ​such​ ​bias​ ​had​ ​been​ ​shown​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​any 
UK​ ​election,​ ​one​ ​would​ ​expect​ ​Ofcom​ ​to​ ​have​ ​censured​ ​the​ ​programme​ ​and​ ​levied​ ​a​ ​fine.  
 

Conclusion 
We​ ​believe​ ​all​ ​of​ ​the​ ​cases​ ​outlined​ ​above​ ​are​ ​significant​ ​in​ ​predicting​ ​the​ ​likely​ ​path​ ​for​ ​the​ ​future 
of​ ​Sky​ ​news. 
 
Fox​ ​withdrew​ ​Fox​ ​News​ ​from​ ​the​ ​UK​ ​in​ ​August​ ​2017,​ ​just​ ​three​ ​months​ ​after​ ​it​ ​had​ ​introduced​ ​a 
policy​ ​claiming​ ​to​ ​make​ ​it​ ​compliant​ ​with​ ​the​ ​UK​ ​broadcasting​ ​code,​ ​and​ ​just​ ​two​ ​weeks​ ​before​ ​the 
Secretary​ ​of​ ​State​ ​referred​ ​the​ ​bid​ ​to​ ​the​ ​CMA.​ ​In​ ​a​ ​brief​ ​statement,​ ​21C​ ​Fox​ ​claimed​ ​this 
withdrawal​ ​was​ ​for​ ​commercial​ ​reasons.​ ​However,​ ​company​ ​sources​ ​and​ ​other​ ​commentators​ ​said 
it​ ​was​ ​to​ ​avoid​ ​discussion​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​programming​ ​in​ ​the​ ​UK,​ ​an​ ​implicit​ ​admission​ ​that​ ​the 
compliance​ ​policy​ ​had​ ​failed​ ​to​ ​bring​ ​the​ ​channel​ ​into​ ​line​ ​with​ ​UK​ ​standards.   6

 
While​ ​other​ ​countries’​ ​media​ ​laws​ ​differ​ ​from​ ​the​ ​UK’s,​ ​the​ ​behaviour​ ​and​ ​standards​ ​demonstrated 
by​ ​21C​ ​Fox-owned​ ​media​ ​in​ ​other​ ​jurisdictions​ ​is​ ​relevant​ ​to​ ​the​ ​discussion​ ​in​ ​the​ ​UK,​ ​because 
they​ ​show​ ​the​ ​dominant​ ​approach​ ​taken​ ​by​ ​the​ ​parent​ ​company,​ ​and​ ​the​ ​attitude​ ​of​ ​its​ ​owners​ ​to 
news​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​reporting.  
 
This​ ​approach​ ​has​ ​been​ ​shown​ ​in​ ​the​ ​last​ ​year​ ​in​ ​Australia,​ ​as​ ​a​ ​full​ ​takeover​ ​by​ ​21C​ ​Fox​ ​in 
December​ ​2016​ ​saw​ ​the​ ​editorial​ ​policy​ ​at​ ​Sky​ ​Australia​ ​change​ ​markedly.​ ​The​ ​prime​ ​time​ ​evening 
schedule​ ​has​ ​shifted​ ​from​ ​news​ ​programming​ ​as​ ​we​ ​would​ ​recognise​ ​it​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​to​ ​panels​ ​of 
commentators,​ ​similar​ ​to​ ​much​ ​of​ ​Fox​ ​News’​ ​programming.​ ​​Starting​ ​at​ ​7pm​ ​Monday​ ​to​ ​Thursday,​ ​it 
now​ ​airs​ ​five​ ​hours​ ​of​ ​mostly​ ​politically​ ​biased​ ​talk.​ ​The​ ​line​ ​up​ ​starts​ ​with​ ​News​ ​Corp​ ​columnist 
Andrew​ ​Bolt​ ​and​ ​ends​ ​with​ ​another​ ​News​ ​Corp​ ​columnist​ ​Chris​ ​Kenny. 
 
In​ ​May,​ ​one​ ​of​ ​Murdoch’s​ ​former​ ​media​ ​writers,​ ​Mark​ ​Day,​ ​surveyed​ ​Sky​ ​News’​ ​line-up​ ​of 
opinionated​ ​presenters,​ ​and​ ​wondered​ ​whether​ ​there​ ​had​ ​been​ ​a​ ​“brand​ ​reset”​ ​since​ ​News​ ​Corp 
acquired​ ​it.​ ​“Will​ ​it​ ​be​ ​‘Foxified’​ ​–​ ​that​ ​is,​ ​turned​ ​into​ ​a​ ​Down​ ​Under​ ​version​ ​of​ ​America’s​ ​most 
watched​ ​and​ ​controversial​ ​cable​ ​news​ ​channel,​ ​Fox​ ​News?”​ ​he​ ​asked.​ ​before​ ​saying​ ​that 
appeared​ ​“broadly”​ ​to​ ​be​ ​the​ ​case.   7

 
Rupert​ ​Murdoch​ ​has​ ​said​ ​explicitly​ ​that​ ​he​ ​would​ ​like​ ​Sky​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​to​ ​be​ ​more​ ​like​ ​Fox​ ​US. ​ ​A 

8

House​ ​of​ ​Lords​ ​report​ ​states​ ​that​ ​Murdoch​ ​believed​ ​Sky​ ​News​ ​would​ ​be​ ​more​ ​popular​ ​if​ ​it​ ​were 
more​ ​like​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​Channel​ ​as​ ​it​ ​would​ ​then​ ​be​ ​a​ ​“proper​ ​alternative​ ​to​ ​the​ ​BBC.”​ ​He​ ​claimed 

6​ ​​21C​ ​Fox​ ​Pulls​ ​U.K.​ ​Fox​ ​News​ ​Feed​ ​From​ ​Sky​,​ ​Variety,​ ​29th​ ​August​ ​2017: 
http://variety.com/2017/tv/news/21st-century-fox-pulls-fox-news-feed-sky-1202541510/​, 
Ed​ ​Miliband,​ ​'​Britain​ ​doesn’t​ ​need​ ​a​ ​Fox​ ​News.​ ​The​ ​regulators​ ​must​ ​block​ ​the​ ​Murdochs’​ ​bid'​,​ ​The​ ​Guardian,​ ​September 
1,​ ​2017​ ​​https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/sep/01/britain-fox-news-murdochs-uk-media​.​ ​Both 
accessed​ ​on​ ​24th​ ​October​ ​2017. 
7​ ​Mike​ ​Seccombe,​​ ​'Murdoch’s​ ​failure​ ​to​ ​launch​ ​Fox​ ​here'​,​ ​The​ ​Saturday​ ​Paper,​ ​October​ ​7,​ ​2017 
https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-fox-here/15072948005316  
8​ ​​Owen​ ​Gibson,​ ​​‘Murdoch​ ​wants​ ​Sky​ ​News​ ​to​ ​be​ ​more​ ​like​ ​rightwing​ ​Fox’​ ​​(​The​ ​Guardian​,​ ​24​ ​November,​ ​2007) 
<​https://www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television​>accessed​ ​on​ ​12​ ​July​ ​2017. 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​12 

http://variety.com/2017/tv/news/21st-century-fox-pulls-fox-news-feed-sky-1202541510/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/sep/01/britain-fox-news-murdochs-uk-media
https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-fox-here/15072948005316
https://www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television


 

one​ ​of​ ​the​ ​reasons​ ​that​ ​it​ ​was​ ​not​ ​yet​ ​a​ ​proper​ ​alternative​ ​was​ ​because​ ​no​ ​one​ ​knew​ ​any​ ​better 
and​ ​that​ ​Sky​ ​could​ ​become​ ​more​ ​like​ ​Fox​ ​even​ ​without​ ​a​ ​change​ ​to​ ​the​ ​impartiality​ ​rules​ ​in​ ​the​ ​UK. 
He​ ​stated​ ​Sky​ ​had​ ​not​ ​yet​ ​made​ ​the​ ​presentational​ ​progress​ ​that​ ​Fox​ ​had​ ​made​ ​and​ ​that​ ​the​ ​only 
reason​ ​that​ ​Sky​ ​News​ ​was​ ​not​ ​more​ ​like​ ​Fox​ ​News​ ​yet​ ​was​ ​because​ ​“nobody​ ​at​ ​Sky​ ​listens​ ​to​ ​me.”

 9

 

We​ ​believe​ ​that​ ​no​ ​evidence​ ​has​ ​been​ ​supplied​ ​to​ ​date​ ​to​ ​indicate​ ​that​ ​this​ ​model​ ​of​ ​Foxification 
will​ ​not​ ​be​ ​applied​ ​to​ ​Sky​ ​if​ ​Sky​ ​is​ ​absorbed​ ​into​ ​the​ ​management​ ​structures​ ​and​ ​business​ ​models 
of​ ​21C​ ​Fox. 
 
Despite​ ​separation​ ​of​ ​management​ ​in​ ​channels​ ​acquired​ ​in​ ​Australia,​ ​the​ ​US​ ​station’s​ ​editorial 
approach​ ​rapidly​ ​affected​ ​Sky​ ​Australia’s​ ​news​ ​output​ ​and​ ​culture,​ ​with​ ​the​ ​choice​ ​of​ ​presenter​ ​and 
programme​ ​structure​ ​leading​ ​to​ ​a​ ​subjective,​ ​narrative-driven,​ ​and​ ​entertainment-focused​ ​news 
output.​ ​Small​ ​programme​ ​inserts,​ ​like​ ​the​ ​one​ ​that​ ​featured​ ​Judge​ ​Napolitano,​ ​are​ ​the​ ​kind​ ​of 
infotainment​ ​fodder​ ​junior​ ​producers​ ​are​ ​typically​ ​tasked​ ​with​ ​at​ ​Fox.​ ​They​ ​are​ ​the​ ​training​ ​ground 
for​ ​future​ ​programme​ ​editors​ ​and​ ​presenters.​ ​It​ ​seems​ ​inevitable​ ​that​ ​this​ ​culture​ ​will​ ​come​ ​to​ ​affect 
Sky’s​ ​programming​ ​too. 
 
