
 

Media Reform Coalition – Submission to Ofcom public interest test on the 

potential merger situation in relation to Telegraph Media Group 

December 2023 

Executive summary 

1. The potential acquisition of Telegraph Media Group (TMG) by RedBird IMI raises 

serious and significant public interest concerns. RedBird IMI is majority owned and 

ultimately controlled by Sheikh Mansour bin Zayed al-Nahyan, vice president of the 

United Arab Emirates and a senior Emirati royal. The UAE holds a shameful record of 

human rights abuses, restrictions on press freedom and attacks on civil liberties. In 

taking ownership of the Daily Telegraph, the Sunday Telegraph and The Spectator 

magazine, RedBird IMI and Sheikh Mansour would hold operational control over 

publications with a major influence on the news and political agenda in the UK. The 

proposed change in ownership is therefore likely to lead to increasing restrictions on 

free expression of opinion, an undermining of editorial independence and a worsening 

in editorial standards at these titles. This is not a simplistic question of nationality, but 

of evidenced abuses of power and persistent restrictions on press freedom that would 

be no less concerning pertaining to an individual or group from any country. 

 

2. The acquisition is also likely to worsen the limited diversity of views in the national 

press, and will entrench an already excessive level of concentrated media ownership in 

the UK. With ultimate ownership of the TMG titles falling to Sheikh Mansour, there 

would continue to be an insufficient plurality of persons with control of British media 

outlets. Media ventures owned by RedBird IMI have been subjected to brazen editorial 

interference, censoring and closure after publishing reports critical of the UAE. Sheikh 

Mansour’s global investments in major sports franchises and global consumer brands 

have similarly been accused of helping to launder the international reputation of the 

UAE government through ‘sportswashing’, ‘greenwashing’ and ‘newswashing’. 

 

3. Even lacking clear details in the public domain, the additional assurances offered by 

RedBird IMI’s chief executive Jeff Zucker would be wholly inadequate to mitigate the 

clear public interest concerns arising from the proposed acquisition. The UK has a 

long history of large media corporations offering notoriously flimsy behavioural 

undertakings and functional separation measures to deflect stronger regulatory 

interventions. Zucker’s suggestion of a contract restricting RedBird IMI’s role to 

merely a “passive” partner is indistinguishable from these kinds of past undertakings, 

which have almost always been ignored or have clearly failed to prevent the initial 

situation of concern from occurring. 

 



4. Ofcom should recommend to the Secretary of State that the potential acquisition 

requires a more comprehensive ‘Phase 2’ investigation by the CMA, highlighting the 

clear risk to both public interest considerations raised in the intervention notice. 

 

5. Ofcom should also take this opportunity to conduct an extensive review of the state of 

UK media plurality, using the Telegraph and Spectator titles as a pertinent case study. 

This review should assess the extent to which the continuing high levels of 

concentrated media ownership have significantly limited the diversity of views 

available to UK citizens, and examine how dominant players in traditionally distinct 

media markets are able to significantly influence cross-media agenda-setting through 

the increasing convergence of offline and online news outlets. 

Free expression of opinions in newspapers 

6. International Media Investments (IMI), the principal financial partner in the RedBird IMI 

venture, is a direct threat to press freedom in the UK. The company is controlled by Sheikh 

Mansour, and its media holdings are directly connected to and influenced by the government 

of the United Arab Emirates. The UAE holds a shameful record of human rights abuses, 

restrictions on press freedom and attacks on civil liberties. The country is currently ranked 

145th out of 180 countries on the World Press Freedom index, with Reporters Sans Frontier 

citing extensive government censorship of journalists, state control of media and harassment 

of journalists as key features of the Emirati media system.1 RSF highlights the expectation for 

self-censorship in relation to coverage of the ruling House of Nahyan, of which Sheikh 

Mansour is a senior figure. The group reports that “any criticism of its [the House of Nahyan] 

members is condemned and seen as a lack of loyalty”, with journalists subjected to intense 

online surveillance and risking lengthy prison sentences. A 2022 review by the US State 

Department similarly reported that editors and journalists in the UAE “commonly practiced 

self-censorship due to fear of government retribution, particularly since most journalists were 

foreign nationals and risked deportation”.2 

 

