
 

 

21st​ ​Century​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation:  
the​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

October​ ​2017 

AVAAZ 
 
 
 

 



About​ ​AVAAZ 
 
Avaaz has a simple democratic mission: organize citizens of all nations to close the gap between the                 
world we have and the world most people everywhere want. Avaaz enables millions of people from all                 
walks of life to take action on pressing global, regional and national issues, from corruption and poverty to                  
conflict​ ​and​ ​climate​ ​change.  
 
The Avaaz community campaigns in 16 languages, served by a core team on 6 continents and thousands                 
of​ ​volunteers.​ ​We​ ​have​ ​45​ ​million​ ​members​ ​worldwide​ ​and​ ​1.5​ ​million​ ​in​ ​the​ ​United​ ​Kingdom. 
 
Avaaz members across the UK are concerned about Rupert Murdoch’s threat to our public debate and                
democracy, and played a major role in slowing and halting the Murdochs’ bid for BSkyB in 2010-11. And                  
the Avaaz movement has been vocal and effective in calling for a full scrutiny of the bid for Sky in                    
2016-2017, including by submitting evidence, bringing witnesses from the USA, and encouraging inputs             
to​ ​consultations. 
 
Contact:​ ​Alex​ ​Wilks,​ ​Alaphia​ ​Zoyab​ ​or​ ​Nick​ ​Flynn.  

About​ ​this​ ​briefing 

This​ ​briefing​ ​is​ ​intended​ ​to​ ​inform​ ​the​ ​Competition​ ​and​ ​Markets​ ​Authority​ ​in​ ​its​ ​scrutiny​ ​of​ ​the​ ​proposed 
takeover​ ​of​ ​Sky​ ​plc​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox. 
 
It​ ​should​ ​be​ ​read​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of​ ​other​ ​submissions​ ​made​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​at​ ​the​ ​same​ ​time: 

1)​ ​Fox​ ​News:​ ​broadcasting​ ​non-compliance 
2)​ ​Defiance,​ ​not​ ​compliance:​ ​the​ ​culture​ ​and​ ​behaviour​ ​of​ ​Murdoch-owned​ ​companies. 

 
And​ ​in​ ​the​ ​context​ ​of​ ​Avaaz’s​ ​previous​ ​submissions​ ​and​ ​representations​ ​on​ ​the​ ​Fox/Sky​ ​takeover: 
  

Submissions​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State 
● The​ ​Fox/Sky​ ​Takeover:​ ​Why​ ​A​ ​Phase​ ​Two​ ​Referral​ ​On​ ​Broadcasting​ ​Standards​ ​Is 

Needed​ ​To​ ​Protect​ ​The​ ​Public​ ​Interest,​ ​14​ ​July​ ​2017 
● Consolidating​ ​Control​ ​The​ ​Fox/Sky​ ​Merger​ ​And​ ​News​ ​Plurality​ ​In​ ​The​ ​UK, 

February​ ​2017 
  

Submissions​ ​to​ ​Ofcom 
● Before​ ​The​ ​Murdoch​ ​Takeover:​ ​New​ ​Evidence​ ​Indicating​ ​The​ ​Need​ ​For​ ​A​ ​Further​ ​“Fit 

And​ ​Proper”​ ​Review,​ ​8​ ​March​ ​2017 
● Murdoch’s​ ​Fox​ ​Effect:​ ​How​ ​full​ ​ownership​ ​of​ ​Sky​ ​risks​ ​undermining​ ​British​ ​broadcasting 

standards,​ ​30​ ​March​ ​2017 
● Report​ ​entitled​ ​“Rupert​ ​Murdoch​ ​and​ ​Donald​ ​Trump​ ​-​ ​The​ ​Conflicted​ ​Alliance”,​ ​8​ ​May 

2017; 
● Report​ ​entitled​ ​“Racist​ ​content​ ​in​ ​the​ ​Murdoch​ ​Media”​ ​11​ ​May​ ​2017; 
● 21st​ ​Century​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation:​ ​the​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control,​ ​30​ ​March​ ​2017, 

amended​ ​on​ ​13​ ​April​ ​2017 
● Sexual​ ​harassment,​ ​denials​ ​and​ ​cover​ ​ups:​ ​evidence​ ​of​ ​a​ ​rotten​ ​corporate 

culture​ ​at​ ​Fox,​ ​30​ ​March​ ​2017. 
 
 
 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​2 



Executive​ ​summary 
 
In this briefing, we argue that 21st Century Fox’s (“21C Fox”) bid for Sky plc (“Sky”) raises                 
serious plurality and broadcasting standards concerns which justify a recommendation by the            
CMA​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State​ ​that​ ​it​ ​should​ ​be​ ​rejected.  
 
The Murdoch Family Trust’s shareholdings in 21C Fox and News Corporation (“News Corp”)             
gives Rupert Murdoch common control of both companies. 21C Fox’s recent submission to the              
CMA, that OFCOM misunderstood the legislative framework for assessing control and plurality,            
is​ ​misleading​ ​and​ ​wrong.  
 
A failure to recognise this and a failure to recommend rejection of the bid risks compromising                
media plurality in the U.K. and would give Rupert Murdoch increased influence over British              
public life despite compelling evidence of his utter disregard for broadcasting standards and             
basic​ ​journalistic​ ​norms.  
 
21C​ ​Fox’s​ ​previous​ ​submissions​ ​on​ ​control​ ​emphasise​ ​the​ ​splitting​ ​in​ ​two​ ​of​ ​News​ ​Corporation 
 
When writing to the Secretary of State in December 2016 and March 2017, 21C Fox placed                
great emphasis on the splitting of News Corporation in 2012 into two separate companies,              
News Corporation and 21C Fox, each with supposedly majority-independent shareholders and           
majority-independent​ ​boards.  
 
