
 

 

Supplementary​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA  
on​ ​the​ ​proposed​ ​Fox/Sky​ ​merger 
Avaaz  

10th​ ​Nov​ ​2017 

 
To​ ​assist​ ​the​ ​CMA​ ​further​ ​with​ ​its​ ​Phase​ ​II​ ​assessment​ ​of​ ​the​ ​proposed​ ​Fox/Sky​ ​merger, 
Avaaz​ ​submits:  
 

A. A​ ​comment​ ​on​ ​Sky’s​ ​statement​ ​that​ ​the​ ​continuation​ ​of​ ​Sky​ ​News​ ​cannot 
be​ ​assumed​ ​if​ ​the​ ​merger​ ​does​ ​not​ ​proceed.​​ ​CMA​ ​guidelines​ ​indicate​ ​that​ ​this 
scenario​ ​should​ ​not​ ​be​ ​the​ ​basis​ ​for​ ​the​ ​CMA’s​ ​assessment,​ ​unless​ ​Sky​ ​can 
show​ ​that​ ​this​ ​statement​ ​reflects​ ​an​ ​outcome​ ​that​ ​was​ ​likely​ ​before​ ​the​ ​merger 
was​ ​contemplated.​ ​Additionally,​ ​if​ ​the​ ​merger​ ​is​ ​permitted,​ ​based​ ​on​ ​this 
misleading​ ​counterfactual,​ ​the​ ​merged​ ​entity​ ​might​ ​well​ ​then​ ​restart​ ​Sky​ ​News,​ ​or 
a​ ​similar​ ​news​ ​channel​ ​in​ ​a​ ​way​ ​that​ ​is​ ​similar​ ​to​ ​​The​ ​Sun​ ​on​ ​Sunday​​ ​replacing 
the​ ​​News​ ​of​ ​the​ ​World​.  

B. New​ ​evidence,​ ​and​ ​suggestions​ ​for​ ​CMA​ ​follow-up,​ ​on​ ​Fox​ ​News’​ ​lack​ ​of 
compliance​ ​with​ ​UK​ ​broadcasting​ ​standards.​​ ​Ofcom​ ​just​ ​found​ ​that​ ​Fox​ ​News 
failed​ ​to​ ​implement​ ​its​ ​own​ ​15th​ ​May​ ​2017​ ​compliance​ ​policy,​ ​broadcasting​ ​a 
programme​ ​that​ ​breached​ ​impartiality​ ​standards​ ​on​ ​an​ ​issue​ ​of​ ​intense​ ​interest​ ​to 
the​ ​UK​ ​public​ ​and​ ​politicians​ ​on​ ​25th​ ​May.​ ​This​ ​failure,​ ​just​ ​two​ ​weeks​ ​before​ ​a 
General​ ​Election​ ​and​ ​one​ ​month​ ​before​ ​Ofcom​ ​concluded​ ​its​ ​assessment​ ​of 
broadcast​ ​standards​ ​for​ ​the​ ​Sky​ ​bid,​ ​clearly​ ​indicates​ ​a​ ​lack​ ​of​ ​commitment​ ​to 
broadcasting​ ​standards.  

C. Further​ ​analysis​ ​of​ ​the​ ​link​ ​between​ ​corporate​ ​misconduct​ ​and​ ​a​ ​genuine 
commitment​ ​to​ ​broadcasting​ ​standards.​​ ​Sexist,​ ​racist​ ​and​ ​Islamophobic 
content​ ​shown​ ​on​ ​Fox​ ​reflects​ ​staff​ ​attitudes​ ​and​ ​internal​ ​corporate​ ​governance 
failures.​ ​Fox’s​ ​corporate​ ​attitudes​ ​and​ ​governance​ ​standards​ ​would​ ​be​ ​likely​ ​to 
affect​ ​Sky’s​ ​after​ ​the​ ​merger,​ ​and​ ​mean​ ​that​ ​the​ ​company​ ​is​ ​likely​ ​to​ ​continue 
broadcasting​ ​material​ ​which​ ​breaches​ ​the​ ​broadcasting​ ​code.  

 
 
 

1 



A:​ ​The​ ​threat​ ​to​ ​close​ ​Sky​ ​News 
In​ ​our​ ​oral​ ​hearing​ ​at​ ​the​ ​CMA,​ ​we​ ​were​ ​asked​ ​about​ ​the​ ​commercial​ ​logic​ ​that​ ​might​ ​dictate 
closing​ ​Sky​ ​News​ ​to​ ​make​ ​it​ ​easier​ ​to​ ​secure​ ​regulatory​ ​clearance​ ​for​ ​the​ ​21C​ ​Fox/Sky​ ​merger, 
as​ ​the​ ​public​ ​interest​ ​tests​ ​set​ ​out​ ​in​ ​UK​ ​law​ ​focus​ ​on​ ​news​ ​and​ ​current​ ​affairs​ ​programming. 
Subsequently​ ​Sky’s​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​in​ ​response​ ​to​ ​the​ ​CMA’s​ ​Issues​ ​Paper​ ​has​ ​been 
published,​ ​indicating​ ​a​ ​potential​ ​willingness​ ​to​ ​sacrifice​ ​Sky​ ​News​ ​if​ ​the​ ​merger​ ​does​ ​not 
proceed.​ ​Sky’s​ ​new​ ​statement​ ​should​ ​not​ ​change​ ​the​ ​CMA’s​ ​approach.  
 
Sky’s​ ​statement​ ​contains​ ​the​ ​following: 

“The​ ​CMA​ ​should​ ​not​ ​in​ ​its​ ​assessment​ ​simply​ ​assume​ ​the​ ​“continued​ ​provision​ ​of​ ​Sky 
News”​ ​and​ ​its​ ​current​ ​contribution​ ​to​ ​plurality,​ ​“absent​ ​the​ ​Transaction”.​ ​Sky​ ​would​ ​likely 
be​ ​prompted​ ​to​ ​review​ ​the​ ​position​ ​in​ ​the​ ​event​ ​that​ ​the​ ​continued​ ​provision​ ​of​ ​Sky 
News​ ​in​ ​its​ ​current​ ​form​ ​unduly​ ​impeded​ ​merger​ ​and/or​ ​other​ ​corporate​ ​opportunities 
available​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​Sky's​ ​broader​ ​business,​ ​such​ ​as​ ​the​ ​Transaction”.  1

 
Unless​ ​the​ ​parties​ ​can​ ​show​ ​that​ ​Sky​ ​News’​ ​closure​ ​was​ ​already​ ​considered​ ​a​ ​likely​ ​outcome 
before​ ​the​ ​merger​ ​was​ ​launched​ ​in​ ​December​ ​2016,​ ​the​ ​possible​ ​closure​ ​of​ ​Sky​ ​News​ ​should 
not​ ​be​ ​accepted​ ​as​ ​an​ ​appropriate​ ​counterfactual​ ​to​ ​the​ ​merger.  
 
The​ ​CMA​ ​should​ ​follow​ ​the​ ​logic​ ​of​ ​its​ ​Merger​ ​Assessment​ ​Guidelines,​ ​which​ ​say​ ​that,​ ​to 
consider​ ​any​ ​“exiting​ ​firm​ ​argument,”​ ​evidence​ ​should​ ​be​ ​sought​ ​that​ ​“has​ ​not​ ​been​ ​prepared​ ​in 
contemplation​ ​of​ ​the​ ​merger.” ​ ​To​ ​accept​ ​such​ ​an​ ​argument,​ ​the​ ​CMA​ ​would​ ​need​ ​to​ ​“believe 2

that​ ​it​ ​was​ ​inevitable​ ​that​ ​the​ ​firm​ ​would​ ​exit​ ​the​ ​market.”  3

 
Additionally,​ ​there​ ​would​ ​be​ ​nothing​ ​to​ ​stop​ ​the​ ​merged​ ​entity​ ​restarting​ ​Sky​ ​News,​ ​or​ ​a​ ​similar 
news​ ​channel,​ ​months​ ​after​ ​it​ ​secured​ ​the​ ​merger.​ ​This​ ​would​ ​be​ ​similar​ ​to​ ​the​ ​closure​ ​of​ ​​News 
of​ ​The​ ​World​​ ​at​ ​the​ ​height​ ​of​ ​the​ ​phone​ ​hacking​ ​scandal,​ ​then​ ​its​ ​relaunch​ ​with​ ​a​ ​new​ ​name​ ​- 
The​ ​Sun​ ​on​ ​Sunday​.​ ​It​ ​would​ ​also​ ​be​ ​in​ ​line​ ​with​ ​the​ ​pattern​ ​shown​ ​in​ ​our​ ​previous​ ​evidence​ ​of 
Murdoch-owned​ ​companies​ ​making​ ​commitments​ ​at​ ​the​ ​time​ ​of​ ​mergers​ ​only​ ​to​ ​break​ ​them 
soon​ ​after​ ​securing​ ​control​ ​of​ ​the​ ​new​ ​company.   4

 
The​ ​CMA​ ​should​ ​consider​ ​commissioning​ ​independent​ ​analysis​ ​of​ ​the​ ​value​ ​to​ ​Sky​ ​of​ ​Sky 
News,​ ​including​ ​through​ ​brand​ ​recognition​ ​with​ ​the​ ​public​ ​and​ ​politicians,​ ​and​ ​independent 
research​ ​on​ ​the​ ​views​ ​of​ ​Sky​ ​shareholders​ ​who​ ​held​ ​stakes​ ​before​ ​Fox’s​ ​bid​ ​was​ ​announced. 