To​ ​address​ ​this,​ ​the​ ​CMA​ ​should​ ​request​ ​detail​ ​as​ ​to​ ​the​ ​training​ ​of​ ​junior​ ​and​ ​mid-level​ ​staff, 
including​ ​the​ ​compliance​ ​approval​ ​pathways,​ ​line​ ​management​ ​and​ ​promotion​ ​routes​ ​of​ ​mid-level 
executives​ ​and​ ​production​ ​staff​ ​between​ ​Sky​ ​and​ ​Fox​ ​under​ ​the​ ​proposed​ ​joined​ ​companies. 
 
  

9​ ​Murdoch:​ ​Sky​ ​News​ ​could​ ​be​ ​more​ ​popular​ ​if​ ​it​ ​emulated​ ​Fox​ ​News 
http://www.adweek.com/tvnewser/murdoch-sky-news-could-be-more-popular-if-it-emulated-fox-news/18096 
Accessed​ ​20​ ​October​ ​2017 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​13 

http://www.adweek.com/tvnewser/murdoch-sky-news-could-be-more-popular-if-it-emulated-fox-news/18096


 

Section​ ​2:​ ​Ofcom​ ​investigations​ ​into​ ​commercial​ ​influence 
 
The​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​has​ ​a​ ​number​ ​of​ ​explicit​ ​rules​ ​designed​ ​to​ ​protect​ ​news​ ​and​ ​current​ ​affairs 
provision​ ​from​ ​commercial​ ​influence.​ ​These​ ​range​ ​from​ ​the​ ​strict​ ​prohibition​ ​of​ ​disguised​ ​paid​ ​for 
content​ ​within​ ​programmes​ ​(surreptitious​ ​advertising)​ ​to​ ​more​ ​subtle​ ​distinctions​ ​preventing​ ​undue 
prominence​ ​of​ ​a​ ​particular​ ​product​ ​within​ ​a​ ​program​ ​-​ ​even​ ​if​ ​no​ ​money​ ​has​ ​exchanged​ ​hands.  
 
There​ ​are​ ​also​ ​clear​ ​rules​ ​on​ ​how​ ​to​ ​separate​ ​advertising​ ​from​ ​editorial​ ​content,​ ​with​ ​clear​ ​“break 
bumpers”​ ​required​ ​between​ ​the​ ​end​ ​of​ ​a​ ​part​ ​of​ ​a​ ​show​ ​and​ ​the​ ​advert​ ​break. 
 
We​ ​have​ ​argued​ ​in​ ​previous​ ​submissions​ ​that​ ​Fox​ ​News​ ​has​ ​breached​ ​these​ ​rules​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​in​ ​the 
past,​ ​and​ ​in​ ​this​ ​section​ ​we​ ​provide​ ​further​ ​evidence​ ​of​ ​this​ ​tendency,​ ​and​ ​the​ ​concomitant​ ​risk​ ​to 
Sky​ ​News’​ ​standards.  
 
In​ ​the​ ​US,​ ​where​ ​21C​ ​Fox​ ​is​ ​headquartered,​ ​and​ ​where​ ​the​ ​culture​ ​of​ ​the​ ​company​ ​has​ ​been 
established,​ ​product​ ​placement​ ​and​ ​promotion​ ​in​ ​news​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​programmes​ ​is​ ​common. 
Indeed​ ​many​ ​flagship​ ​US​ ​drama​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​productions​ ​are​ ​funded​ ​by​ ​product​ ​placement 
and​ ​advertiser​ ​funding ​ ​and​ ​they​ ​are​ ​an​ ​important​ ​part​ ​of​ ​21C​ ​Fox’s​ ​business​ ​model. ​ ​The 

10 11

commercialisation​ ​of​ ​broadcast​ ​and​ ​cable​ ​programming​ ​has​ ​been​ ​seen​ ​by​ ​US​ ​Congress​ ​and​ ​the 
FCC​ ​as​ ​largely​ ​the​ ​business​ ​of​ ​the​ ​networks​ ​in​ ​the​ ​US.​ ​​ ​Thus​ ​this​ ​issue​ ​does​ ​not​ ​fall​ ​under​ ​great 
scrutiny​ ​in​ ​the​ ​States​ ​-​ ​and​ ​the​ ​few​ ​recommendations​ ​which​ ​do​ ​exist​ ​are​ ​generally​ ​restricted​ ​to​ ​soft 
recommendations​ ​as​ ​to​ ​how​ ​a​ ​distinction​ ​between​ ​advertising​ ​and​ ​editorial​ ​content​ ​is​ ​achieved, 
rather​ ​than​ ​scrutiny​ ​of​ ​the​ ​content​ ​itself. 
 
The​ ​track​ ​record​ ​established​ ​by​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​its​ ​16​ ​years​ ​of​ ​broadcasting​ ​in​ ​the​ ​UK,​ ​suggests​ ​that 
the​ ​strictures​ ​placed​ ​on​ ​advertising​ ​in​ ​this​ ​country​ ​are​ ​ones​ ​the​ ​company​ ​is​ ​reluctant​ ​to​ ​comply​ ​with 
and​ ​is​ ​familiar​ ​with​ ​in​ ​the​ ​US.​ ​​ ​This​ ​raises​ ​concerns​ ​about​ ​how​ ​a​ ​Sky​ ​News​ ​that​ ​was​ ​100%-owned 
and​ ​controlled​ ​by​ ​21C​ ​Fox​ ​would​ ​fare​ ​under​ ​these​ ​regulations.  
 

 

  

10 ​ ​​Mallory​ ​Russell,​ ​​Here​ ​Are​ ​Some​ ​Of​ ​TV's​ ​Most​ ​Successful​ ​Product​ ​Placements​ ​(Business​ ​Insider,​ ​March​ ​14,​ ​2012) 
http://www.businessinsider.com/here-are-some-of-tvs-best-product-placements-2012-3  
11​ ​Brian​ ​Steinberg,​ ​​Pepsi​ ​Taps​ ​Fox’s​ ​‘Empire’​ ​To​ ​Build​ ​A​ ​TV​ ​Commercial​ ​For​ ​The​ ​Future​ ​​(Variety,​ ​November​ ​19,​ ​2015) 
http://variety.com/2015/tv/news/pepsi-empire-fox-tv-advertising-1201644340/  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​14 

http://www.businessinsider.com/here-are-some-of-tvs-best-product-placements-2012-3
http://variety.com/2015/tv/news/pepsi-empire-fox-tv-advertising-1201644340/


 

2.1​ ​“Shop​ ​till​ ​you​ ​drop”  12

 
Section​ ​9.2​ ​of​ ​Ofcom’s​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​states​ ​clearly​ ​that,​ ​“Broadcasters​ ​must​ ​ensure​ ​that 
editorial​ ​content​ ​is​ ​distinct​ ​from​ ​advertising.”​ ​​ ​Indeed,​ ​the​ ​distinction​ ​between​ ​paid​ ​for​ ​content​ ​and 
editorial​ ​content,​ ​is​ ​a​ ​mainstay​ ​of​ ​UK​ ​broadcast​ ​compliance.​ ​The​ ​rules,​ ​which​ ​derive​ ​both​ ​from​ ​the 
UK’s​ ​broadcast​ ​law​ ​and​ ​European​ ​Union​ ​Directives,​ ​are​ ​designed​ ​to​ ​both​ ​strictly​ ​limit​ ​the​ ​amount 
of​ ​advertising​ ​per​ ​clock​ ​hour​ ​and​ ​keep​ ​it​ ​distinct​ ​from​ ​programmes​ ​-​ ​so​ ​no​ ​extra​ ​advertising​ ​content 
can​ ​be​ ​inserted.  
 
On​ ​June​ ​28,​ ​Fox​ ​News​ ​programme​ ​“Fox​ ​and​ ​Friends”​ ​contained​ ​an​ ​editorial​ ​segment​ ​-​ ​called​ ​It’s 
Your​ ​Money,​ ​which​ ​breached​ ​this​ ​rules​ ​and​ ​the​ ​guidelines​ ​around​ ​it.  
 
Ofcom’s​ ​report​ ​describes​ ​a​ ​sequence​ ​of​ ​discussions​ ​between​ ​the​ ​programme’s​ ​two​ ​presenters​ ​and 
a​ ​representative​ ​of​ ​the​ ​website​ ​Mega​ ​Morning​ ​Deals.​ ​Each​ ​discussion​ ​focused​ ​on​ ​a​ ​particular 
product​ ​offered​ ​exclusively​ ​to​ ​Fox​ ​&​ ​Friends​ ​viewers​ ​at​ ​a​ ​discounted​ ​price.​ ​Viewers​ ​were​ ​directed 
to​ ​the​ ​programme’s​ ​website​ ​to​ ​take​ ​advantage​ ​of​ ​the​ ​special​ ​offers.  
 
Here’s​ ​a​ ​typical​ ​conversation​ ​about​ ​a​ ​golf​ ​product,​ ​which​ ​was​ ​accompanied​ ​by​ ​helpful​ ​on-screen 
graphic​ ​directing​ ​views​ ​to​ ​the​ ​website​ ​where​ ​purchases​ ​could​ ​be​ ​made:  
 

Representative:​​ ​“Ok,​ ​the​ ​Golf​ ​Buddy;​ ​this​ ​is​ ​for​ ​the​ ​golf​ ​fanatic.​ ​This​ ​is​ ​basically​ ​a 
wristband,​ ​you​ ​get​ ​on​ ​the​ ​course​ ​and​ ​it​ ​has​ ​this​ ​special​ ​green​ ​view​ ​technology.​ ​It​ ​tells​ ​you 
exactly​ ​the​ ​distance​ ​from​ ​any​ ​angle​ ​or​ ​approach​ ​to​ ​the​ ​greens,​ ​so​ ​you​ ​know​ ​which​ ​to 
choose;​ ​38,000​ ​courses​ ​programmed​ ​into​ ​this​ ​baby.​ ​It’s​ ​got​ ​GPS;​ ​it’s​ ​typically​ ​pretty​ ​pricey 
$300​ ​–​ ​but​ ​today:​ ​$119.​ ​So​ ​–” 
First​ ​Presenter:​​ ​“Wow” 
Second​ ​Presenter:​​ ​“That’s​ ​awesome”. 
**** 
Representative:​​ ​“just​ ​click​ ​on​ ​the​ ​Mega​ ​Morning​ ​Deals​ ​icon​ ​on​ ​the​ ​Fox​ ​&​ ​Friends​ ​website” 
First​ ​Presenter:​​ ​“Yeah,​ ​Foxandfriends.com” 
Representative:​​ ​“Shop​ ​till​ ​you​ ​drop” 