It argued that the relevance of this split could not be dismissed merely because of any degree of                  
cross-ownership between the two companies, by which it meant the Murdoch Family Trust’s             
holdings of voting shares in each company. 21C Fox stressed that to take that approach would                
be contrary to the appropriate legal test, relying on the Court of Appeal’s own emphasis in the                 
Sky/ITV​ ​case​ ​on​ ​the​ ​need​ ​to​ ​take​ ​account​ ​of​ ​the​ ​“​actual​ ​extent​ ​of​ ​control​”.   1

 
This issue is critical to the consideration of the questions of ‘sufficiency of plurality’ and ‘genuine                
commitment’ to broadcasting standards which section 58 of the Enterprise Act 2002 places at              
the​ ​heart​ ​of​ ​the​ ​public​ ​interest​ ​review​ ​of​ ​media​ ​mergers.  
 
OFCOM’s conclusion in June that ​“internal plurality cannot allay our concerns about external             
plurality in the wider news market” is particularly relevant here. In a recent briefing to the CMA                 2

by its lawyers, Allen & Overy, 21C Fox undermines that conclusion by returning to its earlier                
argument, described above. It develops it into an attack on OFCOM’s whole approach, in              

1 ​ ​​21C​ ​Fox’s​ ​letter​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State,​ ​dated​ ​8​ ​March,​ ​2017​ ​and​ ​British​ ​Sky​ ​Broadcasting​ ​Group​ ​plc​ ​v​ ​Competition​ ​Commission​ ​&​ ​Anor.​ ​[2010]​ ​EWCA​ ​Civ​ ​2 
2 ​ ​​Page​ ​13​ ​of​ ​OFCOM’s​ ​public​ ​interest​ ​report.​ ​See​ ​also,​ ​para​ ​​ ​80​ ​of​ ​the​ ​Sky/ITV​ ​judgment​ ​defines​ ​internal​ ​and​ ​external​ ​plurality​ ​-​ ​“If​ ​the​ ​control​ ​was​ ​less​ ​than​ ​complete,​ ​and​ ​if​ ​in 
practice​ ​it​ ​would​ ​not​ ​enable​ ​the​ ​controlling​ ​enterprise​ ​to​ ​dominate​ ​the​ ​policy​ ​and​ ​the​ ​output​ ​of​ ​the​ ​controlled​ ​enterprise,​ ​that​ ​was​ ​something​ ​that​ ​should​ ​be​ ​taken​ ​into​ ​account. 
[The​ ​CC]​ ​referred​ ​to​ ​this​ ​situation​ ​as​ ​"internal​ ​plurality",​ ​as​ ​compared​ ​with​ ​the​ ​effect​ ​of​ ​counting​ ​the​ ​number​ ​of​ ​controlling​ ​enterprises,​ ​and​ ​ignoring​ ​the​ ​limits​ ​on​ ​the​ ​control 
exercised​ ​by​ ​any​ ​of​ ​them,​ ​which​ ​it​ ​referred​ ​to​ ​as​ ​external​ ​plurality..” 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​3 



particular of treating 21C Fox, Sky and News Corporation as a single entity, and accuses               
OFCOM​ ​of​ ​misunderstanding​ ​the​ ​Court​ ​of​ ​Appeal’s​ ​interpretation​ ​of​ ​the​ ​legislative​ ​framework.   3

 
We note too that the CMA, in its recent issues statement, says that it will not start by assuming                   
the existence of such a single entity, albeit by reference to a slightly different list (the Murdoch                 
Family​ ​Trust,​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp).  
 
Quantitative​ ​and​ ​qualitative​ ​distinctions​ ​lead​ ​21C​ ​Fox​ ​into​ ​‘deep​ ​water’ 
  
The Court of Appeal judgment in Sky/ITV undoubtedly emphasises the need to take account of               
the actual extent of control, but 21C Fox’s and Allen & Overy’s emphasis on this overlooks                
important distinctions the court made concerning how the merger regime comes into play and              
how plurality should be treated in a situation where, as is the case here, there is already an                  
existing level of control between two enterprises which is going to increase as a result of the                 
merger. The Court acknowledged how difficult these distinctions can be, including arguments            
put to it concerning the ​“deep water ​[that] the interaction between quantitative and qualitative              
assessment”​​ ​can​ ​lead​ ​the​ ​unwary​ ​into.  4

 
Where 21C Fox argues that OFCOM built its analysis on an irrelevant ‘legal fiction’ (by treating                5

21C Fox, Sky and News Corp as a single entity and finding that the number ​of persons in                  
control of media enterprises is reduced ), we argue that this part of OFCOM’s analysis is the                6

quantitative analysis that is explicitly acknowledged by the Court of Appeal to be required under               
the​ ​Enterprise​ ​Act​ ​in​ ​the​ ​circumstances​ ​of​ ​this​ ​Transaction.  
 
Where 21C Fox argues that OFCOM does not consider the actual extent of control, we argue                
that this is precisely what OFCOM does look at for the purpose of the separate ​qualitative                
analysis​ ​which​ ​it​ ​acknowledges​ ​is​ ​required​ ​for​ ​assessing​ ​‘internal​ ​plurality’.  
 
In seeking to undermine OFCOM’s whole approach by blurring the distinctions between these             
necessary quantitative and qualitative analyses, it is Allen & Overy and 21C Fox who              
misinterpret the legislative framework. The CMA’s clarification that it will not assume the             
existence of a single entity is surely correct for the purposes of assessing internal plurality, but                
we would respectfully point out that the requirement to construe plurality considerations in the              
manner prescribed by sub-section 58A(4) of the Enterprise Act is explicitly reaffirmed by the              
Court of Appeal. It is this provision on which OFCOM relies to find a reduction in the number of                   
persons​ ​in​ ​control.  
 