1 ​ ​SKY’S​ ​RESPONSE​ ​TO​ ​THE​ ​CMA’S​ ​ISSUES​ ​STATEMENT,​ ​October​ ​2017,​ ​p.2.​ ​Available​ ​at: 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a008203e5274a6c8f206ae2/sky-resp-to-fox-sky-issues-
statement.pdf 
2 ​ ​Section​ ​4.3.9​ ​“Merger​ ​Assessment​ ​Guidelines,”​ ​CC2​ ​Revised,​ ​Competition​ ​Commission​ ​and​ ​the​ ​Office 
of​ ​Fair​ ​Trading,​ ​September​ ​2010, 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/284449/OFT1254.pdf 
3 ​ ​ibid 
4 ​ ​See​ ​Defiance,​ ​not​ ​compliance:​ ​the​ ​culture​ ​and​ ​behaviour​ ​of​ ​Murdoch-​ ​owned​ ​companies,​ ​Avaaz 
submission​ ​to​ ​the​ ​CMA,​ ​October​ ​2017.​ ​Available​ ​at: 
https://www.gov.uk/cma-cases/twenty-first-century-fox-sky-merger-european-intervention-notice​.​ ​See 
also​ ​submission​ ​of​ ​Ed​ ​Miliband,​ ​Sir​ ​Vince​ ​Cable,​ ​Kenneth​ ​Clarke​ ​and​ ​Lord​ ​Falconer​ ​to​ ​CMA​ ​on​ ​plurality 
and​ ​broadcasting​ ​standards​ ​issues​ ​raised​ ​by​ ​proposed​ ​acquisition​ ​by​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​of​ ​Sky​ ​plc,​ ​at: 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a0084c840f0b65b8ab0ae15/miliband-clarke-cable-falco
ner-resp-to-fox-sky-issues-statement.pdf.  

2 

https://www.gov.uk/cma-cases/twenty-first-century-fox-sky-merger-european-intervention-notice


B:​ ​The​ ​significance​ ​of​ ​Ofcom’s​ ​6th​ ​November​ ​Fox​ ​News​ ​breach​ ​findings 
 
On​ ​6​ ​November,​ ​Ofcom​ ​found​​ ​two​ ​Fox​ ​News​ ​programmes​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​the​ ​Broadcasting 
Code’s​ ​due​ ​impartiality​ ​standards. ​ ​​ ​The​ ​programmes​ ​were:  5

● a​ ​January​ ​2017​ ​Hannity​ ​segment​ ​about​ ​President​ ​Trump’s​ ​executive​ ​order​ ​restricting 
travel​ ​from​ ​majority-Muslim​ ​countries,​ ​and  

● a​ ​May​ ​2017​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​piece​ ​on​ ​the​ ​Manchester​ ​Arena​ ​terror​ ​attack.   6

 
These​ ​decisions​ ​provide​ ​further​ ​evidence​ ​of​ ​an​ ​ongoing​ ​lack​ ​of​ ​commitment​ ​to​ ​broadcast 
standards​ ​and​ ​fresh​ ​insight​ ​into​ ​the​ ​issues​ ​raised​ ​in​ ​Avaaz’s​ ​Fox​ ​News,​ ​Broadcasting 
non-compliance​ ​briefing​ ​submitted​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​in​ ​October.​ ​That​ ​briefing​ ​pointed​ ​to​ ​Fox​ ​News’ 
“lack​ ​of​ ​accommodation​ ​to​ ​UK​ ​regulation​ ​and​ ​its​ ​assumption​ ​that​ ​the​ ​rules​ ​are​ ​not​ ​relevant​ ​to 
them”.  7

 
Ofcom’s​ ​new​ ​finding​ ​explains​ ​that​ ​Hannity’s​ ​January​ ​show​ ​“dealt​ ​with​ ​major​ ​matters​ ​relating​ ​to 
current​ ​public​ ​policy​ ​that,​ ​as​ ​well​ ​as​ ​being​ ​of​ ​international​ ​significance,​ ​were​ ​of​ ​particular 
relevance​ ​and​ ​significance​ ​to​ ​UK​ ​viewers”.​ ​It​ ​found​ ​the​ ​programme’s​ ​coverage​ ​of​ ​President 
Trump’s​ ​executive​ ​order​ ​one-sided,​ ​and​ ​concluded​ ​that​ ​Fox​ ​News​ ​was​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​three 
Broadcasting​ ​​Code​ ​rules:  

● 5.9​ ​(adequate​ ​representation​ ​of​ ​alternative​ ​views​ ​in​ ​‘personal​ ​view’​ ​or​ ​discussion 
programmes); 

● 5.11​ ​(due​ ​impartiality​ ​on​ ​matters​ ​of​ ​major​ ​political​ ​and​ ​industrial​ ​controversy​ ​and​ ​major 
matters​ ​relating​ ​to​ ​current​ ​public​ ​policy),​ ​and;  

● 5.12​ ​(inclusion​ ​of​ ​an​ ​appropriately​ ​wide​ ​range​ ​of​ ​significant​ ​views​ ​when​ ​dealing​ ​with 
matters​ ​of​ ​major​ ​political​ ​and​ ​industrial​ ​controversy​ ​and​ ​major​ ​matters​ ​relating​ ​to 
current​ ​public​ ​policy). 

 
Ofcom​ ​also​ ​assessed​ ​a​ ​second​ ​programme​ ​-​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​Tonight​ ​-​ ​which​ ​aired​ ​a​ ​segment 
on​ ​25th​ ​May​ ​about​ ​the​ ​Manchester​ ​Arena​ ​bombing.​ ​As​ ​with​ ​its​ ​analysis​ ​of​ ​Hannity,​ ​Ofcom 
concluded​ ​that​ ​audience​ ​expectations​ ​based​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​being​ ​a​ ​US​ ​channel​ ​are​ ​not​ ​a 
sufficient​ ​defence​ ​to​ ​justify​ ​impartiality​ ​failings​ ​on​ ​a​ ​matter​ ​of​ ​significance​ ​to​ ​UK​ ​viewers,​ ​and 
found​ ​Hannity​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​the​ ​same​ ​three​ ​impartiality​ ​code​ ​rules​ ​as​ ​Hannity.​ ​Ofcom​ ​gave​ ​brief 
details​ ​of​ ​the​ ​breaching​ ​material​ ​as​ ​follows​: 

“The​ ​programme​ ​included​ ​highly​ ​critical​ ​statements​ ​about:​ ​Theresa​ ​May;​ ​the​ ​Deputy 
Mayor​ ​of​ ​Manchester,​ ​Baroness​ ​Hughes;​ ​the​ ​Chief​ ​Constable​ ​of​ ​Greater​ ​Manchester, 
Ian​ ​Hopkins;​ ​the​ ​UK​ ​Government;​ ​and​ ​the​ ​UK​ ​authorities,​ ​including​ ​accusations​ ​that 
particular​ ​individuals​ ​and​ ​public​ ​bodies​ ​had​ ​done​ ​nothing​ ​to:​ ​counter​ ​terrorism;​ ​stop 
radicalisation;​ ​protect​ ​citizens​ ​from​ ​terrorism;​ ​or​ ​protect​ ​“thousands​ ​of​ ​underage​ ​girls” 
from​ ​rape​ ​and​ ​abuse.​ ​Further,​ ​about​ ​public​ ​leaders:​ ​that​ ​their​ ​inaction​ ​was​ ​motivated​ ​by 
political​ ​correctness;​ ​they​ ​valued​ ​how​ ​people​ ​saw​ ​them​ ​over​ ​the​ ​lives​ ​of​ ​children;​ ​and 
they​ ​were​ ​forcing​ ​an​ ​“official​ ​lie”​ ​on​ ​citizens,​ ​which​ ​was​ ​“totalitarian”​ ​and​ ​“wicked””.  

5 ​ ​“OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND​ ​ON​ ​DEMAND​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue​ ​number​ ​341,​ ​6​ ​November​ ​2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf  
6 ​ ​​ibid 
7 ​ ​​ ​Fox​ ​News:​ ​broadcasting​ ​non-compliance,​ ​Avaaz​ ​submission​ ​to​ ​the​ ​CMA,​ ​October​ ​2017.​ ​At: 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02fabee5274a0ee5a1f158/avaaz-broadcast-standards-
resp-to-fox-sky-issues-statement.pdf. 

