
Submission on the proposed acquisition of Sky plc 
by Twenty-First Century Fox, Inc. 

Prof. Jonathan Hardy

As National Secretary of the Campaign for Press and Broadcasting 
Freedom I fully endorse the CPBF’s submission and so will not repeat
here the points made there. However, I wish to add some additional 
comments on the issues of cross-promotion sponsorship, and 
commercial references in programmes. These matters are relevant 
for the plurality public interest consideration, contextual factors, and
for the broadcast standards public interest consideration, in 
particular Section 319 fa, h, I, j, k.

Cross-media promotion

The opportunities for cross-promotion across a wholly owned BskyB 
would be very considerable indeed. The creation of a corporate 
entity commanding major shares of broadcasting and on-demand 
services on all platforms, news media, wholesale radio news, 
publishing and other media, fixed and mobile telecoms and 
broadband would be unprecedented. A wholly-owned BskyB would 
offer its ‘quad-play’ services - broadband internet access, television,
telephone and wireless – across its combined channels and across 
the range of properties of Fox and News Corporation/News UK. Such 
extensive multi-platform, intra-firm cross-promotion is not addressed
in either Ofcom’s Cross-Promotion Code and Broadcasting Code, nor 
in the provisions of other UK regulators for newspapers, advertising 
or other media, nor in the 1994 newspaper code that News 
Corporation announced for its own self-regulation. This scale of 
cross-promotion would be detrimental to competition, plurality, 
broadcasting standards, and to public interest considerations. 

The assessment of broadcasting standards, and of 
plurality, must have regard to the scope for cross-promotion
by the merged enterprise and assess whether the existing 
rules, or revisions to those rules, may be expected to satisfy
those standards.  This is a material consideration affecting the 
judgement on the merger and on the nature of any undertakings 
required if the merger is permitted. 

When Ofcom reviewed the News Corp-BskyB planned merger 
in 2010-11 it argued that plurality concerns could be limited to news
and current affairs. Ofcom identified cross-promotion as a possible 
concern, but grouped this amongst longer-term effects of the 
transaction that were inherently uncertain. Cross-promotion, 
bundling of services or launching new integrated products were 
developments that could not be linked exclusively to the proposed 
merger, Ofcom argued, might occur anyway, and might have 
consumer benefits, even where the effect on plurality was 
detrimental. Ofcom stated that its formal advice was based entirely 

1



on the “static” analysis of the immediate impact of the merger on 
share of news.  This approach cannot be maintained in 2017 in view 
of the nature and implications of the proposed merger. The merged
firm’s ability to cross-promote quad-play services, content 
and other services make it imperative that the implications 
for all affected markets are assessed not just news. 

The evidence of corporate activity to date and corporate 
statements shows that the benefits of cross-promotion and cross-
selling are recognised and exploited across the company. Sky’s 2015
corporate plan outlined ‘cross-selling at scale’ as a key priority 
(Darrock 2015). BSkyB has been cross‐selling telecoms services to 
pay‐TV subscribers since July 2006, when Sky broadband launched. 
Sky is the last of the four major UK broadband suppliers to offer 
mobile, with a potential market of some 23 million in Sky 
Households (Sandle 2016).

Over three decades, News Corp. has demonstrated how media
properties can support and enhance its worldwide commercial 
activities, using its enormous promotional resources to mobilize 
interest in movies such as Avatar, major sports events, product 
launches, subscription deals and services. Cross-promotion forms 
part of manifest efforts to use media resources to serve strategic 
business and political objectives, as a host of former executives, 
journalists and analysts attest (Hardy 2010, 119-127). They include 
Tim De Lisle who resigned as Arts Editor of The Times in 1989 when 
his pages were remade without his consent to promote Sky. Tim de 
Lisle (2012) wrote:

Seeing it, I felt physically sick. It wasn't really a matter of 
principle – I had, after
all, agreed to run the damn thing [on a listings page], and I 
had freely joined a
Murdoch paper. It was more a matter of taste, and feeling 
exploited. Charlie
Wilson [the editor] didn't see this: his idea of sympathy was to
make macho
noises like ‘welcome to the big bad world of newspapers’. He 
wouldn't repeat his assurance that it wouldn't happen, and I 
wouldn't have believed him if he had. So I resigned.

