Defiance, not compliance:
the culture and behaviour of Murdoch-
owned companies

October 2017

AVAAZ



About AVAAZ

Avaaz has a simple democratic mission: organize citizens of all nations to close the gap between the world we have
and the world most people everywhere want. Avaaz enables millions of people from all walks of life to take action
on pressing global, regional and national issues, from corruption and poverty to conflict and climate change.

The Avaaz community campaigns in 16 languages, served by a core team on 6 continents and thousands of
volunteers. We have 45 million members worldwide and 1.5 million in the United Kingdom.

Avaaz members across the UK are concerned about Rupert Murdoch’s threat to our public debate and democracy,
and played a major role in slowing and halting the Murdochs’ bid for BSkyB in 2010-11. And the Avaaz movement
has been vocal and effective in calling for a full scrutiny of the bid for Sky in 2016-2017, including by submitting
evidence, bringing witnesses from the USA, and encouraging inputs to consultations.

Contact: Alex Wilks or Alaphia Zoyab.

About this report
This report is intended to inform the Competition and Markets Authority in its scrutiny of the proposed takeover of
Sky plc by 21st Century Fox.

It should be read in the context of other submissions made to the CMA at the same time:
1. 2Ist Century Fox and News Corporation: the Murdochs’ common control

2. Fox News: broadcasting non-compliance.
And in the context of Avaaz’s previous submissions and representations on the Fox/Sky takeover:

Submissions to the Secretary of State
e The Fox/Sky Takeover: Why A Phase Two Referral On Broadcasting Standards Is Needed To
Protect The Public Interest, 14 July 2017
e Consolidating Control: The Fox/Sky Merger And News Plurality In The UK,
February 2017

Submissions to Ofcom

e Before The Murdoch Takeover: New Evidence Indicating The Need For A Further “Fit And
Proper” Review, 8 March 2017

e Murdoch’s Fox Effect: How full ownership of Sky risks undermining British broadcasting
standards, 30 March 2017
Report entitled “Rupert Murdoch and Donald Trump - The Conflicted Alliance”, 8 May 2017;
Report entitled “Racist content in the Murdoch Media” 11 May 2017;
21st Century Fox and News Corporation: the Murdochs’ common control, 30 March 2017,
amended on 13 April 2017

e  Sexual harassment, denials and cover ups: evidence of a rotten corporate
culture at Fox, 30 March 2017.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 1



Executive Summary

This submission aims to provide the CMA with the views it is seeking on “the record of the
Parties’ compliance with broadcasting and other applicable regulations, and their broader
attitude to compliance in general’.! Specifically, this submission addresses Theory of Harm 3
identified by the CMA, which states:
“As a result of the Transaction, there will not be a genuine commitment to broadcasting
standards at the merged entity.”

Acting unethically and breaking rules is the norm at many enterprises owned and run by the
Murdochs. A series of major corporate governance scandals have engulfed their companies.
Nell Minow, of ValueEdge Advisors, summarised their record as follows, “Fox received an F
rating, based on a report-card style A-F assessment of governance risk, only because there was
no lower grade. This ... pervades all of the various offshoots and subsidiaries.”® Fox’s full
takeover of Sky poses a serious risk to the public on broadcasting standards grounds.*

Our analysis of the corporate governance scandals at some prominent Murdoch-owned
companies reveals patterns of:

e relentless pressure to seek commercial success and political power, at the expense of
ethical and legal boundaries;

e statements of support, promotions, financial rewards, and re-hiring of executives who
have committed offences, signalling that loyalty and results trump compliance;

e using illegal and aggressive tactics such as hacking and espionage as tools to generate
news, or to gain an advantage over competitors and staff;
using out-of-court settlements to silence staff, competitors and victims who seek justice;
using arbitration clauses in employment contracts to prevent staff from going to court;
misleading regulators, shareholders, and competitors.

This pattern was borne out during the first four months of the 21st Century Fox (21C Fox) Sky
bid. In December 2016, Allen & Overy, acting for 21C Fox, advised Karen Bradley, the

! This submission should be read in the context of a related submission by Avaaz to the CMA covering on
screen broadcasting standards, and of previous submissions made by Avaaz to the DCMS and Ofcom.

2 Competition & Markets Authority, ‘Anticipated Acquisition By 21st Century Fox, Inc Of Sky Plc: Issues
statement’ (10 October 2017), p 19, available at:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/59db8a2840f0b6311821684 1/fox-sky-issues-statement.pdf
® Letter to Secretary of State, Karen Bradley from Nell Minow (14 July 2017).

* The Secretary of State asked the CMA to consider in more detail whether “corporate governance
failures [cannot] be seen in isolation to their impact on broadcasting standards because the possibility
exists of a corporate culture that does not prioritise the need for regulatory compliance.” DCMS letter to
21C Fox, and to Sky, dated 12 September 2017.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 2



Secretary of State, that the company “has adopted strong governance measures and controls to
ensure it meets the highest standards of corporate conduct”, in their preliminary submission on
the bid. These measures centre on “the rapid escalation of material issues” to the full 21C Fox
Board.” However, in the weeks after Fox’s lawyers wrote this, the Fox board failed to obtain
details of a massive $32 million settlement by star Fox News anchor Bill O’Reilly of a series of
claims advanced by his colleague Lis Wiehl. These claims included repeated harassment,
sending of explicit material, and ‘non-consensual sexual relations’.®

In mid-October 2017, during the CMA’s review, 21C Fox told the New York Times it was not
privy to the amount of Mr. O’Reilly’s January settlement. The company viewed this agreement
between two staff who had worked together on Fox News for 15 years, as “a personal issue
between the two of them”. This failure to probe O’Reilly’s sixth known settlement with staff was
especially stark as Fox News was in the process of renewing his contract for four years and
awarding him a 30 per cent pay rise. The New York Times reported that Rupert Murdoch, then
acting CEO of Fox, claimed not to know the details of the January settlement. And that the
settlement bound the victim to silence by paying her over a period of time, while ensuring that all
photos, text messages and other communications between her and O’Reilly would be
destroyed.

This submission briefly reviews several other significant scandals and presents evidence of the
above patterns, plus suggestions for how the CMA can obtain a fuller picture:

1. Fox News - a subsidiary of 21st Century Fox with an epidemic of sexual and racial
harassment;

2. News America Marketing - a subsidiary of News Corporation that has settled claims
amounting to almost $1 billion for fraud, espionage and hacking;

3. NDS - a former subsidiary of News Corporation convicted of computer hacking and
sabotage in breach of the Federal Communications Act and US criminal law;

4. News of the World - a former subsidiary of News International, closed down after
industrial-scale phone hacking;

5. The Sun - a subsidiary of News Group Newspapers, currently being sued by over 70
individuals for phone hacking cases, and;

6. Various Australian broadcasting companies - misleading regulators and breaking rules.

® Allen & Overy, ‘Offer by 21C Fox for the Remaining Shares in Sky PLC: Preliminary Briefing to the
Department for Culture, Media & Sport’, (20 December 2016), pa 2.10 and 2.11.