3 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


 
In​ ​finding​ ​this​ ​programme​ ​in​ ​breach​ ​of​ ​three​ ​points​ ​of​ ​the​ ​Broadcasting​ ​Code​ ​that​ ​govern 
impartiality,​ ​Ofcom​ ​argued: 

“There​ ​was​ ​no​ ​reflection​ ​of​ ​the​ ​views​ ​of​ ​the​ ​UK​ ​Government​ ​or​ ​any​ ​of​ ​the​ ​authorities​ ​or 
people​ ​criticised,​ ​which​ ​we​ ​would​ ​have​ ​expected​ ​given​ ​the​ ​nature​ ​and​ ​amount​ ​of 
criticism​ ​of​ ​them​ ​in​ ​the​ ​programme.​ ​The​ ​presenter​ ​did​ ​not​ ​challenge​ ​the​ ​views​ ​of​ ​his 
contributors,​ ​instead,​ ​he​ ​reinforced​ ​their​ ​views”.  8

 
Ofcom​ ​only​ ​provided​ ​its​ ​analysis​ ​of​ ​these​ ​breaches​ ​in​ ​a​ ​short​ ​form,​ ​arguing​ ​that​ ​this​ ​is 
appropriate​ ​as​ ​Fox​ ​News​ ​no​ ​longer​ ​broadcasts​ ​in​ ​the​ ​UK.​​ ​​Even​ ​these​ ​brief​ ​details​ ​show​ ​the 
attempt​ ​to​ ​promote​ ​a​ ​biased​ ​view​ ​of​ ​UK​ ​politics,​ ​but​ ​there​ ​is​ ​no​ ​analysis​ ​of​ ​the​ ​degree​ ​of​ ​the 
breach,​ ​not​ ​Fox’s​ ​News’​ ​stance​ ​regarding​ ​Ofcom’s​ ​investigation.​ ​Third​ ​parties​ ​and​ ​the​ ​CMA 
therefore​ ​cannot​ ​know​ ​whether​ ​or​ ​not​ ​Fox​ ​News​ ​accepted​ ​the​ ​finding,​ ​made​ ​any​ ​mitigating 
argument​ ​other​ ​than​ ​the​ ​context​ ​of​ ​its​ ​US​ ​audience,​ ​or​ ​if​ ​they​ ​indicated​ ​they​ ​would​ ​take 
measures​ ​to​ ​avoid​ ​future​ ​breaches.  
 
Crucially,​ ​we​ ​do​ ​not​ ​know​ ​whether​ ​Fox​ ​News​ ​made​ ​any​ ​comment​ ​on​ ​how​ ​it​ ​sought​ ​to​ ​apply​ ​its 
15th​ ​May​ ​broadcast​ ​compliance​ ​policy​ ​in​ ​preparing​ ​its​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​programme​ ​which​ ​aired 
on​ ​25th​ ​May.​ ​If​ ​Fox​ ​News​ ​did​ ​not​ ​take​ ​steps​ ​to​ ​implement​ ​that​ ​policy​ ​in​ ​reporting​ ​on​ ​a​ ​major, 
sensitive​ ​UK​ ​story​ ​just​ ​two​ ​weeks​ ​before​ ​a​ ​General​ ​Election​ ​and​ ​one​ ​month​ ​before​ ​Ofcom 
concluded​ ​its​ ​Public​ ​Interest​ ​test​ ​for​ ​the​ ​Sky​ ​bid,​ ​this​ ​raises​ ​very​ ​serious​ ​doubts​ ​about​ ​that 
policy​ ​and​ ​about​ ​Fox’s​ ​intention​ ​to​ ​commit​ ​to​ ​UK​ ​broadcasting​ ​standards. 
 
Given​ ​that​ ​Fox​ ​is​ ​currently​ ​subject​ ​to​ ​a​ ​Phase​ ​II​ ​merger​ ​review,​ ​a​ ​full​ ​form​ ​Ofcom​ ​review​ ​would 
have​ ​been​ ​more​ ​appropriate​ ​to​ ​give​ ​the​ ​CMA​ ​more​ ​detailed​ ​evidence​ ​on​ ​the​ ​programme’s 
content,​ ​Fox​ ​News’​ ​response​ ​to​ ​Ofcom’s​ ​investigation,​ ​and​ ​Ofcom’s​ ​views​ ​on​ ​the​ ​adequacy​ ​of 
that​ ​response.​ ​This​ ​further​ ​evidence​ ​is​ ​crucial​ ​to​ ​the​ ​CMA’s​ ​enquiry.​ ​Whilst​ ​we​ ​understand​ ​that 
a​ ​regulator​ ​has​ ​to​ ​ensure​ ​its​ ​regulatory​ ​enforcement​ ​action​ ​is​ ​proportionate,​ ​and​ ​that​ ​following 
through​ ​on​ ​the​ ​time​ ​consuming​ ​sanctions​ ​process​ ​may​ ​have​ ​felt​ ​non-productive​ ​once​ ​the 
channel​ ​had​ ​withdrawn​ ​from​ ​UK​ ​licenced​ ​broadcast,​ ​the​ ​CMA​ ​is​ ​duty​ ​bound​ ​to​ ​consider 
whether​ ​the​ ​ongoing​ ​nature​ ​of​ ​the​ ​non​ ​compliance,​ ​and​ ​Fox’s​ ​poor​ ​defence​ ​of​ ​its​ ​actions, 
should​ ​warrant​ ​the​ ​same​ ​kind​ ​of​ ​examination​ ​as​ ​Ofcom​ ​would​ ​normally​ ​give​ ​in​ ​the​ ​light​ ​of 
repeated​ ​egregious​ ​actions. 
 
For​ ​example​ ​Times​ ​Now,​ ​a​ ​conservative-leaning​ ​broadcaster​ ​from​ ​India​ ​which​ ​broadcasts​ ​to 
the​ ​UK,​ ​responded​ ​very​ ​differently​ ​when​ ​Ofcom​ ​found​ ​the​ ​broadcaster​ ​in​ ​significant​ ​breach​ ​of 
the​ ​rules​ ​concerning​ ​due​ ​impartiality. ​ ​​ ​After​ ​the​ ​breach​ ​finding​ ​regarding​ ​The​ ​Newshour,​ ​the 9

broadcaster​ ​acknowledged​ ​its​ ​fault​ ​and​ ​described​ ​the​ ​actions​ ​it​ ​would​ ​take​ ​to​ ​avoid​ ​similar 
breaches​ ​in​ ​future.​ ​Ofcom​ ​noted​ ​that​ ​when​ ​considering​ ​its​ ​response,​ ​stating​ ​that​ ​“in​ ​reaching 
our​ ​Decision,​ ​we​ ​took​ ​into​ ​account​ ​that​ ​the​ ​Licensee​ ​told​ ​us​ ​that​ ​the​ ​presenter​ ​“…is​ ​no​ ​longer 
associated​ ​with​ ​the​ ​channel​ ​and​ ​has​ ​moved​ ​out​ ​of​ ​the​ ​organization”.​ ​Times​ ​Global​ ​also​ ​said 
that​ ​Mr​ ​Goswami’s​ ​replacement​ ​had​ ​“a​ ​very​ ​different​ ​approach”​ ​and​ ​had​ ​been​ ​“bringing​ ​in​ ​a 
wide​ ​range​ ​of​ ​reactions​ ​and​ ​comments​ ​from​ ​the​ ​participants​ ​on​ ​the​ ​show,​ ​while​ ​ensuring​ ​that 
no​ ​personal​ ​views”​ ​are​ ​included​ ​in​ ​the​ ​programmes.​ ​In​ ​addition,​ ​Times​ ​Global​ ​told​ ​Ofcom​ ​it 

8 ​ ​“OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND​ ​ON​ ​DEMAND​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue​ ​number​ ​341,​ ​6​ ​November​ ​2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf  
9 ​ ​Ofcom​ ​Broadcast​ ​and​ ​On​ ​Demand​ ​Bulletin,​ ​various​ ​dates,​ ​August​ ​and​ ​September​ ​2016. 

4 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


had​ ​“conducted​ ​extensive​ ​discussions​ ​with​ ​the​ ​current​ ​team,​ ​specifically​ ​drawing​ ​attention​ ​to 
Ofcom​ ​Rules​ ​and​ ​Guidance”​ ​and​ ​taken​ ​steps​ ​to​ ​“conduct​ ​training​ ​programmes”​ ​for​ ​its​ ​news 
teams.  10

  
By​ ​contrast,​ ​in​ ​all​ ​of​ ​the​ ​decisions​ ​we​ ​have​ ​asked​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​consider,​ ​Fox​ ​News​ ​have​ ​offered 
no​ ​concrete​ ​actions,​ ​and​ ​initiated​ ​no​ ​disciplinary​ ​proceedings​ ​in​ ​relation​ ​to​ ​any​ ​of​ ​the​ ​staff 
whose​ ​contributions​ ​breached​ ​the​ ​rules,​ ​showing​ ​no​ ​serious​ ​commitment​ ​to​ ​making​ ​its​ ​current 
approach​ ​compatible​ ​with​ ​British​ ​broadcasting​ ​standards. 
 