In 2010, an executive revealed efforts to ensure that News Corp.’s 
media outlets would prominently feature Fox movies while excluding
coverage of rival studios (Lee 2010).

At present, the opportunities for corporate cross-media 
promotion between News UK’s newspapers (and other media assets)
and BSkyB, while extensive, are restricted in important ways. While, 
Fox has a controlling share in BSkyB is it not able to dictate policy so
as to maximise resources for cross-promotion. Fox/News Corp can 
cross-promote BSkyB, but BSkyB’s promotions are not entirely in 
Fox’s control. The presence of other shareholders and the role of 
independent board members places limits on Fox. The Murdoch’s 
controlling influence on BSkyB is constrained by the latter’s separate

2



corporate identity. As business analyst Claire Enders (2010) noted, 
having “shareholders with no links to the Murdoch family prevents 
News Corp. from using Sky to further its own business interests.” 
Total ownership of BSkyB would allow News Corp. to undertake far 
more extensive, and integrated, cross-promotion, benefitting from 
operational synergies but also the absence of countervailing 
influences on corporate decision-making. As Lord Puttnam 
commented in the House of Lords debate (Hansard 2010b):

With the opportunities that cross-subsidy, cross-promotion and
the bundling of services would bring, we could easily see News
Corp.'s dominance in newspapers increase far beyond its 
present share. It is not in the interest of a plural society for a 
singular mindset or entity of any kind to hold that degree of 
influence, political patronage or commercial power.

Total ownership of BSkyB would allow Fox/News Corp to undertake 
far more extensive, and more integrated, cross-promotion, including
across the three main types of editorial cross-promotion:
1. coverage of the business affairs and interests of parent 
companies. 
2. coverage of the news and entertainment products and services 
of parent groups. 
3. coverage of allied media platforms and services such as 

“converged” online content.

Newspaper/news brands cross-promotion

In November 2007 Murdoch told the House of Lords Select 
Committee on Communications (2007) ‘that there was no cross-
promotion between his different businesses. He stated that The 
Times was slow to publish listings for Sky programmes. He also 
stated that his own papers often give poor reviews of his 
programmes’. 1 Murdoch’s denial, and coyness, concerning 
newspaper cross-promotion is in stark contrast to News Corp.’s 
promotion of corporate integration and synergies to investors. When
News Corp. purchased Intermix Media, owner of Myspace.com, for 
$580m (£332.85m) in 2005, Murdoch announced that the social 
networking site would drive traffic to his Fox TV sites. Murdoch told 
BSkyB’s AGM (BSkyB 2000, 4), the company was “developing a 
range of new media services with the aim of providing seamless 
content across all platforms.” 

Against this background, I investigated evidence of cross-
media promotion of BSkyB in News International (NI) newspapers, 
originally though a comparative analysis of newspaper content in 

1 Rupert Murdoch reiterated this stance under cross-examination by Robert Jay QC at the 
Leveson Inquiry. On April 25 he stated ‘I take a particularly strong pride in the fact that we 
have never pushed our commercial interests in our newspapers’. On April 26, he denied 
ever instructing or encouraging editors to pursue stories which promoted his business 
interests, stating ‘I certainly do not tell journalists to promote our TV channels or our TV 
shows or our films’. Murdoch was not challenged on the adequacy of these responses or 
questioned further on cross-promotion (Leveson Inquiry 2012a: 26-27; 2012b: 61-62)

3



October–November 1998, when SkyDigital and ONdigital (later ITV 
Digital) launched rival digital television services (Hardy 2010, 119-
156). The study found that cross-promotion in NI papers did not 
confirm a hypothesis of systematic corporate control in that 
promotional resources were not deployed fully and consistently 
across titles. For instance, the News of the World, the paper with the
largest readership, devoted less space to all varieties of BSkyB 
promotion than other NI papers. There was also evidence of 
journalistic autonomy in criticisms of Sky, and disclosure of 
ownership interests by media, business and financial journalists in 
the elite papers. However, sports, entertainment journalists, and 
“anonymous” sections were more promotional. NI editorial content 
tended to favour Sky, Sky channels received disproportionate 
coverage in listings, and all NI papers carried advertorial 
supplements promoting Sky. In these ways NI papers cross-
promoted Sky, but they also acted to impede competition, just as 
they had done in 1989 when challenging BSB. 