6 Emily Steel and Michael S. Schmidt, ‘Bill O’'Reilly Settled New Harassment Claim, Then Fox Renewed
His Contract’ (The New York Times, 21 October 2017), available at:
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 3



A rigorous evaluation of these considerations would show that 21CF and the Murdochs are not
committed to “the spirit as well as the letter of the broadcasting standards’” just as they are not
committed to the spirit or letter of other business rules. A 100% takeover of Sky by Fox would
therefore be likely to worsen Sky’s approach to corporate governance and implementing
applicable regulations, including broadcasting standards.

The Murdochs run their companies across contexts and jurisdictions by frequently silencing
whistle-blowers, offering up ‘paper-only policies’, rewarding or re-hiring staff involved in illegal
tactics, and continuing non-compliant practices. This flagrant disregard for regulatory
compliance as an employer, a market competitor, and as a broadcaster is accompanied by a
repeated resort to aggressive anti-competitive and illegal practices. We urge the CMA to assign
equal weight to all instances of regulatory non-compliance in Murdoch-owned enterprises until it
is satisfied it understands the pattern and attitude which underlie them.

Annex 1 of this report provides suggestions of documents and witnesses which the CMA may
find useful in its inquiries.

" DTl ‘Enterprise Act 2002: Public Interest Intervention in Media Mergers: Guidance on the Operation of
the Public Interest Merger Provisions Relating to Newspaper and Other Media Mergers’ (May 2004),
available at:
www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/595816/file14331__1_.pdf.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 4



Corporate governance scandals - a culture of defiance

1. Sexual and racial harassment at Fox in the US

The epidemic of sexual and racial harassment at Fox News and other Fox affiliates in the US
goes to the heart of the company’s attitude to compliance. Avaaz made a submission to Ofcom
in March on this issue, which concluded that:
“Investigative news reports, victims’ testimonies, and court documents paint a picture of
a management with no meaningful accountability and no credible governance structure”.

Avaaz cited a legal complaint by one victim of alleged sexual harassment that “[T]he Murdochs
have been misleading the public into believing that they are taking action. In fact, they have
done the opposite”, and drew attention to Roger Ailes getting a $40 million severance payment,
rather than being dismissed for cause when his sexual harassment was uncovered.®

Revelations in the New York Times on 21 October 2017 show that a very similar pattern was
repeated by the Murdochs in January/February this year. Indeed, they actively participated in a
decision to protect their star presenter Bill O’Reilly without regard to the numerous sexual
harassment allegations he had settled and was in the process of settling personally.® In early
2017, Rupert Murdoch, then acting CEO of Fox News, oversaw Bill O’Reilly making his sixth
settlement for sexual harassment, for $32 million, then immediately awarded him a 30 per cent
pay rise as part of a four year contract extension worth a total of $100 million.

In the statement that Fox sent the NY Times, there are further troubling indications of Fox’s
attitude towards compliance. It dismisses the $32 million settiement as a “personal issue
between the two of them” (ie: between Bill O’Reilly and Lis Wiehl), despite the fact that they had
worked together at Fox for 12 years.'® And with regards to his contract extension, his repeated
misdemeanours and the signal sent to other Fox staff appear to have played no part. In a
statement responding to the NY Times, 21st C Fox says Fox News “surely would have wanted
to renew” Mr. O’Reilly’s contract, noting, “he was the biggest star in cable TV.”"" 21st Century
Fox claimed all the evidence was “equivocal”’, in its deposition to Ofcom earlier this year.12

® Tantaros Andrea vs. Fox News network, LLC (157054/2016).

o Emily Steel and Michael S. Schmidt, ‘Bill O’'Reilly Settled New Harassment Claim, Then Fox Renewed
His Contract’ (The New York Times, 21 October 2017), available at:
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html.

10 Emily Steel and Michael S. Schmidt, ‘Bill O’'Reilly Settled New Harassment Claim, Then Fox Renewed
His Contract’ (The New York Times, 21 October 2017), available at:
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html.

" Emily Steel and Michael S. Schmidt, ‘Bill O’'Reilly Settled New Harassment Claim, Then Fox Renewed
His Contract’ (The New York Times, 21 October 2017), available at:
https://www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html.

'2 Ofcom, ‘Decision Under Section 3(3) Of The Broadcasting Act 1990 And Section 3(3) Of The
Broadcasting Act 1996: Licences Held By British Sky Broadcasting Limited’ (11 September 2017), pa 57,
available at: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/103621/decision-fit-proper.pdf.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 5



This fundamentally undermines the claim by Fox’s lawyers’ to the Secretary of State in
December 2016 that Fox “has adopted strong governance measures and controls to ensure it
meets the highest standards of corporate conduct” and casts doubt on Fox’s entire evidence to
UK authorities to date. Specifically, 21st C Fox claimed that it had established an “enhanced
global compliance programme, including a global compliance steering committee” claiming
these arrangements ensured the “rapid escalation” of material issues” from “individual
businesses to the Independent directors of the Audit Committee and the full Board.”"

As part of his defence, Bill O’Reilly has stated that in the more than 20 years he worked at Fox
News, “not one complaint was filed against him with the Human Resources Department or Legal
Department by a coworker.”™ If this is true, this further undermines claims by Fox that its
corporate governance mechanism meets the highest standards. The CMA must investigate
whether the culture of fear and retaliation in the organisation meant that such governance
systems were bound to fail.

The CMA must use its powers of investigation to the fullest extent to understand the failures of
corporate governance at Fox. Until the CMA has had insight into how decisions were made
based on looking at the full context, including minutes of meetings, it will be impossible to judge
their broader attitude towards regulatory compliance and infringements to ascertain their
genuine commitment to broadcasting standards.

Protecting Bill O’'Reilly - despite serial wrongdoing

One of Bill O’'Reilly’s producers, Andrea Mackris, filed a five-count lawsuit alleging sexual
harassment in 2004. Her claims were backed up with a recording she had made of him phoning
her in the middle of a sex act, which she threatened to make public. The transcript of the
recording includes incriminating details such as the following:

“You would basically be in the shower and then | would come in and I’d join you and you
would have your back to me and | would take that little loofa thing and kinda’ soap up
your back...rub it all over you, get you to relax, hot water ... | would start to massage
your boobs ...""°

Roger Ailes’ biographer, Gabriel Sherman, who investigated the internal workings at Fox News
said in his 2014 book, that as the senior leadership at Fox, which included Roger Ailes, the

3 Allen & Overy, ‘Offer by 21C Fox for the Remaining Shares in Sky PLC: Preliminary Briefing to the
Department for Culture, Media & Sport,” (20 December 2016), pa 2.10 and 2.11.

' ‘Statement by Mark Fabiani on Behalf of Bill O'Reilly Relating to the New York Times Smear Piece’ (21
October 2017), available at: https://www.billoreilly.com/g/October-21-Statement/881.html.