We​ ​encourage​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​ask​ ​Ofcom​ ​for​ ​further​ ​information​ ​about​ ​how​ ​these​ ​breaches​ ​shed 
light​ ​on​ ​Fox’s​ ​commitment​ ​to​ ​compliance​ ​with​ ​UK​ ​standards.​ ​In​ ​particular,​ ​we​ ​suggest​ ​asking: 

1. Will​ ​Ofcom​ ​provide​ ​the​ ​CMA​ ​Fox​ ​News’​ ​responses​ ​to​ ​the​ ​January​ ​and​ ​May​ ​breaches. 

2. Did​ ​Ofcom​ ​assess​ ​the​ ​25th​ ​May​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​programme​ ​in​ ​the​ ​light​ ​of​ ​Fox​ ​News’ 
15th​ ​May​ ​broadcast​ ​compliance​ ​policy​ ​in​ ​either​ ​its​ ​29th​ ​June​ ​2017​ ​Public​ ​Interest​ ​Test 
report,​ ​or​ ​in​ ​its​ ​6th​ ​November​ ​2017​ ​Breaches​ ​Bulletin?  

3. Did​ ​Ofcom​ ​monitor​ ​and​ ​assess​ ​any​ ​other​ ​Hannity​ ​or​ ​Tucker​ ​Carlson​ ​programmes​ ​as 
part​ ​of​ ​its​ ​2017​ ​UK​ ​General​ ​Election​ ​monitoring,​ ​and​ ​if​ ​so​ ​what​ ​did​ ​it​ ​find?  

4. Did​ ​Ofcom​ ​review​ ​any​ ​of​ ​the​ ​Hannity​ ​or​ ​Tucker​ ​Carlson,​ ​or​ ​other​ ​Fox​ ​News​ ​items 
mentioned​ ​in​ ​Annex​ ​1​ ​of​ ​its​ ​25th​ ​August​ ​letter​ ​to​ ​the​ ​Secretary​ ​of​ ​State,​ ​on​ ​the​ ​basis​ ​of 
the​ ​impartiality​ ​rules​ ​in​ ​the​ ​Broadcast​ ​Code,​ ​as​ ​well​ ​as​ ​the​ ​accuracy​ ​ones? 

5. Given​ ​the​ ​pattern​ ​of​ ​the​ ​Fox​ ​News​ ​breaches​ ​outlined​ ​in​ ​this​ ​submission​ ​and​ ​our 
previous​ ​submission,​ ​we​ ​encourage​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​ask​ ​Ofcom​ ​whether​ ​Ofcom​ ​would​ ​have 
been​ ​minded​ ​to​ ​sanction​ ​the​ ​channel​ ​after​ ​these​ ​Hannity​ ​and​ ​Carlson​ ​breaches,​ ​if​ ​Fox 
News​ ​had​ ​still​ ​been​ ​broadcasting​ ​in​ ​the​ ​UK​ ​at​ ​the​ ​time​ ​of​ ​Ofcom’s​ ​adjudication.  

 
 
 
C.​ ​The​ ​links​ ​between​ ​misconduct,​ ​attitudes​ ​to​ ​corporate​ ​governance​ ​and 
broadcasting​ ​standards 

    
The​ ​CMA​ ​plans​ ​to​ ​examine​ ​“the​ ​broader​ ​attitude​ ​within​ ​the​ ​relevant​ ​organisations​ ​towards 
regulatory​ ​compliance​ ​and​ ​to​ ​infringements​ ​that​ ​have​ ​taken​ ​place” ​ ​and​ ​says​ ​it​ ​“will​ ​need​ ​to 11

assess​ ​the​ ​extent​ ​to​ ​which​ ​the​ ​record​ ​of​ ​compliance​ ​in​ ​one​ ​field​ ​of​ ​regulation​ ​can​ ​read​ ​across 
into​ ​another.” ​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​asserts​ ​that​ ​the​ ​relevance​ ​of​ ​such​ ​evidence​ ​is​ ​at​ ​best​ ​only 12

“indirect,” ​ ​but​ ​we​ ​submit​ ​that​ ​corporate​ ​malfeasance​ ​at​ ​MFT​ ​companies​ ​is​ ​directly​ ​linked​ ​to 13

the​ ​Murdochs’​ ​genuine​ ​commitment​ ​to​ ​broadcasting​ ​standards,​ ​and​ ​that​ ​this​ ​link​ ​is​ ​critical​ ​to 

10 ​ ​Ofcom​ ​Broadcast​ ​and​ ​On​ ​Demand​ ​Bulletin,​ ​Issue​ ​Number​ ​327,​ ​24​ ​April​ ​2017,​ ​pg​ ​39 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-
Demand-Bulletin.pdf  
11 ​ ​Paragraph​ ​54​ ​of​ ​CMA​ ​Issues​ ​Statement. 
12 ​ ​Paragraph​ ​55​ ​of​ ​CMA​ ​Issues​ ​Statement. 
13 ​ ​21st​ ​Century​ ​Fox’s​ ​Supplementary​ ​Submission​ ​to​ ​the​ ​CMA,​ ​dated​ ​24​ ​October​ ​2017,​ ​paragraphs​ ​1.5 
and​ ​3.2. 

5 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/101227/Issue-327-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf


understanding​ ​21CF​ ​and​ ​the​ ​Murdochs’​ ​commitment​ ​to​ ​“the​ ​spirit​ ​as​ ​well​ ​as​ ​the​ ​letter​ ​of​ ​the 
broadcasting​ ​standards.”   14

 
We​ ​therefore​ ​urge​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​assess​ ​the​ ​following​ ​evidence​ ​which​ ​links​ ​current​ ​attitudes​ ​and 
behaviour​ ​at​ ​21C​ ​Fox​ ​to​ ​an​ ​identifiable​ ​risk​ ​to​ ​Sky’s​ ​procedures,​ ​broadcast​ ​standards 
compliance​ ​and​ ​the​ ​UK​ ​public​ ​interest.  
 
 

1.​ ​Off​ ​screen​ ​misconduct​ ​reveals​ ​an​ ​internal​ ​corporate​ ​culture​ ​that​ ​is​ ​also 
reflected​ ​in​ ​what​ ​viewers​ ​see​ ​and​ ​hear​ ​on​ ​screen 
 
Fox​ ​News​ ​bred​ ​an​ ​internal​ ​culture​ ​in​ ​which​ ​sexism​ ​and​ ​racism​ ​flourished.​ ​​ ​These​ ​attitudes​ ​and 
discriminatory​ ​culture​ ​then​ ​permeated​ ​Fox​ ​News’​ ​on​ ​screen​ ​content.​ ​The​ ​following​ ​examples 
reveal​ ​the​ ​link​ ​between​ ​off​ ​screen​ ​culture​ ​and​ ​on​ ​screen​ ​behaviour​ ​that​ ​is​ ​visible​ ​and​ ​audible​ ​to 
viewers. 

 

Attitudes​ ​to​ ​women 

● On-air​ ​harassment​​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​female​ ​talent. 
○ Gretchen​ ​Carlson​ ​once​ ​walked​ ​off​ ​the​ ​set​ ​of​ ​Fox​ ​and​ ​Friends​ ​as​ ​a​ ​result 

of​ ​in​ ​studio​ ​harassment​ ​by​ ​a​ ​male​ ​colleague.   15

○ Bill​ ​O’Reilly​ ​harassed​ ​Lis​ ​Wiehl,​ ​the​ ​woman​ ​he​ ​settled​ ​with​ ​for​ ​$32 
million​ ​this​ ​January,​ ​on​ ​his​ ​radio​ ​show. ​ ​For​ ​example​ ​“​Lis.​ ​You​ ​know 16

that.​ ​You're​ ​here​ ​--​ ​you’re​ ​here​ ​because​ ​you’re​ ​eye​ ​candy.​ ​That’s​ ​why 
you’re​ ​here.”​ ​After​ ​Wiehl​ ​responded,​ ​“What?​ ​This​ ​is​ ​radio.”​ ​O’Reilly 
replied,​ ​“I​ ​know.​ ​But​ ​--​ ​for​ ​me.”​ ​O’Reilly​ ​added,​ ​“I​ ​don't​ ​care​ ​about​ ​the 
people​ ​listening.​ ​You're​ ​here​ ​because​ ​you're​ ​good-looking,​ ​so​ ​I​ ​got 
somebody​ ​to​ ​look​ ​over”​ ​while​ ​broadcasting.​ ​Later,​ ​O'Reilly​ ​pretended​ ​to 
confuse​ ​Wiehl​ ​with​ ​actress​ ​Drew​ ​Barrymore,​ ​remarking,​ ​“I​ ​loved​ ​you​ ​in 
Poison​ ​Ivy.​​ ​Was​ ​that​ ​the​ ​one​ ​[movie]​ ​she​ ​was​ ​naked​ ​in?”   17

● On-air​ ​sexism.​ ​​Below​ ​are​ ​examples​ ​from​ ​Fox​ ​News.​ ​At​ ​least​ ​two​ ​of​ ​these 
anchors​ ​-​ ​Eric​ ​Bolling​ ​and​ ​Bill​ ​O’Reilly​ ​-​ ​have​ ​sexually​ ​harassed​ ​women.  

○ Anchor​ ​Bill​ ​O’Reilly’s​ ​question​ ​to​ ​his​ ​female​ ​panelists​ ​“There’s​ ​got​ ​to​ ​be 
some​ ​downside​ ​to​ ​having​ ​a​ ​woman​ ​president,​ ​something?” 