 

3 ​ ​​See​ ​Allen​ ​&​ ​Overy’s​ ​“Initial​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​regarding​ ​media​ ​plurality”​ ​dated​ ​27​ ​September,​ ​2017.​ ​​ ​See​ ​also​ ​footnote​ ​2​ ​above​ ​for​ ​the​ ​definition​ ​of​ ​internal​ ​and​ ​external 
plurality. 
4 ​ ​​See​ ​paragraph​ ​112​ ​of​ ​the​ ​Sky/ITV​ ​judgment. 
5 ​ ​​See​ ​para​ ​1.6(i)​ ​of​ ​Allen​ ​&​ ​Overy’s​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA,​ ​dated​ ​27,​ ​September​ ​2017. 
6 ​ ​​See​ ​paras​ ​2.5​ ​and​ ​3.27​ ​of​ ​OFCOM’s​ ​public​ ​interest​ ​report. 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​4 



 
Empirical​ ​evidence​ ​reveals​ ​the​ ​extent​ ​of​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​control​ ​over​ ​media​ ​companies 
 
We also provide empirical evidence of the considerable actual control, and resulting political             
bias, which Rupert Murdoch, through the Murdoch Family Trust, exercises over the nominally             
independent​ ​companies​ ​in​ ​which​ ​he​ ​is​ ​invested.  
 
This evidence strongly supports OFCOM’s conclusion that, in this Transaction, internal plurality            
cannot allay concerns about external plurality as well as emphasising the artificiality of the              
corporate split introduced by the Murdochs in 2012, a change believed by many to be designed                
in​ ​part​ ​to​ ​facilitate​ ​a​ ​second​ ​bid​ ​to​ ​take​ ​over​ ​Sky.  7

 
We also clarify the concerns we raised in our previous briefing to OFCOM on common control                
about the independence of News Corporation under NASDAQ rules in the light of new              
developments.  
 
 
 
  

7 ​ ​​See,​ ​for​ ​example,​ ​“Scandal​ ​fallout​ ​drives​ ​News​ ​Corp.​ ​restructuring”​ ​-​ ​http://variety.com/2012/tv/news/scandal-fallout-drives-news-corp-restructuring-1118055975/ 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​5 



SECTION​ ​1. The​ ​Sky/ITV​ ​judgment​ ​-​ ​Fox​ ​and​ ​Allen​ ​&​ ​Overy​ ​distort​ ​OFCOM’s​ ​position 
 
1.1 Sections 58 and 58A - how to interpret ‘sufficient plurality’ and ‘genuine            
commitment’​ ​to​ ​broadcasting​ ​standards 
 
The key part of the Court of Appeal’s judgment for present purposes is the discussion of                
sections 58 and 58A of the Enterprise Act. The Secretary of State has the power to refer                 
mergers to OFCOM and the CMA concerning ‘specified considerations’ in public interest cases.             8

Section 58 sets out these specified considerations, including ‘sufficiency of plurality’ and            
‘genuine commitment’ to broadcasting standards, which apply to media mergers pursuant to            
sub-section​ ​58(2C). 
 
Section 58A is a ‘construction’ provision whose sole purpose is to clarify the meaning of key                
concepts used in relation to the specified considerations set out in the previous section 58. The                
judgment focuses in detail on two separate ‘deeming’ provisions - sub-sections 58A(4) and             
58A(5)​ ​-​ ​​ ​which​ ​give​ ​specific​ ​instructions​ ​on​ ​how​ ​certain​ ​situations​ ​should​ ​be​ ​construed.  
 
The exact interpretation of sub-sections 58A(4) and 58A(5) has important consequences for any             
assessment of plurality which we describe below. Before proceeding to those, the Court             
explained an important piece of context - that there are three different levels of control which                
may have the effect of causing two enterprises to cease to be distinct under section 26:                
“ownership, ability to control policy, and ability materially to influence policy.​” The deeming             9

provisions of sub-section 58A(4) and 58A(5) are intended to avoid distortions which may             
otherwise​ ​arise​ ​as​ ​a​ ​result​ ​of​ ​the​ ​interaction​ ​of​ ​these​ ​different​ ​levels​ ​of​ ​control​ ​in​ ​a​ ​merger.  
 
1.2 21C Fox’s ‘legal fiction’ argument rests on a statutory provision on which OFCOM             
does​ ​not​ ​rely  
 
The judgment concentrates on the effect of sub-section 58A(5). The court acknowledges that             
this addresses the issue of ‘internal plurality’ between two or more enterprises under any degree               
of control by the same person. The Court considered whether its meaning is to deem that all                 
relevant enterprises in such a situation will simply be treated as under the ‘control’ of one                
person​ ​without​ ​any​ ​regard​ ​being​ ​paid​ ​to​ ​the​ ​level​ ​of​ ​actual​ ​control​ ​that​ ​person​ ​may​ ​exercise.  
 
The Court recognised that, here, the wording of the sub-section presents a stark and perverse               
choice between legal fiction and reality. It therefore effectively neutered the sub-section by             
preferring an interpretation which focuses on the ‘​actual extent of contro​l’ to the exclusion of any                
artificiality.  
 

8 ​ ​​Section​ ​42​ ​of​ ​the​ ​Enterprise​ ​Act​ ​2002 
9 ​ ​​See​ ​paragraphs​ ​11,​ ​12​ ​and​ ​81​ ​of​ ​the​ ​judgment​ ​[citation] 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​6 



Crucially, OFCOM’s approach in treating 21C Fox, Sky and News Corp as a ‘single entity’ and                10

its ‘starting point’, that ​“the transaction would reduce the number ​of persons having control of               
media enterprises by bringing Sky under the full control of Fox”, ​is based on sub-section               11

58A(4)​ ​instead​ ​of​ ​58A(5).  
 

Section 58A(4) states that: “Wherever in a merger situation two media enterprises serving the              
same audience cease to be distinct, the number of such enterprises serving that audience shall               
be​ ​assumed​ ​to​ ​be​ ​more​ ​immediately​ ​before​ ​they​ ​cease​ ​to​ ​be​ ​distinct​ ​than​ ​it​ ​is​ ​afterwards.” 