Updating this study to examine newspapers in June 2011 
confirmed the patterns. NI papers heavily cross-promoted Sky, but 
this was done more through advertising and TV listings than 
editorial content.  The Sun carried two-pages of Sky advertising on 
average with some issues carrying more than three. In listings, all NI
papers featured Sky channels more prominently and carried more 
satellite channels than market competitors, with the exception of 
The Times which carries a total of 21 channels compared to The 
Telegraph’s 26. The Sun carries the most, 70 channels in its TV 
magazine, compared to 40 in The Mirror’s. Although editorial copy 
was rarely overtly promotional, all NI papers heavily cross-promoted 
a pay-per-view boxing match (Haye vs. Klitschko) on Sky. The Sun 
carried features and cast interviews on X-Men: First Class (20th 
Century Fox) while numerous celebrity entertainment stories 
promoted current shows on Sky.

In 2010 Murdoch embarked on an audacious strategy to 
extend paywalls around his newspaper brands. The move made NI’s 
elite newspapers even more intensely promotional for their digital 
editions and online services, with the relaunch in July of The Times 
and Sunday Times websites. As well as promoting in-house digital 
services associated with the papers, and third-party readers’ offers, 
the papers were used to cross-promote and integrate Sky services. 
For instance, Sundaytimes.co.uk provided an interactive culture 
planning tool allowing subscribers remotely record TV shows on Sky. 
Analysis of a single edition of The Times, from Friday October 1st 
2010, illustrates the promotional range. The main section is 116 
pages. Fifteen pages carry promotions for The Times online, 
including one full page and one half-page advert for the Times+ 
subscription service. Four pages carry promotions for the upcoming 
Saturday edition and one for The Sunday Times. Adverts for Sky 
comprise two half-page and one smaller backpage ad. Other 
promotions include Times Reader offers (on five pages); promotions 

4



for The Times’ announcements, dating and listing services; and 
promotions for contents within the same edition ranging from 
navigational page references to larger, graphic promotions (known 
as teasers and promos). Promotional reflexivity extends backwards 
as well as forwards, with cut-outs of previous issues, known as 
ragouts, accompanying a reader review of yesterday’s edition, a 
feature on the 100th anniversary of The Times’ women’s 
supplement, and references to previous news stories. The paper 
thus included promotional hooks common across newspapers, while 
heavily cross-promoting Times+ and Sky in advertising and 
promotions. Yet, in this sample issue at least, the paper maintained 
a “separation” between article content and promotions, with 
negligible editorial cross-promotion. 

In the tabloid papers and websites such separation is less 
evident. A PR ‘news’ story on the Sun’s website (2 Feb 2009) 
promoted Sky heavily under the claim ‘Telly is boost for the blues’. 
The Sun gave gushing editorial support for the launch of Murdoch’s 
iPad-only paper The Daily (3 Feb 2011), a product not available 
outside the United States. This seems to be part of a long tradition 
for News Corp. newspapers.  Similar puffery occurred in a mid-1990s
New York Post story on launch of the F/X channel, both owned by 
News Corp.  The reporter, Steve Bornfeld, commented “Not only did 
we run a splashy story on the day they debuted, but we ran a 
splashy story on the day after they debuted about a network that no
one in the five boroughs of New York could see.” He continued “My 
choice was to write the stories or be fired. I didn't like it very much. 
But there was no shame about it at the Post” (Gunther 1995). 

Organizing newspaper resources to serve allied corporate 
interests is evident from the study of NI papers. News Corp.’s cross-
promotion warrants wider consideration, as coordinated intra-firm 
promotion risks “locking in” consumers not only to integrated 
products and services but to a restricted editorial environment. 