 
And​ ​another​ ​exchange,​ ​promoting​ ​a​ ​new​ ​exercise​ ​tool:  

 
“This​ ​internationally​ ​acclaimed​ ​personal​ ​trainer​ ​came​ ​up​ ​with​ ​the​ ​system​ ​–​ ​it​ ​comes​ ​with​ ​a 
DVD,​ ​it’s​ ​great​ ​for​ ​sculpting​ ​and​ ​toning​ ​and​ ​it’s​ ​the​ ​new​ ​thing”, 
 
“[pointing​ ​at​ ​portable​ ​charging​ ​sticks]​ ​they’ve​ ​got​ ​these​ ​really​ ​cool​ ​designs,​ ​there’s​ ​one​ ​for 
fourth​ ​of​ ​July,​ ​there’s​ ​a​ ​rainbow​ ​one,​ ​love​ ​that​ ​they’re​ ​fashionable”, 
 
[in​ ​reaction​ ​to​ ​an​ ​on-screen​ ​banner,​ ​reading]:​ ​“Stellar​ ​Savings:​ ​Amazing​ ​deals​ ​on​ ​the 
season’s​ ​best​ ​products.​ ​Wow,​ ​what​ ​a​ ​saving;​ ​today​ ​it​ ​doesn’t​ ​cost​ ​$44,​ ​it​ ​costs​ ​£18”;  

 

12 ​ ​​The​ ​material​ ​in​ ​this​ ​section​ ​is​ ​all​ ​drawn​ ​from​ ​Ofcom​ ​Bulletin​ ​319​ ​at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulleti
n,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​15 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf


 

Fox​ ​and​ ​Friends​ ​was​ ​found​ ​in​ ​breach​ ​rule​ ​9.2​ ​on​ ​the​ ​grounds​ ​that​ ​the​ ​It’s​ ​Your​ ​Money​ ​section 
contained​ ​advertising​ ​that​ ​was​ ​not​ ​sufficiently​ ​distinct​ ​from​ ​the​ ​editorial​ ​content,​ ​raising​ ​the​ ​risk​ ​that 
viewers​ ​could​ ​be​ ​confused​ ​as​ ​to​ ​whether​ ​they​ ​were​ ​watching​ ​a​ ​recommendation​ ​that​ ​was​ ​genuine 
and​ ​impartial,​ ​or​ ​one​ ​made​ ​because​ ​the​ ​channel​ ​had​ ​been​ ​paid​ ​to​ ​make​ ​it.  
 
This​ ​also​ ​raises​ ​issues​ ​of​ ​trust.​ ​Under​ ​the​ ​guise​ ​of​ ​helping​ ​the​ ​viewer​ ​to​ ​find​ ​discounts,​ ​Fox’s 
presenters​ ​were​ ​actually​ ​selling​ ​products.​ ​This​ ​is​ ​a​ ​form​ ​of​ ​partial​ ​reporting​ ​motivated​ ​by 
commercial​ ​interests​ ​that​ ​directly​ ​calls​ ​into​ ​question​ ​Fox’s​ ​commitment​ ​to​ ​broadcast​ ​standards.​ ​Yet 
again,​ ​it​ ​places​ ​too​ ​much​ ​of​ ​an​ ​onus​ ​on​ ​viewers​ ​to​ ​distinguish​ ​between​ ​types​ ​of​ ​content.  
 
In​ ​its​ ​representations​ ​to​ ​Ofcom,​ ​Fox​ ​News​ ​made​ ​much​ ​of​ ​the​ ​“important​ ​principle​ ​of​ ​the​ ​expression 
rights​ ​should​ ​be​ ​restricted​ ​only​ ​when​ ​necessary​ ​and​ ​proportionate​ ​to​ ​do​ ​so”.​ ​They​ ​argued​ ​it​ ​was 
programme​ ​content,​ ​not​ ​advertising,​ ​designed​ ​to​ ​let​ ​viewers​ ​know​ ​about​ ​the​ ​discounts​ ​available​ ​to 
them,​ ​rather​ ​than​ ​the​ ​products​ ​to​ ​which​ ​the​ ​discount​ ​applied.  
 
They​ ​also​ ​said​ ​that​ ​It's​ ​Your​ ​Money​ ​was​ ​“clearly​ ​distinguished​ ​as​ ​a​ ​featured​ ​segment​ ​distinct​ ​from 
advertising​ ​by​ ​the​ ​absence​ ​of​ ​the​ ​use​ ​of​ ​lead-in​ ​and​ ​lead-out​ ​bumps​ ​and​ ​teases​ ​that​ ​broadcasters 
use​ ​to​ ​alert​ ​viewers​ ​when​ ​a​ ​commercial​ ​interstitial​ ​is​ ​appearing”.  
 
Ofcom​ ​rightly​ ​rejected​ ​Fox’s​ ​arguments​ ​and​ ​identified​ ​the​ ​material​ ​as​ ​serving​ ​the​ ​function​ ​of 
advertising​ ​i.e.​ ​the​ ​promotion​ ​of​ ​the​ ​supply​ ​of​ ​products​ ​in​ ​return​ ​for​ ​payment​ ​by​ ​viewers.​ ​They​ ​also 
pointed​ ​out​ ​that​ ​the​ ​regulations​ ​explicitly​ ​require​ ​promotional​ ​material​ ​to​ ​be​ ​separated​ ​from​ ​editorial 
content​ ​by​ ​teasers​ ​and​ ​that​ ​the​ ​lack​ ​of​ ​them​ ​compounds​ ​the​ ​risk​ ​that​ ​viewers​ ​will​ ​be​ ​confused​ ​as​ ​to 
what​ ​they​ ​are​ ​watching.  
 
It​ ​its​ ​final​ ​comments,​ ​Ofcom​ ​attempted​ ​to​ ​give​ ​Fox​ ​a​ ​basic​ ​lesson​ ​in​ ​the​ ​difference​ ​between 
advertising​ ​and​ ​programming,​ ​and​ ​make​ ​clear​ ​that​ ​the​ ​absence​ ​of​ ​bumpers​ ​does​ ​not​ ​negate​ ​the 
need​ ​to​ ​ensure​ ​that​ ​editorial​ ​content​ ​does​ ​not​ ​function​ ​as​ ​advertising.  
 
At​ ​this​ ​point,​ ​Fox​ ​News​ ​had​ ​been​ ​broadcasting​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​for​ ​15​ ​years.​ ​The​ ​need​ ​to​ ​distinguish 
between​ ​commercial​ ​and​ ​editorial​ ​content,​ ​particularly​ ​in​ ​current​ ​affairs​ ​and​ ​news​ ​programmes, 
should​ ​have​ ​been​ ​an​ ​established​ ​principle.​ ​The​ ​fact​ ​that​ ​the​ ​UK​ ​regulator​ ​had​ ​to​ ​go​ ​out​ ​of​ ​its​ ​way 
to​ ​explain​ ​the​ ​basic​ ​rules​ ​to​ ​the​ ​It’s​ ​Your​ ​Money​ ​production​ ​team​ ​suggests​ ​a​ ​wilful​ ​desire​ ​by​ ​the 
producers​ ​to​ ​misunderstand​ ​or​ ​test​ ​the​ ​rules. 
 
Indeed,​ ​this​ ​is​ ​upheld​ ​by​ ​the​ ​fact​ ​that​ ​this​ ​was​ ​not​ ​the​ ​first​ ​time​ ​Fox​ ​had​ ​been​ ​in​ ​trouble​ ​for​ ​blurring 
commercial​ ​and​ ​editorial​ ​boundaries.​ ​In​ ​2013,​ ​in​ ​a​ ​Fox​ ​News​ ​Extra​ ​item,​ ​a​ ​veterinarian​ ​praised​ ​a 
particular​ ​brand​ ​of​ ​pet​ ​food​ ​for​ ​its​ ​qualities​ ​in​ ​supporting​ ​senior​ ​pets.​ ​Ofcom​ ​found​ ​the​ ​segment​ ​to 
have​ ​given​ ​undue​ ​prominence​ ​to​ ​the​ ​pet​ ​food,​ ​even​ ​though​ ​Fox​ ​News​ ​claimed​ ​they​ ​had​ ​received 
no​ ​money​ ​for​ ​the​ ​item’s​ ​inclusion.  

13

 
All​ ​of​ ​this​ ​provides​ ​grounds​ ​for​ ​concern​ ​as​ ​to​ ​the​ ​business​ ​model​ ​Sky’s​ ​new​ ​owners​ ​would​ ​expect​ ​it 
to​ ​follow​ ​under​ ​the​ ​combined​ ​corporate​ ​entity.​ ​At​ ​21C​ ​Fox,​ ​interpolation​ ​of​ ​commercial​ ​content​ ​into 
editorial​ ​is​ ​key​ ​to​ ​revenue​ ​models.​ ​If​ ​Sky’s​ ​business​ ​advisors​ ​and​ ​legal​ ​compliance​ ​officers, 

13​ ​Ofcom​ ​Broadcast​ ​Bulletin​ ​(April​ ​8,​ ​2013)​ ​Page​ ​61 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/46992/obb227.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​16 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/46992/obb227.pdf


 

became​ ​part​ ​of​ ​an​ ​institution​ ​whose​ ​goal​ ​is​ ​to​ ​maximize​ ​the​ ​revenue​ ​of​ ​all​ ​of​ ​its​ ​television 
operations,​ ​we​ ​fear​ ​they​ ​may​ ​be​ ​pressured​ ​to​ ​pursue​ ​more​ ​forms​ ​of​ ​commercial​ ​revenue. 
 
Indeed,​ ​in​ ​the​ ​Annual​ ​Report​ ​to​ ​shareholders​ ​of​ ​2017,​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​son​ ​Lachlan,​ ​a​ ​director​ ​of 
21C​ ​Fox,​ ​makes​ ​clear​ ​that​ ​they​ ​want​ ​to​ ​streamline​ ​and​ ​increase​ ​Sky’s​ ​revenue​ ​generating 
capabilities:​ ​“our​ ​proposed​ ​acquisition​ ​of​ ​the​ ​shares​ ​of​ ​Sky​ ​that​ ​we​ ​do​ ​not​ ​own​ ​will​ ​deliver​ ​more 
balanced​ ​revenue​ ​streams​ ​and​ ​geographic​ ​spread​ ​and​ ​is​ ​expected​ ​to​ ​be​ ​significantly​ ​accretive​ ​to 
our​ ​earnings​ ​and​ ​free​ ​cash​ ​flow.”  