7. Amnesty International and Human Rights Watch report that at least 26 prisoners are held in 

UAE prisons because of peaceful political criticism, while a further 55 dissidents, lawyers and 

human rights defenders remain in extended detention for vague and arbitrary charges, with 

confessions alleged to have resulted from torture by state authorities.3 The rights of women 

and refugees in UAE are widely considered to be wholly incompatible with international 

conventions, while UAE law criminalizes same-sex relationships and schools are instructed by 

the government to refrain from discussion gender identity and LGBT issues. Discrimination 

and suppression are supported by the state media authorities, which in 2023 banned an 

international film release for depicting a same-sex kiss. Amnesty International further notes 

that the UAE’s Code on Crimes and Punishments “criminalizes most transmission of 

governmental information” and threatens five years imprisonment for damaging the reputation 

of the state of “its founding leaders”. 

 

 
1 RSF, ‘World Press Freedom Index – United Arab Emirates country profile’, 2023. 
2 US Department of State, ‘2022 Country Reports on Human Rights Practices: United Arab Emirates’. 
3 Amnesty International, ‘United Arab Emirates country profile’, 2023; Human Rights Watch, ‘Joint statement – 
UAE: Release all those unjustly imprisoned before COP28’, 15 August 2023. 

https://rsf.org/en/country/united-arab-emirates
https://www.state.gov/reports/2022-country-reports-on-human-rights-practices/united-arab-emirates/
https://www.amnesty.org/en/location/middle-east-and-north-africa/united-arab-emirates/report-united-arab-emirates/
https://www.hrw.org/news/2023/08/15/joint-statement-uae-release-all-those-unjustly-imprisoned-cop28
https://www.hrw.org/news/2023/08/15/joint-statement-uae-release-all-those-unjustly-imprisoned-cop28


8. These constraints on free expression and civil liberties are central to the functioning of the 

UAE government, in which Sheikh Mansour is a leading and active figure. IMI has recently 

demonstrated a clear objective of censoring journalists and preventing open, critical reporting 

of the UAE government at its own news titles. In September 2022 the newspaper Al Roeya, 

owned by IMI and Sheikh Mansour, published a story on rising gas prices in the UAE. AP 

reported that following publication of the article, journalists were “suspended from work and 

faced extensive questioning from IMI and Al Roeya representatives and lawyers about every 

step and person involved in the story’s creation, editing and publication”.4 IMI subsequently 

declared the dissolution of the paper, resulting in mass layoffs of journalists and newspaper 

staff. 

 

9. UAE state officials have also sought to restrict and censor international media coverage of the 

UAE government and Emirati royal families during the recent Conference of Parties (COP) in 

Dubai. A ‘Media Content Standards’ notice issued by the UAE Media Regulatory Office5 

instructed reporters to refrain from publishing or circulating anything that “could offend 

directly or indirectly the ruling regime of the State”, “could be offensive to the national unity 

and social cohesion” or would risk “straining the State relations with other sisterly and friendly 

countries”. 

 

10. The Telegraph titles have already shown a strong inclination for self-censorship in relation to 

coverage of foreign state actors and powerful corporations. In 2007 the Daily Telegraph began 

distributing copies of the Russia Beyond supplement, provided via a sponsored content deal 

with the Russian state-owned newspaper Rossiyskaya Gazeta. This supplement was widely 

viewed as ‘soft power’ propaganda by the Russian state, featuring articles praising the role of 

Russian oligarchs in western economies, dismissing criticism of Russia’s suppression of 

opposition parties, and downplaying accusations of Russian-backed separatists' role in the 2014 

MH17 incident.6 

 

11. In 2015 the former Telegraph journalist Peter Oborne described the paper’s scant coverage of 

the HSBC banking scandal as “a fraud on its readers”, claiming that reporting on HSBC’s 

involvement in money laundering was blocked by the paper’s executives because the bank was 

considered too important as an advertiser.7 Shortly after this, the Telegraph began publishing 

the China Watch supplement, produced by a Chinese state-run newspaper and funded by the 

Chinese government. During this sponsorship the paper regularly ran editorials celebrating 

state visits by Chinese officials and promoting closer economic relations with China, and later 

publicised pseudoscientific claims about Coronavirus through links to articles by People’s Daily 

Online (featured on the Telegraph website).8 

 

12. Sponsored content has lamentably become a common practice for many newspapers, yet TMG 

has demonstrated a willingness to promote state-backed content aimed at cultivating soft 