Broadcasting cross-promotion

Across its output, BSkyB carries more extensive promotions than 
traditional UK channels. One study (Carter 2000) found that Sky One
ran almost three times as many promotions as any of the five main 
channels. While most of these promotions were for upcoming 
programmes, both Sky and the BBC carried a significant proportion 
of promotions for their other media activities. On August 8, 2000, for
instance, 65 out of a total 133 promotions on Sky One were for other
Sky channels and services (Carter 2000). Another study (Channel 
Four 2001) found promotions in peak viewing hours during one 
randomly selected week (April 28 - May 4, 2001) to be (in seconds): 
BBC1 (101), BBC2 (53), ITV (108), C4 (108), C5 (83), Sky One (250). 
BSkyB was more promotional than other broadcasters in part 
because it had a larger portfolio of channels, services and “events” 
such as live sports and first-run movies than competitors. BSkyB 

5



also incorporated promotional practices that were more developed 
in the US system, not least by News Corp. itself. In their analysis of 
“Foxification,” Cushion and Lewis (2009, 144) found that Sky News 
“pays particular importance to marketing itself as being ‘first with 
breaking news,’” and had adopted the moniker “news alert” from 
Fox News whose own dramatic presentation styles influenced those 
of rivals CNN and MSNBC.

My own study of output in June 2011 found that promotions 
had significantly increased. Over six peaktime hours, Sky One 
carried on average 319 seconds of self- or cross-promotions per 
hour. Sky News carried no self-promotions outside program time but 
averaged 138 seconds of corporate cross-promotion per hour. While 
over two-thirds of Sky One promos were cross-promotions, by 
contrast ITV1 carried an average of 127 seconds per hour over the 
sample period, which included only one 20-second cross-promotion.2

Ofcom (2008) found BSkyB guilty of breaking the cross-
promotion code when it ran a ‘targeted campaign to get viewers to 
lobby Virgin Media not to drop the Sky channels’. BSkyB ran 11 anti-
Virgin adverts a total of 2,500 times while the two broadcasters 
were locked in negotiations regarding carriage of Sky’s basic 
channels on Virgin Media’s cable network. References to Sky's retail 
TV service broke the rules permitting only ‘broadcast-related’ 
promotions outside of the time allowed for advertising, and 
prohibiting ‘undue prominence’ in references to products or 
services. Sky appealed against the orginal decision by Ofcom, 
resulting in a review by the Ofcom Board. This found that only three 
promotions breached the Cross-Promotion Code in place of the 
original four. However, Sky was unsuccessful in its appeal against 
breaches of the Broadcasting Code Rule 10.4, prohibiting undue 
prominence, found in respect of two of the promotions (Ofcom 
Bulletin 120, 2008).

The problems of cross-media promotion

Cross-promotion has been a neglected issue in media regulation. 
However, there are a range of important concerns that arise.

i. Market Power
News Corporation can use intra-firm cross-promotion as a tool for 
market advantage over competitors. There can be a very significant 
advantage if media outlets give editorial coverage that promotes 
and benefits other media or services within the company. Intra-firm 
advertising arrangements and rates can benefit firms over 
competitors. Firms may restrict the opportunities for competitor 
firms to use its media for their promotions. Both editorial and 
advertising access can be used to ‘lock out’ competitors. For 
instance, in the late 1998s several reports on digital television in NI 
papers, particularly the Sun and News of the World, promoted Sky 

2 Research carried out with assistance from Edward Yeadon.

6



services but simply ignored the alternative services provided by 
OnDigital and digital cable. Intra-firm promotional resources may 
strengthen firm’s dominance and raise barriers against competitors 
that serve to limit the range and diversity of content available. Firms
may restrict advertising opportunities, or otherwise “lock out” 
competitors, for instance by ignoring or denigrating rival suppliers in
editorial. 

ii. Media Power
Cross-promotion raises problems of ‘media power’ not just market 
power. Amongst the principal problems of cross-media promotion 
are the integration of editorial and advertising and the shaping of 
media content in accordance with corporate media interests. Such 
cross-promotion extends commercial values within specific media 
content, and shapes editorial/programme agendas more broadly. 
Cross-promotion may be used to promote corporate or commercial 
interests in editorial at the expense of fairness to competitors’ or 
viewers’ interests. More broadly, cross-promotion may undermine 
editorial independence. With the extension of ‘promotional’ speech 
into media content, the separation between editorial and advertising
is also further eroded. 
Where there is lack of disclosure in editorial or other ‘media’ 
content, corporate or commercial interests may be disguised. Cross-
promotion may undermine editorial independence, and serve 
corporate interests over viewers’ or wider social interests. Media 
content may lack transparency in regard to its partiality or 
persuasive intent and so be misleading. 