14

 
In​ ​our​ ​view,​ ​the​ ​CMA​ ​should​ ​therefore​ ​widen​ ​its​ ​investigation​ ​of​ ​the​ ​commitment​ ​to​ ​standards 
beyond​ ​those​ ​concerning​ ​due​ ​accuracy,​ ​impartiality​ ​and​ ​bias,​ ​and​ ​investigate​ ​whether​ ​21C​ ​Fox​ ​is 
likely​ ​to​ ​set​ ​commercial​ ​goals​ ​for​ ​Sky​ ​that​ ​include​ ​enhanced​ ​advertising​ ​and​ ​product​ ​placement 
revenue​ ​from​ ​its​ ​news​ ​channels.  
 
This​ ​aspect​ ​was​ ​not​ ​covered​ ​by​ ​Ofcom’s​ ​report,​ ​so​ ​the​ ​CMA​ ​will​ ​need​ ​to​ ​review​ ​product​ ​placement 
and​ ​advertiser​ ​revenue​ ​policies​ ​both​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​Fox​ ​News,​ ​and​ ​to​ ​the​ ​business​ ​plan​ ​for​ ​Sky 
should​ ​it​ ​be​ ​acquired​ ​by​ ​Fox.  
 
Any​ ​corporate​ ​governance​ ​and​ ​undertakings​ ​imposed​ ​on​ ​Fox​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​editorial​ ​interference 
should​ ​be​ ​mirrored​ ​by​ ​undertakings​ ​to​ ​avoid​ ​commercial​ ​influence​ ​over​ ​programme​ ​content.​ ​The 
CMA​ ​should​ ​also​ ​investigate​ ​how​ ​decisions​ ​about​ ​commercial​ ​revenue​ ​streams​ ​and​ ​product 
placement​ ​on​ ​editorial​ ​channels​ ​would​ ​get​ ​made. 
 
 
 
 
 
 
 
  

14 ​ ​​“A​ ​message​ ​from​ ​the​ ​chairmen”​ ​21​ ​CF​ ​Annual​ ​Report​ ​2017​ ​at​ ​​https://www.21C 
Fox.com/sites/default/files/uploaded/investors/annual-reports/21C​ ​Fox_full_final_ar_2017.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​17 

https://www.21cf.com/sites/default/files/uploaded/investors/annual-reports/21cf_full_final_ar_2017.pdf
https://www.21cf.com/sites/default/files/uploaded/investors/annual-reports/21cf_full_final_ar_2017.pdf


 

Section​ ​3:​ ​Complaints​ ​not​ ​investigated 
 
The​ ​previous​ ​two​ ​sections​ ​detail​ ​the​ ​results​ ​of​ ​Ofcom’s​ ​completed​ ​investigations​ ​into​ ​complaints 
against​ ​Fox​ ​News.​ ​Noting​ ​Ofcom’s​ ​decision​ ​not​ ​to​ ​look​ ​into​ ​the​ ​question​ ​of​ ​impartiality​ ​in​ ​Fox 
News’​ ​coverage​ ​of​ ​the​ ​EU​ ​referendum,​ ​Avaaz​ ​decided​ ​to​ ​look​ ​back​ ​at​ ​other​ ​complaints​ ​that​ ​were 
recorded​ ​but​ ​not​ ​investigated.  
 
One​ ​of​ ​the​ ​factors​ ​that​ ​Ofcom​ ​uses​ ​to​ ​decide​ ​whether​ ​to​ ​pursue​ ​an​ ​investigation​ ​is​ ​the​ ​level​ ​of 
harm​ ​caused​ ​by​ ​the​ ​potential​ ​breach.​ ​We​ ​understand​ ​that​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​audience​ ​was​ ​so​ ​small 
(around​ ​2000​ ​simultaneous​ ​viewers​ ​at​ ​any​ ​one​ ​time,​ ​of​ ​around​ ​70,000​ ​regular​ ​viewers)​ ​that​ ​the 
potential​ ​harm​ ​caused​ ​by​ ​breaches​ ​was​ ​relatively​ ​minimal.​ ​However,​ ​our​ ​contention​ ​is​ ​that​ ​these 
breaches​ ​acquire​ ​more​ ​relevance​ ​in​ ​the​ ​light​ ​of​ ​the​ ​CMA​ ​enquiry,​ ​and​ ​the​ ​potential​ ​takeover​ ​of 
Sky,​ ​which​ ​reached​ ​14.5​ ​million​ ​viewers​ ​in​ ​the​ ​first​ ​quarter​ ​of​ ​2017.   15

 
It​ ​is​ ​on​ ​these​ ​grounds​ ​that​ ​we​ ​sought​ ​to​ ​identify​ ​potentially​ ​relevant​ ​cases​ ​that​ ​should​ ​be​ ​further 
examined​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition.​ ​We​ ​used​ ​Ofcom’s​ ​records​ ​at​ ​the​ ​back​ ​of​ ​each 
bulletin​ ​from​ ​2015​ ​and​ ​2016,​ ​on​ ​the​ ​grounds​ ​that​ ​as​ ​Ofcom​ ​is​ ​most​ ​likely​ ​to​ ​still​ ​hold​ ​records​ ​and 
original​ ​complaints​ ​material​ ​for​ ​these​ ​more​ ​recent​ ​years.  
 

3.1.​ ​Background​ ​to​ ​the​ ​complaints​ ​process  
 
Ofcom’s​ ​“Procedures​ ​for​ ​investigating​ ​breaches​ ​of​ ​content​ ​standards​ ​for​ ​television​ ​and​ ​radio” 
explain​ ​that​ ​the​ ​regulator​ ​is​ ​free​ ​to​ ​investigate,​ ​on​ ​the​ ​basis​ ​of​ ​its​ ​own​ ​monitoring​ ​and​ ​any​ ​other 
evidence​ ​presented​ ​before​ ​it,​ ​any​ ​issue​ ​which​ ​is​ ​a​ ​potential​ ​breach​ ​of​ ​the​ ​Broadcasting​ ​Code. ​ ​​ ​It 

16

does​ ​not​ ​only​ ​have​ ​to​ ​investigate​ ​issues​ ​that​ ​are​ ​complained​ ​about,​ ​nor​ ​does​ ​it​ ​have​ ​to​ ​investigate 
all​ ​issues​ ​about​ ​which​ ​it​ ​receives​ ​complaints.  
 
The​ ​official​ ​procedures​ ​state​ ​that​ ​Ofcom​ ​will​ ​first​ ​consider​ ​whether,​ ​on​ ​its​ ​face,​ ​a​ ​complaint​ ​raises 
potentially​ ​substantive​ ​issues​ ​under​ ​the​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​(or​ ​other​ ​Code​ ​to​ ​which​ ​these 
Procedures​ ​apply).​ ​It​ ​will​ ​also​ ​consider​ ​the​ ​gravity​ ​and/or​ ​extent​ ​of​ ​the​ ​matter​ ​complained​ ​of, 
including,​ ​for​ ​example,​ ​whether​ ​it​ ​involves​ ​ongoing​ ​harm,​ ​harm​ ​to​ ​minors​ ​and/or​ ​financial​ ​harm.  
 
Ofcom​ ​may​ ​ask​ ​the​ ​broadcaster​ ​for​ ​a​ ​copy​ ​of​ ​the​ ​relevant​ ​programme​ ​at​ ​this​ ​stage,​ ​which​ ​must​ ​be 
provided​ ​within​ ​five​ ​working​ ​days.​ ​They​ ​may​ ​also​ ​request​ ​any​ ​other​ ​relevant​ ​background​ ​material 
or​ ​evidence,​ ​such​ ​as​ ​the​ ​audience​ ​data​ ​for​ ​the​ ​day,​ ​or​ ​any​ ​compliance​ ​arrangements​ ​that​ ​had 
been​ ​made​ ​to​ ​avoid​ ​problems​ ​in​ ​a​ ​less​ ​controlled​ ​broadcast​ ​environment​ ​such​ ​as​ ​a​ ​live​ ​broadcast. 
They​ ​will​ ​not​ ​normally​ ​request​ ​written​ ​representations​ ​from​ ​the​ ​broadcaster​ ​at​ ​this​ ​stage. 
 
A​ ​group​ ​of​ ​Ofcom​ ​standards​ ​executives​ ​then​ ​review​ ​the​ ​content​ ​supplied​ ​and​ ​undertake​ ​an​ ​initial 
assessment.​ ​The​ ​triage​ ​group​ ​may​ ​decide​ ​there​ ​is​ ​no​ ​case​ ​to​ ​answer,​ ​or​ ​that​ ​there​ ​is​ ​a​ ​possible 

15 ​ ​​Statista,​ ​​Quarterly​ ​reach​ ​of​ ​the​ ​Sky​ ​News​ ​channel​ ​in​ ​the​ ​United​ ​Kingdom​ ​(UK)​ ​from​ ​1st​ ​quarter​ ​2012​ ​to​ ​2nd​ ​quarter 
2017​ ​​https://www.statista.com/statistics/290872/sky-news-viewers-reached-quarterly-united-kingdom   
16 ​ ​​ ​​Ofcom,​ ​Procedures​ ​for​ ​investigating​ ​breaches​ ​of​ ​content​ ​standards​ ​for​ ​television​ ​and​ ​radio 
​ ​​https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​18 

https://www.statista.com/statistics/290872/sky-news-viewers-reached-quarterly-united-kingdom
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/55109/breaches-content-standards.pdf


 

breach​ ​but​ ​that​ ​it​ ​does​ ​not​ ​pass​ ​the​ ​potentially​ ​substantive​ ​issues​ ​test.​ ​They​ ​may​ ​also​ ​refer​ ​the 
matter​ ​up​ ​to​ ​the​ ​Director​ ​of​ ​Standards.​ ​If​ ​the​ ​event​ ​that​ ​Ofcom​ ​decides​ ​not​ ​to​ ​investigate​ ​the​ ​matter 
further​ ​it​ ​publishes​ ​its​ ​decision​ ​in​ ​its​ ​Broadcast​ ​and​ ​On-demand​ ​Bulletin.  
 