 
4 Associated Press, ‘Mass firings at UAE newspaper raises questions of censorship’, 13 September 2022. 
5 Official copies of the document were deleted but an archived copy is preserved: 
https://www.documentcloud.org/documents/24143896-media-content-standards  
6 Slate.com, ‘Hail to the Return of the Motherland-Protecting Propaganda!’, 30 August 2003; Guardian/Roy 
Greenslade, ‘Telegraph to continue publishing Russian propaganda supplement’, 29 July 2014. 
7 Open Democracy/Peter Oborne, ‘Why I have resigned from the Telegraph’, 17 February 2015; Reuters, ‘Self-
censoring scandal at newspaper roils UK press landscape’, 20 February 2015. 
8 BuzzFeed, ‘A British newspaper has given Chinese Coronavirus propaganda a direct line to the UK’, 8 April 2020. 

https://apnews.com/article/soccer-sports-dubai-united-arab-emirates-5ec7df00e37982ef47ed8e8d68dcf4ea
https://www.documentcloud.org/documents/24143896-media-content-standards
https://slate.com/news-and-politics/2007/08/the-russians-drop-a-propaganda-bomb-with-their-washington-post-ad-supplement.html
https://www.theguardian.com/media/greenslade/2014/jul/29/dailytelegraph-russia
https://www.opendemocracy.net/en/opendemocracyuk/why-i-have-resigned-from-telegraph/
https://www.reuters.com/article/uk-britain-media-telegraph-idUKKBN0LO28920150220/
https://www.reuters.com/article/uk-britain-media-telegraph-idUKKBN0LO28920150220/
https://www.buzzfeednews.com/article/deansterlingjones/coronavirus-british-newspaper-chinese-propaganda


power through an influential British publication, and consequently appears all too eager to self-

censor critical reporting should it jeopardise lucrative commercial deals. RedBird IMI and 

Sheikh Mansour’s wider portfolio both hold significant investments in a range of international 

media outlets, global sports franchises, fossil fuel companies and major consumer brands, 

which are likely to benefit from favoured access to lucrative advertising and sponsored content 

deals at TMG titles. With the financial sustainability of the Telegraph and The Spectator likely 

to increasingly depend on investment from any new owners, there is a material risk that free 

expression of opinion would be seriously curtailed in relation to open, critical reporting on the 

UAE or UAE state-backed ventures. 

 

13. The potential acquisition could have a particularly damaging impact on free expression of views 

in relation to the Telegraph’s expanding role in sports journalism. City Football Group, 

majority owned by Sheikh Mansour, owns twelve major association football clubs around the 

world, including men’s, women’s and youth teams at Manchester City, Girona, New York City 

FC, Mumbai City and Melbourne City. Amnesty International and Human Rights Watch have 

widely criticised the UAE and other Gulf states for their attempts to ‘sportswash’ their 

international reputations, investing billions of pounds in global sports franchises through a 

variety of shell companies, dubious tax arrangements and sponsorship deals with state-backed 

companies.9 Manchester City is currently under investigation for persistent breaches of UEFA 

financial fair play (FFP) rules, including allegations that the club disguised direct payments 

from Mansour as commercial sponsorships by Emirati-owned companies.10 Any assessment 

of the potential RedBird IMI acquisition must take into account the clear incentive for a new 

proprietor to limit critical publicity of their financial activities, and how corporate campaigns 

like ‘sportswashing’ could be institutionalised through manipulation of sports coverage or 

restrictions on investigative reporting by journalists working for TMG titles. 

 

Accurate presentation of news 

14. The Telegraph titles and The Spectator magazine already have a poor track record in adhering 

to editorial standards, especially in relation to the accurate presentation of news. Over the five-

year period from 2018 to 2022, just under 70% of all public complaints made to the Telegraph 

were related to Clause 1 of the IPSO Editors’ Code, concerning the publication of “inaccurate, 

misleading or distorted information or images”. During this same period, IPSO upheld 15 

accuracy complaints against the Telegraph, including on articles that featured inaccurate 

reporting on scientific understanding of Coronavirus, misrepresentation of public polling data 

and significantly misleading coverage of international greenhouse gas emissions.11 A further 16 

accuracy complaints were ‘resolved through mediation’, meaning the publication was 

effectively able to dodge official censure by IPSO by negotiating a remedy with the 

complainant, even when the original published content (which typically remains available in 

