
	

	

	

	

Twenty-First	Century	Fox	Inc	and	Sky	plc		

European	Intervention	Notice	

	

	

	

	

	

	

	

Commitment	to	Broadcasting	Standards	

RESPONSE	FROM	THE	CAMPAIGN	

FOR	PRESS	AND	BROADCASTING	FREEDOM	

	

	 	 	 	 	 	 	 	 	 	

	 	 March	30	2017	



1.	INTRODUCTION	

The	Campaign	for	Press	and	Broadcasting	Freedom	is	pleased	to	take	the	opportunity	to	comment	
on	the	proposed	buyout	of	Sky	plc	by	Twenty-First	Century	Fox	(21CF).	We	are	confining	ourselves	to	

the	referral	by	the	Secretary	of	State	on	the	ground	of	commitment	to	broadcasting	standards.	
While	the	whole	of	Sky’s	output	is	covered	by	Ofcom’s	broadcasting	code,	it	is	inevitable	that	most	
of	the	analysis	will	be	of	the	potentially	contentious	area	of	news.	It	is	also	inevitable	that	there	will	

be	some	comment	on	the	conduct	of	individuals,	but	there	are	particularly	prominent	individuals	in	
this	case.	

To	consider	this	requires	determining	the	current	commitment	of	both	Sky	and	21CF	to	the	Ofcom	
broadcasting	code,	in	particular	section	5,	Impartiality	and	Accuracy,	and	the	likely	difference	to	Sky	

operations	as	a	result	of	the	acquisition.	In	our	view	this	is	an	important	decision	with	wider	
implications	than	the	narrow	parameters	of	the	transaction	involved	might	indicate.	To	approve	the	
takeover	would	signify	a	fundamental	change	to	the	ecology	of	British	broadcasting;	in	our	view,	for	

the	worse.	

It	is	clear	enough	what	the	worry	would	be:	that	21CF,	the	owners	of	the	Fox	network	in	the	USA,	
would	set	out	to	apply	Fox	News’s	approach	and	modus	operandi,	in	a	process	defined	as	
“Foxification”.	Fox	News’s	output	is	in	frequent	breach	of	section	5,	so	the	question	becomes:	can	

the	owners	of	21CF	be	trusted	not	to?	

	

2.	SKY	NEWS:	COMPULSIVE	SCOOPMONGERING	

At	present	Sky	News	is	highly	regarded	in	professional	circles	and	has	won	the	Royal	Television	
Society	news	channel	of	the	year	award	eight	times	in	the	last	16	years.	This	recognition	is	due	to	its	

dynamic	and	distinctive	style.	Sky	News	has	become	a	byword	for	rapid	and	reliable	reporting,	used	
by	everybody	from	politicians	and	businesses	to	the	fire	and	ambulance	services	as	“the	place	to	
turn	to	for	breaking	news”,	in	Head	of	News	John	Ryley’s	phrase.	

Being	able	to	bring	breaking	news	to	viewers	in	real	time	has	been	a	breath	of	fresh	air	for	us	

journalists.	It	has	brought	with	it	an	entirely	new	way	of	working	and	of	approaching	an	emerging	
story.(a)	

This	“new	way”	is	a	culture	of	compulsive	scoopmongering	that	is	actually	closer	to	that	of	
newspapers	than	traditional	broadcasting;	for	all	its	modernity	there	is	something	of	the	

competitiveness	of	old	Fleet	Street	about	the	glittering	Sky	News	Centre	in	west	London.	

When	Sky	launched	in	1989	many	of	its	reporters	came	from	newspapers	rather	than	broadcasting	
and	the	beat-the-competition	ethos	took	hold.	Managing	editor	Simon	Cole	said:		

Number	One	is	to	beat	the	BBC.	There’s	a	cheer	in	the	newsroom	when	we	beat	the	BBC.	If	there	is	a	
story	breaking	we	will	go	with	it	and	stay	with	it.	The	BBC’s	newsgathering	is	still	centred	round	their	

big	bulletins.	They	will	decide	something	is	the	top	story	and	that	stays,	but	we	will	run	with	another	
if	it	breaks.	



The	key	concept	is	“rolling	news”,	which	tells	stories	a	bit	at	a	time,	as	fresh	angles	come	in.	Sky	
neither	invented	nor	even	initiated	the	concept	in	Britain;	it	was	pioneered	by	Ted	Turner’s	Cable	

News	Network	in	the	US	in	1980.	But	it	certainly	shook	up	TV	news.	As	John	Ryley	puts	it:	

Sky	News	was	in	the	vanguard	of	this	onslaught	on	the	broadcasting	status	quo:	its	mission	was	to	
disrupt	television’s	formula	for	presenting	news.	

It	also	claims	to	be	more	liberal	than	the	“establishment”	BBC	in	its	range	of	political	contact.	In	pre-
referendum	times	it	gave	a	lot	of	time	to	the	Tory	Eurosceptics	in	Parliament.		Its	former	political	

correspondent	Adam	Boulton	says:	

The	BBC	used	to	say	we	were	following	Murdoch’s	agenda,	but	we	were	covering	them	because	they	
were	tearing	the	Tory	party	apart	and	that	was	the	story.	The	same	with	the	Greens.	The	BBC	would	
never	have	them	in	the	studio,	but	we	did,	and	now	the	BBC	does	as	well.(a)	

	

3.	WHAT	THE	ACQUIRERS	SAY	

But	it	is	the	intentions	of	the	putative	future	owners	that	matter,	and	there	is	plenty	of	information	

that	makes	those	clear.	The	chairman	of	21CF,	Rupert	Murdoch,	who	is	also	currently	chief	executive	
of	Fox	News,	in	2007	told	a	House	of	Lords	Committee	that	Sky	News	would	be	more	popular	if	it	
were	more	like	Fox.	The	minutes	of	the	session	read:		

He	believed	that	Sky	News	would	be	more	popular	if	it	were	more	like	the	Fox	News	Channel.	Then	it	

would	be	"a	proper	alternative	to	the	BBC".	One	of	the	reasons	that	it	is	not	a	proper	alternative	to	
the	BBC	is	that	no	broadcaster	or	journalist	in	the	UK	knows	any	different.	Mr	Murdoch	stated	that	
Sky	News	could	become	more	like	Fox	without	a	change	to	the	impartiality	rules	in	the	UK.	For	

example	Sky	had	not	yet	made	the	presentational	progress	that	Fox	News	had.	He	stated	that	the	
only	reason	that	Sky	News	was	not	more	like	Fox	news	was	that	"nobody	at	Sky	listens	to	me"	(b).	