19 ‘O’Reilly Hit with Sex Harassment Suit’ (The Smoking Gun), available at:
http://www.thesmokinggun.com/file/oreilly-hit-sex-harass-suit?page=15.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 6



CEO, as well as Rupert Murdoch himself, discovered the details of O’Reilly’s wrongdoing, their
top priority was to ensure their biggest rated-star O’Reilly was protected. The book states:

“Ailes was furious. So was Murdoch, who made it clear that O’Reilly - and not News
Corp - would be responsible for any settlement. Ailes may have been livid at his star, but
he needed to protect Fox’s biggest brand.”'®

Bill O’'Reilly was so sure of Fox’s backing that he threatened Andrea Mackris with a counter-suit
alleging extortion, stating:

“If you cross Fox News channel, it’s not just me, it's [Fox President] Roger Ailes who will
go after you. I'm the street guy out front making loud noises about the issues, but Ailes
operates behind the scenes, strategises and makes things happen so that one day BAM!
The person gets what’s coming to them but never sees it coming. 7

Such bravado was not misplaced as Bill O’'Reilly was only fired 13 years later under pressure
from a federal investigation and Ofcom’s fit and proper probe. Indeed, despite Roger Ailes’
participation in the cover-up, Ailes was named to the “Office of the Chairman, an elite group of a
half dozen executives who ran the company.”*®

As these new details from the New York Times investigation show, Fox officials and the
Murdochs have not been fully transparent with British authorities. Indeed, new details released
by Bill O’'Reilly himself show that there is yet more detail to unearth on Fox’s internal culture and
corporate governance. He states that after dozens of women came forward to complain to Fox,
naming several perpetrators, Fox settled cases worth almost $100 million. If that is accurate that
is double the number that Fox has disclosed® to its shareholders.”® Concealed settiements
remain the subject of an ongoing federal investigation.

Serial sexual and racial harassment, starting at the top

One of the most troubling aspects of the corporate culture at Fox News is how Roger Ailes, the
CEO, now implicated in dozens of lawsuits oversaw a regime and culture of “top-down” sexual

1 ‘O’Reilly Hit with Sex Harassment Suit’ (The Smoking Gun), available at:
http://www.thesmokinggun.com/file/oreilly-hit-sex-harass-suit?page=15.

B ‘O’Reilly Hit with Sex Harassment Suit’ (The Smoking Gun), available at:
http://www.thesmokinggun.com/file/oreilly-hit-sex-harass-suit?page=11.

'® Gabriel Sherman, The Loudest Voice in the Room: How the Brilliant, Bombastic Roger Ailes Built Fox
News--and Divided a Country (Random House, 2014), p 305.

19 21t Century Fox, ‘United States Securities and Exchange Commission Form 10K: Annual Report,’
(For the fiscal year ended June 30, 2017), p 125, available at:
http://investor.21cf.com/secfiling.cfm?filingid=1564590-17-17693&CIK=1308161.

2 Statement by Mark Fabiani on Behalf of Bill O'Reilly Relating to the New York Times Smear Piece’ (21
October 2017), available at: https://www.billoreilly.com/g/October-21-Statement/881.html.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 7



and racial harassment.?’ What all of Fox’s depositions to Ofcom and the Secretary of State fail

to do is show how their corporate governance mechanism accounted for wrongdoing by its most
senior figures. And if it did, why it failed so spectacularly in containing Roger Ailes and other
powerful figures.

As CEO of Fox News, Roger Ailes had the power to make or break women's careers. Only
those loyal to him could advance at Fox. That meant that he could impose a strict dress code? -
skirts only. Ailes once famously screamed when a presenter Catherine Crier wore trousers, “Tell
Catherine | did not spend x-number of dollars on a glass desk for her to wear pant suits.”®

In case after case there is evidence that individuals who dare to take on the Murdochs or their
executives are confronted with a smear campaign by Murdoch-owned press outlets. For
example, Murdoch’s New York Post newspaper smeared Andrea Mackris in several stories. The
headlines, both in October 2004, include, “EXCLUSIVE: O’'Reilly Accuser in Bar Blow Up*”” and
“Boozy Boast - Gal said she’d ruin O’Reilly: Bar owner.”®

Those smear campaigns have often resulted in out of court settlements. Bill O’Reilly eventually
settled the Mackris lawsuit out of court for an alleged sum of $9 million. He entered into a string
of other settlements amounting to nearly $13 million that continued well into 2016. His
misconduct, which would have been challenged in a court pursuant to US employment
discrimination law,?® was kept under wraps due to mandatory non-disclosure clauses contained
in each of these settlements. The latest NY Times revelations show his settlements are now at
$45 million. He denies all the allegations.

The executives of the parent company 21st C Fox told Ofcom that they did not know about
harassment at Fox News until July 2016. Ofcom reported:

“In answer to an information request (which by law must be answered truthfully, subject
to financial penalty or imprisonment) Fox has said that no executive director was aware
of any allegations of sexual and racial harassment at Fox News prior to July 2016.”

2111 Sue Fox News, Citing ‘Intolerable’ Racial Bias, New York Times, 25 April 2017, available at
https://www.nytimes.com/2017/04/25/business/media/fox-news-racial-discrimination-lawsuit.html|?_r=0
2 Dayanita Ramesh, “'Well It Looks Like I'll Be Able To Wear Pants": Fox News Personality Alludes To
Fox's Sexist Dress Code Policy’ (Media Matters, 7 January 2016), available at:
https://www.mediamatters.org/blog/2016/01/27 /well-it-looks-like-ill-be-able-to-wear-pants-fo/208228

z Dayanita Ramesh, “'Well It Looks Like I'll Be Able To Wear Pants": Fox News Personality Alludes To
Fox's Sexist Dress Code Policy’ (Media Matters, 7 January 2016), available at:
https://www.mediamatters.org/blog/2016/01/27 /well-it-looks-like-ill-be-able-to-wear-pants-fo/208228

2 Gabriel Sherman, ‘The O’'Reilly Fracture’ (Newsweek, 6 February 2014), available at:
http://www.newsweek.com/oreilly-fracture-228136.

% Dareh Gregorian, “Boozy’ Boast — Gal Said She’d Ruin O’Reilly: Bar Owner’ (New York Post, 19
October 2004), available at: http://nypost.com/2004/10/19/boozy-boast-gal-said-shed-ruin-oreilly-bar-
owner/.

% The US Civil Rights Act of 1964 prohibits employment discrimination on the basis of race, sex, colour,
national origin or religion.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 8



However Ofcom failed to treat that claim with the necessary scepticism that the following facts
should have warranted. Further reasons for such scepticism include:

e Allegations against Roger Ailes had become public in 2014 via the publication of his
unofficial biography, which included a specific mention that Rupert Murdoch knew about
Bill O’Reilly’s sexual harassment scandal well before July 2016;*

e Fox News signed a Consent Decree with the Equal Opportunity Employment
Commission back in 2006 to ensure Fox News senior staff receive training in federal and
state laws to stop discrimination. Despite being party to a court-monitored undertaking
from 10 years ago, Fox was unable to improve its internal culture through the
introduction of the new 2012 corporate governance structure.

e In 2004 the Andrea Mackris lawsuit against Bill O’Reilly was front page headline news in
Murdoch’s rival newspaper the New York Daily News and her court complaint was
posted on the internet at that time.?