3.2​ ​Pro-Trump​ ​fake​ ​news  
 
In​ ​May​ ​2017,​ ​just​ ​after​ ​Fox​ ​News​ ​issued​ ​its​ ​new​ ​UK​ ​compliance​ ​policy,​ ​Fox​ ​News​ ​broke​ ​a​ ​story 
that​ ​murdered​ ​Democratic​ ​National​ ​Committee​ ​staffer​ ​Seth​ ​Rich​ ​provided​ ​DNC​ ​emails​ ​to 
WikiLeaks​ ​ahead​ ​of​ ​the​ ​2016​ ​presidential​ ​election.  
 
Fox​ ​News​ ​host​ ​Sean​ ​Hannity,​ ​one​ ​of​ ​Fox​ ​News’​ ​biggest​ ​stars,​ ​devoted​ ​several​ ​editions​ ​of​ ​his​ ​TV 
shows​ ​to​ ​pushing​ ​this​ ​demonstrably​ ​false​ ​claim. ​ ​His​ ​commentary​ ​contrasted​ ​with​ ​the​ ​intelligence 

17

community’s​ ​determination​ ​that​ ​the​ ​emails​ ​were​ ​hacked​ ​and​ ​distributed​ ​by​ ​Russian​ ​intelligence 
services, ​ ​and​ ​relied​ ​on​ ​evidence​ ​from​ ​Rod​ ​Wheeler,​ ​a​ ​private​ ​investigator​ ​hired​ ​by​ ​Fox​ ​who 

18

rapidly​ ​challenged​ ​Fox’s​ ​story​ ​and​ ​has​ ​since​ ​filed​ ​a​ ​court​ ​case​ ​arguing​ ​that​ ​Fox​ ​fabricated​ ​quotes 
in​ ​his​ ​name​ ​and​ ​pressured​ ​him​ ​to​ ​produce​ ​a​ ​false​ ​narrative.​ ​Lawyers​ ​acting​ ​for​ ​Wheeler​ ​further 
allege​ ​that​ ​the​ ​Fox​ ​story​ ​was​ ​produced​ ​in​ ​collusion​ ​with​ ​the​ ​White​ ​House,​ ​aiming​ ​to​ ​distract​ ​from 
the​ ​president’s​ ​sacking​ ​of​ ​FBI​ ​chief​ ​Comey,​ ​who​ ​was​ ​investigating​ ​Trump/Russia​ ​links.​ ​Evidence 
presented​ ​in​ ​the​ ​case​ ​includes​ ​a​ ​text​ ​to​ ​Wheeler​ ​from​ ​senior​ ​Trump​ ​campaign​ ​donor,​ ​Ed​ ​Butowsky: 
“the​ ​president​ ​just​ ​read​ ​the​ ​article.​ ​He​ ​wants​ ​the​ ​article​ ​out​ ​immediately.​ ​It's​ ​now​ ​all​ ​up​ ​to​ ​you." 
 
Rich’s​ ​family​ ​joined​ ​Wheeler​ ​to​ ​demand​ ​retractions​ ​of​ ​Fox’s​ ​reporting,​ ​and​ ​Fox​ ​News​ ​removed​ ​its 
online​ ​report​ ​after​ ​ten​ ​days,​ ​claiming​ ​that​ ​it​ ​was​ ​launching​ ​an​ ​internal​ ​investigation. ​ ​However 

19

Hannity​ ​frequently​ ​referred​ ​back​ ​to​ ​this​ ​false​ ​story​ ​in​ ​subsequent​ ​weeks,​ ​and​ ​neither​ ​he​ ​nor​ ​the 
other​ ​journalists,​ ​editors,​ ​producers​ ​or​ ​others​ ​at​ ​Fox,​ ​have​ ​faced​ ​any​ ​consequences​ ​from​ ​their 
employer,​ ​as​ ​far​ ​as​ ​is​ ​publicly​ ​known.  
 
Ofcom​ ​advised​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​that:  

“We​ ​previously​ ​received​ ​a​ ​complaint​ ​about​ ​this​ ​programme’s​ ​coverage​ ​of​ ​Seth​ ​Rich’s 
murder.​ ​We​ ​did​ ​not​ ​consider​ ​that​ ​this​ ​raised​ ​issues​ ​that​ ​warranted​ ​investigation​ ​under​ ​the 
Code.​ ​Hannity​ ​is​ ​not​ ​a​ ​news​ ​programme​ ​so​ ​there​ ​was​ ​no​ ​due​ ​accuracy​ ​requirement.​ ​We 
also​ ​did​ ​not​ ​consider​ ​it​ ​to​ ​be​ ​materially​ ​misleading.​ ​The​ ​segment​ ​about​ ​Seth​ ​Rich​ ​was 
presented​ ​as​ ​a​ ​“murder​ ​mystery”.​ ​Hannity​ ​did​ ​not​ ​state​ ​that​ ​this​ ​was​ ​the​ ​definitive​ ​account 
of​ ​what​ ​happened​ ​and​ ​made​ ​it​ ​clear​ ​that​ ​the​ ​official​ ​version​ ​of​ ​events,​ ​according​ ​to​ ​police, 

17 ​ ​David​ ​Weigel,​ ​‘The​ ​Seth​ ​Rich​ ​conspiracy​ ​shows​ ​how​ ​fake​ ​news​ ​still​ ​works,’​ ​(​The​ ​Washington​ ​Post​,​ ​20​ ​May 
2017) 
<​https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2017/05/20/the-seth-rich-conspiracy-shows-how-fake-ne
ws-still-works/?utm_term=.b5bcff89b31b​>​ ​accessed​ ​12​ ​July​ ​2017;​ ​Sean​ ​Hannity:​ ​'I'm​ ​not​ ​backing​ ​off'​ ​the 
Seth​ ​Rich​ ​conspiracy,’​ ​(​Media​ ​Matters​ ​for​ ​America,​​ ​19​ ​May​ ​2017);​ ​‘Sean​ ​Hannity​ ​Continues​ ​Smear 
Campaign​ ​Against​ ​Slain​ ​DNC​ ​Staffer,’​ ​(​Media​ ​Matters​ ​for​ ​America​,​ ​18​ ​May​ ​2017) 
<​https://www.mediamatters.org/video/2017/05/18/sean-hannity-continues-smear-campaign-against-slain-dnc
-staffer/216554​>​ ​accessed​ ​13​ ​July​ ​2017. 
18 ​ ​Scott​ ​Shane,​ ​‘What​ ​Intelligence​ ​Agencies​ ​Concluded​ ​About​ ​the​ ​Russian​ ​Attack​ ​on​ ​the​ ​U.S.​ ​Election,’​ ​(​The 
New​ ​York​ ​Times​,​ ​6​ ​January​ ​2017)​ ​​www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hack-report.html?_r=0​. 
19 ​ ​‘Statement​ ​on​ ​coverage​ ​of​ ​Seth​ ​Rich​ ​murder​ ​investigation,’​ ​(​Fox​ ​News​,​ ​23​ ​May​ ​2017) 
http://www.foxnews.com/politics/2017/05/23/statement-on-coverage-seth-rich-murder-investigation.html​. 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​19 

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2017/05/20/the-seth-rich-conspiracy-shows-how-fake-news-still-works/?utm_term=.b5bcff89b31b
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2017/05/20/the-seth-rich-conspiracy-shows-how-fake-news-still-works/?utm_term=.b5bcff89b31b
https://www.mediamatters.org/video/2017/05/18/sean-hannity-continues-smear-campaign-against-slain-dnc-staffer/216554
https://www.mediamatters.org/video/2017/05/18/sean-hannity-continues-smear-campaign-against-slain-dnc-staffer/216554
https://www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hack-report.html?_r=0
http://www.foxnews.com/politics/2017/05/23/statement-on-coverage-seth-rich-murder-investigation.html


 

was​ ​that​ ​Seth​ ​Rich​ ​was​ ​killed​ ​during​ ​a​ ​robbery​ ​gone​ ​wrong.​ ​He​ ​set​ ​out​ ​information​ ​that 
might​ ​undermine​ ​the​ ​official​ ​account​ ​of​ ​what​ ​happened.”   

20

 
We​ ​recommend​ ​that​ ​the​ ​CMA: 

● examine​ ​the​ ​Wheeler​ ​complaint  
21

● obtain​ ​additional​ ​court​ ​documents​ ​from​ ​Wheeler’s​ ​attorney​ ​Douglas​ ​Wigdor 
● obtain​ ​the​ ​Fox​ ​internal​ ​inquiry​ ​into​ ​the​ ​Seth​ ​Rich​ ​story​ ​and​ ​its​ ​retraction,​ ​and: 
● obtain​ ​internal​ ​Ofcom​ ​documentation​ ​on​ ​its​ ​review​ ​of​ ​this​ ​story. 

 

3.3​ ​Detail​ ​of​ ​other​ ​complaints​ ​not​ ​investigated 
 
The​ ​Broadcast​ ​and​ ​On-demand​ ​Bulletins​ ​from​ ​2015​ ​and​ ​2016​ ​detail​ ​numerous​ ​complaints​ ​about 
due​ ​accuracy​ ​and​ ​due​ ​impartiality​ ​recorded​ ​against​ ​Fox​ ​News,​ ​which​ ​were​ ​not​ ​investigated.  
 
In​ ​2015: 
Bulletin​ ​No​ ​272​ ​records​ ​“various”​ ​complaints​ ​regarding​ ​due​ ​accuracy​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​but​ ​does 
not​ ​record​ ​how​ ​many​ ​and​ ​on​ ​which​ ​occasions.  

- Bulletin​ ​No​ ​275​ ​records​ ​a​ ​complaint​ ​against​ ​Sean​ ​Hannity,​ ​for​ ​a​ ​programme​ ​on​ ​10/01/2015 
as​ ​being​ ​for​ ​“crime”,​ ​which​ ​we​ ​take​ ​to​ ​be​ ​incitement​ ​to​ ​crime. 

- Bulletin​ ​288​ ​records​ ​a​ ​complaint​ ​against​ ​“The​ ​O’Reilly​ ​Factor”​ ​on​ ​due​ ​impartiality​ ​and​ ​bias. 
 