So, cross-promotion may increase market power and raise 
barriers to market entry that serve to limit the range and diversity of
content available. Cross-promotion also increases the influence of 
media platforms, services and brands relative to those lacking such 
promotional resources. The ‘problems’ of cross-promotion may be 
conceived in terms of the impact on media diversity. A second 
problem, connecting both citizens’ and consumer welfare concerns, 
is that media content may be misleading. A third problem is that of 
misrepresentation or distortion in editorial content arising from the 
interests of those who own or control media. Here cross-promotion 
needs to be considered alongside broader concerns about 
proprietorial, corporate and commercial influence on editorial. A 
fourth problem is the influence of commercial (‘promotional’) values 
on media content.  Such concerns arise, for instance, where the 
dominance of a commercial, promotional ethos across media ‘serves
to close down creative alternatives, offering only a narrowly 
acceptable range of content tied to corporate megaprofits’ 
(Andersen 2000:7). 

News International and the Sadler Enquiry into Cross-
Promotion

7



News International’s cross-promotion has been the subject of 
regulatory scrutiny before, most notably in the Enquiry into Cross-
Promotion undertaken by John Sadler in 1989 (Hardy 2010). British 
Satellite Broadcasting (BSB) made a complaint to the Office of Fair 
Trading (OFT) about unfair Sky advertising, which was passed to the 
Advertising Standards Authority (ASA). Then, in December 1988, 
BSB commissioned the European Institute for the Media (1989) to 
produce an independent report, which found disproportionate 
coverage of satellite TV in Murdoch’s papers compared to other 
newspapers. Further weight was given to the charges when Tim de 
Lisle, arts editor of The Times, resigned in protest after his page was
remade without consultation to feature a prominent promotion for a 
production of Carmen being shown exclusively on Sky. This, de Lisle 
argued, undermined editorial independence and credibility. The 
House of Lords Select Committee in 2008 described the studies 
conducted into Sky’s satellite television launch in 1988/9 as 
amongst the ‘few systematic studies of cross-promotion’. In the 
1980s claims that The Times carried articles criticising the BBC, and 
advocating its dismemberment, as part of a campaign to further 
Murdoch’s commercial interests, were rejected by the papers 
independent directors (The Times 1985) but later research found 
that the ‘editorial and reporting approach to broadcasting matters 
being pursued by News International was having a material effect on
the opinions of readers’ (Barnett 1989: 19):

Whatever the editorial intentions, concentration of newspaper 
ownership is clearly capable of being exploited to promote the
owners’ interests elsewhere. Largely, it seems as a result of 
reading its newspapers, significant numbers of people hold 
views which are patently to News International’s financial 
advantage.

Research studies have shown that Murdoch' s UK newspapers have 
invested in extensive editorial cross-promotion for allied media 
interests, including BSkyB. The proposed acquisition of Sky by 
Fox should be rejected. It needs to be rejected because of 
the very detrimental impact it would have on media 
pluralism and diversity, and it needs to be rejected because 
the media resources, including cross-promotional resources,
of the merged firm could be exercised to damage 
competitors and undermine the quality of media content.

Sponsorship and commercial references in programmes

Sky and Fox are not alone in breaching the Broadcasting Code rules 
on commercial communications. What is unusual, and highly 
problematic, is the poor level of engagement with the rules and 
regulatory system. Some Sky or Fox corporate responses indicate a 
lack of understanding of the rules themselves or mount defences 

8



that do not demonstrate a serious effort to ensure that rules are 
adhered to. Repeatedly, the licensee has responded with a defence 
that has been found wanting and Ofcom has ruled that breaches of 
Section Nine, or other rules, have occurred. Taken together, the 
breaches of rules and responses shown by the company give
grounds for concern and warrant further investigation to 
determine the level of compliance with broadcasting 
standards. The wider context is relevant. The practices of Fox are 
rooted in a highly competitive, thoroughly commercialised media 
system in the United States with comparatively weak regulation 
governing sponsorship and commercial involvement in programmes,
and which allows much greater advertising minutage than is 
permitted under EU and UK regulations. Looking forward, the 
pressure to accommodate marketers in and around programmes can
only be expected to increase significantly. It matters, therefore, that 
the breaches of Ofcom rules show a lack of consistent adherence to 
existing broadcasting standards.