Cover-ups, not compliance

Fox has tried to cover up the scale of the epidemic of sexual and racial harassment for many
years, at least since 2002. Fox News has made a series of settlements with victims of sexual
harassment but allegedly disguised these payments as salaries or compensation leading the
United States Justice Department to launch a federal investigation.?® This federal investigation
was not revealed proactively to shareholders by Fox but instead leaked by an attorney whose
client was subpoenaed to appear before a Grand Jury probing these payments.30

The work culture at Fox News is also under investigation by the New York State Division for
Human Rights.*' Fox faces lawsuits of sexual harassment, gender discrimination and a class
action lawsuit for racial harassment from at least 23 current and former employees.

One of the reasons a lot of the scandals at Fox News have remained hidden from public view is
that New York state has a statute of limitations of 3 years to report sexual harassment and
many victims now cannot come forward. Fox also uses forced arbitration clauses in its contracts
that deny employees access to public court hearings.

Concerns about the way the company has been run have also been raised by the NY City
Public Advocate Letitia James to the US Securities and Exchange Commission. She has urged

% Gabriel Sherman, The Loudest Voice in the Room: How the Brilliant, Bombastic Roger Ailes Built Fox
News--and Divided a Country (Random House, 2014), p 300.

% Image available at:
https://img.huffingtonpost.com/asset/58e4f3a816000021004d8de2.jpeg?ops=scalefit 720 noupscale
2 Brian Stelter, ‘Exclusive: Federal probe of Fox News expands’ (CNN, 27 April 2017), available at:
http://money.cnn.com/2017/04/27/media/fox-news-federal-investigation/index.html.

30 Matthew Garrahan and Kara Scannell, Federal probe into Fox News casts shadow over Murdoch
empire, at: https://www.ft.com/content/26ce771c-1916-11e7-9¢35-0dd2cb31823a.

*1 Gene Maddaus, ‘Fox News Faces Probe From N.Y. Human Rights Division, Attorney Says’ (Variety, 19
June 2017), available at: http://variety.com/2017/tv/news/fox-news-human-rights-new-york-lisa-bloom-
1202470426/.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 9



the SEC to investigate whether the network’s failure to disclose big payments means it has
been misleading shareholders as well.*

Back in July 2006, Fox News signed a Consent Decree issued and monitored by the United
States District Court, Southern District of New York.*® According to the agreement that the two
parties Fox News and the Equal Employment Opportunity Commission entered into, Fox was to
provide “trainings in federal laws prohibiting discrimination in employment for all current
employees and particularly for all management/supervisory employees.” It is clear that such
training was completely ineffectual given that a full-scale sexual and racial harassment scandal
had blown open in 2016.

Roger Ailes and Bill O’Reilly have together received $65 million in payouts from the company on
their way out. In Ailes’ case, Rupert Murdoch personally praised his contribution to the growth of
Fox News.

Such denial is in line with the “one rogue reporter” line taken in the phone hacking scandal, but
one that News Corp. eventually had to abandon as authorities forced them to cooperate. The
CMA must probe whether this claim of ignorance by the entire Board of 21st Century Fox is
true. Kindly look at Annex 1 for questions that we propose the CMA ask of Fox and others,
including suggestions of witnesses that the CMA should invite to assist their inquiry.

2. News America Marketing: sabotaging the competition in direct marketing

Relevant to the CMA’s inquiry into broadcasting standards is a major scandal involving serious
allegations of corporate espionage, computer hacking and anti-competitive practices by News
America Marketing (“NAM”), a consumer goods marketing business wholly owned by News
Corp. NAM creates and sells promotional opportunities for consumer goods, for example
through coupon inserts found in newspapers, and in-store adverts on aisle displays and on
shopping trolleys.

The allegations speak to a deliberate attempt to establish a monopolistic position using illegal
practices. If similar practices were used to undercut competition with other broadcasters and
print media owners in the UK, that could allow the Murdochs to increase their market power,
and undermine broadcasting standards.

%2 Jillian Jorgensen, ‘EXCLUSIVE: Public Advocate Letitia James demands city and federal investigation
into Bill O'Reilly’ (New York Daily News, 12 April 2017), available at: http://www.nydailynews.com/new-
york/manhattan/letitia-james-demands-nyc-fed-probe-bill-o-reilly-article-1.3044904.

%3 United States District Court, Southern District of New York. Equal Opportunity Employment
Commission vs Fox News Network LLC, available at: https://www.clearinghouse.net/chDocs/public/EE-
NY-0058-0002.pdf.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 10



News Corp. has paid out approximately $936 million in settlements for a series of lawsuits
against NAM, a sum that dwarfs settlements for phone hacking or for sexual harassment by
other Murdoch-owned companies.

News Corp. settled for $656 million with marketing competitors, one of which had previously
obtained a $300 million jury verdict against NAM. In 2016, News Corp. also settled for $280
million in a class-action lawsuit brought by its clients, several major packaged goods brands. A
further lawsuit, this time for $560m, again by Valassis Communications, continues. It alleges
that NAM continued to behave anti-competitively after its 2010 settlement, ultimately driving out
its rivals from the in-store promotions business.*

Lawsuits against the company alleged an orchestrated scheme over more than a decade to
force both retail chains and consumer goods companies into long-term exclusive contracts to
suppress competitors’ access to market, in violation of U.S. federal and state antitrust laws. The
lawsuits additionally alleged breaches of other laws based on activities such as hacking
competitors’ computers to obtain customer lists and staff addresses.

The markets concerned were:

1. Newspaper/magazine inserts: The market for consumer goods manufacturers like Heinz
to insert free-standing insert coupon booklets into newspapers, a market NAM allegedly
came to control 55% of by 2009.

2. In-store displays: The market for consumer goods manufacturers to promote their
products to shoppers in grocery stores, drugstores, mass retailers, home improvement
stores and bargain stores throughout the United States, a market NAM allegedly came
to control 90.5% of by 2009.

NAM was also accused of ‘unlawful tying’ by using its in-store monopoly to monopolize the
coupon market, offering its clients large discounts from its regular in-store prices, but only if they
exclusively purchased their coupons from NAM. NAM also allegedly made large up-front
payments to supermarkets to guarantee they would deal exclusively with NAM. This exclusivity
then enabled them to raise in-store promotion prices artificially, prompting allegations that NAM
overcharged clients by as much as 40%. Competitors alleged this practice would lead to
“tipping,” where smaller firms are forced to exit the market after losing a critical mass of
business.** News Corp. internally acknowledged that it sought to build contractual barriers to
make it difficult, if not impossible, for competitors to compete.*

34 ‘Byline Investigates: Murdoch, Mobsters And News America Marketing’ (Byline, 22 September 2017),
available at:https://www.byline.com/project/76/article/1835.

% Dial Corp v News Corp., Third Amended Complaint (S.D.N.Y. Aug. 16, 2013) 2013 WL 5475241 at
para 85; see also David Folkenflik, ‘Beyond Sexual Harassment, Lesser Known Scandals Could Cost The
Murdochs A $14B Deal’ (NPR, 24 April 2017), available at:
http://www.npr.org/2017/04/24/525337958/beyond-sexual-harassment-lesser-known-scandals-could-cost-
the-murdochs-a-14b-dea.