We set out below how the Court interpreted these words and we show how OFCOM followed its                 
instructions to the letter. A proper reading of the judgment reveals that, not only is it misleading                 
to accuse OFCOM of reliance upon any ‘legal fiction’, the Court’s reasoning also has adverse               
consequences for one of 21C Fox’s key arguments - that the current Transaction brings about               
no​ ​real​ ​change.  
 
1.3 Paragraph 93 of the Court of Appeal’s judgment and section 58A(4) - OFCOM’s             
approach​ ​correctly​ ​addresses​ ​an​ ​‘oddity’​ ​recognised​ ​by​ ​the​ ​Court  
 
Paragraph 93 of the Court’s judgment sets out its approach to sub-section 58A(4). It discusses               
what it calls an ​“oddity​” arising from the existence of the three different possible relevant levels                
of control already referred to above. This oddity “​may mean that an enterprise, A, which already                
has the lowest level of control over another enterprise, B, ​so that they have ceased to be                 
distinct​,​ ​may​ ​gain​ ​an​ ​increased​ ​level​ ​of​ ​control​.”​ ​{emphasis​ ​added}  
 
This is the situation in the present Transaction. 21C Fox accepts that the Murdoch Family Trust                
already has the lowest level of control over Sky provided for in the Act - ‘material influence’ -                  
and goes on to argue that, as a result, the Transaction will make no difference. This argument,                 12

that the change in control will make no difference, is precisely what sub-section.58A(4) is              
designed​ ​to​ ​rebut.​ ​​ ​The​ ​Court​ ​clearly​ ​affirms​ ​this.  
 
Paragraph 93 makes clear that, where the oddity of an increase from a low to a higher level of                   
control arises, “​B is again treated as being brought under the control of A and they ​cease to be                   
distinct for a second time under section 26(1)”. ​Otherwise, the merger control regime set out in                
Part​ ​3​ ​of​ ​the​ ​Enterprise​ ​Act​ ​would​ ​not​ ​apply.  
 
The Court then says that the very point of sub-section 58A(4) is that it “​precludes an argument                 
that, because B is already under the control of A at the start, the added level of control makes                   
no difference, and the number of enterprises serving the relevant audience is the same before               
and​ ​after​ ​the​ ​[relevant​ ​merger​ ​situation].”​ ​​​ ​{emphasis​ ​added} 

10 ​ ​​Ofcom’s​ ​public​ ​interest​ ​report​ ​-​ ​paragraph​ ​2.5  
11 ​ ​​Ofcom’s​ ​public​ ​interest​ ​report​ ​-​ ​paragraphs​ ​2.5​ ​and​ ​​ ​3.27,​ ​footnote​ ​58 
12 ​ ​​See​ ​para​ ​1.6(i)​ ​and​ ​(ii)​ ​of​ ​Allen​ ​&​ ​Overy’s​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​of​ ​27​ ​September,​ ​2017 
 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​7 



 
When OFCOM looks at existing levels of control to identify a ‘single entity’ and then applies                
sub-section 58A(4) in order to deem that the increase in 21C Fox’s control of Sky is the second                  
time they cease to be distinct under section 26, it correctly follows the interpretation of               
sub-section​ ​58A(4)​ ​by​ ​the​ ​Court.  
 
OFCOM then proceeds to the qualitative analysis of the ‘actual extent of control’ for ‘internal               
plurality’ purposes which is also required by the Court of Appeal. In order to do that, OFCOM                 
relies on the substantial evidence submitted to it showing interference with editorial choice by              
enterprises controlled by the Murdoch Family Trust and concludes that the increase in control              
over Sky gives rise to risks which mean that ​“internal plurality cannot allay our concerns about                
external​ ​plurality​ ​in​ ​the​ ​wider​ ​news​ ​market​”.   13

 
Those conclusions are the result of the quantitative and qualitative analysis which OFCOM was              
obliged by the legislative framework to carry out. To argue, as Allen & Overy suggest, that the                 
change from a low level of control to a higher one has no effect is the irrelevant ‘legal fiction’                   
here​ ​and​ ​is,​ ​as​ ​the​ ​Court​ ​makes​ ​clear,​ ​precluded​ ​by​ ​statute.  
 
1.4 The change will remove obstacles in the way of Rupert Murdoch’s ambition to             
make​ ​Sky​ ​News​ ​more​ ​like​ ​Fox​ ​News 
 
That change pulls Sky closer into the orbit of 21C Fox and News Corp by removing a bulwark of                   
independent shareholders who have, up to now, restrained the full force of the Murdoch Family               
Trust’s influence over the company. By contrast to 21C Fox and News Corp, the Murdochs do                
not enjoy an executive position within Sky at present, and independent shareholders have             
shown a willingness to act as a constraint on the Murdochs’ power. James Murdoch’s removal               
as Chair of Sky in 2012 happened after pressure from independent shareholders following the              
phone-hacking scandal. His reappointment as Chair of Sky in 2016 has been actively opposed              14

too; just this month 48.4% of independent shareholders refused to support him in for this role.                
Rupert Murdoch himself has previously complained to a Parliamentary Committee in 2007 that             
the only reason Sky News had not already become more like Fox News is that ‘​nobody at Sky                  
listens to me’​. The change contemplated by this Transaction will, however, leave the Murdoch              15

Family Trust, via its control of 21C Fox, free to dominate and control the Sky board and allow                  
him​ ​to​ ​fulfil​ ​that​ ​frustrated​ ​ambition.  
 