Sky was found in breach of rules on sponsorship credits for 
sponsorship of the Financial Report on Sky News by Finspreads, a 
spread betting company (Ofcom Bulletin 237, 2013). The 
sponsorship breached the restriction on the advertising of spread 
betting companies outside of specialist financial channels or 
programming. Sky argued that the Financial Report item, which was 
under a minute long, was a specialist financial programme in itself, 
and so could be sponsored. Ofcom rejected that argument, stating it
‘did not consider a short financial update shown either integrated 
with or alongside general news content on a channel appealing 
primarily to a general news audience, was likely to be of particular 
interest only to business people or finance professionals’.

In 2013, a programme on Fox Extra was found in breach of rules on 
undue prominence after featuring close up shots of a pet food 
brand. Fox stated that ‘neither it, the programme producer, nor any 
person connected with either, received payment or other valuable 
consideration for the inclusion of the references to IAMS during the 
item, and that therefore the references had not been subject to any 
product placement arrangement’. Ofcom accepted that paid 
placement had not occurred in breach of the rules, but found the 
programme in breach of rules prohibiting undue prominence. Ofcom 
also noted that the programme had failed to advise viewers about 
the commercial relationship between the featured guest and IAMS 
pet food (Ofcom Bulletin 227, 2013).

To take another recent investigation, Fox News Channel was found 
to have breached Rule 9.2, which requires that ‘Broadcasters must 
ensure that editorial content is distinct from advertising’, for a 
programme, Fox and Friends, broadcast on 28 June 2016 (Ofcom 
Bulletin 319, 2016). The complaint arose from a four-minute 

9



segment called It’s Your Money, featuring discussion between two 
programme presenters and Megan Meany, a representative of the 
website Mega Morning Deals. As Ofcom reports, ‘Each discussion 
focused on a particular product offered exclusively to Fox & Friends 
viewers at a discounted price. Viewers were directed to the 
programme’s website to take advantage of the special offers’. Mega 
Morning Deals gained publicity through on-screen graphics, visual 
links to the website’s deals and verbal references. FNN stated that 
‘Megan Meany’s appearance in the Programme was not connected 
to any financial arrangement for which Fox News or the hosts of the 
Programme were beneficiaries. Neither Fox News nor the hosts 
received any compensation as a result of the Programme’. However,
the Mega Morning Deals website featured as an icon and hyperlink 
on the Fox and Friends website, with viewers directed there to 
obtain discounts. In the segment, one of the presenters advised 
viewers ‘just click on the Mega Morning Deals icon on the Fox and 
Friends website...yeah foxandfriends.com...shop “til you drop!”’ 
FNN’s statement does not cover the totality of economic benefits 
that might arise from featuring the Mega Morning Deals website on 
the Fox and Friends website. Were there to have been some material
economic benefits then the statement given to Ofcom would be 
insufficient and that is a matter of concern both in regard to the 
incident, and in regard to approach taken by the licensee to the 
regulatory authority.

FNN argued that the section was programming, not advertising and 
stated It’s Your Money was ‘clearly distinguished as a featured 
segment distinct from advertising by the absence of the use of lead-
in and lead-out bumps and teases that broadcasters use to alert 
viewers when a commercial interstitial is appearing’. Ofcom’s ruling 
made clear that it dismissed the argument that this was 
programming rather that advertising: ‘Although the content was 
scheduled and presented as programming, Ofcom considered that it 
served the function of advertising, i.e. the promotion of the supply 
of products in return for payment by viewers’. 

Ofcom added that it ‘was concerned by FNN’s suggestion that using 
devices such as “lead-in and lead-out bumps and teases” is 
sufficient to ensure distinction between advertising and editorial 
content. Although such devices can be useful signals to alert 
viewers to a transition between a programme and an advertising 
break, their absence does not negate the need for broadcasters to 
ensure that content presented and scheduled as programming does 
not function as advertising’. That admonishment indicates a more 
serious problem of understanding of the rules and compliance with 
them. This case, like others, arose from one complainant alerting 
Ofcom. For its evaluation of broadcasting standards, Ofcom 
should conduct its own much more extensive review of 

10



output by Sky and Fox to assess the levels of compliance 
with broadcasting standards.