% Dial Corp v News Corp., Third Amended Complaint (S.D.N.Y. Aug. 16, 2013) 2013 WL 5475241 at
paras 12,72, 87, 122.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 11



NAM was also accused of devious and illegal practices to destroy the competition. These
included hacking into computers owned by competitors (such as Floorgraphics) to obtain
customer lists, tearing down competitors’ in-store signs and ads, and telling customers that
promotions they had placed via competitors had failed to appear in the stores. NAM also
misrepresented competitors’ in-store advertising compliance rates as well as their financial
capacity. The Chief Operating Officer of NAM, Paul Carlucci, threatened to fire any employee
who did not support exclusive control by NAM of these markets. He was later promoted to CEO
of NAM, in an apparent signal that he enjoyed the full support of News Corporation and the
Murdoch Family Trust which controlled the business.

The attorney who took Carlucci’s deposition in the Valassis case, Greg Curtner, agreed that
Murdoch knew exactly what Carlucci was doing. Curtner said: “| have looked at the evidence
and it's clear to me that Mr Rupert Murdoch is aware of what is going on, on a day to day basis,
in his businesses. Mr Carlucci reports to Mr Murdoch.” Answering why Murdoch chose not to
rein in NAM, Curtner went on:

“The best answer to that question came from Mr Carlucci’s own mouth: ‘| work for a man
who has to have it all and does not understand being told that he can’t have it all'. That’s
the culture, shown time after time, in business activity after business activity, lawsuit
after lawsuit. The legal fees are staggering.”™’

NAM made significant and repeated efforts to prevent these cases coming to court. When a
whistleblower, Richard Emmel, came forward with substantial evidence that News America
Marketing was engaging in "criminal conduct against competitors", and employing "deceptive
and illegal business practices" to defraud retailer customers, NAM filed a lawsuit accusing
Emmel of six violations. NAM pressed its case with more than 300 pleadings to the Georgia
courts.®® Then, a few days after Floorgraphics started a civil lawsuit, NAM bought out
Floorgraphics entirely, and stopped the legal proceedings.

37 ‘Byline Investigates: Murdoch, Mobsters And News America Marketing’ (Byline, 22 September 2017),
available at:https://www.byline.com/project/76/article/1835.

38 ‘Byline Investigates: Murdoch, Computer Hacking And The F.B.1." (Bylines, 20 September 2017),
available at:https://www.byline.com/project/76/article/1829.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 12



3. NDS: hacking and sabotaging competitors in the set-top box industry

The NAM scandal exposed aggressive and illegal anti-competitive practices carried out by
companies controlled by the MFT, including hacking and espionage against competitors. Similar
practices have surfaced at NDS, a broadcast company which competes with Sky. NDS,*® then
80% owned by News Corp (of which James Murdoch was non-executive director at the time),
was a lynchpin in the success of Murdoch’s pay-TV business.

Serious allegations of hacking and sabotage have been levelled against NDS, a set-top box
software provider, in various court cases since 2002. NDS was an Israeli start-up bought by
News Corp. in 1992.%

NDS’s core business was to produce smartcards used to manage the subscriptions of digital TV
customers. A Sky competitor, ITV Digital, accused the company of hiring a computer hacker to
obtain and then distribute the codes which allowed subscribers to watch ITV Digital for free.
Meanwhile, Sky’s signal remained encrypted. These allegations were also investigated by the
BBC’s Panorama programme.

ITV Digital eventually folded.

Similar allegations were made against NDS in 2002 by the French pay-TV company Canal Plus.
But the facts never emerged in court as News Corp bought the part of the Canal Plus business
that made the allegations.

Another company, EchoStar (now Dish Network) sued NDS in the US for “reverse engineering”
its smartcards and then leaking the hacked information on the internet. While EchoStar won
only $1500 in statutory damages, the Federal Southern California District Court in 2008 found
that NDS Group Americas had violated the Federal Communications Act and the California
Penal Code.

News Corp has maintained that it hired a hacker to keep track of and catch other hackers and
pirates.

4. News of the World: phone hacking in the newspaper industry

% NDS was acquired by Cisco in 2012.

0 Michael Rundle, ‘News Corp Firm Under Fire After BBC's Panorama Alleges Hacking Of ITV Digital’
(Huffington Post, 27 March 2012), available at: www.huffingtonpost.co.uk/2012/03/27/news-corp-nds-bbc-
itv-digital-ondigital-murdoch n 1381735.html.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 13



The phone hacking scandal at News of the World led to “huge failings of corporate governance”
at News Corporation, the precursor company to 21st Century Fox.*" The cover-up, the
convictions and massive settlements all point to a rogue corporate culture where generating
salacious stories through illegal means was deeply embedded in the newsroom culture. Indeed,
the integrity of the news gathering process was so heavily compromised and mired in illegality
that the conclusion is inescapable: the Murdochs cannot be trusted in any of their enterprises to
exhibit a genuine commitment to ordinary journalistic norms, including the impartiality and
accuracy that underpin broadcasting standards.

The original Met Police enquiry into phone hacking at News of the World began in 2005 but led
to just two convictions. Until 2010, the parent company, Murdoch’s News International, publicly
maintained that it was just “one rogue reporter” who had hacked phones.*’ By 2011, Murdoch
was forced to abandon this claim after rival media groups exposed the scale of the cover-up
both by News International and the police. The subsequent inquiry and its offshoots led to the
arrests and interviews under caution of nearly 210 people and then the hacking trial of 2014.

Overall, there have been 9 convictions of News International staff for offences related to
payments to public officials. 29 public officials and their relatives were convicted of accepting
payments. The charges for these 38 individuals included: (1) conspiracy to intercept voicemails,
(2) acquiring private subscriber information from British Telecom’s database; (3) breaches of the
Data Protection act; (4) conspiracy to intercept communications without lawful authority; and (5)
conspiracy to commit misconduct in public office.

In the most recent case, News Group Newspapers, publisher of the former News of the World
agreed to settle claims of breach of confidence and misuse of private information after accepting
that hacking had occurred. Former intelligence officer, lan Hurst, whose computer was hacked,
accepted substantial undisclosed damages from News Group Newspapers, having brought
proceedings at London’s High Court against the Murdoch-owned group.*®

Hurst served in the Intelligence Corps and the Force Research Unit in Northern Ireland between
1980 and 1991, recruiting and running agents within Republican terrorist groups in order to
obtain intelligence. Hurst said that he feared for the safety of many of the people with whom he
had been in contact.

*I HOC Culture, Media and Sport Committee, ‘News International and Phone-Hacking’ (1 May 2012), p
122, available at: https://publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmcumeds/903/903i.pdf.

*2 |isa O’Caroll, “Phone-hacking: 10 Years of Resignations, Cover-ups and Convictions’ (The Guardian,
11 December 2015), available at: https://www.theguardian.com/media/2015/dec/11/phone-hacking-10-
years-resignations-cover-ups-convictions.