This	often-quoted	remark	may	have	been	tongue-in-cheek	but	there	is	a	clear	message	that	relates	

to	the	whole	ecology	of	news	media	in	Britain.	As	one	history	of	journalism	put	it:	

There	are	two	kinds	of	journalism	in	Britain,	as	different	as	soccer	and	rugby	football	….	The	two	
codes	are	not,	as	some	might	first	think,	tabloid	and	broadsheet,	but	print	and	broadcast.	
Newspapers	have	for	300	years	been	fiercely	independent	of	the	state	and	even	in	their	declining	

condition	are	so	strong	that	no	government	can	touch	them.	They	are	outspoken,	outrageous,	
irresponsible	and	generally	over-the-top.	They	operate	in	a	free	market,	unrestrained	except	by	their	
own	restrictive	practices.	Broadcasting	on	the	other	hand	operates	in	a	controlled	market;	it	has	

been	licensed	and	regulated	by	the	state	since	its	inception	and	been	much	more	susceptible	to	
government	pressure.	

Journalists	working	under	the	two	codes	approach	their	work	in	a	different	way,	with	different	
aspirations.	Newspaper	journalists	…	have	a	free	hand	in	the	methodology	they	use,	and	push	at	the	

boundaries	of	law,	custom	and	taste	to	produce	the	most	spectacular	results	they	can.	Broadcast	
journalists	on	the	other	hand	are	conscious	of	providing	a	public	service	of	reliable	and	authoritative	



information.	Their	labours	are	circumscribed	by	mountains	of	regulation	and	subject	to	scrutiny	by	
statutory	bodies.	(c)	

In	a	sentence,	Rupert	Murdoch,	a	press	baron	at	heart,	wants	broadcasting	to	conduct	itself	like	a	

newspaper.	If	it	is	allowed	to,	this	crucial	ecological	balance	will	be	lost	and	the	losers	will	be	the	
whole	of	Britain’s	media	and	political	cultures.	

3.1	The	First	MacTaggart	Lecture	

There	is	more	substantial	evidence	of	Rupert	Murdoch’s	intentions	to	hand	than	off-the-cuff	
remarks	at	a	Parliamentary	Committee.	In	1989	he	was	invited	to	deliver	the	prestigious	MacTaggart	

Lecture	at	the	Edinburgh	International	Television	Festival.	He	defined	the	regulated	broadcasting	
environment	in	the	following	terms:	

For	50	years	British	television	has	operated	on	the	assumption	that	the	people	could	not	be	trusted	to	
watch	what	they	wanted	to	watch,	so	it	had	to	be	controlled	by	like-minded	people	who	knew	what	

was	good	for	us…	a	service	run	for	the	benefit	of	the	people	who	provide	it,	rather	than	the	people	
who	watch	it,	sometimes	under	duress,	because	there	is	nothing	else	to	watch.		

Much	of	what	is	claimed	to	be	quality	television	is	no	more	than	the	parading	of	the	prejudices	and	
interests	of	the	like-minded	people	who	currently	control	British	television…	This	public	service	system	

has	had	debilitating	effects	on	British	society	by	producing	output	which	is	so	often	obsessed	with	
class,	dominated	by	anti-commercial	attitudes	and	with	a	tendency	to	hark	back	to	the	past.	My	own	
view	is	that	anybody	who,	within	the	law	of	the	land,	provides	a	service	which	the	public	wants	at	a	

price	it	can	afford	is	providing	a	public	service.	

We	see	ourselves	as	destroyers	of	monopoly	power	…	as	creators	of	choice	…	I	believe	that	a	largely	
market-led	television	system,	with	viewers	choosing	from	a	wide	variety	of	channels	financed	in	

various	ways,	will	produce	a	better	television	system.(d)	

Sky	TV	was	just	six	months	old	when	Murdoch	spoke.	Since	then	much	of	his	wish	list	has	come	to	
pass:	there	are	hundreds	of	channels,	many	of	them	advertising-funded	and	free-to-air	thanks	to	the	
public	service-initiated	Freeview	system.	But	the	runaway	winner	of	the	expansion	has	been	Sky	TV,	

a	huge	commercial	success	that	runs	satellite	services	in	four	countries	in	Europe	and	others	around	
the	world.	It	makes	immense	profits	--	£1.5	billion	last	year	--	with	12	million	UK	subscribers	and	
revenues	of	£8.3	billion,	well	over	double	the	BBC’s	£3.7	billion.	The	dreaded	public	monopoly	seems	

to	done	neither	Murdoch	nor	competition	much	harm.		

But	Sky	subscribers,	despite	the	cost	of	its	packages,	watch	BBC	programmes	more	than	any	others.	
Overall,	despite	big	cuts	in	its	real	income,	the	BBC	holds	32.8	per	cent	of	viewing	–	nearly	four	times	
Sky’s	8.4	per	cent.	Consumer	choice	has	been	freed	but	has	not	wandered	far.	

3.2	The	Second	MacTaggart	Lecture	

In	2007	Rupert’s	son	James	Murdoch	was	asked	to	deliver	the	MacTaggart.	He	was,	and	is	again	

now,	chairman	of	Sky	TV.	He	took	the	anti-regulation,	anti-BBC	message	even	further,	in	more	
paranoid	and	brutal	language	and	with	none	of	his	father’s	vision	or	panache:	

	



Dumping	free,	state-sponsored	news	on	the	market	makes	it	incredibly	difficult	for	journalism	to	
flourish	on	the	internet.	We	seem	to	have	decided	as	a	society	to	let	independence	and	plurality	

wither.	To	let	the	BBC	throttle	the	news	market	and	then	get	bigger	to	compensate.	The	threat	to	
independent	news	provision	is	serious	and	imminent.		

Google	has	a	higher	percentage	of	advertising		spending	in	the	UK	than	anywhere	else	in		the	world:	
it	is	a	consequence	of	a		tightly	restricted	commercial	television	sector.	A	heavily		regulated	

environment	with	a	large	public	sector	crowds	out	the	opportunity	for	profit,	hinders	the	creation	of	
new	jobs,	and	dampens	innovation	in	our	sector.	And	yet	the	authorities	in	the	UK	continue	to	seek	
more	control	and	greater	intervention.	The	UK	and	EU	regulatory	system	also	tightly	controls	

advertising:	the	amount	of	advertising	per	hour,	the	availability	of	product	placement,	the	distinction	
between	advertising	and	editorial	and	so	forth.	The	latest	EU-inspired	rules	on	scheduling	of	
advertising	restrict	the	number	of	ad	breaks	permitted	in	news	programming.		