In​ ​2016,​ ​there​ ​were​ ​six​ ​other​ ​complaints​ ​recorded​ ​but​ ​not​ ​investigated:  

- Ofcom​ ​Bulletin​ ​301,​ ​lists​ ​a​ ​complaint​ ​concerning​ ​due​ ​accuracy​ ​in​ ​Fox​ ​News​ ​programming 
on​ ​2nd​ ​March​ ​2016.  

- Bulletin​ ​303,​ ​a​ ​complaint​ ​that​ ​the​ ​“The​ ​O'Reilly​ ​Factor”​ ​on​ ​Fox​ ​News,​ ​broadcast​ ​on​ ​17 
March​ ​2016,​ ​was​ ​materially​ ​misleading.  

- Bulletin​ ​310,​ ​a​ ​complaint​ ​that​ ​“Outnumbered”​ ​on​ ​Fox​ ​News,​ ​16th​ ​June​ ​2016,​ ​failed​ ​to 
observe​ ​due​ ​accuracy.  

- Bulletin​ ​312,​ ​a​ ​complaint​ ​that​ ​the​ ​“Hannity"​ ​show​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​failed​ ​to​ ​achieve​ ​due 
impartiality.  

- Bulletin​ ​313,​ ​a​ ​complaint​ ​that​ ​“The​ ​O'Reilly​ ​Factor”​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​on​ ​the​ ​11th​ ​of​ ​August 
2016​ ​failed​ ​to​ ​demonstrate​ ​due​ ​accuracy. 

 
The​ ​nature​ ​and​ ​frequency​ ​of​ ​the​ ​complaints​ ​recorded​ ​suggests​ ​there​ ​could​ ​additional​ ​material​ ​of 
use​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​in​ ​determining​ ​the​ ​question​ ​of​ ​Fox​ ​News’​ ​commitment​ ​to​ ​UK​ ​broadcast​ ​standards, 
and​ ​how​ ​Ofcom​ ​approaches​ ​its​ ​duty​ ​to​ ​protect​ ​the​ ​public​ ​interest. 
 
The​ ​litany​ ​of​ ​uninvestigated​ ​complaints​ ​should​ ​also​ ​cause​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​re-examine​ ​the​ ​assessment 
provided​ ​by​ ​Ofcom​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​compliance​ ​record,​ ​as​ ​none​ ​of​ ​these​ ​complaints​ ​were​ ​mentioned 
in​ ​its​ ​public​ ​interest​ ​test​ ​report:  
 
Ofcom​ ​stated​ ​in​ ​its​ ​public​ ​interest​ ​report​ ​submitted​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​that:  

20​ ​​Ofcom​ ​letter​ ​to​ ​Secretary​ ​of​ ​State,​ ​25th​ ​August​ ​2017.  
21​ ​​Wheeler​ ​complaint,​ ​available​ ​at:​ ​​https://regmedia.co.uk/2017/08/01/wheeler_complaint.pdf​.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​20 

https://regmedia.co.uk/2017/08/01/wheeler_complaint.pdf


 

“We​ ​have​ ​not​ ​found​ ​Fox​ ​News​ ​to​ ​have​ ​breached​ ​the​ ​accuracy​ ​and​ ​impartiality​ ​provisions​ ​of 
the​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​in​ ​respect​ ​of​ ​its​ ​news​ ​programming.​ ​We​ ​have,​ ​however,​ ​recorded 
breaches​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​respect​ ​of​ ​non-news​ ​content​ ​under​ ​rules​ ​concerning 
materially​ ​misleading​ ​content​ ​on​ ​one​ ​occasion​ ​and​ ​the​ ​rules​ ​of​ ​due​ ​impartiality​ ​and 
elections​ ​on​ ​three​ ​occasions.​3​ ​​We​ ​did​ ​not,​ ​however,​ ​consider​ ​any​ ​of​ ​those​ ​breaches 
sufficiently​ ​serious​ ​to​ ​warrant​ ​the​ ​imposition​ ​of​ ​a​ ​sanction.​ ​On​ ​this​ ​basis,​ ​we​ ​have​ ​recorded 
relatively​ ​few​ ​breaches​ ​of​ ​the​ ​accuracy​ ​and​ ​impartiality​ ​rules​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​and​ ​the 
report​ ​concludes​ ​that​ ​these​ ​few​ ​breaches​ ​do​ ​not​ ​indicate​ ​a​ ​lack​ ​of​ ​genuine​ ​commitment​ ​to 
the​ ​attainment​ ​of​ ​broadcasting​ ​standards”.   

22

 
Given​ ​that​ ​each​ ​of​ ​the​ ​complaints​ ​not​ ​investigated​ ​in​ ​the​ ​name​ ​of​ ​administrative​ ​efficiency​ ​could 
have​ ​been​ ​a​ ​breach​ ​of​ ​compliance​ ​standards,​ ​was​ ​Ofcom​ ​safe​ ​to​ ​come​ ​to​ ​this​ ​conclusion?​ ​​ ​We 
note​ ​Ofcom​ ​took​ ​pains​ ​to​ ​explain​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​its​ ​rationale​ ​in​ ​not​ ​taking​ ​up​ ​any​ ​of​ ​the 
2017​ ​complaints​ ​brought​ ​to​ ​it​ ​by​ ​parties​ ​interested​ ​in​ ​the​ ​takeover.​ ​The​ ​CMA​ ​should​ ​now​ ​ask 
Ofcom​ ​to​ ​provide​ ​its​ ​reasoning​ ​for​ ​not​ ​investigating​ ​these​ ​other​ ​complaints​ ​in​ ​the​ ​same​ ​way.​ ​​ ​We 
believe​ ​they​ ​are​ ​particularly​ ​illustrative​ ​of​ ​the​ ​kind​ ​of​ ​compliance​ ​we​ ​might​ ​expect​ ​when​ ​it​ ​is 
business​ ​as​ ​usual​ ​at​ ​21C​ ​Fox.  
 
We​ ​believe​ ​any​ ​assessment​ ​by​ ​the​ ​CMA​ ​must​ ​take​ ​these​ ​uninvestigated​ ​complaints​ ​into​ ​account 
and​ ​would​ ​suggest​ ​it​ ​call​ ​upon​ ​Ofcom​ ​to​ ​deliver​ ​any​ ​additional​ ​information​ ​and​ ​relevant​ ​material​ ​it 
still​ ​holds.​ ​We​ ​also​ ​think​ ​they​ ​are​ ​relevant​ ​to​ ​its​ ​consideration​ ​of​ ​the​ ​market​ ​impact​ ​that​ ​21C​ ​Fox’s 
acquisition​ ​of​ ​Sky​ ​may​ ​have​ ​on​ ​UK​ ​regulation.​ ​The​ ​CMA​ ​must​ ​satisfy​ ​itself​ ​that​ ​when​ ​the​ ​number​ ​of 
complaints​ ​about​ ​a​ ​small​ ​channel​ ​such​ ​as​ ​Fox​ ​News​ ​are​ ​magnified​ ​by​ ​the​ ​reach​ ​and​ ​audience 
numbers​ ​of​ ​Sky​ ​news,​ ​any​ ​commitment​ ​given​ ​to​ ​standards​ ​can​ ​be​ ​adequately​ ​monitored​ ​and 
regulated. 
 
The​ ​most​ ​frequent​ ​reason​ ​cited​ ​by​ ​Ofcom​ ​for​ ​not​ ​looking​ ​further​ ​into​ ​the​ ​issues​ ​raised​ ​in​ ​the 
various​ ​programmes​ ​considered​ ​by​ ​the​ ​regulator​ ​is​ ​that​ ​the​ ​requirement​ ​for​ ​due​ ​accuracy​ ​only 
does​ ​not​ ​apply​ ​to​ ​current​ ​affairs​ ​discussion​ ​programmes.  
 
Designating​ ​prime​ ​time​ ​programmes​ ​as​ ​discussion​ ​style​ ​programmes​ ​rather​ ​than​ ​news 
programmes​ ​is​ ​a​ ​pattern​ ​that​ ​21C​ ​Fox​ ​have​ ​applied​ ​to​ ​both​ ​its​ ​domestic,​ ​and​ ​non​ ​US​ ​news 
channel​ ​holdings.​ ​​ ​Ofcom​ ​has​ ​accepted​ ​that​ ​due​ ​accuracy​ ​does​ ​not​ ​apply​ ​to​ ​these​ ​shows,​ ​even 
though​ ​some​ ​of​ ​the​ ​programmes​ ​complained​ ​of​ ​in​ ​the​ ​Annex​ ​seem​ ​to​ ​coast​ ​perilously​ ​close​ ​to​ ​the 
provision​ ​of​ ​news.​ ​They​ ​feature​ ​comment​ ​and​ ​discussion​ ​on​ ​issues​ ​or​ ​items​ ​of​ ​news​ ​which​ ​had 
happened​ ​that​ ​day​ ​-​ ​in​ ​the​ ​same​ ​way​ ​as​ ​we​ ​would​ ​see​ ​in​ ​mainstream​ ​news​ ​coverage.​ ​​ ​For 
example​ ​on​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​Tonight​ ​-​ ​22nd​ ​March,​ ​Katie​ ​Hopkins​ ​described​ ​British​ ​citizens​ ​as 
being​ ​“cowed”,​ ​“afraid”​ ​and​ ​“not​ ​united”​ ​over​ ​a​ ​terrorist​ ​attack​ ​that​ ​had​ ​happened​ ​only​ ​hours​ ​earlier. 
Ofcom​ ​accepted​ ​that​ ​many​ ​would​ ​believe​ ​this​ ​to​ ​be​ ​inaccurate,​ ​but​ ​said​ ​that​ ​even​ ​though​ ​the 
Tucker​ ​Carlson​ ​format​ ​covers​ ​and​ ​reports​ ​on​ ​news​ ​events,​ ​it​ ​does​ ​so​ ​in​ ​a​ ​panel​ ​presentation 
format​ ​and​ ​so​ ​is​ ​not​ ​news​ ​and​ ​so​ ​not​ ​subject​ ​to​ ​the​ ​remit​ ​of​ ​that​ ​section​ ​of​ ​the​ ​Code. 
 

