
CPBF
23 Orford Road

London E17 9NL
freepress@cpbf.org.uk

07729 846 146

Ms. Anne Lambert, Inquiry Chair
Fox/Sky Merger
Competition and Markets Authority
Victoria House
37 Southampton Row
London WC1B 4AD

13 February 2018

Re: Response to Provisional Findings in Sky/Fox Merger

Dear Ms Lambert

Thank you for opportunity to respond to the Provisional Findings, supplementary to the response on 
remedies we sent a week ago. We will concentrate on the sections concerned with commitment to 
broadcasting standards on the part of 21st Century Fox, since we have no serious issues with those 
concerning media plurality. We are in accord with your conclusion that the transaction would act 
against the public interest by giving too much control to the MFT over public opinion and the 
political agenda in the UK, but we are concerned that in finding that Fox has a genuine commitment 
to upholding UK broadcasting standards you have failed to appreciate the means by which the MFT 
exercises this control.

It is not the mere fact of ownership that brings the control over the political agenda but the nature of 
the material that is published, and there is ample evidence from Fox News in the USA that its practice
in this regard is in wilful breach of the standards that would be required by Ofcom’s code in the UK. 
We do not need to reiterate the substance of our submissions to date but wish to set out in what ways 
the provisional response does not address the problems we raised in them, and to urge you to 
reconsider these questions for your final conclusions.

The provisional response states: “The main issues of concern raised by third parties related to (i) 
misconduct at News Corporation (which was split in 2013 into Fox and News Corp) prior to the 
Leveson Inquiry in 2011 in connection with phone hacking, and (ii) more recent allegations of sexual 
harassment and racial discrimination at Fox News in the US …” This ignores a third and more 
relevant issue, which is that of the actual standard of Fox’s broadcasting. This was raised in 
submissions from Avaaz and Ed Miliband et al, as well as from the CPBF, yet is unmentioned in the 
provisional findings.

Instead we have the inconclusive evidence of the findings of various regulators around the world in 
jurisdictions where Fox and Sky are broadcast. None have the same regime as the UK, and all they 
have in common is that in practically every case the audience and reach of the broadcasts are small 
and inconsequential for the broadcasting and political environments concerned. 

When considering broadcasting standards, what is most relevant is what appears on the screen. That 
is what viewers see and what influences the political agenda. It is much more relevant than whether 
or not there are managers with the word “compliance” in their titles, or nominal “policies” concocted,
in last year’s case of Fox News at least, for the purpose of gratifying UK regulators; whatever the 
procedures Fox News adopted in that instance, the effect on its broadcasting was not apparently great,



with an increase in complaints received by Ofcom. We note Fox’s response that some of these 
complaints were effectively vexatious, relating to the fact of the regulatory process. Nevertheless, 
Ofcom found them to be substantial.

As your findings note, five of Fox News’s breaches of the Broadcasting Code concerned matters of 
political or industrial controversy relevant to the UK, which required it to offer some degree of 
balance and impartiality. It ignored that requirement; an incomprehensible approach for UK 
broadcasters.

You also note that all ten breaches recorded against Fox News were related to the non-news 
“talkshow” programming, the regulation-busting nature of which the CPBF has warned against at 
every stage of this inquiry. 

But as the CMA itself says (paragraph 123) Fox News is produced for US audiences, not the UK, and
it is the affect on the US political agenda that should be considered when assessing the extent to 
which an MFT-controlled entity is likely to approach broadcasting standards. It is well enough known
that the constant reiteration of “fake news” stories and the hours on end of highly partisan 
programming on Fox News have been a central component of the growth of Tea Party and Alt-right 
political movements and the Presidential triumph of Donald Trump. This is not to take a partisan 
position; merely to point out that Fox makes no attempt at balance, fairness or impartiality, the 
foundation stones of the Ofcom code.

The US regulatory environment is markedly different from the UK’s for reasons that are 
acknowledged in the provisional findings (paragraph 15.7), so Fox News’s partisan conservative 
programming does not offend against any regulation. There has been no US code to comply with 
since the Fairness Doctrine was killed off in 1987, so the exercise of examining Fox News’s 
compliance or non-compliance with different regulators cannot be applied in the state where it would 
be most instructive. What is clearly required is the examination of Fox News output by Ofcom’s 
required standards, yet this has not even been attempted. We strongly urge you to do so for your final 
findings. 

We’d also like to highlight that whilst your provisional findings have focussed primarily on the 
compliance record of 21CF and Sky, in their letter to the parties on 12 September 2017[1] DCMS 
made it quite clear that “In order to apply compliance arrangements effectively, a company must have
an internal culture that takes compliance issues seriously” and that “it is seems clear from the 
inclusion of the broadcasting standards ground in the Enterprise Act 2002 and the Enterprise Act 
2002 (Protection of Legitimate Interests) Order 2003 that Parliament intended there to be a 
meaningful ex ante control, i.e. in addition to the ex post regime.”

Moreover, such a culture is evidently lacking within MFT-controlled enterprises. As noted by the 
House of Commons, Culture, Media and Sport Committee report into News International and Phone-
hacking[2]:

“Corporately, the News of the World and News International misled the Committee about the true 
nature and extent of the internal investigations they professed to have carried out in relation to phone
hacking; by making statements they would have known were not fully truthful; and by failing to 
disclose documents which would have helped expose the truth. Their instinct throughout, until it was 
too late, was to cover up rather than seek out wrongdoing and discipline the perpetrators, as they 
also professed they would do after the criminal convictions. In failing to investigate properly, and by 
ignoring evidence of widespread wrongdoing, News International and its parent News Corporation 
exhibited wilful blindness, for which the companies’ directors—including Rupert Murdoch and James
Murdoch—should ultimately be prepared to take responsibility”  



We therefore ask that you further examine to what extent, given all the evidence available, can 21CF 
be considered to have an “internal culture that takes compliance issues seriously” above and beyond 
its record of historical compliance with UK broadcasting regulations.

Finally, we note, of course, that far more evidence about the internal culture within MFT-controlled 
enterprises would be made available upon the completion of the promised Part 2 of the Leveson 
Inquiry “into the extent of unlawful or improper conduct within News International”[3] and would 
argue that no clearance of the Transaction on broadcasting standards terms should be given unless 
and until that inquiry’s work has been completed.

Yours sincerely,

Josef Davies-Coates
National Organiser, CPBF

Notes:
[1] 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644186/DCMS_letter_
to_Sky_Fox_12_Sep_2017__1_.pdf 

[2] https://publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmcumeds/903/903i.pdf p84

[3] 
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122144942/http://www.levesoninquiry.org.uk/about/t
erms-of-reference/ 

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644186/DCMS_letter_to_Sky_Fox_12_Sep_2017__1_.pdf
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/644186/DCMS_letter_to_Sky_Fox_12_Sep_2017__1_.pdf
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122144942/http://www.levesoninquiry.org.uk/about/terms-of-reference/
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122144942/http://www.levesoninquiry.org.uk/about/terms-of-reference/
https://publications.parliament.uk/pa/cm201012/cmselect/cmcumeds/903/903i.pdf