○ Fox​ ​and​ ​Friends​ ​anchor:​ ​“Women​ ​are​ ​everywhere,​ ​we’re​ ​letting​ ​them 
play​ ​golf​ ​and​ ​tennis​ ​now,​ ​it’s​ ​outta​ ​control.” 

14 ​ ​Guidance​ ​from​ ​​(​then)​ ​Department​ ​of​ ​Trade​ ​and​ ​Industry​ ​(DTI)​ ​on​ ​public​ ​interest​ ​intervention​ ​in​ ​media 
mergers,​ ​para​ ​7.22. 
15 ​ ​Gretchen​ ​Carlson​ ​walks​ ​off​ ​the​ ​set​ ​of​ ​Fox​ ​and​ ​Friends​ ​​ ​​https://www.youtube.com/watch?v=z_vqfRvcjrs  
16 ​ ​‘Bill​ ​O’Reilly​ ​Settled​ ​New​ ​Harassment​ ​Claim,​ ​Then​ ​Fox​ ​Renewed​ ​His​ ​Contract’​ ​(​The​ ​New​ ​York​ ​Times​, 
21​ ​October​ ​2017),​ ​available​ ​at: 
www.nytimes.com/2017/10/21/business/media/bill-oreilly-sexual-harassment.html. 
17 ​ ​The​ ​worst​ ​of​ ​Bill​ ​O’Reilly’s​ ​on-air​ ​denigration​ ​and​ ​harassment​ ​of​ ​Lis​ ​Whiel​ ​- 
https://www.mediamatters.org/research/2017/10/23/The-worst-of-Bill-OReillys-on-air-denigration-and-har
assment-of-Lis-Wiehl/218301​.  

6 

https://www.youtube.com/watch?v=z_vqfRvcjrs
https://www.mediamatters.org/research/2017/10/23/The-worst-of-Bill-OReillys-on-air-denigration-and-harassment-of-Lis-Wiehl/218301
https://www.mediamatters.org/research/2017/10/23/The-worst-of-Bill-OReillys-on-air-denigration-and-harassment-of-Lis-Wiehl/218301


○ Fox​ ​and​ ​Friends​ ​anchor​ ​to​ ​his​ ​female​ ​co-host,​ ​“Didn’t​ ​men​ ​give​ ​you​ ​the 
kitchen?’ 

○ Eric​ ​Bolling,​ ​“Would​ ​that​ ​be​ ​considered​ ​Boobs​ ​on​ ​the​ ​ground​ ​or​ ​no?” 
○ Anchor​ ​Geraldo​ ​Rivera:​ ​“To​ ​be​ ​taken​ ​seriously​ ​you​ ​can’t​ ​wear​ ​skin​ ​tight 

jeans.” 
○ Tucker​ ​Carlson,​ ​“Are​ ​female​ ​breadwinners​ ​a​ ​recipe​ ​for​ ​disharmony 

within​ ​the​ ​home?”  18

● Dress​ ​code​ ​-​ ​​Official​ ​policies​ ​required​ ​women​ ​to​ ​only​ ​wear​ ​skirts​ ​on​ ​air, ​ ​and​ ​sit 19

behind​ ​glass​ ​tables​ ​that​ ​provided​ ​a​ ​low-angle​ ​leg​ ​shot.  20

 
To​ ​find​ ​out​ ​more​ ​about​ ​the​ ​link​ ​between​ ​off​ ​screen​ ​attitudes​ ​and​ ​on​ ​screen​ ​sexual​ ​harassment, 
we​ ​recommend​ ​the​ ​CMA​ ​speak​ ​to​ ​Lis​ ​Wiehl,​ ​Gretchen​ ​Carlson​ ​and​ ​former​ ​Fox​ ​News​ ​media 
commentator​ ​Jane​ ​Hall.  21

 

Xenophobia​ ​and​ ​racism  

○ Islamophobia​ ​​-​ ​Fox​ ​News​ ​CEO​ ​Roger​ ​Ailes’​ ​own​ ​Islamophobic​ ​views​ ​are 
well-documented. ​ ​​During​ ​a​ ​lunch​ ​meeting​ ​with​ ​Bill​ ​Clinton​ ​and​ ​News​ ​Corp. 22

executives,​ ​Ailes​ ​reportedly​ ​said​ ​of​ ​plans​ ​to​ ​reconstruct​ ​the​ ​World​ ​Trade​ ​Center, 
“We​ ​should​ ​fill​ ​the​ ​last​ ​ten​ ​floors​ ​with​ ​Muslims​ ​so​ ​they​ ​never​ ​do​ ​it​ ​again” .​ ​He 23

also​ ​complained​ ​to​ ​neighbours​ ​that​ ​Obama​ ​refused​ ​to​ ​call​ ​Muslims​ ​“terrorists.”  24

After​ ​9/11,​ ​he​ ​was​ ​so​ ​paranoid​ ​about​ ​terrorist​ ​attacks​ ​that​ ​after​ ​one​ ​of​ ​Fox 
News’​ ​Muslim​ ​staff​ ​members,​ ​Musfiq​ ​Rahman,​ ​walked​ ​into​ ​his​ ​office,​ ​he 
immediately​ ​requested​ ​a​ ​wall​ ​be​ ​constructed​ ​in​ ​his​ ​office. ​ ​A​ ​source​ ​close​ ​to 25

Ailes​ ​recalled,​ ​“He​ ​has​ ​a​ ​personal​ ​paranoia​ ​about​ ​people​ ​who​ ​are​ ​Muslim​ ​- 
which​ ​is​ ​consistent​ ​with​ ​the​ ​ideology​ ​of​ ​his​ ​network.”  26

○ Long-time​ ​former​ ​make-up​ ​artist,​ ​Lena​ ​Jemmott,​ ​filed​ ​a​ ​complaint​ ​in​ ​2016 
alleging​ ​that​ ​she​ ​was​ ​subject​ ​to​ ​race​ ​and​ ​religious​ ​discrimination​ ​because​ ​she​ ​is 
black​ ​and​ ​a​ ​Muslim.​ ​She​ ​claims​ ​Fox​ ​News​ ​fired​ ​her​ ​and​ ​labelled​ ​her​ ​a​ ​“ticking 
time​ ​bomb”​ ​who​ ​was​ ​“mentally​ ​unstable”.  27

18 ​ ​Several​ ​clips​ ​of​ ​on-air​ ​misogyny​ ​and​ ​sexual​ ​harassment​ ​can​ ​be​ ​seen​ ​at: 
https://www.youtube.com/watch?v=DEoWSaM61NI​.  
19 ​ ​The​ ​View​ ​host​ ​reveals​ ​the​ ​strict​ ​dress​ ​code​ ​at​ ​Fox​ ​News​ ​while​ ​Roger​ ​Ailes​ ​was​ ​in​ ​charge 
www.dailymail.co.uk/news/article-4382664/Jedediah-Bila-reveals-strict-dress-code-Fox-News.html​ ​ ​. 
20 ​ ​Allegations​ ​reveal​ ​how​ ​Roger​ ​Ailes​ ​ran​ ​Fox​ ​News​ ​by​ ​projecting​ ​power 
https://www.npr.org/2016/09/02/492443262/allegations-reveal-how-roger-ailes-ran-fox-news-by-projectin
g-power​. 
21 ​ ​Jane​ ​Hall:​ ​​https://twitter.com/janehallau?lang=en  
22 ​ ​Fox​ ​CEO​ ​Roger​ ​Ailes​ ​has​ ​a​ ​long​ ​history​ ​of​ ​bigotry,​ ​sexism​ ​and​ ​homophobia 
https://www.mediamatters.org/research/2016/07/20/soon-be-former-fox-ceo-roger-ailes-has-long-history-
bigotry-sexism-and-homophobia/211725#minority​. 
23 ​ ​Ibid,​ ​referencing​ ​​The​ ​Loudest​ ​Voice​ ​in​ ​the​ ​Room​,​ ​pg​ ​264-265. 
24 ​ ​Ibid,​ ​referencing​ ​​The​ ​Loudest​ ​Voice​ ​in​ ​the​ ​Room,​ ​​pg​ ​xiv. 
25 ​ ​https://assets.documentcloud.org/documents/3678103/Fox-News-Racial-Discrimination-Lawsuit.pdf 
26 ​ ​Fox​ ​News’​ ​war​ ​on​ ​Muslims​ ​​https://www.salon.com/2012/09/11/fox_news_war_on_muslims/​. 
27 ​ ​Rachel​ ​Stockman,​ ​“Mediator​ ​Assigned​ ​After​ ​Makeup​ ​Artists​ ​at​ ​Fox​ ​News​ ​Claim​ ​They​ ​Were​ ​Made​ ​to 
Watch​ ​Sexual​ ​Video,”​ ​8​ ​September​ ​2016, 
https://lawnewz.com/uncategorized/judge-appoints-mediator-after-fox-news-makeup-artists-claim-they-w
ere-made-to-watch-sexual-video/ 