S pA Mediapoint, ‘Former Intelligence Officer Paid Damages By News Group Newspapers Over
Computer Hacking’ (Press Gazette, 6 October 2017), available at: http://www.pressgazette.co.uk/former-
intelligence-officer-paid-damages-by-news-group-newspapers-over-computer-hacking/.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 14



The sheer magnitude of the phone and computer hacking resulted in it becoming became one
of the most expensive trials in British criminal history.**

News International has admitted to phone hacking at the News of the World in several hundred
phone-hacking claims and has made payments to victims and lawyers in relation to these
charges amounting to nearly £500 million.*®

The Privileges Committee report cast further light on the culture of paying what was alleged to
be “hush money” to employees guilty of criminal offences to deter them from co-operating with
the police and prosecuting authorities. These payments were approved by News International
Chief Executive, Les Hinton.

Employees at News of the World gave anonymous testimony to the National Union of
Journalists saying, the pressure for stories was so relentless that some staff even suffered
physical collapses at the office.*® The Leveson Inquiry report concluded:

“It seems clear, therefore, that a drive for circulation increased the pressure on those
working at the NoTW. The Inquiry heard from a number of former employees of the
newspaper who were in complete agreement that the newsroom at NoTW was a very
pressurised environment and that reporters were under pressure to deliver stories,
preferably exclusive stories, regularly."’

An employment tribunal found that the ex-editor Andy Coulson presided over a culture of
bullying.*® The Leveson Inquiry report went further to state:

“Whether the pressures to perform amounted to bullying or not, it has been
suggested by a number of witnesses that these pressures, both to deliver a story and to
deliver sufficient evidence to make it legally defensible, may have led journalists to use

* Martin Evans, ‘At £100m, Phone Hacking Trial Makes History For Expense’(The Daily Telegraph, 24
June 2014), available at: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/10924126/At-100m-
phone-hacking-trial-makes-history-for-expense.html.

*5 Dominic Ponsford, ‘News Corp Hacking Scandal Costs Total $7m For Last Three Months Of 2015, Up
40 Per Cent On Previous Quarter” (Press Gazette, 8 May 2015), available at:
http://www.pressgazette.co.uk/news-corp-hacking-scandal-costs-rise-512m/.

%6 James Ball, ‘News of The World Journalists Reveal a Newsroom Culture of Bullying And Stress’ (The
Guardian, 9 February 2012), available at: https://www.theguardian.com/media/2012/feb/09/news-of-the-
world-bullying-stress.

*" The Leveson Inquiry, ‘An Inquiry Into The Culture, Practices And Ethics Of The Press: Volume II’
(November 2012), p 497, available at:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/270941/0780 _ii.pdf.

*8 Caitlin Fitzsimmons, ‘Ex-editor Andy Coulson bullied News of the World reporter, rules tribunal’ (The
Guardian, 18 December 2008), available at: https://www.theguardian.com/media/2008/dec/18/andy-
coulson-bullied-news-of-the-world-reporter.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 15



whatever means were necessary, even if that meant stepping beyond the Editors’ Code
or the law.”**

Re-hiring offenders:

The hacking scandal and the convictions didn’t seem to constrain the company’s behaviour. In a
leaked recording, Rupert Murdoch is heard assuring a gathering of Sun journalists:

“What you’re asking is, what happens if some of you are proven guilty? What
afterwards? I'm not allowed to promise you - | will promise you continued health support
- but your jobs - I've got to be careful what comes out - but frankly, | won't say it, but just
trust me.”°

Nick Parker, who was convicted of a criminal offence in December 2014 for handling stolen
property, was rehired by the Sun newspaper.®' All staff received a memo from Sun’s editor
David Dinsmore, saying:

“We have given a commitment to every individual involved in the legal process that we
would review their cases individually and that no decisions or actions would be taken
without discussing it with them.

Following the conclusion of his trial in December, we have been talking to Nick about the
issues surrounding his case and the events of 2010. The discussions have led us to the
belief that punitive action against Nick would be disproportionate.

Lessons have been learned from this experience by all of us in the newsroom. We would
handle the story very differently today. We have improved processes in place to help
support our decision-making and | want to thank each of you for embracing the
enhancements in governance, which reflect the growth in business standards across our

organisation”.>

*9 The Leveson Inquiry, ‘An Inquiry Into The Culture, Practices And Ethics Of The Press: Volume I
(November 2012), p 500, available at:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/270941/0780 _ii.pdf.

%0 ‘Rupert Murdoch Tape: Read Extracts from the Transcript’ (The Guardian, 4 July 2013), available at:
https://www.theguardian.com/media/2013/jul/04/rupert-murdoch-tape-extracts-transcript.

d Roy Greenslade, ‘Convicted Sun Journalist Nick Parker is Welcomed Back to the Newspaper’' (The
Guardian, 20 February 2015), available at:
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/feb/20/convicted-sun-journalist-nick-parker-is-
welcomed-back-to-the-newspaper.

52 Roy Greenslade, ‘Convicted Sun Journalist Nick Parker is Welcomed Back to the Newspaper’' (The
Guardian, 20 February 2015), available at:
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/feb/20/convicted-sun-journalist-nick-parker-is-
welcomed-back-to-the-newspaper.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 16



The message was clear: being individually implicated in court proceedings, or even a guilty plea
or conviction, was no obstacle to further employment within the Murdoch newsroom and
businesses. Rebekah Brooks was re-hired despite being the editor of the News of the World at
the time the Milly Dowler story, based on hacking, was published. The court did not find her
guilty, but the company did not make her take responsibility for this breakdown of journalistic
ethics.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 17



5. The Sun: phone hacking

Civil cases, brought by 91 phone hacking victims, are currently underway against The Sun,
alleging that the Murdoch-subsidiary News Group illegally obtained personal information about
them.* Corporate governance failures have already been recognized by the court. Justice
Mann, presiding over the cases, said News Group had “consistently failed to provide proper
disclosure and to meet its disclosure obligations.”*

The court has ordered News Group to disclose all invoices submitted by private investigators
between 2010-2011 who were found to have used illegal means of acquiring personal
information. News Group is expected to hand over at least 6000 invoices.

The judge has further called into question James Murdoch’s role in the phone hacking, by
ordering that his laptop be searched for potentially relevant documents pertaining to the trial and
demanding an explanation from News Group about why it had made hundreds of redactions on
documents pertaining to the hacking cases. This is pertinent in light of Ofcom’s 2012 it and
proper’ decision regarding News Group, which determined that James Murdoch’s conduct in
relation to events at NGN “repeatedly fell short of the conduct to be expected of him as a chief
executive officer and chairman.”® Ofcom found the company fit and proper only because James
Murdoch had stepped down from running the company. Courts, shareholders and regulators
alike have had grave reservations about the role James Murdoch has played at NGN in the
past. He would have the key role CEO in shaping the culture, practices and outputs of the new
merged entity.

Further, News Group has again relied upon its oft-used tactic of pay-outs to silence victims of its
misconduct. The phone-hacking cases were due for trial in October 2017, but News Group
recently settled 17 cases out of court with non-disclosure agreements. The trial would have
aired allegations of phone-hacking and evidence deletion at The Sun newspaper, which News
Group has always denied, and would have forced James Murdoch to take the stand.*

6. Misleading regulators in the Australian broadcast industry

*% Graham Ruddick, ‘Owner of The Sun Forced to Hand Over Invoices Before New Hacking Trial’ (The
Guardian, 13 June 2017), available at:
https://www.theguardian.com/media/2017/jun/13/owner-of-the-sun-forced-to-hand-over-invoices-before-
new-hacking-trial.