In	addition,	the	system	is	concerned	with	imposing	what	it	calls	impartiality	in	broadcast	news.	It	

should	hardly	be	necessary	to	point	out	that	the	mere	selection	of	stories	and	their	place	in	the	
running	order	is	itself	a	process	full	of	unacknowledged	partiality.		The	effect	of	the	system	is	not	to	
curb	bias	–	bias	is	present	in	all	news	media	-	but	simply	to	disguise	it.	We	should	be	honest	about	

this:	it	is	an	impingement	on	freedom	of	speech	and	on	the	right	of	people	to	choose	what	kind	of	
news	to	watch.	The	only	reliable,	durable,	and	perpetual	guarantor	of	independence	is	profit.	(e)	

And	he	asked:		

Would	we	welcome	a	world	in	which	The	Times	was	told	by	the	government	how	much	religious	
coverage	it	had	to	carry?	In	which	there	were	a	state	newspaper	with	more	money	than	the	rest	of	

the	sector	put	together	and	50%	of	the	market?			

Obviously	nobody	has	suggested	anything	of	the	kind,	but	James	Murdoch	seems	not	to	
comprehend	the	rationale	for	broadcast	regulation	and	the	distinction	between	print	and	broadcast.	

The	world	he	describes	is	barely	recognisable;	for	one	thing	the	BBC	had	significantly	less	money	
than	Sky	even	then	–	Sky’s	revenues	in	2009	were	£5.3	billion.		

But	both	father	and	son	made	clear,	on	the	most	prominent	public	platform	in	the	industry,	their	
scorn	for	the	rich	and	mature	tradition	that	has	developed	over	nearly	a	century	a	formula	for	

protecting	a	high-quality	and	trusted	service.	It	is	a	broadcasting	environment	that	has	been	flexible	
enough	to	happily	embrace	the	Murdoch’s	own	very	distinct	“tabloid”	television	output	and	heap	it	
with	awards	–	and	which	has	enabled	them	to	prosper.	

Now	they	are	seeking	clearance	to	control	outright	the	second	main	24-hour	TV	news	channel	in	the	

UK.	What	would	they	do	with	it?	

	

4.	PRESENTATION	IS	EVERYTHING	

In	Rupert	Murdoch’s	2007	interview	with	the	House	of	Lords	committee,	he	said	

Sky	News	could	become	more	like	Fox	without	a	change	to	the	impartiality	rules	in	the	UK.	For	
example	Sky	had	not	yet	made	the	presentational	progress	that	Fox	News	had.	(d)	



In	this	context	the	word	“presentation”	is	significant.	It	means	presenting	current	affairs,	not	in	
conventional	bulletins,	but	in	politically-charged	talkshows	with	a	strongly	opinionated	host	and	a	

panel	of	like-minded	experts	or	activists,	plus	often	a	solitary	opponent	for	balance.	This	is	what	Fox	
News	in	the	US	does	every	evening	from	7pm	to	11pm.	On	the	face	of	it,	it	would	breach	practically	
every	clause	of	Section	5	of	the	Ofcom	code.	

The	presenters	are	not	called	“hosts”,	which	a	UK	talkshow	would	have,	but	“anchors”.	An	anchor	is	

the	presenter	of	a	current	affairs	programme,	holding	the	varied	elements	together.	So	the	show	is	
presented	as	current	affairs,	which	would	be	subject	in	Britain	to	due	impartiality	and	accuracy	
requirements,	but	is	actually	a	chat	show,	where	opinion	can	be	more	freely	legitimised.	Fox	then	

puts	what	the	pundits	say	into	bulletins	and	calls	it	news.	(see	section	9.2).	That	is	how	it	works.	That	
is	what	Murdoch	has	in	mind	for	Sky.		

There	is	no	question	about	this.	Commentator	Julian	Petley	wrote	14	years	ago	in	Index	on	
Censorship:		

Murdoch	is	absolutely	itching	to	turn	Sky	News	into	a	British	version	of	his	rabidly	populist	Fox	News	

which,	even	before	its	post	9/11	transformation	into	a	cheerleader	for	war,	was	dubbed	by	Freedom	
and	Accuracy	in	Reporting	(FAIR)	‘the	most	biased	name	in	news’.	(f)	

Murdoch	confirmed	it	when	asked	by	the	New	York	Times	back	in	2003	whether	Sky	would	be	
imitating	Fox,	Murdoch	replied:		

I	wish.	I	think	that	Sky	News	is	very	popular	and	they	are	doing	very	well,	but	they	don't	have	the	

entertaining	talk	shows	-	it	is	just	a	rolling	half-hour	of	hard	news	all	the	time	….	It	is	'BBC	lite'	….	with	
a	'liberal	bias'.	(g)	

Whether	a	UK	audience	would	want	it	is	another	matter.	For	Sky	News	has	actually	tried	it;	twice,	

from	1994-95	and	2003-04	and	both	times	a	flop.	The	presenter	both	times	was	journalist	Richard	
Littlejohn,	formerly	of	the	Evening	Standard,	LBC	Radio	and	the	Sun,	now	with	the	Daily	Mail,	an	
aggressive	right-wing	controversialist.	He	was	hired	by	former	Sun	editor	Kelvin	MacKenzie,	who	

ploughs	the	same	field	and	whom	Murdoch	made	managing	director	of	Sky	in	an	attempt	to	make	it	
more	aggressively	right-wing.	Both	appointments	were	failures.	The	show,	called	Richard	Littlejohn,	
was	pulled	after	a	year.		

Perhaps	unsurprisingly,	the	failure	was	put	down	to	regulation.	Littlejohn	said:	

We'd	never	been	able	to	make	the	programme	we	intended.	If	Sky	News	could	emulate	its	US	sister	

Fox	News,	which	has	wiped	the	floor	with	CNN	with	opinion-driven	‘fair	and	balanced’	coverage,	
ratings	would	soon	shoot	past	the	Astra	satellite.	But	the	regulators	won't	allow	it.	(h)	

In	early	2003	he	returned	to	present	Littlejohn,	four	nights	per	week.	The	programme	was	dropped	
in	July	2004	and	replaced	with	regular	rolling	news.		