 
  

13 ​ ​​Page​ ​13​ ​of​ ​OFCOM’s​ ​public​ ​interest​ ​report 
14 ​ ​​See​ ​-​ ​https://www.theguardian.com/media/2012/apr/03/james-murdoch-step-down-bskyb-chairman 
15 ​ ​​See​ ​evidence​ ​to​ ​the​ ​House​ ​of​ ​Lords​ ​communications​ ​committee​ ​as​ ​reported​ ​in​ ​​ ​https://www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​8 



Section​ ​2.​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​dominance​ ​of​ ​weak​ ​and​ ​ineffective​ ​‘independent’​ ​boards 
 
OFCOM’s conclusion that internal plurality cannot allay its concerns over external plurality here             
is amply justified by the evidence submitted to it of the actual extent and highly damaging effect                 
of the control exercised by Rupert Murdoch, through the Murdoch Family Trust, over 21C Fox               
and​ ​News​ ​Corp.  
 
Our own earlier briefing on common control for OFCOM highlights three class action claims in               
the US courts which are based on ​allegations that Rupert Murdoch had complete control of the                
News Corp (now 21C Fox) board, ​and that this caused serious harm to shareholders,              
employees and the public as a result of, for example, the acquisition of Elisabeth Murdoch’s               
production company, Shine, at a gross overvaluation of $​674​m or the phone hacking scandal in               
the​ ​UK.  16

 
We reiterate here, in particular, how one of those claims, by Amalgamated Bank, was settled by                
21C Fox in 2013 for $139m - one of the largest settlements of corp litigation in Delaware history.                  
Our earlier briefing to OFCOM on common control provided a summary of the relevant              
allegations of lack of independence made against each relevant director. Our other briefings to              
OFCOM also highlight how the Murdoch Family Trust’s influence encouraged a shocking culture             
of​ ​sexual​ ​and​ ​racist​ ​abuse​ ​at​ ​Fox​ ​News.  
 
To give just the most recent example of accusations of how Rupert Murdoch’s dominates wholly               
ineffective boards, a story in ​The New York Times​, dated 6 October, 2017, shows how               
complaints of this kind by investors persist and remain unresolved within the Murdoch empire.              17

CtW Investment Group, which advises several union pension funds invested in 21C Fox, called              
for the company to overhaul its board and conduct a comprehensive review of its workplace               
culture in the wake of sexual and racial harassment scandals at its Fox News division. CtW                
sent a letter to Viet D. Dinh, the chairman of the board’s nominating and corporate governance                
committee, accusing directors of failing to effectively address a ​“longtime ethics crisis” at Fox              
News,​ ​and​ ​risking​ ​the​ ​company’s​ ​reputation,​ ​operations​ ​and​ ​long-term​ ​value.  
 
Since our earlier briefings, we have also reviewed ​empirical academic research into the impact              
of the Murdoch Family Trust’s ownership or control on the editorial output of media enterprises.               
We summarise these below. They demonstrate that OFCOM’s concerns about the real increase             
in the actual level of control by Rupert Murdoch and the Murdoch Family Trust which this                
Transaction​ ​would​ ​create​ ​are​ ​supported​ ​by​ ​in-depth​ ​and​ ​detailed​ ​data-driven​ ​analysis.  

 

16 ​ ​​See​ ​‘21st​ ​Century​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation:​ ​the​ ​Murdochs’​ ​Common​ ​Control’​ ​by​ ​Avaaz,​ ​dated​ ​30​ ​March,​ ​2017​ ​(as​ ​amended​ ​13​ ​April). 
17 ​ ​​See​ ​NYT​ ​- 
https://www.nytimes.com/2017/10/12/business/media/21st-century-fox-sexual-harassment.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fbusiness&action=click&contentCollectio
n=business&region=rank&module=package&version=highlights&contentPlacement=9&pgtype=sectionfront&_r=0 
 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​9 

https://www.nytimes.com/2017/10/12/business/media/21st-century-fox-sexual-harassment.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fbusiness&action=click&contentCollection=business&region=rank&module=package&version=highlights&contentPlacement=9&pgtype=sectionfront&_r=0
https://www.nytimes.com/2017/10/12/business/media/21st-century-fox-sexual-harassment.html?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fbusiness&action=click&contentCollection=business&region=rank&module=package&version=highlights&contentPlacement=9&pgtype=sectionfront&_r=0


2.1 Professor David McKnight of University of New South Wales - ​Rupert Murdoch is             
deeply committed to an ideological stance and ​News Corp is unique among media             
conglomerates  

In 2010, David McKnight analysed the history of News Corporation and argued that it is ​“unique                
among media conglomerates in its commitment to Rupert Murdoch's ideological beliefs,           
providing evidence that Murdoch is willing to let some of his newspapers lose great sums of                
money​ ​in​ ​the​ ​service​ ​of​ ​the​ ​promotion​ ​of​ ​his​ ​beliefs​”.  18

McKnight examined a broad range of evidence and data, including, for example News             
Corporation’s​ ​approach​ ​to​ ​the​ ​war​ ​in​ ​Iraq.​ ​​ ​He​ ​noted: 

● how News Corp’s global news media uniformly supported the Iraq invasion and its             
subsequent​ ​occupation 

● that a former Sunday Times editor, Andrew Neil, told a House of Lords inquiry in 2008                
that ​‘there were more discordant voices [on the Iraq invasion] in the Bush administration              
than​ ​there​ ​were​ ​in​ ​the​ ​Murdoch​ ​empire,​ ​and​ ​that​ ​is​ ​just​ ​the​ ​way​ ​he​ ​runs​ ​things.​’ 

● a survey of News Corporation newspapers before the war by Professor Roy Greenslade             
which concluded that Murdoch had an ‘​unerring ability to choose editors across the world              
who think just like him​’ and: ‘​How else can we explain the extraordinary unity of thought                
in​ ​his​ ​newspaper​ ​empire​ ​about​ ​the​ ​need​ ​to​ ​make​ ​war​ ​on​ ​Iraq?​’ 

 
McKnight concludes by saying that his evidence shows that “f​or all his business acumen and               
desire to succeed, Rupert Murdoch is deeply committed to an ideological stance, which he is               
prepared​ ​to​ ​further​ ​through​ ​media​ ​outlets​ ​in​ ​some​ ​cases​ ​at​ ​the​ ​cost​ ​of​ ​significant​ ​losses​.”  
 