** Graham Ruddick, ‘Owner of The Sun Forced to Hand Over Invoices Before New Hacking Trial’ (The
Guardian, 13 June 2017), available at:
https://www.theguardian.com/media/2017/jun/13/owner-of-the-sun-forced-to-hand-over-invoices-before-
new-hacking-trial.

% Ofcom, ‘Decision Under Section 3(3) Of The Broadcasting Act 1990 And Section 3(3) Of The
Broadcasting Act 1996: Licences Held By British Sky Broadcasting Limited’ (2012), pa 14, available at:
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20170112202155/https://www.ofcom.org.uk/about-
ofcom/latest/media/media-releases/2012/ofcom-decision-on-fit-and-proper-assessment-of-sky.

%6 Graham Ruddick, ‘News Group Settles 17 Cases Related To Allegations Of Criminality At The Sun’
(The Guardian, 7 September 2017), available at: https://www.theguardian.com/uk-
news/2017/sep/07/news-group-settles-17-cases-allegations-criminality-the-sun-phone-hacking.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 18



The Murdochs have repeatedly misled authorities in the UK and in other parts of the world. The
CMA is interested in:
“the extent to which the Parties, both in the UK and in other jurisdictions in which they
operate, have complied with the relevant rules on broadcasting standards and on

applicable regulatory and corporate governance requirements more broadly”.*’

Avaaz and others have previously provided relevant evidence on the Murdoch takeovers of The
Times and The Wall Street Journal. The ways that Murdoch Family Trust-controlled companies
have misled Australian regulators over many decades are also pertinent.

John Menadue, who used to run Murdoch’s Australian news operations, was categorical when
he described the Murdoch’s businesses in Australia earlier this year:

“It's a rogue organisation and the Australian government should resist any attempt to
expand the media power of the News organisation, which already controls 60 to 70 per
cent of the metropolitan media in Australia.”®

A brief analysis of the Murdochs’ track-record in Australia will help illustrate Mr Menadue’s
unequivocal condemnation of how the Murdochs do business. Here are just a few examples:

Rupert Murdoch’s record of misconduct: In the 1980s the Australian Broadcasting Tribunal
rejected a Murdoch bid for a Melbourne TV station and criticised Rupert Murdoch for giving
“directly contradictory evidence” before the bid, claiming he would make no changes to the
station.> It also found Mr Murdoch and his companies “guilty of four separate sets of
contraventions of section 92 of the Australian Broadcasting and Television Act, and said that he
had misled the Stock Exchange over share purchase.” In addition, the Australian Press Council
has found him guilty of “misleading and unfair reporting, and of gaining an unfair advantage
through distortion.”

Lachlan Murdoch’s record of misconduct: The Australian Communications and Media
Authority (ACMA) also determined that Lachlan Murdoch and his business advisor Siobhan
McKenna breached the commercial radio broadcasting directorship limits in section 56 of the
Broadcasting Services Act 1992 when Murdoch became the director of a further radio station in
the Brisbane-Nambour area between October and November 2010.%°

> Competition & Markets Authority, ‘Anticipated Acquisition By 21st Century Fox, Inc Of Sky Plc: Issues
Statement’ (10 October 2017), p 20, available at:
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/59db8a2840f0b6311821684 1/fox-sky-issues-statement.pdf
%8 paul Murray’s Spectacular Sky Dummy Spit’ (ABC Media Watch, 3 July 2017), available a:
http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s4695558.htm?site=coffscoast.

* The regulator’s transcript records Rupert Murdoch saying: “It would be madness to contemplate any
changes at all... | wish to give an assurance to the tribunal that no change is contemplated at all”. Cited
by Jonathan Aitken MP in the House of Commons on 27 January 1981, available at:
http://hansard.millbanksystems.com/commons/1981/jan/27/times-newspapers.

60 ACMA, ‘ACMA Finds Breach of Radio Directorship Limits’ (April 2011), available at:

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 19



Section 56 of the Act provides that a person cannot be a director of companies that are in a
position to exercise control of more than two commercial radio licenses in the same licence
area.®” Murdoch breached section 56 on 7 October 2010 when he was appointed as a director
of Prime Media Group Limited, which is in a position to exercise control of Hot 91.1 FM - 4MCY.
At that time, Mr Murdoch was also a director and a controller of a number of companies which
were in a position to exercise control of Nova 106.9/4BNE and 97.3/4BFM.

The ACMA also found that Ms McKenna was a director of companies that controlled more than
two radio licences in the combined Nambour/Brisbane radio licence area, and was in breach of
section 56.%> ACMA revealed these breaches in January 2011, noting that Murdoch and
McKenna had by then resigned from their additional roles in cooperation with the regulator.63

Then there is the Murdoch’s recent failed takeover of Network 10, which some media
commentators believe might have breached cross media ownership laws. Mike Seccombe
describes how Lachlan Murdoch and his partner Bruce Gordon “drove [the Network] into
administration in June. Their plan would have seen the network rid of a lot of its pesky debt and
also put the weights on the Turnbull government to hasten the passage of regulatory changes
advantageous to big players such as them. Then they would have bought it back from the
administrators.”® However, when the government took longer to pass the proposed media laws,
and the American media giant CBS got involved, they lost ownership of the company.

www.acma.gov.au/Industry/Broadcast/Radio/Commercial-radio-standards/media-release-42011-14-
january-acma-finds-breach-of-radio-directorship-limits.

o1 ACMA, ‘ACMA Finds Breach of Radio Directorship Limits’ (April 2011), available at:
www.acma.gov.au/Industry/Broadcast/Radio/Commercial-radio-standards/media-release-42011-14-
january-acma-finds-breach-of-radio-directorship-limits.

62 ACMA, ‘ACMA Finds Breach of Radio Directorship Limits’ (April 2011), available at:
www.acma.gov.au/Industry/Broadcast/Radio/Commercial-radio-standards/media-release-42011-14-
january-acma-finds-breach-of-radio-directorship-limits.

63 Lucy Battersby, ‘In Ten Takeover, The Media Regulator Is Refusing To Prove ltself Useful’ (The
Sydney Morning Herald, 4 September 2017), available at:
http://www.smh.com.au/business/media-and-marketing/in-ten-takeover-the-media-regulator-refusing-to-
prove-itself-useful-20170901-gy8vsw.html.

% Mike Seccombe, ‘Murdoch’s Failure to Launch Fox Here’ (The Saturday Paper, October 7 - 13, 2017),
available at: ‘https://www.thesaturdaypaper.com.au/news/politics/2017/10/07/murdochs-failure-launch-
fox-here/15072948005316.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 20



Conclusion

The Murdochs have frequently exhibited a fundamental disregard for the law, and for
regulations designed to protect the public interest and ensure fair competition. Their approach is
to protect senior executives at the expense of junior staff and the UK public, with an aggressive
attitude to using settlements and their political reach to close down investigations that might
harm them.