Fox	journalists	do	not	like	the	idea.	John	Ryley	was	quoted	in	Television	magazine	in	2010:		

Although	it	has	my	admiration,	I	know	that	the	Fox	News	model	would	not	be	right	for	Sky	News.	For	

some,	opinion	will	be	the	right	path	to	follow.	For	us,	it	is	impartiality.	



	And	Adam	Boulton,	the	influential	and	well-connected	former	political	editor	said:	

It	would	not	be	to	our	advantage	to	go	with	one	side	or	the	other.	If	we	became	a	party-supporting	
channel,	like	Fox	is	with	the	Republicans,	the	others	would	just	tell	us	to	fuck	off.”	(a)	

The	risk,	however,	is	real.	The	BBC’s	political	editor	Nick	Robinson	wrote	in	a	book	on	contemporary	

politics	that	before	the	2010	election	Rupert	Murdoch	had	lobbied	the	Conservatives	hard	to	get	rid	
of	Ofcom.	He	noted:	

A	senior	Tory	minister	has	told	me	that	had	the	party	secured	a	majority	it	was	his	expectation	that	
the	regulator	would	have	been	weakened,	the	Murdoch	company	News	Corp	would	have	taken	full	

control	of	BSkyB	and	James	Murdoch	would	have	got	his	way	and	turned	Sky	News	into	a	channel	to	
challenge	what	he	saw	as	the	BBC’s	innate	liberal	bias.”		(i)	

	

5.	CROSS-PROMOTING	MURDOCH	MEDIA	

There	are	other	categories	of	content	where	the	acquisition	could	have	a	hazardous	effect	on	
compliance	with	the	broadcasting	code.	The	cross-promotion	of	each	other’s	output	by	the	various	

media	in	a	cross-sectoral	group	is	usually	considered	a	competition	question,	as	an	abuse	of	
monopoly	or	a	threat	to	media	plurality,	but	it	is	a	content	issue	too.	It	can	distort	editorial	
standards,	with	its	inclusion	not	impartially	selected,	and	supplanting	other	material.	

The	Murdoch	press	has	done	this	for	years,	not	just	with	direct	advertising	but	with	the	insertion	of	

favourable	references	into	editorial	copy.	It	as	prevalent	in	the	tabloid	titles	but	happened	on	The	
Times	as	well.	In	1989	the	Times’s	arts	editor	Tim	de	Lisle	quit	his	job	in	protest	after	a	promotional	
panel	advertising	a	readers’	competition	--	"Win	a	satellite	dish"	–	was	inserted	across	the	top	of	the	

page	for	which	he	was	responsible	without	his	agreement.	It	is	rare	for	journalists	to	give	up	their	
jobs	on	principle,	not	because	they	are	unprincipled	but	because	before	they	start	work	on	a	title	

they	know	what	it	is	like	and	accept	the	conditions,	whatever	they	think	of	them.	Tim	de	Lisle	wrote	
in	2012:	

Seeing	it,	I	felt	physically	sick.	It	wasn't	really	a	matter	of	principle	–	I	had,	after	all,	agreed	to	run	the	
damn	thing	[on	a	listings	page],	and	I	had	freely	joined	a	Murdoch	paper.	It	was	more	a	matter	of	

taste,	and	feeling	exploited.	Charlie	Wilson	[the	editor]	didn't	see	this:	his	idea	of	sympathy	was	to	
make	macho	noises	like	‘welcome	to	the	big	bad	world	of	newspapers’.	He	wouldn't	repeat	his	
assurance	that	it	wouldn't	happen,	and	I	wouldn't	have	believed	him	if	he	had.	So	I	resigned.(j)	

At	present,	the	opportunities	for	cross-media	promotion	between	News	Corp’s	newspapers	and	Sky,	

while	extensive,	are	restricted;	Fox	is	not	able	to	dictate	policy	without	overall	control	of	Sky.	The	
presence	of	other	shareholders	and	the	role	of	independent	board	members	places	limits	on	them.		

But	as	media	business	analyst	Claire	Enders	wrote	at	the	time	of	the	2010	bid:	

Having	shareholders	with	no	links	to	the	Murdoch	family	prevents	News	Corp	from	using	Sky	to	
further	its	own	business	interests.	Total	ownership	of	Sky	would	however	allow	them	to	undertake	far	

more	extensive	cross-promotion,	benefitting	from	operational	synergies	and	the	absence	of	
countervailing	influences.		



6.	BROADCASTING	STANDARDS:	THE	US	FOX	EFFECT	

Assessment	of	the	possible	threat	to	broadcasting	standards,	if	21CF	were	to	gain	full	control	of	Sky,	
must	take	into	account	Rupert	Murdoch’s	record	in	the	US	as	he	developed	his	print	and	broadcast	

media	there.	

In	2013,	in	the	wake	of	the	phone-hacking	scandal,	Rupert	Murdoch	split	his	global	media	group	
News	Corporation	into	21CF	(satellite,	cable	TV	and	film)	and	News	Corporation	(print	and	online).	
However	the	division	is	not	real.	Both	entities	are	still	firmly	under	the	control	of	Rupert	Murdoch	

and	his	sons.	James	Murdoch	runs	Fox,	and	Rupert	and	Lachlan	Murdoch	are	joint	executive	
chairmen	of	both	Fox	and	News	Corporation.	

When	21CF	made	a	bid	to	take	over	Time	Warner	in	July	2014	the	move	was	quickly	rebuffed	by	
Time	Warner	chief	executive	officer	Jeff	Bewkes	who	cited	three	structural	objections:	Fox’s	dual	

class	share	structure,	which	hands	effective	control	to	the	Murdoch	family	even	though	they	are	
minority	shareholders;	“regulatory	risks”	arising	from	the	corporation’s	recent	history;	and	the	
questionable	ability	of	Fox’s	management	“to	govern	and	manage”	a	merged	company	of	this	size.		

For	all	their	domination	of	the	company,	the	Murdoch	family	had	been	through	a	rough	patch	after	

the	phone-hacking	scandal	in	the	UK,	and	had	to	rely	on	a	preferential	share	structure	that	gives	the	
family	just	under	40	per	cent	of	the	voting	strength,	despite	holding	around	15	per	cent	of	the	
equity.	Institutional	shareholders,	alarmed	at	the	collateral	damage	and	particularly	at	the	possibility	

of	corporate	corruption	charges	on	both	sides	of	the	Atlantic,	lobbied	against	the	Murdochs	at	the	
News	Corp	2011	AGM.		