 
9 Amnesty International, ‘Saudi Arabia wants to do this deal with the Premier League as a PR tool to help cover up 
its abysmal human rights record’, 24 April 2020; Human Rights Watch, ‘Can a jailed UAE activist become a mascot 
for Manchester?’, 19 April 2018. 
10 Guardian, ‘Premier League charges Manchester City over alleged financial rule breaches’, 6 February 2023. 
11 See IPSO adjudications 11054-20 (Buchanan v Telegraph.co.uk), 06056-19 (Baked v The Daily Telegraph) and 
04034-18 (Ward v The Daily Telegraph). 

https://www.amnesty.org.uk/blogs/campaigns-blog/saudi-arabia-wants-do-deal-premier-league-pr-tool-help-cover-its-abysmal-human
https://www.amnesty.org.uk/blogs/campaigns-blog/saudi-arabia-wants-do-deal-premier-league-pr-tool-help-cover-its-abysmal-human
https://www.hrw.org/news/2018/04/19/can-jailed-uae-activist-become-mascot-manchester
https://www.hrw.org/news/2018/04/19/can-jailed-uae-activist-become-mascot-manchester
https://www.theguardian.com/football/2023/feb/06/manchester-city-charged-by-premier-league-over-alleged-financial-rule-breaches
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=11054-20
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=06056-19
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=04034-18


the public domain and unremedied throughout the period of complaint) was otherwise likely 

to have been found in breach of the Code.12 

 

15. Despite mainly publishing political commentary, The Spectator was also found to have 

breached Clause 1 of the Editors’ Code four times between 2018 and 2022, including one 

article which featured an unsubstantiated claim presented as fact that Covid was “killing 

millions worldwide”.13 

 

16. The Telegraph also regularly publicises inaccurate and misleading articles denying man-made 

climate change, criticising green reforms and laundering climate skepticism. Analysis by 

DeSmog has found that over a six month period, 85% of Telegraph editorials on 

environmental issues attacked climate policies, questioned the international scientific 

consensus on anthropogenic climate change and ridiculed environmental campaign groups.14 

By regularly omitting or misrepresenting scientific information, presenting opinionated claims 

as factual assertions and disguising statements from anti-scientific fossil fuel lobbying groups 

as ‘expert’ analysis, the Telegraph has played a leading role in amplifying inaccurate and 

misleading coverage of the climate crisis in the UK. 

 

17. Given the extensive UAE investments in continued fossil fuel use and the state’s efforts to 

hamper a global green energy transition, the transfer of TMG to RedBird IMI ownership is 

likely to only amplify the Telegraph’s campaign of denialism and misdirection on climate 

change.15 A change in ownership is clearly not going to improve the Telegraph’s long-

established pattern of inaccurate reporting on climate change, especially if that owner holds a 

major vested interest and has already demonstrated its own pattern of misreporting, censorship 

and ‘greenwashing’ of dubious UAE initiatives.16 

 

18. The Telegraph and The Spectator are voluntarily ‘regulated’ by IPSO, the self-regulatory body 

established and operated by the national newspaper industry. IPSO is demonstrably not 

independent of either the press industry or politicians, and its structures help entrench the 

political influence and unaccountability of newspaper proprietors at the core of the UK press.17 

TMG’s previous owners, the Barclay brothers, played a pivotal role in rubbishing the findings 

of the Leveson Inquiry and establishing IPSO as a breakaway regulator that does not comply 

with Leveson’s recommendations for independent self-regulation of the press.18 

 

19. In taking ownership of the TMG titles, RedBird IMI would be in a similarly powerful position 

to exploit the industry’s pressure over IPSO and maintain the ineffective non-regulation of 

press standards in the national press. Given the clear precedent of IMI exercising direct 

editorial control and censorship of its titles, there is a further risk that any breaches upheld by 

IPSO against TMG titles would prompt RedBird IMI to withdraw from IPSO membership, 

and institute its own system of in-house regulation. An in-house regulator would clearly be 