2.2 Wagner and Collins - the Wall Street Journal post-Murdoch displays a broad,            
ideological shift to the right ​and editorial changes which are unique to News Corp              
compared​ ​with​ ​other​ ​comparable​ ​publications 

In 2014, Wagner and Collins compared the ​Wall Street Journal​'s editorial page before and after               
Rupert Murdoch's News Corporation purchased the paper with two newspapers that did not             
change ownership structures over the same time period (​The ​New York Times and ​Washington              
Times​).   19

In approaching their analysis, Wagner and Collins acknowledged that before questions of            
changes in Murdoch's control over the conservative movement and partisan political debate in             
the United States could be answered, it was essential to know whether the editorial page of the                 
Wall Street Journal changed after Murdoch's purchase of the paper. In other words they asked               

18 ​ ​​See​ ​p.308​ ​of​ ​​David​ ​McKnight​ ​(2010)​ ​Rupert​ ​Murdoch's​ ​News​ ​Corporation:​ ​A​ ​Media​ ​Institution​ ​with​ ​A​ ​Mission,​ ​Historical​ ​Journal​ ​of​ ​Film,​ ​Radio​ ​and​ ​Television,​ ​30:3,​ ​303-316, 
DOI:​ ​10.1080/01439685.2010.505021:​ ​http://dx.doi.org/10.1080/01439685.2010.505021 
19 ​ ​​Michael​ ​Wagner​ ​and​ ​Timothy​ ​Collins​ ​-​ ​Does​ ​Ownership​ ​Matter​ ​-​ ​​The​ ​case​ ​of​ ​Rupert​ ​Murdoch's​ ​purchase​ ​of​ ​the​ ​Wall​ ​Street​ ​Journal​ ​-​ ​​Journalism​ ​Practice,​ ​Vol​ ​8,​ ​2014,​ ​Issue 
6,​ ​pp-​ ​758​ ​to​ ​771​ ​-​ ​Wagner​ ​is​ ​a​ ​Professor​ ​at​ ​the​ ​University​ ​of​ ​Wisconsin;​ ​Collins​ ​is​ ​a​ ​well-known​ ​journalist. 
 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​10 



the question: did Rupert Murdoch's acquisition of the ​Wall Street Journal systematically change             
the​ ​paper's​ ​editorial​ ​voice? 

In their article, they present the first systematic evidence that there are significant differences in               
the editorial page of the ​Wall Street Journal​'s support for government action, attention paid to               
the two major parties, and tone toward both Republicans and Democrats in the pre- and               
post-Murdoch eras. More specifically, they demonstrate that Rupert Murdoch's ​Wall Street           
Journal ​takes a more active opposition to government intervention on political issues, mentions             
Democrats more often, treats Democrats more negatively, and is more positive to Republicans             
than​ ​the​ ​editorial​ ​page​ ​was​ ​under​ ​Bancroft​ ​family​ ​ownership.  

Further, they note that the differences in News Corporation's ​Wall Street Journal stand in stark               
contrast to the behavior of two other major newspapers that did not change publishers over the                
same time period—one with a conservative editorial page (​Washington Times—WT​) and one            
with​ ​a​ ​liberal​ ​editorial​ ​page​ ​(​The​ ​New​ ​York​ ​Times—NYT​).  

Their​ ​evidence​ ​shows​ ​that 

● “​the WSJ exhibited a broad, ideological shift to the right subsequent to Murdoch's             
purchase of the paper​” and that it “​fundamentally changed that paper's editorial page             
from what it was under Bancroft family ownership and with respect to how it compared to                
other​ ​major​ ​newspapers.” 

● the ​Wall Street Journal​'s editorial page is a ‘very different place’ under Rupert             
Murdoch/News​ ​Corporation's​ ​ownership​ ​than​ ​it​ ​was​ ​under​ ​Bancroft​ ​family​ ​ownership.  

● Democrats were much more likely to become the focus of editorial content and when              
they were mentioned, they were treated far more negatively after Murdoch's purchase of             
the​ ​paper​ ​than​ ​before. 

● Crucially, when comparing the changes the ​Wall Street Journal ​exhibited to the behavior             
of two major newspapers that did not undergo changes in ownership, they demonstrate             
that the differences in the ​Wall Street Journal​'s editorial were generally unique from a              
statistical​ ​perspective​ ​and​ ​always​ ​more​ ​pronounced​ ​from​ ​a​ ​substantive​ ​perspective. 

● The ​Wall Street Journal ​has become, and is likely to continue to be, a much more                
conservative paper on the editorial side than it has been over the past several              
decades—a time during which the paper developed a reputation as a conservative news             
source. 

● Given the great effects that editorials can have on reporters the ​Wall Street Journal​'s              
change in ownership could have consequences on the tone and slant of the paper's              
news reporting, what the ​WSJ​'s own columnists write in their op-eds, and how the              
paper's​ ​readers​ ​evaluate​ ​and​ ​behave​ ​toward​ ​political​ ​candidates​ ​and​ ​issues. 

While all three newspapers exhibited some statistically significant changes in the post-Murdoch            
era, the authors found that the ​Wall Street Journal exhibited the largest statistical and              

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​11 



substantive changes, clearly demonstrating the marked impact that assumption of control by the             
Murdoch​ ​Family​ ​Trust​ ​may​ ​be​ ​expected​ ​to​ ​cause. 