22​ ​See​ ​p​ ​90​ ​Ofcom’s​ ​report​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​Public​ ​interest​ ​test​ ​for​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition​ ​of​ ​Sky​ ​plc​ ​by​ ​21C 
Fox,​ ​Inc​ ​published​ ​20​ ​June​ ​2017 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/623244/Public_Interest_Test_report_-_n
on_confidential_-_For_publication.pdf​​ ​.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​21 

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/623244/Public_Interest_Test_report_-_non_confidential_-_For_publication.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/623244/Public_Interest_Test_report_-_non_confidential_-_For_publication.pdf


 

We​ ​believe​ ​the​ ​this​ ​is​ ​something​ ​the​ ​CMA,​ ​whose​ ​remit​ ​is​ ​to​ ​examine​ ​market​ ​impact,​ ​will​ ​need​ ​to 
address​ ​in​ ​its​ ​enquiry,​ ​looking​ ​beyond​ ​compliance​ ​with​ ​the​ ​technical​ ​letter​ ​of​ ​the​ ​Broadcast​ ​Code​ ​to 
the​ ​potential​ ​impact​ ​of​ ​the​ ​acquisition​ ​on​ ​the​ ​market​ ​for​ ​news​ ​provision.​ ​​ ​It​ ​would​ ​be​ ​of​ ​the​ ​greatest 
concern​ ​to​ ​the​ ​level​ ​playing​ ​field​ ​expected​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​news​ ​provision​ ​market​ ​if​ ​Sky​ ​moved​ ​to​ ​a​ ​Fox 
style​ ​rolling​ ​current​ ​affairs​ ​discussion​ ​schedule,​ ​exempt​ ​from​ ​the​ ​regulations​ ​other​ ​news​ ​channels 
observe.  
 
We​ ​think​ ​that​ ​the​ ​CMA​ ​must​ ​consider​ ​anew​ ​those​ ​complaints​ ​about​ ​due​ ​accuracy​ ​which​ ​have​ ​been 
raised​ ​and​ ​not​ ​investigated​ ​fully​ ​by​ ​Ofcom​ ​on​ ​the​ ​basis​ ​that​ ​they​ ​are​ ​not​ ​news,​ ​in​ ​order​ ​to 
understand​ ​the​ ​kind​ ​of​ ​approach​ ​and​ ​impact​ ​Fox’s​ ​ownership​ ​of​ ​one​ ​of​ ​the​ ​largest​ ​trusted​ ​UK​ ​news 
providers​ ​could​ ​have.​ ​We​ ​believe​ ​it​ ​indicates​ ​the​ ​direction​ ​of​ ​travel​ ​that​ ​Sky​ ​News​ ​editors​ ​will​ ​be 
asked​ ​to​ ​take.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​22 



 

Section​ ​4:​ ​Fox​ ​News’​ ​compliance​ ​arrangements 
 
It​ ​emerged​ ​during​ ​Ofcom's​ ​preparation​ ​of​ ​its​ ​report​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​that​ ​Fox​ ​News​ ​has 
never​ ​introduced​ ​adequate​ ​UK​ ​compliance​ ​arrangements​ ​for​ ​its​ ​news​ ​content.​ ​​ ​This​ ​astonishing 
admission​ ​that​ ​a​ ​basic​ ​licence​ ​condition​ ​had​ ​not​ ​been​ ​fulfilled,​ ​should​ ​be​ ​assessed​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of 
serious​ ​breaches​ ​from​ ​failed​ ​compliance​ ​processes​ ​dating​ ​back​ ​to​ ​at​ ​least​ ​2012.​ ​At​ ​that​ ​time, 
inadequate​ ​compliance​ ​provisions​ ​allowed​ ​the​ ​live​ ​suicide​ ​of​ ​a​ ​man​ ​to​ ​be​ ​broadcast​ ​at​ ​UK​ ​tea​ ​time 
-​ ​to​ ​the​ ​shock​ ​and​ ​consternation​ ​of​ ​presenter​ ​and​ ​viewers​ ​alike.   

23

 
In​ ​its​ ​finding​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​2012,​ ​Ofcom​ ​reminds​ ​Fox​ ​of​ ​the​ ​importance​ ​of​ ​such​ ​procedures, 
concluding​ ​in​ ​its​ ​final​ ​lines:  

“Licensees​ ​are​ ​reminded​ ​that​ ​when​ ​broadcasting​ ​live,​ ​if​ ​there​ ​is​ ​a​ ​reasonably​ ​foreseeable 
chance​ ​that​ ​something​ ​might​ ​be​ ​broadcast​ ​that​ ​would​ ​raise​ ​issues​ ​under​ ​the​ ​Code,​ ​they 
should​ ​be​ ​able​ ​to​ ​demonstrate​ ​that​ ​they​ ​have​ ​taken​ ​all​ ​reasonable​ ​measures​ ​both​ ​before 
and​ ​during​ ​the​ ​broadcast​ ​to​ ​ensure​ ​compliance​ ​with​ ​the​ ​Code.”   

24

 
Its​ ​therefore​ ​all​ ​the​ ​more​ ​surprising​ ​that​ ​Ofcom​ ​had​ ​to​ ​stress​ ​the​ ​point​ ​again​ ​to​ ​Fox​ ​some​ ​five​ ​years 
later​ ​to​ ​make​ ​it​ ​produce​ ​compliance​ ​procedures,​ ​stating​ ​in​ ​its​ ​2017​ ​Public​ ​Interest​ ​Test​ ​report:  

“We​ ​remain​ ​concerned​ ​that​ ​Fox​ ​did​ ​not​ ​initially​ ​have​ ​adequate​ ​compliance​ ​procedures​ ​in 
place​ ​for​ ​the​ ​broadcast​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​in​ ​the​ ​United​ ​Kingdom​ ​and​ ​only​ ​took​ ​action​ ​to​ ​improve 
its​ ​approach​ ​to​ ​compliance​ ​after​ ​we​ ​expressed​ ​our​ ​concerns.”   25

 
Ofcom​ ​points​ ​out​ ​in​ ​that​ ​same​ ​report​ ​that​ ​a​ ​lack​ ​of​ ​compliance​ ​procedures​ ​does​ ​not​ ​mean​ ​that​ ​a 
channel​ ​will​ ​necessarily​ ​breach​ ​broadcasting​ ​standards,​ ​but​ ​may​ ​foretell​ ​a​ ​risk​ ​of​ ​future​ ​breaches. 
We​ ​believe​ ​this​ ​is​ ​a​ ​telling​ ​comment​ ​on​ ​the​ ​culture​ ​that​ ​could​ ​hold​ ​sway​ ​after​ ​any​ ​acquisition.​ ​It​ ​is 
highly​ ​indicative​ ​of​ ​the​ ​lack​ ​of​ ​commitment​ ​to​ ​compliance​ ​by​ ​the​ ​main​ ​news​ ​channel​ ​owned​ ​by​ ​an 
organisation​ ​now​ ​seeking​ ​to​ ​take​ ​on​ ​a​ ​major​ ​UK​ ​news​ ​provider. 
 
Ofcom​ ​has​ ​said​ ​that​ ​Fox​ ​did​ ​eventually​ ​supply​ ​details​ ​of​ ​the​ ​new​ ​compliance​ ​arrangements, 
together​ ​with​ ​a​ ​set​ ​of​ ​compliance​ ​procedures.​ ​It​ ​considered​ ​that:  

“the​ ​improvements​ ​made​ ​by​ ​Fox​ ​to​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​compliance​ ​arrangements​ ​and 
procedures​ ​are​ ​sufficient​ ​to​ ​meet​ ​the​ ​requirements​ ​of​ ​its​ ​licence.”   26

 
Ofcom​ ​did​ ​not​ ​give​ ​any​ ​detail​ ​of​ ​the​ ​arrangements​ ​in​ ​its​ ​report​ ​and​ ​Fox,​ ​unlike​ ​other​ ​major​ ​news 
providers​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​such​ ​as​ ​the​ ​BBC,​ ​ITN,​ ​Channel​ ​4​ ​and​ ​5,​ ​never​ ​made​ ​its​ ​compliance​ ​processes 
public.​ ​This​ ​lack​ ​of​ ​transparency​ ​is​ ​a​ ​concern,​ ​if​ ​it​ ​is​ ​a​ ​model​ ​for​ ​future​ ​compliance​ ​arrangements​ ​in 

23 ​ ​​Fox​ ​News​ ​-​ ​Fox​ ​News​ ​28​ ​September​ ​2012​ ​see​ ​Bulletin​ ​222​ ​at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/47963/obb216.pdf 
24 ​ ​​Fox​ ​News​ ​-​ ​Fox​ ​News​ ​28​ ​September​ ​2012​ ​see​ ​Bulletin​ ​222​ ​at 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/47963/obb216.pdf 
25 ​ ​Public​ ​interest​ ​test​ ​for​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition​ ​of​ ​Sky​ ​plc​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox,​ ​Inc,​ ​Ofcom,​ ​June​ ​2017, 
p.98,​ ​available​ ​at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf 
26 ​ ​Public​ ​interest​ ​test​ ​for​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition​ ​of​ ​Sky​ ​plc​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox,​ ​Inc,​ ​Ofcom,​ ​June​ ​2017, 
p.90,​ ​available​ ​at: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/103620/public-interest-test-report.pdf 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​23 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/47963/obb216.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/47963/obb216.pdf


 

the​ ​new​ ​combined​ ​entity.​ ​The​ ​compliance​ ​procedures​ ​of​ ​a​ ​broadcast​ ​channel,​ ​and​ ​their​ ​public, 
accountable,​ ​backing​ ​by​ ​senior​ ​management,​ ​should​ ​underpin​ ​its​ ​staff’s​ ​understanding​ ​of​ ​the​ ​ethos 
of​ ​the​ ​channel. 
 
The​ ​CMA​ ​should​ ​be​ ​given​ ​sight​ ​of​ ​these​ ​processes​ ​in​ ​order​ ​to​ ​understand​ ​21C​ ​Fox’s​ ​approach​ ​to 
news​ ​compliance.​ ​The​ ​CMA​ ​should​ ​compare​ ​the​ ​processes​ ​with​ ​published​ ​procedures​ ​of​ ​other​ ​UK 
news​ ​providers,​ ​looking​ ​specifically​ ​at​ ​their​ ​preservation​ ​of​ ​editorial​ ​integrity,​ ​and​ ​the​ ​value​ ​they 
place​ ​on​ ​truth,​ ​accuracy,​ ​and​ ​adherence​ ​to​ ​broadcast​ ​compliance.  
 