 
12 Wragg, P and Chivers, T. (2021) An analysis of IPSO rulings across the year 2020. 
13 See IPSO adjudication 12355-20 (Coleman v The Spectator). 
14 DeSmog, ‘Revealed: Scale of The Telegraph’s climate change propaganda’, 23 November 2023. 
15 Telegraph, ‘The West has been the real loser at COP28’, 12 December 2023; Telegraph, ‘COP28 summit on verge 
of failure after UAE abandons fossil fuel pledge’, 11 December 2023; Reuters, ‘As fossil fuel rift delays COP28, 
Arab energy leaders say oil here to stay’, 12 December 2023. 
16 Guardian, ‘COP28 president’s team accused of Wikipedia greenwashing’, 30 May 2023. 
17 Hacked Off, ‘The failure of IPSO’, September 2015. 
18 Media Reform Coalition/CEU Democracy Institute, ‘Media Influence Matrix: United Kingdom’, November 2021. 

https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2022/03/IPSO-report-2020.pdf
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12355-20
https://www.desmog.com/2023/11/23/revealed-scale-of-the-telegraphs-climate-change-propaganda/
https://www.telegraph.co.uk/us/comment/2023/12/12/cop28-climate-conference-dubai-fossil-fuel-emissions/
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/12/11/cop28-climate-change-failure-uae-drops-fossil-fuel-pledge/
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/12/11/cop28-climate-change-failure-uae-drops-fossil-fuel-pledge/
https://www.reuters.com/business/environment/fossil-fuel-rift-delays-cop28-arab-energy-leaders-say-oil-here-stay-2023-12-12/
https://www.reuters.com/business/environment/fossil-fuel-rift-delays-cop28-arab-energy-leaders-say-oil-here-stay-2023-12-12/
https://www.theguardian.com/environment/2023/may/30/cop28-president-team-accused-of-wikipedia-greenwashing-sultan-al-jaber
https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2017/09/the-failure-of-IPSO.pdf
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1923/mimukfinalreport_0.pdf


even more captured and ineffective than IPSO in upholding basic editorial standards, and 

would be tailor-made to allow the titles to avoid or ignore complaints relating to the accuracy 

of its coverage concerning the UAE, IMI or Sheikh Mansour. 

 

20. In evaluating the public interest consideration on the need for accurate presentation of news, 

Ofcom will need to recognise the existing state of ineffective press self-regulation in the UK 

newspaper industry. Ofcom should not take it for granted that membership of IPSO is any 

guarantee of high editorial standards, accurate reporting or effective complaints handling. 

Ofcom will also have to evaluate in detail the history of editorial standards of IMI-held titles, 

and carefully consider the extent to which RedBird IMI’s dubious corporate approach to 

accuracy and editorial independence has the potential to increase pressure on TMG editors 

and journalists to under- or mis-report factually on IMI holdings, Sheikh Mansour and the 

UAE. 

 

Media plurality and diversity of opinion 

21. Section 58(2B) of the Enterprise Act outlines a specified consideration for relevant merger 

situations on the basis of the need for “a sufficient plurality of views in newspapers” in the UK 

newspaper market. Section 58(2C)(a) similarly outlined a specified consideration on the need 

for “a sufficient plurality of persons with control of the media enterprises” serving every 

different audience in the United Kingdom. Although the public interest intervention notice 

issued by the Secretary of State does not engage these considerations, the proposed acquisition 

of TMG by RedBird IMI should nonetheless raise significant public interest concerns about 

the current state of limited diversity of opinion in the UK press and the dangerous levels of 

concentrated ownership across the UK media. 

 

22. The UK national newspaper industry is operated by just six publishing companies, and the two 

largest publishers – DMG Media and News UK – control three-quarters of combined weekly 

newspaper circulation. Together with Reach Plc, these three companies accounted for 41% of 

the combined online reach of the UK’s top 50 news websites in August 2023. UK online news 

traffic is dominated by the national newspaper publishers, who jointly comprise 61% of the 

combined reach of the top 50 news websites.19 

 

23. These excessive levels of concentrated ownership have also resulted in a dangerously limited 

diversity of views represented by the national press. Right-wing titles with implicit or explicit 

support for the Conservative Party control three-quarters of national newspaper circulation, 

and account for one-fifth of the combined traffic of the top 50 news websites – far more than 

any titles or websites supporting other parties or left-wing political perspectives. 