2.3 Bruce​ ​Bartlett​ ​-​ ​Fox​ ​consistently​ ​peddles​ ​propaganda 

In his comprehensive 2015 review of this kind of research into the links between control and                
editorial choice - “​How Fox News Changed American Media and Political Dynamics” ​- the              
respected and influential Washington journalist, Bruce Bartlett, notes a number of interesting            20

examples​ ​of​ ​bias​ ​in​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​outlets:   21

● the reaction of ​Pulitzer Prize-winning columnist Leonard Pitts Jr. of the ​Miami Herald to a               
rare Fox apology for the extreme anti-Muslim views of one of its contributors, which were               
widely​ ​ridiculed​ ​in​ ​the​ ​European​ ​press: 

“In America, it has come to seem normal that a major news organization             
functions as the propaganda arm of an extremist political ideology, that it spews a              
constant stream of racism, sexism, homophobia, Islamophobia, paranoia and         
manufactured outrage, and that it does so with brazen disregard for what is             
factual, what is right, what is fair, what is balanced — virtues that are supposed               
to​ ​be​ ​the​ ​sine​ ​qua​ ​non​ ​of​ ​anything​ ​calling​ ​itself​ ​a​ ​newsroom.”  22

● Right-wing bias became commonplace at Fox: how, buoyed by its success as an             
explicitly conservative network, it appears that right-wing bias, including inaccurate          
reporting,​ ​became​ ​commonplace​ ​on​ ​Fox.​ ​For​ ​example: 

○ A study of network coverage of the Iraq and Afghanistan wars in 2005 found that               
Fox was alone in supporting the Bush administration during a period when the             
wars were going badly by any objective standard. It concluded that “​scholars            
should​ ​consider​ ​Fox​ ​as​ ​alternative,​ ​rather​ ​than​ ​mainstream,​ ​media​.”  23

○ Fox instructed its on-air talent to avoid using the term “public option” when             
discussing health reform and are required to say that global warming is merely a              
theory​ ​“​based​ ​on​ ​data​ ​that​ ​critics​ ​have​ ​called​ ​into​ ​question​.”  24

○ A 2010 study found that Fox actively spread rumors and inaccurate information            
about​ ​a​ ​proposed​ ​mosque​ ​planned​ ​for​ ​lower​ ​Manhattan.  25

○ A 2012 study found that Fox takes a dismissive tone toward climate change and              
interviews a much larger number of doubters than believers. Fox viewers are            

20 ​ ​​About​ ​Bruce​ ​Bartlett​ ​-​ ​​https://www.creators.com/author/bruce-bartlett  
21 ​ ​​See​ ​​http://ritholtz.com/2015/05/how-fox-news-changed-american-media-and-political-dynamics/ 
22 ​ ​​ ​​See​ ​the​ ​Miami​ ​Herald,​ ​24​ ​Jan,​ ​2015​ ​-​ ​http://www.miamiherald.com/opinion/opn-columns-blogs/leonard-pitts-jr/article8028834.html 
23 ​ ​​Sean​ ​Aday,​ ​“Chasing​ ​the​ ​Bad​ ​News:​ ​An​ ​Analysis​ ​of​ ​2005​ ​Iraq​ ​and​ ​Afghanistan​ ​War​ ​Coverage​ ​on​ ​NBC​ ​and​ ​Fox​ ​News​ ​Channel,”​ ​​Journal​ ​of​ ​Communication​,​ ​60:1​ ​(March 
2010):​ ​144-64. 
24 ​ ​​“Fox’s​ ​Unbalancing​ ​Act,”​ ​​Los​ ​Angeles​ ​Times​​ ​(December​ ​17,​ ​2010) 
25 ​ ​​Erik​ ​Nisbet​ ​and​ ​Kelly​ ​Garrett,​ ​“Fox​ ​News​ ​Contributes​ ​to​ ​Spread​ ​of​ ​Rumors​ ​About​ ​Proposed​ ​NYC​ ​Mosque,”​ ​​Ohio​ ​State​ ​University​​ ​(October​ ​14,​ ​2010)​. 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​12 

https://www.creators.com/author/bruce-bartlett
http://ritholtz.com/2015/05/how-fox-news-changed-american-media-and-political-dynamics/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.2009.01472.x/abstract?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false
http://articles.latimes.com/2010/dec/17/opinion/la-ed-foxnews-20101217
http://www.comm.ohio-state.edu/kgarrett/MediaMosqueRumors.pdf


much more likely to be skeptical of global warming. A 2014 study found that 72               
percent​ ​of​ ​references​ ​to​ ​climate​ ​change​ ​on​ ​Fox​ ​in​ ​2013​ ​were​ ​misleading.  26

○ Fox​ ​consistently​ ​downplays​ ​gun​ ​violence.  27

● Fox promotes political propaganda: ​how Fox consistently peddles propaganda and          
that Fox long ago ceased being anything remotely akin to an objective news source and               
now​ ​functions​ ​basically​ ​as​ ​a​ ​propaganda​ ​arm​ ​of​ ​the​ ​Republican​ ​Party. 

○ CNN president Jeff Zucker told the Television Critics Association in 2014, “​The            
Republican Party is being run out of News Corp. headquarters masquerading as            
a​ ​cable​ ​news​ ​channel.”  28

○ Political scientist Jonathan Bernstein: “​It’s a real mistake to call Fox a            
conservative channel. It’s not. It’s a partisan channel….To begin with, bluntly,           
Fox is part of the Republican Party. American political parties are made up of              
both formal organizations (such as the RNC) and informal networks. Fox News            
Channel, then, is properly understood as part of the expanded Republican Party​.”           