Such	open	attacks	are	rare	in	the	corporate	world,	but	Institutional	Shareholder	Services	(ISS),	a	
major	investors’	grouping,	said	the	scandal	had	

laid	bare	a	striking	lack	of	stewardship	and	failure	of	independence	by	a	board	whose	inability	to	set	
a	strong	tone-at-the-top	about	unethical	business	practices	has	now	resulted	in	enormous	costs	–	
financial,	legal,	regulatory,	reputational	and	opportunity	–	for	the	shareholders	the	board	ostensibly	

serves.	

In	elections	to	the	board,	67	per	cent	of	shareholders	objected	to	the	re-election	of	James,	and	64	
per	cent	against	Lachlan.	When	the	family	shares	were	counted,	that	was	35	per	cent	voted	against	
James	and	34	per	cent	against	his	brother.	Even	chairman	Rupert	himself	received	14	per	cent	"no"	

votes.	Were	it	not	for	the	preferential	structure,	in	other	words,	James	Murdoch	would	not	even	
have	remained	on	the	board,	let	alone	been	promoted	to	chief	executive	of	21CF.	

In	2014	there	was	an	attempt	by	News	Corp	shareholders	to	scrap	the	preferential	share	structure	
and	replace	it	with	“one	share,	one	vote”	that	came	close	to	success.	(k)	The	proposal	received	79	

million	shares	voted	in	favour	versus	87.6	million	against.	Bill	Dempsey,	chief	financial	officer	of	
News	Corp	independent	shareholder	the	Nathan	Cummings	Foundation,	which	sponsored	the	
motion,	said	the	dual-class	structure	gave	the	Murdochs	an	unhealthy	level	of	control:	

This	kind	of	governance	structure	may	be	what	we	would	expect	in	Cuba	or	North	Korea	but	it	is	at	

odds	with	good	governance	practices	[in	the	US].	



	

7.	THE	US	MEDIA	REGULATORY	ENVIRONMENT	

President	Ronald	Reagan	appointed	Mark	Fowler	as	chair	of	the	Federal	Communications	
Commission	(FCC)	in	1980	and	he	spearheaded	deregulation	of	the	telecommunications	industry.	

Fowler	said:		

Who	are	we	in	Government	to	dictate	which	(TV)	program	is	good	and	socially	desirable	and	which	is	
bad	and	socially	undesirable?	We	should	let	the	marketplace	decide.	

One	focus	from	the	start	was	to	abolish	the	“Fairness	Doctrine”.	This	principle	for	impartial	and	
balanced	reporting,	introduced	in	1949,	required	broadcasters	to	devote	programming	to	potentially	

controversial	issues	of	public	importance	and	incorporate	opposing	views	in	those	reports.	They	
were	further	required	to	alert	anyone	subject	to	a	personal	attack	in	their	programming	and	give	
them	a	chance	to	respond,	and	to	balance	the	reporting	of	all	candidates	in	elections.		

In	1987	it	was	duly	scrapped,	allowing	a	corps	of	rampant	conservative	commentators	to	invent	a	

new	genre	of	broadcasting:	aggressive,	openly	biased,	and	self-proclaimed	as	“balance”	for	a	
supposed	liberal,	left-wing	bias	in	mainstream	media.	First	were	the	radio	“shock	jocks”,	the	phone-
in	hosts	who	cultivated	notoriety	to	bring	audiences	to	radio	threatened	by	other	media,	notably	

daytime	cable	TV.	By	1992	their	exemplar	Rush	Limbaugh	had	a	successful	television	show	as	well	as	
his	national	radio	programme	that	held	a	listenership	of	nearly	14	million.	

The	other	key	factor	reshaping	US	media	was	the	sweeping	changes	in	ownership	limits	in	the	1996	
Telecommunications	Act.	These	enable	Murdoch	to	expand	his	media	holdings	across	hitherto-

prohibited	sectors,	laying	the	groundwork	not	only	for	the	Fox	TV	network	and	Fox	News	but	the	
2007	acquisition	of	the	Wall	Street	Journal.	It	also	enabled	the	rise	of	conservative	talk	channels	that	

soon	saturated	the	airwaves.	A	2007	study	of	257	news/talk	TV	stations	found	91	per	cent	of	the	
programming	was	conservative,	an	imbalance	they	concluded	that	was	not	market-driven	but	the	
result	of	“multiple	structural	problems	in	the	US	regulatory	system.”	(l)	

These	changes	had	a	profound	negative	impact	on	US	broadcasting.	Rupert	Murdoch	has	been	a	

powerful	voice	challenging	regulatory	constraints,	and	supporting	media	consolidation,	as	he	has	
also	been	in	the	UK.	Murdoch	advised	Trump	on	naming	a	new	chair	for	the	FCC,	and	Ajit	Pai,	who	
was	appointed,	has	quickly	set	about	further	deregulation,	promising	to	take	a	“weedwhacker”	to	

what	he	considers	unnecessary	rules.	Pai	has	also	declared	he	will	scrap	the	“net	neutrality”	rules	
that	guarantee	the	same	internet	service	to	all	consumers,	and	cut	the	budget	of	the	Corporation	for	
Public	Broadcasting	(CPB),	which	provides	funds	for	National	Public	Radio	(NPR)	and	television	(PBS).	

	

8.	RUPERT	MURDOCH	AND	US	POLITICS	

Murdoch	is	closely	associated	with	the	Trump	Presidency.	The	families	are	reported	to	be	close	and	

Fox	gave	Trump	blanket	coverage	during	the	campaign	--	including	an	apparently	bitter	feud	
between	Trump	and	Fox	presenter	Megyn	Kelly,	who	left	the	station	in	January,	making	rather	more	



convincing	accusations	of	sexual	harassment	against	chief	executive	Roger	Ailes.	He	was	forced	to	go	
as	well	–	and	became	a	top	adviser	to	the	new	president.	(m)	

Rupert	Murdoch	became	a	US	citizen	in	1985.	He	had	recently	purchased	50	per	cent	of	20th	

Century	Fox	Film	Corp	and	planned	to	purchase	Metromedia,	the	nation's	largest	group	of	
independent	television	stations,	but	federal	regulations	limited	non-U.S.	ownership	of	a	broadcast	
license	to	20	per	cent.	