 

24. The proposed acquisition would only serve to entrench the existing state of dangerously 

concentrated media ownership in the UK, and would further restrict diversity of opinion by 

allowing a clear vested interest to gain material influence over major UK news titles. Although 

TMG represents a relatively small share of newspaper circulation, the Telegraph and Spectator 

titles are nonetheless significant outlets with sizeable online reach and established political 

influence. The Telegraph holds a 6% cross-platform retail news share and a 7% combined 

 
19 Media Reform Coalition, ‘Who owns the UK Media? 2023 report’. 

https://www.mediareform.org.uk/wp-content/uploads/2023/10/Who-Owns-the-UK-Media-2023.pdf


online reach amongst top news websites, and in October 2023 the paper’s websites had an 

online audience of 13.8 million people.20 Conservative MPs rate The Telegraph as their second 

most trusted newspaper (and trust it far more than the wider British public), and the paper 

frequently features op-eds and comment pieces from leading Conservative politicians and 

right-wing figures.21  

 

25. Ownership of the Telegraph and The Spectator would clearly provide RedBird IMI with 

significant influence over the UK news agenda, both in print and online, and would enable 

UAE-backed executives to establish extensive connections with UK government figures and 

senior Conservative politicians. The Leveson Inquiry exposed in great detail the pervasive close 

relationships between politicians and the press, and recent years have demonstrated the on-

going scale of private, off-the-record meetings with newspaper executives and proprietors that 

dwarfs politicians’ meetings with any other branch of public life. The current Telegraph 

operation continues to enjoy intimate access to senior government ministers and Conservative 

politicians, and provides a prominent platform for right-wing opinion within the Conservative-

dominated national press. There is little reason to believe its new owners would not seek to 

maintain and develop these high-level connections, and will almost certainly continue to use 

the TMG titles as an influential political outlet.22 This should be recognised as a serious public 

interest concern, especially in the run-up to a general election. 

 

26. Even without statutory direction from the Secretary of State on additional public interest 

considerations, Ofcom should still take the opportunity presented by this merger situation to 

conduct an extensive review of the state of UK media plurality. This review should assess the 

extent to which the continuing high levels of concentrated media ownership have significantly 

limited the diversity of views available to UK citizens, and examine how dominant players in 

traditionally distinct media markets are able to significantly influence cross-media agenda-

setting through the increasing convergence of offline and online news outlets. 

 

Ineffectiveness of behavioural undertakings 

27. The UK has a long history of large media corporations offering notoriously flimsy behavioural 

undertakings to deflect stronger regulatory interventions. The 1981 purchase by News 

International of The Times and Sunday Times was waved through by government ministers 

on the basis of undertakings provided in lieu of a more detailed investigation by the 

Monopolies and Mergers Commission. The undertakings provided by Rupert Murdoch 

pledged to protect “the editorial quality and integrity” of the two papers, codified in Articles 

of Association.23 These articles stipulated that editors at the titles could only be removed by a 

majority agreement of the independent national directors, and that “editors will not be subject 

to instruction from either the Proprietor or the Management on the selection and balance of 

news and opinion”. 

 

28. Rupert Murdoch’s extensive personal interference in the Times titles has been widely 

documented, particularly by Harold Evans who recalled being sent “a stream of memos asking 

 
20 Press Gazette, ‘Top 50 UK news websites: October 2023’. 
21 Press Gazette, ‘MPs’ most trusted news brands: FT and Times top the table’, 10 August 2023. 
22 ByLine Times, ‘Boris Johnson’s Telegraph meetings leave no paper trail’, 22 June 2022. 
23 Evidence presented to the Leveson Inquiry 

https://pressgazette.co.uk/media-audience-and-business-data/media_metrics/most-popular-websites-news-uk-monthly-2/
https://pressgazette.co.uk/media-audience-and-business-data/media_metrics/ft-and-times-are-most-trusted-news-outlets-by-mps/
https://bylinetimes.com/2022/06/22/boris-johnsons-telegraph-meetings-leave-no-paper-trail/
http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122185016/http:/www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit-KRM-6.pdf


me to downplay or supress news that was bad for the government”. 24 Andrew Neil, editor of 

the Sunday Times from 1983-94, also recalled his own experiences that Murdoch “does not 

regard himself as Editor-in-Chief of The Times or the Sunday Times, but he does regard 

himself as someone who should have more influence on these papers than anybody else”.25 

Evans claimed that Murdoch attempted repeatedly to circumvent his authority as editor, and 

Murdoch himself admitted he had at least exerted undue pressure on Evans in spire of the 

undertakings provided. 

