
 

c/o Department of Media 

and Communications, 

Goldsmiths,  

University of London 

   New Cross 

                       London SE14 6NW 

BY EMAIL ONLY 

 

Anne Lambert 

Competition and Markets Authority 

Victoria House 

37 Southampton Row 

London WC1B 4AD 

 

6 February 2018 

 

 

Dear Ms Lambert 

 

21
st
 Century Fox, Inc. (“21CF”) / Sky Plc merger inquiry – Response to notice of 

possible remedies 

The Media Reform Coalition has submitted evidence in respect of the full scope of the 

Inquiry and has been engaged as an interested party throughout the process. However, our 

primary concern and expertise relates to the plurality grounds of the merger review. As such, 

we welcome the opportunity to comment on the possible remedies, having regard to the 

Inquiry’s provisional findings that the merger may be expected to operate against the public 

interest on those grounds. 

Whilst we agree with the broad thrust of these provisional findings, we are concerned that 

behavioural remedies will not mitigate the risks identified. These concerns were raised pre-

emptively with the Secretary of State following the phase one review, and we enclose 

herewith a copy of that submission produced in collaboration with 38 Degrees.  

In summary, there are three broad considerations which cast significant doubt over the 

efficacy of any behavioural remedies in this case: 

1. Behavioural remedies do not meet the extent of public interest concerns raised in 

both the Inquiry’s provisional findings and in Ofcom’s phase one report. 

In its phase one report, Ofcom’s findings were unequivocal and significantly stronger 

than when it raised similar concerns in respect of News Corporation’s proposed 

merger with BskyB in 2010. In 2017, Ofcom stated that 

 

The transaction raises public interest concerns as a result of the risk of increased 

influence by members of the Murdoch Family Trust [MFT] over the UK news 



agenda and the political process, with its unique presence on radio, television, in 

print and online
1
. 

Whereas in 2010, Ofcom’s stated view was that it 

 

reasonably believes that the proposed acquisition may be expected to operate 

against the public interest since there may not be a sufficient plurality of 

persons with control of media enterprises providing news and current affairs 

to UK-wide cross media audiences.
2
 

In 2017, Ofcom’s concerns were further underlined by new evidence pointing to the 

unusually wide reach of both Sky News and the Sun’s branded content on third party 

online platforms, including aggregators and social media. 

The Inquiry’s provisional findings suggest that the risks to the public interest posed by 

the transaction may be greater still than that considered by Ofcom in its phase one 

review. This is especially the case in respect of the cross-media picture: 

We have provisionally concluded that the share of reference should be higher 

than the 10% estimated by Ofcom, and is likely to be between 10 to 14%, once 

all these adjustments are made.
3
 

Following Ofcom’s 2010 public interest test report, behavioural remedies were 

considered inadequate and a structural remedy was agreed by the parties (prior to the 

bid being withdrawn in the wake of the phone hacking scandal at the former News of 

the World). In light of this, behavioural remedies would seem wholly inappropriate, 

inconsistent and insufficient to address the additional and more substantive public 

interest concerns raised by the present Inquiry.  

 

2. The MFT has a well-documented history of breaches and non-compliance with 

respect to behavioural remedies. 

The joint report enclosed draws attention to extensive evidence of breached undertakings 

by the MFT, especially in respect of independent editorial boards established at both The 

Times/Sunday Times and Wall Street Journal newspapers following their acquisition by 

News Corp. Former Times editor Harold Evans has recalled being sent “a stream of 

memos asking me to downplay or supress news that was bad for the government”.
4
 

Andrew Neil, editor of the Sunday Times from 1983-94, has declared from his own 

experience that Murdoch “does not regard himself as Editor-in-Chief of The Times or 

Sunday Times, but he does regard himself as someone who should have more influence 

on these papers than anybody else”.
5 

                                                           
1
 Ofcom (2017). Public Interest Test for the Proposed Acquisition of Sky Plc by 21

st
 Century Fox Inc. p. 4 

2
 Ofcom (2010). Report on Public Interest Test of the Proposed Acquisition of British Sky Broadcasting Group 

plc by News Corporation. p. 15 
3
 Competition and Markets Authority (2018).  

4
 Evidence provided to the Leveson Inquiry. 

5
 House of Lords (2008). The Ownership of the News – Volume II: Evidence. p. 339 



In respect of the Wall Street Journal, a ‘special committee’ was established to oversee 

and enforce compliance with undertakings agreed with the Bancroft family in lieu of the 

News Corp take over. But in 2008, the managing editor of the Journal resigned without 

the prior knowledge of the committee, prompting a statement by the Committee accusing 

News Corp of breaking both “the letter and the spirit” of pre-transaction pledges.
6
 As 

noted in our submission of 23 November, the available evidence suggests that the 

Journal’s editorial output was significantly influenced by the MFT following the 

transaction and in spite of the behavioural remedies agreed. 