7 

https://www.youtube.com/watch?v=DEoWSaM61NI
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4382664/Jedediah-Bila-reveals-strict-dress-code-Fox-News.html
https://www.npr.org/2016/09/02/492443262/allegations-reveal-how-roger-ailes-ran-fox-news-by-projecting-power
https://www.npr.org/2016/09/02/492443262/allegations-reveal-how-roger-ailes-ran-fox-news-by-projecting-power
https://twitter.com/janehallau?lang=en
https://www.mediamatters.org/research/2016/07/20/soon-be-former-fox-ceo-roger-ailes-has-long-history-bigotry-sexism-and-homophobia/211725#minority
https://www.mediamatters.org/research/2016/07/20/soon-be-former-fox-ceo-roger-ailes-has-long-history-bigotry-sexism-and-homophobia/211725#minority
https://www.salon.com/2012/09/11/fox_news_war_on_muslims/


○ The​ ​deliberate​ ​and​ ​often​ ​subtle​ ​choice​ ​of​ ​language​ ​and​ ​stories​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​to 
paint​ ​all​ ​Muslims​ ​as​ ​dangerous​ ​fifth​ ​columnists​ ​has​ ​been​ ​well-documented.​ ​For 
instance,​ ​Fox​ ​News​ ​deployed​ ​the​ ​deliberate​ ​use​ ​of​ ​Barack​ ​Obama’s​ ​Muslim 
middle​ ​name​ ​“Hussein”​ ​which​ ​reinforced​ ​the​ ​conspiracy​ ​in​ ​viewers’​ ​minds​ ​that 
he​ ​was​ ​a​ ​Muslim​ ​they​ ​needed​ ​to​ ​fear​ ​-​ ​see​ ​Annex​ ​1​.   28

○ Such​ ​Islamophobia​ ​also​ ​spills​ ​over​ ​in​ ​how​ ​stories​ ​are​ ​covered,​ ​as​ ​shown​ ​in 
Ofcom’s​ ​recent​ ​breach​ ​decisions​ ​against​ ​Fox​ ​News​ ​coverage​ ​of​ ​President 
Trump’s​ ​‘Muslim​ ​ban’​ ​and​ ​the​ ​Manchester​ ​terror​ ​attack.   29

○ Fox​ ​News​ ​recent​ ​hires​ ​also​ ​reveal​ ​its​ ​promotion​ ​of​ ​Islamophobia.​ ​Laura 
Ingraham​ ​joined​ ​Fox​ ​as​ ​a​ ​presenter​ ​in​ ​September​ ​2017​ ​after​ ​a​ ​history​ ​of​ ​racist, 
Islamophobic​ ​and​ ​anti-minority​ ​statements, ​ ​and​ ​​Sebastian​ ​Gorka​ ​is​ ​serving​ ​in 30

a​ ​news​ ​capacity​ ​after​ ​a​ ​long​ ​history​ ​of​ ​extremism,​ ​including​ ​having​ ​been 
previously​ ​fired​ ​by​ ​the​ ​Federal​ ​Bureau​ ​of​ ​Investigation​ ​for​ ​“over-the-top 
Islamophobic​ ​rhetoric.”   31

 
○ Racism​​ ​-​ ​In​ ​a​ ​class​ ​action​ ​against​ ​Fox​ ​News,​ ​several​ ​employees​ ​allege​ ​a​ ​hostile 

work​ ​environment​ ​towards​ ​racial​ ​minorities​ ​replete​ ​with​ ​“racially​ ​derogatory 
comments.” ​ ​​ ​One​ ​of​ ​these​ ​employees​ ​includes​ ​Emmy-award​ ​winning​ ​Fox 32

news​ ​anchor​ ​Kelly​ ​Wright,​ ​who​ ​alleges​ ​he​ ​was​ ​effectively​ ​sidelined​ ​and​ ​his 
career​ ​stunted​ ​because​ ​he​ ​was​ ​black​ ​and​ ​tried​ ​to​ ​show​ ​blacks​ ​in​ ​“too​ ​positive”​ ​a 
light. ​ ​​ ​Other​ ​allegations​ ​concern​ ​a​ ​pay​ ​gap​ ​for​ ​minority​ ​employees,​ ​and 33

requiring​ ​minority​ ​employees​ ​to​ ​get​ ​“escorts”​ ​when​ ​they​ ​needed​ ​to​ ​speak​ ​to 
senior​ ​colleagues​ ​on​ ​the​ ​second​ ​floor. ​ ​Tellingly,​ ​the​ ​complaint​ ​describes​ ​the 34

culture​ ​of​ ​Fox​ ​News​ ​as​ ​“Plantation-style​ ​management,”​ ​not​ ​a​ ​“modern​ ​day​ ​work 
environment.” ​ ​Ofcom​ ​found​ ​these​ ​racial​ ​harassment​ ​allegations​ ​“disturbing”.   35 36

○ This​ ​treatment​ ​of​ ​African-American​ ​employees​ ​spills​ ​over​ ​into​ ​Fox​ ​News​ ​on 
screen.​ ​​ ​Academic​ ​research,​ ​attached​ ​in​ ​Annex​ ​2,​ ​analysed​ ​Fox​ ​coverage​ ​of 
police​ ​brutality​ ​against​ ​black​ ​and​ ​other​ ​minority​ ​groups​ ​in​ ​the​ ​US​ ​between 

28 ​ ​​Ibid.​ ​​The​ ​UK​ ​broadcasting​ ​code​ ​requires​ ​that​ ​“there​ ​is​ ​no​ ​use​ ​of​ ​techniques​ ​which​ ​exploit​ ​the 
possibility​ ​of​ ​conveying​ ​a​ ​message​ ​to​ ​viewers​ ​or​ ​listeners,​ ​or​ ​of​ ​otherwise​ ​influencing​ ​their​ ​minds, 
without​ ​their​ ​being​ ​aware,​ ​or​ ​fully​ ​aware,​ ​of​ ​what​ ​has​ ​occurred.” 
29 ​ ​“OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND​ ​ON​ ​DEMAND​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue​ ​number​ ​341,​ ​6​ ​November 
2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf 
30 ​ ​Laura​ ​Ingraham’s​ ​racist,​ ​transphobic​ ​take​ ​lands​ ​her​ ​a​ ​primetime​ ​slot​ ​on​ ​Fox​ ​News 
https://thinkprogress.org/ingraham-fox-3f9bd36a08f4/  
31 ​ ​Spencer​ ​Ackerman,​ ​“FBI​ ​Fired​ ​Sebastian​ ​Gorka​ ​for​ ​Anti-Muslim​ ​Diatribes,”​ ​​The​ ​Daily​ ​Beast​,​ ​21​ ​June 
2017,​ ​​https://www.thedailybeast.com/fbi-fired-sebastian-gorka-for-anti-muslim-diatribes​.​ ​Further​ ​clips​ ​of 
Islamophobic​ ​comments​ ​on​ ​Fox​ ​News​ ​are​ ​at:​ ​​www.youtube.com/watch?v=qVl3QrVVc0o​.  
32 ​ ​Niraj​ ​Chokshi.​ ​‘2​ ​Black​ ​Women​ ​Sue​ ​Fox​ ​News,​ ​Claiming​ ​Racial​ ​Discrimination’.​ ​New​ ​York​ ​Times,​ ​28 
March​ ​2017, 
www.nytimes.com/2017/03/28/business/media/fox-news-racial-discrimination-lawsuit-slater.html?_r​ ​=0; 
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2017/04/26/more-lawsuits-aimed-at-fox-news-thi
s-time-for-race-discrimination/?utm_term=.f73b523f9459; 
https://assets.documentcloud.org/documents/3678103/Fox-News-Racial-Discrimination-Lawsuit.pdf 
33 ​ ​Ibid 
34 ​ ​Ibid 
35 ​ ​Ibid 
36 ​ ​29​ ​June​ ​2017​ ​Fit​ ​and​ ​proper​ ​report​ ​-​ ​Ofcom 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/103621/decision-fit-proper.pdf  

8 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://thinkprogress.org/ingraham-fox-3f9bd36a08f4/
https://www.thedailybeast.com/fbi-fired-sebastian-gorka-for-anti-muslim-diatribes
https://www.youtube.com/watch?v=qVl3QrVVc0o
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2017/04/26/more-lawsuits-aimed-at-fox-news-this-time-for-race-discrimination/?utm_term=.f73b523f9459
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2017/04/26/more-lawsuits-aimed-at-fox-news-this-time-for-race-discrimination/?utm_term=.f73b523f9459
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0013/103621/decision-fit-proper.pdf


August​ ​2014​ ​and​ ​March​ ​2015. ​ ​The​ ​research​ ​paper​ ​found​ ​that​ ​Fox​ ​News 37

portrayed​ ​these​ ​issues​ ​within​ ​five​ ​broader​ ​themes:  
■ blaming​ ​black​ ​victims; 
■ blaming​ ​the​ ​black​ ​community; 
■ blaming​ ​black​ ​leaders; 
■ attacking​ ​black​ ​protesters​ ​and​ ​their​ ​demands,​ ​and;  
■ discrediting​ ​attempts​ ​to​ ​address​ ​racism​ ​by​ ​referring​ ​to​ ​them​ ​as 

“politics​ ​of​ ​racial​ ​division.”   38

 