His	acquisition	of	the	New	York	Post	in	1976	had	given	him	access	to	politics	at	the	highest	level.	He	

actively	supported	Ronald	Reagan	in	the	1980	Presidential	race.	In	the	campaign	for	a	second	term	
the	Democratic	nomination	for	Vice	President	was	Geraldine	Ferraro.	In	October	1984	ten	issues	of	
the	Post	featured	negative	front-page	headlines	about	Ferraro.	The	most	damaging	was	a	story	

secretly	supplied	by	Reagan’s	campaign	that	her	parents	had	been	arrested	(but	never	convicted)	for	
illegal	gambling.	These	stories	devastated	Ferraro	but	more	importantly,	in	a	preview	of	the	way	Fox	
News	was	to	operate,	it	led	other	media	to	focus	on	her	background	with	the	suggestion	there	might	

be	something	sinister	there.	(n)	

In	1988	Murdoch	was	forced	to	sell	the	Post	when	he	purchased	Channel	5	TV	in	New	York,	which	
breached	cross-ownership	rules	prohibiting	ownership	of	a	TV	station	and	newspaper	in	the	same	
town.	But	he	was	able	to	repurchase	the	paper	in	1993.	In	1995	he	founded	the	Weekly	Standard,	

based	in	Washington	DC	and	a	platform	for	neo-conservatism.	When	he	set	up	the	Fox	network	it	
did	not	have	its	own	news	division	but	bought	in	a	feed	from	Ted	Turner’s	Cable	News	Network	
(CNN).	Murdoch	regarded	CNN	as	dangerously	liberal	and	its	inadequately	belligerent	coverage	of	

the	first	Gulf	War	in	1990	spurred	him	to	launch	his	own.	(o)	

	

9.	FOX:	HOW	IT	WORKS	

Roger	Ailes,	a	Republican	political	strategist,	offered	his	services	to	launch	the	all-news	cable	channel	
and	Fox	News	began	broadcasting	in	October	1996.	It	has	had	a	disruptive,	negative	impact	on	US	

broadcasting,	journalism	and	politics.	It	is	not,	in	fact,	a	news	channel,	in	the	way	Sky	News	in	the	UK	
has	been,	but	a	TV	version	of	talk	radio	with	angry	and	articulate	right-wing	hosts.	It	abandons	the	
notion	of	a	professional,	impartial	news	service	in	favour	of	one	explicitly	shaped	to	be	a	strident	

mouthpiece	for	its	owner’s	political	agenda.	It	could	hardly	be	further	from	the	model	of	national	TV	
news	services	licensed	by	Ofcom.	

It	has	two	operating	slogans:	“Fair	and	balanced”,	and	“We	report,	you	decide”.	These	have	been	
widely	mocked,	understandably,	but	while	undoubtedly	cynical,	to	Fox’s	followers	they	do	have	

meaning:	“balanced”	to	right-wing	Americans	means	a	counter-weight	to	the	perceived	liberal	bias	
of	the	other	big	corporate	networks;	“you	decide”	means,	you	decide	in	the	light	of	this	different	
way	in	which	we	present	you	with	the	facts.	

9.1	A	very	recent	case:	Andrew	Napolitano	

Andrew	Napolitano	is	described	as	Fox	network’s	“senior	legal	analyst”.	On	the	morning	show,	Fox	&	

Friends,	on	March	14,	Napolitano	said	that	GCHQ	had	wiretapped	Trump	on	behalf	of	President	
Barack	Obama	during	the	election	campaign.	He	said:	



Three	intelligence	sources	have	informed	Fox	News	that	President	Obama	went	outside	the	

chain	of	command.	He	didn’t	use	the	NSA.	He	didn’t	use	the	CIA.	He	didn’t	use	the	FBI	and	he	didn’t	

use	the	Department	of	Justice.	He	used	GCHQ.	What	the	heck	is	GCHQ?	That’s	the	initials	for	the	
British	spying	agency.	They	have	24-7	access	to	the	NSA	database.	

The	story	went	round	the	world.	Two	days	later,	Trump’s	press	secretary	Sean	Spicer	repeated	the	
claim	from	the	White	House	podium,	infuriating	British	GCHQ	officials,	who	responded:	

Recent	allegations	made	by	media	commentator	Judge	Andrew	Napolitano	about	GCHQ	being	asked	

to	conduct	‘wiretapping’	against	the	then	president-elect	are	nonsense.	They	are	utterly	ridiculous	
and	should	be	ignored.	

The	next	day	Fox	News	was	forced	to	disown	Napolitano’s	remarks.	Anchor	Shepard	Smith	said	on-
air:	

Fox	News	cannot	confirm	Judge	Napolitano’s	commentary.	Fox	News	knows	of	no	evidence	of	any	

kind	that	the	now-president	of	the	United	States	was	surveilled	at	any	time,	any	way.	Full	stop.	

Yet	viewers	would	surely	have	understood	Napolitano’s	statement	as	having	the	full	authority	of	Fox	
News	when	it	was	made.	Trump	however	refused	to	recant	and	praised	Napolitano	as	“a	very	
talented	legal	mind.	

9.2	The	Fox	Effect	and	“Fake	news”	

This	is	the	“Fox	Effect”	and	how	it	works,	with	a	wilful	confusion	between	news	and	comment.		A	

false	story	originates	with	some	right-wing	blogger	or	talk	radio	host	or	other	conservative	outlet,	
which	Fox	News	then	picks	up	and	gives	heavy	coverage,	while	berating	the	main	“liberal”	media	for	
ignoring	it,	who	become	obliged	to	follow	suit.	It	is	now	a	mainstream	story	and	can	even	be	

formally	withdrawn,	if	need	be,	but	that	doesn’t	much	matter	because	it	is	circulating	on	social	
media,	providing	ammunition	for	conservative	activists,	and	cannot	be	stopped.		

It	is	also	the	principle	origin	of	the	currently	debated	phenomenon	“fake	news”.	There	is	a	moral	
panic	about	the	damage	done	by	“fake	news”	to	the	honesty	of	public	discourse,	both	in	the	US	and	

in	Britain.	Conservative	American	blogs	and	other	obscure	websites	are	frequently	held	responsible;	
yet	it	is	largely	Fox	that	propels	their	fantasies	into	the	mainstream.	