 29

○ Pulitzer Prize-winning journalist Thomas Ricks: ​“I think the emphasis on          
Benghazi [on Fox] has been extremely political, partly because Fox is operating            
as​ ​the​ ​wing​ ​of​ ​the​ ​Republican​ ​Party​.”  30

○ Former ​The New York Times executive editor Howell Raines: “​For the first time             
since the yellow journalism of a century ago, the United States has a major news               
organization​ ​devoted​ ​to​ ​the​ ​promotion​ ​of​ ​one​ ​political​ ​party.​”  31

 
 
 
  

26 ​ ​​ ​​Lauren​ ​Feldman​ ​et​ ​al.,​ ​“Climate​ ​on​ ​Cable:​ ​The​ ​Nature​ ​and​ ​Impact​ ​of​ ​Global​ ​Warming​ ​Coverage​ ​on​ ​Fox​ ​News,​ ​CNN,​ ​and​ ​MSNBC,”​ ​​International​ ​Journal​ ​of​ ​Press/Politics​, 
17:1​ ​(January​ ​2012):​ ​3-31.​ ​See​ ​also​ ​Jon​ ​A.​ ​Krosnick​ ​and​ ​Bo​ ​MacInnis,​ ​“Frequent​ ​Viewers​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​Are​ ​Less​ ​Likely​ ​to​ ​Accept​ ​Scientists’​ ​Views​ ​of​ ​Global​ ​Warming,”​ ​​Stanford 

University​​ ​(December​ ​2010)​. 
27 ​ ​​ ​​Brian​ ​Stetler,​ ​“At​ ​Fox​ ​News,​ ​Less​ ​Attention​ ​Paid​ ​to​ ​Gun​ ​Debate​ ​Than​ ​Elsewhere,”​ ​​New​ ​York​ ​Times​​ ​(April​ ​19,​ ​2013) 
28 ​ ​​​ ​Quoted​ ​on​ ​TV​ ​Guide’s​ ​twitter​ ​feed​ ​(January​ ​10,​ ​2014) 
29 ​ ​​Jonathan​ ​Bernstein,​ ​“Understanding​ ​Fox​ ​News,”​ ​The​ ​New​ ​Republic​ ​(October​ ​27,​ ​2010) 
30 ​ ​​Quoted​ ​in​ ​“Thomas​ ​Ricks​ ​Accuses​ ​Fox​ ​News​ ​of​ ​‘Operating​ ​as​ ​a​ ​Wing​ ​of​ ​the​ ​Republican​ ​Party,’”​ ​Huffington​ ​Post​ ​(November​ ​27,​ ​2012) 
31 ​ ​​Howell​ ​Raines,​ ​“Why​ ​Don’t​ ​Honest​ ​Journalists​ ​Take​ ​on​ ​Roger​ ​Ailes​ ​and​ ​Fox​ ​News?”​ ​Washington​ ​Post​ ​(March​ ​14,​ ​2010) 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​13 

http://hij.sagepub.com/content/17/1/3
https://woods.stanford.edu/sites/default/files/files/Global-Warming-Fox-News.pdf
https://woods.stanford.edu/sites/default/files/files/Global-Warming-Fox-News.pdf
http://www.nytimes.com/2013/04/19/business/media/fox-news-msnbc-and-the-gun-debate.html


Section​ ​3. Update on the independence of the boards of 21C Fox and News Corp             
under​ ​NASDAQ​ ​rules 
 
Our briefing to OFCOM in March addressed claims about the independence of the 21C Fox and                
News Corp boards made in Allen & Overy’s preliminary briefing to the Secretary of State of 20                 
December, 2016 and 21C Fox’s letter to her of 8 March. These were key to 21C Fox’s                 
argument that the Transaction would not increase the scope for co-ordination of the editorial              
output of the News Corp newspapers and Sky News or the operational integration of Sky News                
and​ ​News​ ​Corps​ ​newspapers.  32

 
We ​drew OFCOM’s attention to ​the fact that Elaine Chao’s resignation from the News Corp               
board in January ended its nominal majority of independent directors under NASDAQ rules.             
News Corporation disclosed this to the S.E.C. at the relevant time but, despite this being a                
crucial development to the argument it put to the Secretary of State in the preceding December,                
21CF failed to take the opportunity to explain the change to the Secretary of State in a letter of 8                    
March​ ​to​ ​her.​ ​That​ ​letter,​ ​nevertheless,​ ​discussed​ ​control​ ​issues​ ​at​ ​length. 
 
Since then, Kelly Ayotte has been appointed to the News Corp board as an independent               
director and this reinstates its nominal independence under NASDAQ rules. However, that            
nominal independence does not address the central issue raised by the Iron Workers, Stricklin              
and Amalgamated Bank claims as well as the sexual and racial harassment claims highlighted              
in our earlier submissions - that supposedly independent board members are completely            
ineffective​ ​in​ ​opposing​ ​the​ ​Murdoch​ ​Family​ ​Trust’s​ ​control​ ​of​ ​21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corporation. 
 
 
Conclusion 
 
21C Fox has distorted OFCOM’s position on control and media plurality to suit its own               
argument. It has emphasised board independence and then failed to be transparent with the              
Secretary of State about a material change to this under NASDAQ rules. This is all consistent                
with the compelling evidence of corporate governance failings and disregard for broadcasting            
standards​ ​which​ ​are​ ​common​ ​to​ ​Rupert​ ​Murdoch’s​ ​businesses.  
 
It is clear that, wherever he is allowed, Rupert Murdoch uses his control of these businesses to                 
promote his own divisive ideological and economic agenda aggressively. We respectfully           
submit that the CMA should be wary of any representations made by 21C Fox concerning the                
issue of common control and should conclude that that the changes brought about by this               
Transaction​ ​will​ ​be​ ​highly​ ​damaging​ ​to​ ​media​ ​plurality​ ​and​ ​broadcasting​ ​standards​ ​in​ ​the​ ​U.K.. 
 

32 ​ ​​See​ ​para​ ​1.7(c)​ ​(i)​ ​and​ ​(ii)​ ​of​ ​Allen​ ​&​ ​Overy’s​ ​preliminary​ ​briefing​ ​of​ ​20​ ​December,​ ​2016. 

21C​ ​Fox​ ​and​ ​News​ ​Corp:​ ​The​ ​Murdochs’​ ​common​ ​control​,​ ​October​ ​2017​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​​ ​14 