Conservative​ ​narratives 

● The​ ​manipulation​ ​of​ ​the​ ​news​ ​presented​ ​as​ ​“fair​ ​and​ ​balanced”​ ​is​ ​subtle​ ​and 
systematic.​ ​In​ ​an​ ​interview​ ​to​ ​the​ ​Hartford​ ​Courant,​ ​CEO​ ​Roger​ ​Ailes​ ​said,​ ​“If 
you​ ​come​ ​out​ ​and​ ​you​ ​try​ ​to​ ​do​ ​right-wing​ ​news,​ ​you’re​ ​gonna​ ​die.​ ​You​ ​can’t​ ​get 
away​ ​with​ ​it.” ​ ​As​ ​Ailes’​ ​biographer​ ​Gabriel​ ​Sherman​ ​writes,​ ​“The​ ​conservative 39

dream​ ​of​ ​establishing​ ​a​ ​counter-media​ ​hinged,​ ​in​ ​large​ ​part,​ ​on​ ​convincing​ ​the 
viewers​ ​that​ ​what​ ​they​ ​were​ ​getting​ ​was​ ​​news,​ ​​not​ ​propaganda.​ ​“Fair​ ​and 
balanced”​ ​was​ ​a​ ​commercial​ ​necessity.” ​ ​In​ ​Annex​ ​3.​ ​Bruce​ ​Bartlett,​ ​an 40

American​ ​economist​ ​and​ ​historian​ ​who​ ​has​ ​worked​ ​in​ ​several​ ​Republican 
administrations,​ ​provides​ ​a​ ​detailed​ ​analysis​ ​of​ ​​“How​ ​Fox​ ​News​ ​changed 
American​ ​media​ ​and​ ​political​ ​dynamics.​”  

● Since​ ​our​ ​27​ ​October​ ​hearing,​ ​there​ ​have​ ​been​ ​further​ ​clear​ ​examples.  
○ Fox​ ​News’s​ ​aggressive​ ​leveraging​ ​of​ ​the​ ​widely​ ​debunked​ ​story​ ​about 

blaming​ ​Hillary​ ​Clinton​ ​for​ ​collusion​ ​with​ ​Russia ​ ​resulted​ ​in​ ​immediate 41

political​ ​attention​ ​and​ ​action​ ​from​ ​President​ ​Trump ​ ​and​ ​Congress , 42 43

and;  
○ Fox​ ​News​ ​and​ ​several​ ​other​ ​Murdoch-owned​ ​outlets​ ​called​ ​for​ ​the 

resignation​ ​of​ ​special​ ​counsel​ ​Robert​ ​Mueller,​ ​who​ ​is​ ​overseeing​ ​the 
investigation​ ​into​ ​Trump-Russia​ ​collusion.  44

 

37 ​ ​Colleen​ ​Mills,​ ​“Framing​ ​Ferguson:​ ​Fox​ ​News​ ​and​ ​the​ ​Construction​ ​of​ ​U.S.​ ​Racism,”​ ​​Race​ ​&​ ​Class​ ​​Vol. 
58(4):​ ​39-56​ ​(2017). 
38 ​ ​“Framing​ ​Ferguson:​ ​Fox​ ​News​ ​and​ ​the​ ​construction​ ​of​ ​US​ ​racism”​ ​by​ ​Colleen​ ​E.​ ​Mills​ ​published​ ​in 
Race&Class​ ​Vol.58(4):​ ​39-56.​ ​See​ ​also 
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/04/some-of-the-most-racist-moments-in-fox-news-history.html​.  
39 ​ ​Ibid,​ ​referencing​ ​​The​ ​Loudest​ ​Voice​ ​in​ ​the​ ​Room​,​ ​pg.​ ​241. 
40 ​ ​Ibid. 
41 ​ ​​ ​“How​ ​Steve​ ​Bannon​ ​and​ ​Sean​ ​Hannity’s​ ​ginned-up​ ​Hillary​ ​Clinton​ ​uranium​ ​story​ ​became​ ​a 
congressional​ ​investigation,”​ ​Media​ ​Matters​ ​for​ ​America,​ ​24​ ​October​ ​2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/24/how-steve-bannon-and-sean-hannitys-ginned-hillary-clint
on-uranium-story-became-congressional/218318. 
42 ​ ​“How​ ​Trump​ ​helps​ ​​Fox​ ​&​ ​Friends​ ​set​ ​the​ ​media​ ​agenda,”​ ​Media​ ​Matters​ ​for​ ​America​,​ ​19​ ​October 
2017, 
https://www.mediamatters.org/blog/2017/10/19/how-trump-helps-fox-friends-set-media-agenda/218266 
43 ​ ​Tierney​ ​Sneed,​ ​“Nunes​ ​Announces​ ​Probe​ ​With​ ​Gowdy​ ​Into​ ​Obama-Era​ ​Russian​ ​Uranium​ ​Deal,”​ ​Talk 
Points​ ​Memo,​ ​24​ ​October​ ​2017, 
http://talkingpointsmemo.com/muckraker/nunes-gowdy-uranium-russia-probe. 
44Jason​ ​Schwartz,​ ​“Murdoch-owned​ ​outlets​ ​bash​ ​Mueller,​ ​seemingly​ ​in​ ​unison,”​ ​Politico,​ ​30​ ​October 
2017,​ ​https://www.politico.com/story/2017/10/30/murdoch-fox-mueller-trump-244333. 

9 

http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/04/some-of-the-most-racist-moments-in-fox-news-history.html


2.​ ​Murdoch-owned​ ​companies​ ​exhibit​ ​a​ ​top-down​ ​corporate​ ​culture​ ​that 
deprioritises​ ​regulatory​ ​and​ ​ethical​ ​compliance  
 
Many​ ​Murdoch-owned​ ​companies​ ​have​ ​shown​ ​a​ ​focus​ ​on​ ​commercial​ ​gain​ ​and​ ​political 
influence​ ​while​ ​issuing​ ​paper​ ​policies​ ​that​ ​do​ ​not​ ​result​ ​in​ ​actual​ ​compliance,​ ​and​ ​exhibiting​ ​a 
lack​ ​of​ ​transparency​ ​with​ ​external​ ​authorities.​ ​If​ ​Fox​ ​is​ ​permitted​ ​to​ ​fully​ ​take​ ​over​ ​Sky,​ ​the 
same​ ​pattern​ ​is​ ​likely​ ​to​ ​play​ ​out​ ​in​ ​complying​ ​with​ ​UK​ ​broadcasting​ ​standards.   45

Paper​ ​policies 

■ Recent​ ​testimony​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​revealed​ ​that​ ​Bill​ ​O’Reilly’s​ ​contract​ ​had​ ​a​ ​“shield 
clause”​ ​that​ ​made​ ​it​ ​impossible​ ​for​ ​Fox​ ​to​ ​fire​ ​him​ ​over​ ​sexual​ ​harassment 
“unless​ ​that​ ​allegation​ ​was​ ​proven​ ​in​ ​court.” ​ ​This​ ​clause​ ​made​ ​a​ ​mockery​ ​of 46

the​ ​2012​ ​compliance​ ​policy​ ​which​ ​is​ ​at​ ​the​ ​centre​ ​of​ ​Fox’s​ ​submissions​ ​to​ ​the 
CMA​ ​and​ ​other​ ​UK​ ​authorities​ ​on​ ​corporate​ ​governance.​ ​As​ ​other​ ​Fox 
employees​ ​are​ ​bound​ ​by​ ​forced​ ​arbitration​ ​clauses​ ​which​ ​require​ ​them​ ​to​ ​settle 
privately,​ ​it​ ​would​ ​have​ ​been​ ​impossible​ ​for​ ​most​ ​of​ ​them​ ​to​ ​have​ ​their​ ​day​ ​in 
court​ ​and​ ​prove​ ​allegations​ ​to​ ​the​ ​level​ ​which​ ​could​ ​get​ ​O’Reilly​ ​fired.​ ​For 
instance,​ ​the​ ​anchor​ ​Gretchen​ ​Carlson​ ​had​ ​a​ ​contract​ ​which​ ​stated​ ​that​ ​“all 
filings,​ ​evidence​ ​and​ ​testimony​ ​connected​ ​with​ ​the​ ​arbitration,​ ​and​ ​all​ ​relevant 
allegations​ ​and​ ​events​ ​leading​ ​up​ ​to​ ​the​ ​arbitration,​ ​shall​ ​be​ ​held​ ​in​ ​strict 
confidence.” ​ ​We​ ​urge​ ​the​ ​CMA​ ​to​ ​inquire​ ​whether​ ​any​ ​other​ ​executives​ ​in​ ​Fox 47

News​ ​or​ ​any​ ​other​ ​Fox​ ​divisions​ ​have​ ​or​ ​had​ ​such​ ​shield​ ​clauses.  
■ Fox​ ​News​ ​produced​ ​a​ ​broadcasting​ ​compliance​ ​policy​ ​on​ ​15th​ ​May​ ​2017,​ ​but 

the​ ​policy​ ​did​ ​not​ ​result​ ​in​ ​a​ ​clear​ ​change​ ​to​ ​Fox​ ​News’s​ ​approach​ ​to 
broadcasting​ ​or​ ​its​ ​output,​ ​as​ ​the​ ​recent​ ​Ofcom​ ​findings​ ​on​ ​the​ ​Tucker​ ​Carlson 
program​ ​show.   48