It	has	happened	time	and	again.	Well-sourced	examples	include	the	2015	story	that	Birmingham	
(England)	is	a	“totally	Muslim	place	where	non-Muslims	just	simply	don’t	go”.	This	was	hotly	

contested,	obviously,	in	Britain,	and	was	again	formally	corrected	and	apologised	for;	yet	it	persists,	
and	Trump	himself	repeated	it	during	his	campaign.	Polls	in	American	still	show	substantial	numbers	
of	people	convinced	that	Barack	Obama	is	Muslim	(despite	being	a	practising	Christian)	and	was	not	

born	in	the	USA	(though	the	records	are	clear).	Both	lies	began	their	mainstream	careers	on	Fox	
News.	

The	three	key	hours	of	broadcasting	on	Fox	News,	the	8pm,	9pm	and	10pm	nightly	shows,	are	
anchored	respectively	by	Bill	O’Reilly,	Tucker	Carlson	(appointed	reportedly	by	Rupert	Murdoch	

himself	to	take	over	Megyn	Kelly’s	coveted	slot)	and	Sean	Hannity	at	10pm,	are	all	hosted	by	pro-
Trump	presenters.	



It	could	be	added	that	“fair	and	balanced”	does	not	include	“accurate”	or	“truthful”,	and	indeed	
truth	hardly	comes	into	it.	This	confusion	between	news	and	opinion	is	one	way	the	channel	has	

generated	its	political	influence	and	built	its	audience.	But	the	consequences	of	this	relentless	partial	
programming	have	damaged	American	media	and	politics,	fostering	fear,	division	and	hatred.	More	
importantly,	this	kind	of	broadcasting	is	in	conflict	with	the	requirement	of	broadcasters	in	the	UK	

and	Europe	to	provide	impartial	broadcast	news.		

	

10.	A	DRY	RUN	IN	AUSTRALIA	

A	similar	exercise	to	21CF’s	bid	for	Sky	in	the	UK	has	recently	taken	place	in	Australia,	where	Rupert	
Murdoch	began	to	assemble	his	media	domain	more	than	50	years	ago.	Sky	News	Australia,	a	24-
hour	news	station,	owned,	like	Sky	in	Britain,	by	a	consortium	including	a	Murdoch	company,	was	

100	per	cent	taken	over	in	December	2016	by	another,	in	this	case	News	Corp,	not	21CF.	The	
previous	owners	with	33	per	cent	each	were	local	channels	Nine	News	and	Seven	News,	and	Sky	
Europe	(formerly	BSkyB).	It	is	a	cable	channel	broadcast	on	the	Foxtel	cable	network,	which	is	50	per	

cent	owned	by	News	Corp.	The	takeover	is	already	proving	controversial.	

Sky’s	daytime	schedule	is	a	rolling	news	format	and	well	regarded	for	its	accuracy	and	
professionalism,	like	Sky	in	the	UK.	But	the	night-time	schedule	is	very	different:	like	Fox	in	the	US,	a	
series	of	opinion-led	programmes,	unlike	any	other	TV	station	in	Australia,	much	of	it	is	on	the	

extreme	right.	The	programmes	are	heavily	populated	with	columnists	from	News	Corp	newspapers,	
often	interviewing	others.	

These	presenters	line	up	very	like	their	American	counterparts,	with	at	7pm	every	evening	Andrew	
Bolt,	a	far-right	columnist	on	News	Corp’s	Herald	Sun,	Australia’s	biggest-selling	tabloid	daily;	at	8pm	

a	variety	of	different	presenters;	and	from	9	to	11pm	daily,	Paul	Murray,	a	former	radio	shock	jock	
Trump	supporter	with	an	aggressive	right-wing	style.			

The	format	predated	the	takeover	but	there	are	still	concerns.	On	the	Conversation	website,	
influential	media	commentator	Denis	Muller	wrote:		

Sky	has	a	kind	of	split	personality.	During	the	day,	it	runs	a	professional,	no-frills	TV	news	service.	But	

when	darkness	falls,	it	becomes	a	different	beast	altogether.	The	Bolt	Report	is	a	nightly	piece	of	
right-wing	punditry	in	which	Andrew	Bolt	does	his	more-in-sadness-than-in-anger	routine.	

Yet	he	looks	a	model	of	reason	by	comparison	with	Paul	Murray,	a	crass	vulgarian	who	swaggers	
about	the	set	unburdening	himself	of	a	string	of	grotesqueries	…	Certainly	its	stable	of	commentators	

and	panel	chairs	is	skewed	to	the	right	…	but	it	also	includes	two	former	centrist	Labor	premiers	…	
and	respected	independent	journalists.	Such	catholicity	is	not	to	be	found	on	Fox	News,	and	that	is	a	
significant	difference	between	the	two.	It	is	too	glib	to	say	that	Sky	is	just	an	Australian	version	of	Fox	

News,	but	the	Murdoch	connection	is	a	critical	factor.	(p)	

Columnist	Mark	Day,	a	respected	and	pro-Murdoch	former	editor,	wrote	in	the	Australian,	
Murdoch’s	upmarket	national	daily:	



Sky’s	shift	to	full	prime-time	opinion	programming	—	or	‘engaging	conversation’	as	insiders	
characterise	it	—	broadly	follows	the	highly	successful	Fox	News	format	in	the	US,	frequently	

criticised	for	is	strong	conservative	leanings.	Our	Sky	presenters	generally	lean	towards	conservative	
—	sometimes	disconcertingly	so.	Paul	Murray,	for	instance,	presents	as	far	right	by	wearing	his	
admiration	for	Pauline	Hanson	on	his	sleeve,	yet	he	regularly	tops	the	viewing	numbers	for	all	Foxtel	

channels	at	9pm,	proving	that	viewers	will	tune	in	to	disagree	as	much	as	agree	with	a	presenter.	

Increasingly	I	have	felt	that	opinion	programming	may	have	gone	a	step	too	far.	Would	it	not	be	
better	to	pull	back	to	the	core	function	of	providing	more	news,	at	least	part	of	the	time?	

	

11.	CONCLUSION:	FOX	IN	THE	UK	

Fox	News	is	available	in	the	UK	via	a	number	of	platforms,	and	is	licensed	by	Ofcom.	There	have	
been	occasional	complaints	about	its	content	over	the	years,	and	Ofcom	has	seven	times	found	

breaches	of	the	code	since	2013	(q),	but	it	is	still	deemed	worthy	of	its	licence	despite	the	evident	
bias	in	its	content.		