It​ ​is​ ​key​ ​to​ ​understand​ ​the​ ​likely​ ​paths​ ​of​ ​compliance​ ​approval​ ​expected​ ​under​ ​the​ ​new 
organisation.​ ​There​ ​is​ ​little​ ​value,​ ​for​ ​example,​ ​in​ ​a​ ​Head​ ​of​ ​News​ ​role​ ​being​ ​protected​ ​if​ ​he/she 
has​ ​to​ ​defer​ ​on​ ​all​ ​compliance​ ​risks​ ​to​ ​the​ ​new​ ​organisation’s​ ​legal​ ​counsel​ ​in​ ​corporate 
headquarters​ ​in​ ​the​ ​US. 
  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​24 



 

Conclusion 
 
We​ ​have​ ​raised​ ​a​ ​series​ ​of​ ​concerns​ ​and​ ​suggested​ ​additional​ ​lines​ ​of​ ​enquiry​ ​we​ ​believe​ ​the​ ​CMA 
must​ ​undertake​ ​to​ ​be​ ​properly​ ​placed​ ​to​ ​consider​ ​whether​ ​the​ ​commitment​ ​to​ ​broadcast​ ​and 
compliance​ ​values​ ​can​ ​be​ ​preserved​ ​in​ ​the​ ​light​ ​of​ ​Fox​ ​News’​ ​record.  
 
We​ ​have​ ​drawn​ ​some​ ​conclusions​ ​from​ ​reviewing​ ​several​ ​Ofcom​ ​investigations.​ ​We​ ​believe​ ​the 
CMA​ ​should​ ​seek​ ​evidence​ ​from​ ​both​ ​regulators​ ​and​ ​those​ ​within​ ​the​ ​compliance​ ​pathway​ ​within 
21C​ ​Fox​ ​that​ ​were​ ​responsible​ ​for​ ​Fox​ ​News​ ​whether​ ​they​ ​would​ ​still​ ​defend​ ​the​ ​choices​ ​that​ ​were 
made​ ​by​ ​production​ ​teams​ ​operating​ ​without​ ​compliance​ ​procedures.  
 
The​ ​CMA​ ​needs​ ​to​ ​gain​ ​a​ ​true​ ​picture​ ​of​ ​the​ ​kind​ ​of​ ​news​ ​that​ ​we​ ​can​ ​expect​ ​from​ ​a​ ​21C 
Fox-owned​ ​news​ ​supplier,​ ​and​ ​determine​ ​whether​ ​this​ ​will​ ​be​ ​in​ ​the​ ​partial​ ​reporting​ ​style​ ​permitted 
in​ ​the​ ​US,​ ​but​ ​completely​ ​at​ ​odds​ ​with​ ​UK​ ​broadcast​ ​news​ ​culture.  
 
The​ ​CMA​ ​must​ ​seek​ ​details​ ​about​ ​the​ ​training​ ​of​ ​junior​ ​and​ ​mid​ ​level​ ​staff,​ ​and​ ​the​ ​compliance 
approval​ ​pathways​ ​that​ ​their​ ​line​ ​management​ ​will​ ​provide.​ ​​ ​The​ ​staff​ ​exchange​ ​and​ ​promotion 
routes​ ​of​ ​mid-level​ ​executives​ ​and​ ​production​ ​staff​ ​between​ ​Sky​ ​and​ ​Fox​ ​under​ ​the​ ​proposed 
joined​ ​companies​ ​must​ ​also​ ​be​ ​examined,​ ​as​ ​they​ ​carry​ ​one​ ​organisation’s​ ​culture​ ​through​ ​to​ ​the 
other. 
 
The​ ​CMA​ ​should​ ​widen​ ​its​ ​investigation​ ​of​ ​the​ ​commitment​ ​to​ ​standards​ ​beyond​ ​those​ ​concerning 
due​ ​accuracy,​ ​impartiality​ ​and​ ​bias​ ​and​ ​explore​ ​how​ ​21C​ ​Fox​ ​will​ ​behave​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​the 
commercial​ ​goals​ ​it​ ​will​ ​set​ ​for​ ​Sky,​ ​and​ ​whether​ ​they​ ​will​ ​include​ ​enhanced​ ​advertising​ ​and 
product​ ​placement​ ​revenue​ ​from​ ​its​ ​news​ ​channels.​ ​We​ ​advise​ ​that​ ​the​ ​CMA​ ​investigate​ ​the 
management​ ​lines​ ​of​ ​command​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​commercial​ ​revenue​ ​streams​ ​and​ ​product​ ​placement 
decisions​ ​from​ ​editorial​ ​channels. 
 
We​ ​have​ ​raised​ ​questions​ ​over​ ​the​ ​volume​ ​of​ ​uninvestigated​ ​complaints.​ ​​ ​We​ ​believe​ ​the​ ​CMA 
should​ ​request​ ​Ofcom​ ​to​ ​provide​ ​all​ ​the​ ​evidence​ ​about​ ​complaints​ ​received,​ ​but​ ​never 
investigated,​ ​over​ ​the​ ​past​ ​5​ ​years.​ ​Even​ ​if​ ​Fox​ ​News​ ​was​ ​considered​ ​to​ ​be​ ​a​ ​minority​ ​interest 
channel​ ​aimed​ ​at​ ​US​ ​viewers​ ​in​ ​Ofcom’s​ ​consideration​ ​of​ ​specific​ ​complaints​ ​at​ ​the​ ​time,​ ​it​ ​is​ ​not 
so​ ​now,​ ​as​ ​it​ ​represent​ ​the​ ​compliance​ ​model​ ​understood​ ​and​ ​accepted​ ​by​ ​the​ ​organisation 
seeking​ ​to​ ​acquire​ ​a​ ​large​ ​and​ ​trusted​ ​UK​ ​news​ ​brand.​ ​We​ ​also​ ​think​ ​they​ ​are​ ​relevant​ ​to​ ​its 
consideration​ ​of​ ​the​ ​market​ ​impact​ ​that​ ​21C​ ​Fox’s​ ​acquisition​ ​of​ ​Sky​ ​may​ ​have​ ​on​ ​UK​ ​regulation. 
The​ ​CMA​ ​must​ ​satisfy​ ​itself​ ​that,​ ​if​ ​the​ ​compliance​ ​culture​ ​illustrated​ ​above​ ​does​ ​begin​ ​to​ ​influence 
a​ ​broadcaster​ ​with​ ​the​ ​reach​ ​and​ ​audience​ ​numbers​ ​of​ ​Sky​ ​news,​ ​any​ ​commitment​ ​given​ ​to 
standards​ ​can​ ​be​ ​adequately​ ​monitored​ ​and​ ​regulated. 
 
We​ ​have​ ​described​ ​the​ ​insight​ ​that​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​procedures​ ​may​ ​have​ ​provided​ ​to​ ​Ofcom​ ​about 
the​ ​reality​ ​of​ ​compliance​ ​in​ ​the​ ​new​ ​organisation.​ ​We​ ​believe​ ​the​ ​CMA​ ​should​ ​carefully​ ​review​ ​the 
evidence​ ​in​ ​the​ ​unpublished​ ​compliance​ ​procedures​ ​provided​ ​to​ ​Ofcom​ ​by​ ​Fox,​ ​and​ ​compare​ ​them 
to​ ​the​ ​processes​ ​of​ ​other​ ​major​ ​news​ ​providers.​ ​Only​ ​once​ ​the​ ​full​ ​compliance​ ​picture​ ​is 
established​ ​can​ ​the​ ​CMA​ ​properly​ ​consider​ ​its​ ​recommendations​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State. 
 

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​25 



 

The​ ​CMA​ ​will​ ​note​ ​we​ ​have​ ​focussed​ ​our​ ​inquiry​ ​on​ ​the​ ​past​ ​record​ ​of​ ​Fox​ ​and​ ​not​ ​Sky.​ ​​ ​This​ ​is 
because​ ​we​ ​join​ ​Ofcom​ ​in​ ​judging​ ​Sky​ ​news​ ​to​ ​be​ ​a​ ​good,​ ​well-run​ ​and​ ​compliant​ ​broadcaster​ ​and 
it​ ​is​ ​precisely​ ​the​ ​diminution​ ​in​ ​this​ ​trust,​ ​accountability​ ​and​ ​reliability​ ​of​ ​Sky​ ​News​ ​that​ ​we​ ​fear​ ​will 
result​ ​from​ ​the​ ​proposed​ ​merger​ ​with​ ​21C​ ​Fox.​ ​​ ​Compliance​ ​in​ ​the​ ​final​ ​analysis​ ​is​ ​more​ ​than​ ​a​ ​set 
of​ ​procedures.​ ​​ ​It​ ​is​ ​an​ ​ethos​ ​that​ ​rests​ ​on​ ​the​ ​training,​ ​experience​ ​and​ ​commitment​ ​of​ ​every​ ​link​ ​in 
the​ ​production​ ​chain:​ ​a​ ​commitment​ ​to​ ​the​ ​idea​ ​that​ ​news​ ​output​ ​must​ ​be​ ​trusted,​ ​and​ ​that​ ​it​ ​is 
trusted​ ​if​ ​it​ ​is​ ​impartial,​ ​fair​ ​and​ ​accurate.  
 
Fox’s​ ​statement​ ​in​ ​its​ ​response​ ​to​ ​Ofcom​ ​in​ ​the​ ​programme​ ​Fox​ ​Extra​ ​that​ ​they​ ​and​ ​their​ ​intended 
audience​ ​should​ ​be​ ​“comfortable​ ​with​ ​adjusting​ ​their​ ​expectations​ ​of​ ​due​ ​impartiality”,​ ​coupled​ ​with 
the​ ​knowledge​ ​that​ ​at​ ​the​ ​time​ ​they​ ​were​ ​defending​ ​a​ ​news​ ​channel​ ​that​ ​had​ ​no​ ​adequate 
compliance​ ​processes​ ​in​ ​place,​ ​must​ ​create​ ​concern​ ​over​ ​the​ ​impact​ ​that​ ​the​ ​proposed​ ​acquisition 
could​ ​have​ ​on​ ​the​ ​trusted​ ​brand​ ​of​ ​Sky​ ​News.  

​ ​​Fox​ ​News:​ ​Broadcasting​ ​non-compliance,​ ​October​ ​2017 ​ ​26 