■ Policies​ ​at​ ​the​ ​News​ ​of​ ​the​ ​World​ ​failed​ ​to​ ​prevent​ ​repeated​ ​breaches​ ​of​ ​ethical 
and​ ​legal​ ​norms,​ ​leading​ ​to​ ​the​ ​eventual​ ​closure​ ​of​ ​the​ ​paper​ ​after​ ​the​ ​phone 
hacking​ ​scandal.​ ​Rewarding​ ​or​ ​re-hiring​ ​staff,​ ​and​ ​widespread​ ​bullying,​ ​reveal​ ​a 
toxic​ ​culture,​ ​and​ ​the​ ​recent​ ​settlements​ ​and​ ​ongoing​ ​court​ ​case​ ​about​ ​alleged 
hacking​ ​by​ ​The​ ​Sun​ ​indicate​ ​that​ ​this​ ​may​ ​have​ ​been​ ​present​ ​there​ ​as​ ​well.   49

 

45 ​ ​See​ ​Defiance,​ ​not​ ​compliance:​ ​the​ ​culture​ ​and​ ​behaviour​ ​of​ ​Murdoch-​ ​owned​ ​companies,​ ​Avaaz 
submission​ ​to​ ​the​ ​CMA,​ ​October​ ​2017.​ ​Available​ ​at: 
https://www.gov.uk/cma-cases/twenty-first-century-fox-sky-merger-european-intervention-notice. 
46 ​ ​Summary​ ​of​ ​hearing​ ​with​ ​Jacques​ ​Nasser,​ ​Independent​ ​Director​ ​of​ ​21C​ ​Fox,​ ​25​ ​October​ ​2017.​ ​Para 
24. 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-ja
cques-nasser.pdf 
47 ​ ​The​ ​Problem​ ​of​ ​Sexual​ ​Harassment​ ​and​ ​Forced​ ​Arbitration 
https://www.correiaputh.com/news/problem-sexual-harassment-forced-arbitration/ 
48 ​ ​​OFCOM​ ​BROADCAST​ ​AND​ ​ON​ ​DEMAND​ ​BULLETIN,”​ ​Ofcom,​ ​Issue​ ​number​ ​341,​ ​6​ ​November​ ​2017, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf 
49 ​ ​The​ ​Sun​ ​to​ ​face​ ​trial​ ​over​ ​phone-hacking​ ​claims,​ ​The​ ​Guardian 
https://www.theguardian.com/media/2016/apr/28/sun-trial-phone-hacking-damages-les-dennis​. 

10 

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-jacques-nasser.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-jacques-nasser.pdf
https://www.correiaputh.com/news/problem-sexual-harassment-forced-arbitration/
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/107569/issue-341-broadcast-on-demand-bulletin.pdf
https://www.theguardian.com/media/2016/apr/28/sun-trial-phone-hacking-damages-les-dennis


Lack​ ​of​ ​transparency 

■ Fox​ ​has​ ​so​ ​far​ ​failed​ ​to​ ​release​ ​any​ ​findings​ ​of​ ​its​ ​2016-17​ ​internal​ ​investigation 
into​ ​sexual​ ​harassment​ ​carried​ ​out​ ​by​ ​its​ ​law​ ​firm​ ​Paul,​ ​Weiss​ ​to​ ​either​ ​staff​ ​or 
shareholders.  

■ Mr.​ ​Nasser’s​ ​testimony​ ​to​ ​the​ ​CMA​ ​states​ ​that​ ​the​ ​evidence​ ​against​ ​Bill​ ​O’Reilly 
was​ ​“uncertain”. ​ ​This​ ​is​ ​implausible,​ ​as​ ​one​ ​of​ ​the​ ​victims​ ​Andrea​ ​Mackris​ ​had 50

phone​ ​recordings​ ​of​ ​Bill​ ​O’Reilly’s​ ​sexual​ ​harassment​ ​which​ ​was​ ​widely​ ​reported 
back​ ​in​ ​2004. ​ ​The​ ​CMA​ ​could​ ​contact​ ​the​ ​lawyers​ ​who​ ​represented​ ​her​ ​in​ ​the 51

case​ ​to​ ​obtain​ ​more​ ​details​ ​of​ ​the​ ​evidence​ ​which​ ​led​ ​to​ ​the​ ​2004​ ​settlement, 
and​ ​additionally​ ​contact​ ​lawyers​ ​involved​ ​in​ ​Bill​ ​O’Reilly’s​ ​other​ ​settlements.   52

■ The​ ​Murdochs​ ​are​ ​also​ ​alleged​ ​to​ ​have​ ​concealed​ ​harassment​ ​settlements​ ​from 
shareholders,​ ​and​ ​were​ ​condemned​ ​by​ ​UK​ ​law​ ​enforcement​ ​officials​ ​and 
Members​ ​of​ ​Parliament​ ​for​ ​failing​ ​to​ ​cooperate​ ​properly​ ​with​ ​their​ ​investigations 
into​ ​phone​ ​hacking.  53

■ Unlike​ ​the​ ​policies​ ​of​ ​major​ ​UK​ ​broadcasters,​ ​Fox​ ​New’s​ ​new​ ​broadcasting 
compliance​ ​policy​ ​of​ ​15​ ​May​ ​has​ ​not​ ​been​ ​published​ ​and​ ​Fox​ ​News​ ​has 
declined​ ​to​ ​share​ ​it​ ​with​ ​Avaaz.  
 

Conclusion 
This​ ​short​ ​supplementary​ ​note​ ​adds​ ​evidence​ ​to​ ​that​ ​previously​ ​submitted​ ​by​ ​Avaaz​ ​to​ ​the 
DCMS,​ ​Ofcom,​ ​and​ ​the​ ​CMA​ ​since​ ​8th​ ​March​ ​2017.​ ​The​ ​combined​ ​evidence,​ ​and​ ​that 
submitted​ ​by​ ​other​ ​organisations​ ​and​ ​individuals,​ ​makes​ ​clear​ ​the​ ​nature​ ​and​ ​degree​ ​of​ ​the 
threat​ ​to​ ​the​ ​UK​ ​public​ ​interest​ ​if​ ​the​ ​merger​ ​is​ ​allowed​ ​to​ ​proceed.  
 
 
Annexes​ ​(submitted​ ​as​ ​separate​ ​attachments) 

1. “Fox​ ​News’​ ​war​ ​on​ ​Muslims”,​ ​Nathan​ ​Lean,​ ​excerpt​ ​from​ ​​“The​ ​Islamophobia​ ​Industry: 
How​ ​the​ ​Right​ ​Manufactures​ ​Fear​ ​of​ ​Muslims”​,​ ​Salon.com,​ ​2012. 

2. “Framing​ ​Ferguson:​ ​Fox​ ​News​ ​and​ ​the​ ​Construction​ ​of​ ​U.S.​ ​Racism”,​ ​Colleen​ ​E.​ ​Mills, 
Race​ ​and​ ​Class​,​ ​Institute​ ​of​ ​Race​ ​Relations,​ ​Vol.​ ​58(4):​ ​39–56,​ ​2017.  

3. “How​ ​Fox​ ​News​ ​Changed​ ​American​ ​Media​ ​and​ ​Political​ ​Dynamics”,​ ​Bruce​ ​Bartlett,​ ​The 
Big​ ​Picture,​ ​May​ ​2015. 

50 ​ ​​Summary​ ​of​ ​hearing​ ​with​ ​Jacques​ ​Nasser,​ ​Independent​ ​Director​ ​of​ ​21st​ ​Century​ ​Fox​ ​on​ ​25th​ ​October 
2017.​ ​Para​ ​24 
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-ja
cques-nasser.pdf  
51 ​ ​Choking,​ ​Harassing​ ​and​ ​Loofahs:​ ​Women’s​ ​Allegations​ ​against​ ​Bill​ ​O’Reilly​ ​Piled​ ​up​ ​for​ ​Years​ ​before 
his​ ​demise,​ ​The​ ​Daily​ ​Beast 
https://www.thedailybeast.com/choking-harassing-and-loofahs-womens-allegations-against-bill-oreilly-pil
ed-up-for-years-before-his-demise​.  
52 ​ ​Lawyer​ ​for​ ​Andrea​ ​Mackris,​ ​Benedict​ ​Morelli​ ​of​ ​the​ ​Morelli​ ​Law​ ​firm​ ​-​ ​​http://www.morellilaw.com/​.  
53 ​ ​News​ ​Corp.​ ​hindering​ ​investigation 
https://www.politico.com/story/2011/07/news-corp-hindering-investigation-059437​. 

11 

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-jacques-nasser.pdf
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a02f9ebe5274a0ee28af81d/summary-of-hearing-with-jacques-nasser.pdf
https://www.thedailybeast.com/choking-harassing-and-loofahs-womens-allegations-against-bill-oreilly-piled-up-for-years-before-his-demise
https://www.thedailybeast.com/choking-harassing-and-loofahs-womens-allegations-against-bill-oreilly-piled-up-for-years-before-his-demise
http://www.morellilaw.com/
https://www.politico.com/story/2011/07/news-corp-hindering-investigation-059437