The	seven	cases	comprised	the	inadvertent	live	coverage	of	a	suicide;	two	cases	of	product	
promotion	in	consumer	programmes;	a	breach	of	electoral	law	in	its	referendum	coverage;	a	heavily	

biased	pro-Tump	report	on	last	year’s	presidential	election;	and	two	“fake	news”	stories:	a	sickening	
anti-abortion	item	by	the	egregious	Andrew	Napolitano	(see	section	9.1),	accusing	Planned	
Parenthood	doctors	of	trading	in	the	body	parts	of	aborted	foetuses;		and	the	story,	well	publicised	

in	Britain,	that	Birmingham	is	an	all-Muslim	city	that	non-Muslims	don’t	go	to.	

Other	overseas	broadcasters	have	been	deprived	of	their	licences,	but	Fox	remains	“legit”.	The	
former	chief	executive,	Ed	Richards,	told	the	same	House	of	Lords	committee	inquiry	in	2007	that	

interviewed	Rupert	Murdoch	that	foreign-based	news	channels	such	as	al	Jazeera	and	Fox	are	not	
subject	to	the	impartiality	regulations	because,	firstly,	“they	are	targeted,	very	clearly	and	explicitly,	
at	a	different	audience”,	and	second,	“they	have	extremely	small	audience	shares”.	Sky	TV,	as	we	

have	seen,	is	more	tightly	regulated	and	has	a	good	track	record.	The	difference	between	these	two	
stations	is	the	issue	at	stake.		

There	has	been	in	recent	years	a	debate	in	the	industry	about	the	nature	of	broadcast	news	and	
current	affairs.	Some	have	argued	that	the	traditional		“due	impartiality”	requirements	have	been	

based	on	the	notion	that	political	affairs	be	presented	in	terms	of	equal	time	for	the	two	main	
political	parties,	and	that	this	is	out	of	date	and	avoids	the	real	political	issues.	The	coverage	of	the	
EU	referendum	last	year	led	many	to	point	out	that	the	existing	rules	reduced	complex	issues	to	“tit	

for	tat”	which	served	the	electorate	poorly.	These	are	now	familiar	arguments	and	we	do	not	need	
to	go	into	details;	but	a	reform	suggested	by	many	is	that	the	current	rules	should	apply	only	to	the	
main	national	bulletins,	with	freer	rein	allowed	to	other	broadcasters.	

In	a	sense	Ofcom	is	already	moving	in	that	direction	with	a	more	relaxed	approach	to	niche	

broadcasts	---	such	as	Fox	News.	But	were	Sky	to	become	part	of	21CF	at	the	heart	of	the	Murdochs’	
global	media	domain	then	it	could	not	be	considered	anything	other	than	a	mainstream	broadcaster	
to	which	the	most	rigorous	standards	should	apply.	As	Julian	Petley	wrote	in	Index:		



Can	anyone	seriously	believe	that	the	shortcomings	of	British	television	news	and	current	affairs	
programmes	are	really	going	to	be	remedied	by	injecting	the	kind	of	brutishly	populist	news	values	

which	make	Fox	such	a	disgrace	to	broadcast	journalism?	

A	cash-drenched	Sky	News,	plugging	a	relentlessly	populist	news	agenda,	adding	its	stentorian	voice	
to	the	anti-BBC	bias	of	the	Murdoch	press,	and	bolstered	by	massive	cross-media	promotion	from	
elsewhere	in	the	Murdoch	empire	would	rapidly	force	its	way	into	a	dominant	position	in	the	

broadcast	news	environment.	(f)	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	

	



NOTES	
	
(a)	Inside	the	scoop	factory,	Television	Magazine,	April	2010,	Royal	Television	Society	
(b)	www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television	
(c)	Journalists:	100	years	of	the	NUJ,	Tim	Gopsill	and	Greg	Neale,	Profile	Books	2007	
(d)	www.thetvfestival.com/website/wp-
content/uploads/2015/03/GEITF_MacTaggart_1989_Rupert_Murdoch.pdf	
(e)	image.guardian.co.uk/sys-
files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf	
(f)	Julian	Petley,	Index	on	Censorship,	Vol.32,	No.2,	2003	
(g)	www.nytimes.com/2003/04/07/business/media-mr-murdoch-s-war.html	
(h)	British	Journalism	Review,	Vol.	13,	No.	3,	20	
(i)	Nick	Robinson,	Live	From	Downing	Street:	The	Inside	Story	of	Politics,	Power	and	the	Media,	
Bantam	Books,	2012	
(j)	Lisle,	Tim	de.	“Rupert	Murdoch’s	Evidence	Was	Like	One	of	His	Tabloids.”	Guardian,	April	26,	2012	
(k)	The	Guardian,	5	August	2014.		
(l)	John	Halpin	et	al,	The	Structural	Imbalance	of	Political	Talk	Radio,	21	June	2007.	
https://www.americanprogress.org/issues/general/reports/2007/06/20/3087/the-structural-
imbalance-of-political-talk-radio/	
(m)	Gabriel	Sherman,	Megyn	Kelly’s	Departure	Is	a	Big	Clue	About	the	Future	of	Fox	News,”	New	
York	Magazine,	3	January	2017.		
(n)	David	McKnight,	Murdoch’s	Politics,	Pluto	Press,	2013.	The	Ferraro	case	is	covered	on	pp68-70	
(o)	Nicole	Hemmer,	Messengers	Of	The	Right:	Conservative	Media	and	the	Transformation	of	
American	Politics,	University	Of	Pennsylvania	Press,	2016.	
(p)	Muller,	Denis.	Sky	News	is	not	yet	Fox	News,	but	it	has	the	good,	the	bad	and	the	uglies.	The	
Conversation,	February	15	2017	
(q)	www.gov.uk/government/publications/ofcom-sky-21cf-breaches.	Individual	cases	are	archived	at	
www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/audience-complaints 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
	

	

Campaign	for	Press	and	Broadcasting	Freedom,	23	Orford	Road,	London	E17	9NL	
www.cpbf.org.uk	
freepress@cpbf.org.uk	
Chair:	Ann	Field	07831	676587	
Organiser:	Josef	Davies	Coates	07974	888895	



Editor:	Tim	Gopsill	07769	928795	