References

Andersen, R. (2000) ‘Introduction’ in R. Andersen and L. Strate, Critical Studies in 
Media Commercialism, Oxford: OUP.

Barnett, S. (1989) Cross-media Ownership and Its Impact on Public Opinion: A 
Case Study, London: Broadcasting Research Unit.

BSkyB (British Sky Broadcasting) (2000) Chairman’s Statement (3 November).

Carter, M. (2000) ‘Promotional Breakdown’, Broadcast, September 15, pp. 16–17.

Channel Four (2001) Submission to ITC Review of Cross-Promotion, London: ITC.

Cushion, Stephen, and Justin Lewis (2009) “Towards a ‘Foxification’ of 24-Hour 
News Channels in Britain? An Analysis of Market-Driven and Publicly Funded News 
Coverage.” Journalism 10 (2): 131–153. 

Darroch, J. (2015) ‘Sky: First Half Results 2015’ 
https://corporate.sky.com/documents/investors/results/2015/q2-presentation-.pdf

European Institute for the Media (Europäisches Medieninstitut) (1989) Events and 
Issues Relevant to Competition in Satellite Television Between British Satellite 
Broadcasting and News International, Research Programme on Multimedia 
Concentration and the Free Flow of Information, Case Study No. 1, Manchester: 
European Institute for the Media.

Gunther, M. (1995) ‘All in the Family’, American Journalism Review, October, 
http://www.ajr.org/article.asp?id=1360. Accessed March 3, 1999.

Hansard (2010) House of Lords. Media Ownership Debate. November 4, 
http://services.parliament.uk/hansard/Lords/ByDate/20101104/mainchamberdebat
es/part012.html. Accessed November 10, 2010.

Hardy, J. (2013) ‘Cross-Media Promotion and Media Synergy: Practices, Problems 
and Policy Responses’ in Matthew P. McAllister and Emily West (eds) The 
Routledge Companion to Advertising and Promotional Culture.

Hardy, J. (2010) Cross-Media Promotion, New York: Peter Lang

House of Lords Select Committee on Communications (2007) ‘Minutes of the Visit 
to New York and Washington DC’, 16–21 November 2007.

Lee, J. (2010) “Murdoch Calls on Company Troops to Fight Film PR Blockade.” 
Sydney Morning Herald, October 25, 
http://www.smh.com.au/entertainment/movies/murdoch-calls-on-company-troops-
to-fight- film-pr-blockade-20101024-16z8y.html. Accessed October 30, 2010. 

Lisle, Tim de (2012) “Rupert Murdoch’s Evidence Was Like One of His Tabloids.” 
Guardian, April 26, http:// www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/26/rupert-
murdoch-evidence-leveson-inquiry. Accessed April 26, 2012. 

News International (2000) Response to Invitation for Comments on the 
Communications Reform White Paper, London: News International Plc.

Ofcom (2008) Broadcast Bulletin 120. October 27. London: Ofcom.

Sadler, J. (1991) Enquiry into Standards of Cross Media Promotion: Report to the 
Secretary of State for Trade and Industry, Cm1436. London: HMSO.

Times, The (1985) ‘The Times and the BBC: A Statement’ (19 June).

Sandle, P. (2016) ‘Sky seeks to shake up UK mobile market with flexible data 
plans’, Reuters (30 November). http://uk.reuters.com/article/uk-sky-mobile-launch-
idUKKBN13O2FL

11



Jonathan Hardy BA MA PhD FHEA
Professor of Media and Communications
School of Arts and Digital Industries,
University of East London, Docklands Campus
London E16 2RD
Tel: +44 (0)20 8223 6266

j.hardy@uel.ac.uk
https://www.uel.ac.uk/Staff/h/jonathan-hardy

12

https://www.uel.ac.uk/Staff/h/jonathan-hardy

	Sandle, P. (2016) ‘Sky seeks to shake up UK mobile market with flexible data plans’, Reuters (30 November). http://uk.reuters.com/article/uk-sky-mobile-launch-idUKKBN13O2FL