 

3. Given the nature of proprietorial influence over editorial output in news 

organisations, behavioural remedies are likely to be even more difficult to 

monitor and enforce compared to other transactions 

The Wall Street Journal example referred to above underlines the inherent difficulties in 

monitoring and enforcing behavioural remedies. In its recent analysis of past remedies, 

the Competition and Markets Authority [CMA] has remarked that “even clearly specified 

behavioural remedies may be subject to significant risks of ineffective monitoring and 

enforcement.”
7
  

This is especially the case within news organisations where editorial influence by 

proprietors may not always be exercised in a manner that is explicit or overt. In its 

assessment of initial undertakings offered by the merging parties during the phase one 

inquiry, Ofcom noted that 

It can be difficult to ensure the effectiveness of behavioural undertakings, due to the 

challenges around effective monitoring and enforcement. This is particularly the case 

where any breach may be subtle.
8
  

In his 2012 Report into the Ethics and Practices of the Press, Lord Justice Leveson 

commented extensively on the “subtle and intuitive” lobbying skills exhibited by some 

media executives
9
 and one former senior employee of News Corp remarked on a culture 

of “anticipatory compliance” established within the company.
10

 

Given the constraints imposed by the Broadcasting Code, it is highly likely that any 

attempt at editorial interference by proprietors will be more subtle, informal and opaque 

compared to what may be expected within newspapers. 

It is equally clear, and acknowledged by the Inquiry, that the Broadcasting Code on its 

own does not offer complete protection against the editorialising of news under the 

influence of proprietors. The examples of both The Times and Wall Street Journal are 

                                                           
6
 Wall Street Journal (2008, 29 April). Special Committee’s Statement.  

7
 Competition and Markets Authority (2017). Understanding Past Merger Remedies. p. 21 

8
 Ofcom (2010). p. 104 

9
 Leveson, B. (2012). An Inquiry into the Culture, Practices and Ethics of the Press: Executive Summary.  

10
 Dover, B. (2008). Rupert’s Adventures in China. Penguin UK, p. 149. 



therefore instructive as regards the potential influence that members of the MFT may seek 

to exert over Sky News post transaction.  

 

Notwithstanding the above, we agree with concerns raised in respect of structural remedies 

aimed at separating Sky News from the merged entity. Given that Sky News is a loss-making 

entity that already relies substantially on resource and infrastructural support from Sky, a 

structural remedy is unlikely to prove practical or sustainable in the long term.  

We also agree that the proposed transaction between Disney and Fox – should it complete 

broadly on the heads of terms agreed – may assuage some of the concerns raised in respect of 

the present transaction. However, this is contingent on the MFT’s influence and control over 

Disney being subject to formal restrictions. As has already been mooted, it is highly possible 

that at least one member of the MFT will seek a senior board appointment within Disney 

post-transaction.
11

  

It is also entirely conceivable that the MFT may, over time, seek to increase their influence 

over the company either via shareholdings or block vote agreements. In October 2015, James 

Murdoch remarked that “having [a minority shareholding] of an unconsolidated asset is not 

an end state that is natural for us”.
12

 It should not therefore be assumed that the agreed 5% 

shareholding in Disney to be taken by the MFT amounts to “an end state”.  

To conclude, on the basis of the evidence and analysis above, we do not believe that 

behavioural or structural remedies would be practical or effective in mitigating the 

public interest risks posed by the transaction. To that end, evidence leads us to conclude 

that a complete prohibition of the transaction would best serve the public interest.   

Should the proposed transaction between Disney and Fox complete on the terms agreed, then 

these risks will fall away only in the event of conditional undertakings aimed at limiting both 

the shareholding and executive power of the MFT in Disney. Specifically, such undertakings 

should prohibit members of the MFT from either increasing their stake in the company 

above the 5 percent threshold, or taking up appointments to the Disney board. 

Should you require anything further on this, or the joint report enclosed, please do not 

hesitate to contact us. 

 

Yours Sincerely 

 

 

Dr Justin Schlosberg 
Chair, Media Reform Coalition 

                                                           
11

 Garrahan, M. et al. (2017, 5 December). James Murdoch tipped for Disney role in Fox deal. FT.com 
12

 Quoted in Sweeney, M. (2015, 21 October). James Murdoch points to Fox plans for Sky UK. 
TheGuardian.com 