 

29. The resignation of Sunday Times editor James Harding in 2012 is another clear example of 

interference by News International management against both the letter and spirit of the 1981 

undertakings. Harding himself alluded to having been forced out of his role by Murdoch, 

following the disagreements over the paper’s coverage of the phone hacking scandal26 and 

Harding’s opposition to a merger of The Times and Sunday Times titles into a single paper – 

another element of the undertakings pledged in 1981. In 2022 after decades of direct personal 

interference in both editorial and managerial operations at the Times titles, wholly in spite of 

Murdoch’s pledge to protect editorial integrity and keep the titles separate, the Culture 

Secretary dissolved the 1981 undertakings – which Ofcom warned “would create the 

opportunity for greater proprietorial influence” and harm free expression and accuracy.27 

 

30. The 2007 purchase by News Corporation of Dow Jones and the Wall Street Journal also 

highlights the failure of behavioural undertakings to curb editorial interference in free 

expression and accurate reporting of news. The ‘Special Committee’ formed by the outgoing 

Bancroft family criticized News Corporation for failing to meet “the letter and the spirit” of 

Murdoch’s pledges to promote journalistic integrity, to maintain an independent editorial board 

and to retain existing WSJ staff.28  

 

31. In the current case of the RedBird IMI acquisition of TMG, CEO Jeff Zucker’s suggestion of 

a contract restricting RedBird IMI’s role to merely a “passive” partner is indistinguishable from 

these past undertakings, which have almost always been ignored or have clearly failed to 

prevent the kinds of proprietorial interference they were designed to prevent. In reality such 

undertakings have only ever served as a means to placate regulators and cautious shareholders. 

The creation of functionally separate boards or editorial guarantees are neither effective nor 

independent when the controlling party in a merger continues to hold corporate roles equal or 

superior to the ‘independent’ systems. Even lacking further details in the public domain, the 

additional assurances offered by RedBird IMI’s chief executive Jeff Zucker would be wholly 

inadequate to mitigate the clear public interest concerns arising from the proposed acquisition, 

and would be unlikely to mitigate against proprietorial interference in free expression or 

accurate presentation of new at TMG titles. 

 

32. In assessing whether the proposed undertakings are sufficient to mitigate against public interest 

concerns, Ofcom should take as a starting point the success of stronger undertakings from 

cases such as the legal separation of Openreach from BT. The Openreach case highlights the 

of behavioural remedies and functional separations, like those proposed by RedBird IMI, to 

 
24 Evidence provided to the Leveson Inquiry p495 
25 Communications Committee, 23 January 2008, HL 122-II 2007-08 p339 
26 http://www.pressgazette.co.uk/james-harding-admits-he-was-pushed-out-times-editors-chair/  
27 Guardian, ‘Ban on Rupert Murdoch’s interference in Times and Sunday Times ended’, 10 February 2022. 
28 https://www.wsj.com/articles/SB120949854773153675 

http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20140122191424/http:/www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/07/Exhibit-HE13-to-Witness-Statement-of-Sir-Harold-Evans.pdf
https://www.publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldcomuni/122/122ii.pdf
http://www.pressgazette.co.uk/james-harding-admits-he-was-pushed-out-times-editors-chair/
https://www.theguardian.com/media/2022/feb/10/ban-on-rupert-murdochs-interference-in-times-and-sunday-times-ended
https://www.wsj.com/articles/SB120949854773153675


meaningfully protect the independence of organisations from proprietorial influence. Ofcom’s 

2016 Digital Communications Review found that BT had failed to adhere to the company’s 

behavioural undertakings provided in 2005 regarding the governance framework and 

operational independence of Openreach.29 The report also noted that the behavioural remedies 

designed to “restrict the extent to which the wider interests of BT group influenced decisions 

made by Openreach” were ultimately “subject to the limits inherent in the wider BT corporate 

governance structure”.30 Following legal separation of Openreach in 2017, Openreach 

customers—namely other telecoms companies who use the Openreach network—responded 

positively to the measures. 

 
29 Ofcom (2016) Making communications work for everyone: Initial conclusions from the Strategic Review of 
Digital Communications 
30 Ibid. p61 para 6.6 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/50416/dcr-statement.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0016/50416/dcr-statement.pdf