We urge the CMA to consider the evidence presented in this submission in its analysis of
Theory of Harm #3, as presented in the Issues Statement, namely an inquiry into the Murdochs’
genuine commitment to broadcasting standards, and an assessment of the likely compliance
with broadcasting standards by a merged Fox/Sky.

The attached annex identifies specific suggestions for documents the CMA might use its powers
to obtain, and witnesses it could contact. Additionally we encourage the CMA to conduct its own
investigation of the issues mentioned in this submission, to ensure it is able to form a full,
rounded and independent view of the Murdochs’ track record.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 21



Annex 1 - proposed evidence and witnesses

We welcome the CMA’s Issues statement, which suggests that its analysis of its theory of harm
3 could include:
e The approach to effective corporate governance, including regulations on the treatment
of employees;
e Comments, statements, and plans made by the acquiring media owner which give an
indication as to its commitment to UK broadcasting standards post-transaction;
e The broader attitude within the relevant organisations towards regulatory compliance
and to infringements that have taken place;
e The extent of efforts made to ensure compliance such as strategies in place, investment
in training, seniority of staff responsible for compliance, the extent of Board involvement,
actions taken following the remedying of any breaches.®

We would encourage the CMA to extend that list to include:
e The record of settlements and payouts to victims with non-disclosure clauses
e Shareholder concerns about the way the companies are run
e The nature and number of official inquiries and investigations into MFT-controlled
companies.

This annex signposts documents and witnesses which we believe will be helpful for the CMA to
obtain or contact in this regard. We understand that the CMA has significant powers to obtain
information from parties to a merger, so it can obtain a full picture.

Sexual and racial harassment scandals at Fox in the US
The CMA should ask 21C Fox for access to:

1. Details of the number and type of complaints that were escalated from individual Fox
businesses to the full 21C F Board since 2012. This should include Fox Sport, Fox
Business, Fox Films and other businesses beyond Fox News;

2. Minutes of 21C Fox Board meetings, especially ones where the Murdochs were
personally present, that discussed corporate governance failures, especially after July
2016 when Roger Ailes’ conduct was exposed publicly;

3. Terms of reference and findings of the July 2016 investigation into harassment and
discrimination handled by Fox’s law firm Paul, Weiss, Rifkind, Wharton and Garrison;

65 Anticipated Acquisition by 21st Century Fox, Inc. of Sky PLC, Issues Statement, 10th October 2017,
Competition and Markets Authority.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 22



4. Structure of the new 2012 corporate governance mechanism - including which
departments were covered by such a mechanism and if there were contingency plans for
when senior staff were themselves involved in perpetrating or covering up failures;

5. Reports of any internal investigations that Fox may have launched into Bill O’Reilly’s
sexual harassment - since Fox has claimed that the evidence was “equivocal”;

6. Full disclosure of all out of court settlements made to victims of harassment,
discrimination and retaliation etc., including ones made personally by staff members;

7. Number and nature of any complaints that are currently in private arbitration, and;

8. Details of misconduct allegations and settlements in other Fox divisions, for example
Fox Sports, Fox Business, and Fox Films.

In addition, the CMA could seek details from the following authorities on the nature and status of
their inquiries:

1. the US Attorney’s office in the Southern District of New York that is investigating secret
harassment settlements made by Fox but not disclosed to shareholders

2. the New York State Division of Human Rights that has an ongoing investigation into the
work culture at Fox News.

Witnesses that the CMA should consider contacting:

1. Douglas Wigdor - a lawyer who represents 23 current and former victims of Fox News
suing the company for sexual and racial harassment and discrimination;
Victims of Fox News, some of whom are likely willing to speak off the record;
Brian Lewis - ex-PR manager at Fox who allegedly oversaw many of the smear
campaigns against victims;

4. Mark Kranz - ex-CFO at Fox News who was allegedly aware of many of the secret
settlements made by Fox News that are now being probed by federal investigators;

5. Dianne Brandi - Fox News top legal counsel who signed the Consent Decree in 2006
with the Equal Employment Opportunity Commission to stop discrimination and
harassment at Fox News. Since early October 2017 Brandi has been on “voluntary
leave” from Fox News.

6. Joe Lindsley, former Fox employee who worked closely with Roger Ailes and has written
a forthcoming book about his experiences, including intimidation by Ailes.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 23



News America Marketing: sabotaging the competition in direct marketing

The CMA should ask News Corp for access to:

1. Documents detailing settlements made by NAM,;
2. Documents about any ongoing litigation or settlement negotiations, and;
3. The sworn testimony of Floorgraphics founder, the late George Rebh.

Witnesses that the CMA should consider inviting:

Antonia DeMatto - former vice president of Floorgraphics;
Richard Rebh - a co-founder of Floorgraphics;
Steve Marquis - former vice president for retail sales development at News America
Marketing;

4. US Representative Rush Holt, Democrat from New Jersey - who raised this case with
the US Attorney, and;

5. Gret Curtner - Valassis Communications lawyer.

NDS: hacking and sabotaging competitors in the set-top box industry
The CMA should request access to:

1. The court verdict of the Federal Southern California District court judgement from 2008
showing NDS Group Americas had violated the Federal Communications Act
2. Records from News Corp showing how and why it allegedly hired hackers.

Witnesses that the CMA should consider inviting:

Lee Gibling - the computer hacker allegedly hired by News Corp;
2. The BBC Panorama team Reporter Vivian White and producer Stephen Scott - who
found incriminating emails;
3. Simon Dore - formerly Chief Technical Officer for ITV Digital; and
4. Ray Adams - former UK Security Chief at NDS.
News of the World and Sun hacking
The CMA should request access to:

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 24



1.
2.

Court complaints filed by victims of hacking at the Sun newspaper;
Official policies on email deletion at News Group Newspapers and Fox.

Witnesses that the CMA should consider inviting:

N o g s

Mark Lewis - the Milly Dowler’s family lawyer, who was also himself hacked;

Nick Davies - the investigative journalist who broke many of the hacking stories;
Christopher Hutchings - Hamlins LLP, the main lawyer representing nearly 91 victims of
alleged hacking by the Sun newspaper;

Charlotte Harris - another phone hacking lawyer;

Mark Thomson - Atkins Thomson’s lead lawyer dealing with email destruction;

Sue Akers - former hacking inquiry head at the Met police;

Peter Jukes - journalist who investigated the alleged subversion of the Daniel Morgan
murder investigation by the Murdoch media.

Australian broadcasting: misleading regulators, breaking rules

The CMA should request access to:

Records held by the Australian Communications and Media Authority which speak to the
Murdochs’ history of breaching the media regulatory framework in Australia.

Documents relating to how Lachlan Murdoch breached radio station ownership rules in
2010, and whether he deliberately misled regulators then or before his unsuccessful
attempt to take over Network Ten.

Witnesses that the CMA should consider inviting:

whn

John Menadue, former Murdoch executive in Australia;

Mark Day, former Murdoch newspaper editor in Australia.

Timothy Dwyer, Associate Professor, Department of Media, University of Sydney;
David McKnight, Associate Professor, School of the Arts & Media, University of New
South Wales, and;

Paul Barry, ABC Media Watch host.

Defiance, not compliance: the culture and behaviour of Murdoch-owned companies 25



